Röviden – Hyundai i20 | |
---|---|
Mi ez? |
A Hyundai új kisautója, Polók, Corsák, 208-asok ellenfele |
Mit tud? | Mérete, kifinomultsága, minősége nagyobb autókat idéz |
Mibe kerül? | 3,5 milliótól indul az ára a gyengébbik benzinessel |
Kinek jó? | Akit nem zavar, hogy érzelmek helyett az észérvek fogják meg egy autóban |
Nem jut eszembe. Az első generációs i20 talán legnagyobb gyengesége az volt, hogy nem volt elég ismert ahhoz, hogy eszünkbe jutott volna a neve, amikor egy kiskategóriás autóban gondolkoztunk. A gyártási évek vége felé is növekedni képes eladási számok viszont több dologra is engednek következtetni: nem lehet rossz autó, és ismertsége is növekszik szépen lassan. Vajon mi lesz az új i20-assal, amelyik minden szempontból jobb autó elődjénél?
Külső
Az új Hyundai i20 szép, igényes, formás. Gyengeségei között ennek ellenére is a külsőre emlékszem majd, ami leginkább visszafoghatja a tömeges elterjedéstől. Hogy miért? Mert az nem ébreszt igazi érzelmeket, nincs meg az a plusz rajta, amibe könnyű volna beleszeretni. Ennek persze semmi köze az autó valódi tudásához, de ha a vásárlók nagyobbik része szerelemből választ, akkor ez biztosan hátrányt jelent majd az i20-asnak. Továbbra is. És most hiába példálóznánk hasonlóan szürke kinézettel rendelkező márkákkal – teljesen más, ha valamit generációk óta szeretnek az emberek.
A felnőttes méretű, 4035 milliméteres hosszúra gyártott karosszériát egyébként kifejezetten kellemes részletek gazdagítják, a fényszórók modernek, sportosak, de szinte minden egyéb részlet magas szintű odafigyelésről árulkodik. Talán túlságosan komoly is egy kisautóhoz képest, talán éppen emiatt olyan könnyű kompaktnak nézni. Ám ez legyen a legnagyobb baja.
Belső, csomagtér
Nem csak kívülről hat nagyobbnak az i20 valós méreteinél, az utastérben is pont ez az érzés fogott el bennünket. Magasabb kategória hangulatát idézi a kis Hyundai: a minőségérzet kellemes, több a puha műanyag az átlagosnál. Látványos dizájnmegoldásokkal viszont itt sem találkozunk, cserébe minden ott van, és pont úgy működik, ahol a legtöbben keresnénk és ahogy használnánk azt. Egy méretes kijelző (opciós) hiányzik csak nagyon középkonzolról, enélkül kicsit ódivatú az összkép. A rádió, a fűtés, a kormányon elhelyezett gombok viszont abszolút logikusan működnek, könnyen kezelhetők, tényleg nehéz ennél ergonomikusabb belsőt találni – bármelyik prémiumgyártó termékében megállná a helyét.
A két első ülés mögött a hátsó sorban sem kell szorongani, használható a lábtér, a fejtérről nem is beszélve 190 centivel is simán elférni. Nagy öröm, hogy a csomagtartóról sem kell lemondanunk, a 326-1042 literes térben több csomag fér el az átlagosnál.
Menet közben: városban, országúton
Adatlap
Hyundai i20 1.25
Motor | 1248 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 84 LE |
Nyomaték | 121 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 13,1 sec |
Végsebesség | 170 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,7 l / 100 km |
Hátrányos helyzetűnek mondanánk az i20-ast a motorpalettát kiterítve. Tesztautónkat a három benzinesből a középső hajtotta – az 1,25 literes benzinmotorból az erősebb, 84 lóerős. Turbós motor egyelőre nincs, leszámítva természetesen a dízelt. Mégis tökéletes az összhang a motor és az i20 egyéb részei között. Ilyen finoman és csendesen járó benzinmotor alig akad másik, alapjáraton egyetlen rezdülés sem érezhető – pont olyan csendes, mintha csak leállította volna a start-stop rendszer.
A szívómotoré azért nem vetekedhet egy turbós nyomatékával, mégis kellően erősnek tűnik az 1,25-ös – mindjárt az indulásnál, nincs az az érzésünk, mint a hasonló hengerűrtartalmú motoroknál. Nem kell őrülten taposni neki, ha haladni szeretnénk.
Városban közepes fordulat mellett is könnyedén felvehető a forgalom ritmusa, és valahogy nem is jut eszünkbe száguldozni vele. Ügyesen eltereli a gondolatot erről az i20, de jobb is, mert a 13,1 másodperces 0-100-as érték nem is volna alkalmas rá. Cserébe a nagyon jól szigetelt utastér és a kellemesen, kompakt méretre jellemző komfortos futóműben lelhetjük örömünket. Már-már unalmasan jó volna az i20, bár autópályára tévedve azért jól érzékelhetően nő a szélzaj, és itt szívesen kapcsolnánk egy fokozattal feljebb – de az 1,4-essel szemben ehhez a motorhoz csak ötfokozatú kézi váltó jár.
A futómű 100 km/óra felett haladva is jól tart, kellemesen rugózik, a hosszant úthullámokon pedig ugyanolyan könnyedén átgördül, mint városban a keresztirányú gyűrődéséken, vagy a csúnyán kiálló villamossíneken. A kormányról vezérelhető tempomat használata szintén pofonegyszerű, akárcsak a rádió vezérlése, vagy a Bluetooth-on keresztül kapcsolódott mobiltelefon használata.Komoly, kategóriát megszégyenítő elektronikák viszont nem színesítik az i20 egyéniségét, a sávelhagyásra figyelmeztető jelzésen kívül sajnos csak magunkra számíthatunk, városban és azon kívül egyaránt. Fogyasztási adataiban nincs akkora átverés, mint a turbós motoroknál. A rövid, belvárosi szakaszokra mért 8 liter körüli fogyasztás abszolút reális (gyári adat: 7 l/100 km), de ezt a külső kerületekből járva sikerülhet alulmúlni is.
A 3 899 000 forintos Hyundai i20 és konkurensei | Listaárak | |
Peugeot 1.2 Puretech Active (82 LE) | 3 692 000 Ft | |
Toyota Yaris 1.33L Dual VVT-i Live Plus (99 LE) | 3 695 000 Ft | |
VW Polo 1.2 TSI Comfortline (90 LE) | 3 999 460 Ft |
Összegzés: kinek, mennyiért
Meglepően kiforrott darabnak tűnik az új i20-as, leginkább egy jól összeérett kompakt autóhoz tudnánk hasonlítani az élményt – amely a vezetői asszisztensek hiánya miatt hamarosan frissítésre szorulna. Persze a kiskategóriában mindezek kevésbé zavaróak.
Rugózása, hangszigetelése, helykínálata viszont mind meghaladja a kategória átlagát, kezelhetősége példaértékű. Pillanatok alatt megszokható, az a fajta, amely inkább megbízhatóságával hódít, mintsem szellemes, vagy kreatív oldalával. Aki ezt többre tartja, mint a szerelmet, annak jó szívvel ajánlható a Hyundai, mert egyszerűen semmi bosszantó nincs benne. Igazából egy jól kiforrott német márkára emlékeztet ezzel – hogy a Hyundainak mire lesz elég, az kiderül. A viszonylag magas alapár az ötéves garancia ellenére viszont nem olyan, amire könnyen felkapja a fejét márkák közt eltévedt vásárló.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|