Röviden – Mercedes-Benz CLA Shooting Brake |
Mi ez? |
Szépnek szánt kombi, a CLA négyajtós kupéból építve. Made in Hungary! |
Mit tud? |
Stílusos, de tágas, a hétköznapokban jól használható. Az AMG-ben a világ pillanatnyilag legerősebb kétliteres benzinmotorja dolgozik |
Mibe kerül? |
A Shooting Brake 134 ezer forinttal drágább a négyajtós CLA-modelleknél. Egy 136 lovas 200 CDI alapára 9,6 millió, a 45 AMG 16 millió forint |
Kinek jó? |
Akinek annyira bejön a forma, hogy nem törődik az árral, és nem bánja, ha fronthajtású, még 4×4-gyel is orrtolós Mercedese van |
A Mercedes-Benz CLA Shooting Brake a négyajtós CLA-nál jóval praktikusabb, csomagtartója tágasabb, hátsó ülései főleg fejtérben sokkal több helyet kínálnak, viszont alig drágább az alapmodellnél. Csak négyhengeres turbómotorokkal készül, a leggyengébb a 122 lóerős, 1,6 literes, 180 jelzésű benzines, a legerősebb a CLA 45 AMG 360 lóerős motorja, ami jelenleg a világ legerősebb szériagyártású kétliterese. A magyar szívnek különösen kedves, hogy a CLA Shooting Brake-et kizárólag Kecskeméten készíti a gyártó.
Fura egy autó ez. Se nem igazán Mercedes, se nem igazán kombi, se nem igazán szép, mégis teljesen megértem, ha valaki beleszeret
Fura egy autó ez. Se nem igazán Mercedes, se nem igazán kombi, se nem igazán szép, mégis teljesen megértem, ha valaki beleszeret
Fotó megosztása:
Már a Liszt Ferihegyi reptéren egy CLA Shooting Brake fogadott: a kocsit csak Magyarországon gyártja a márka és ezt a hazai piacon hangsúlyozza is az értékesítési terület
Már a Liszt Ferihegyi reptéren egy CLA Shooting Brake fogadott: a kocsit csak Magyarországon gyártja a márka és ezt a hazai piacon hangsúlyozza is az értékesítési terület
Fotó megosztása:
Már a Liszt Ferihegyi reptéren egy CLA Shooting Brake fogadott: a kocsit csak Magyarországon gyártja a márka és ezt a hazai piacon hangsúlyozza is az értékesítési terület
Már a Liszt Ferihegyi reptéren egy CLA Shooting Brake fogadott: a kocsit csak Magyarországon gyártja a márka és ezt a hazai piacon hangsúlyozza is az értékesítési terület
Fotó megosztása:
Díszsorfal Frankfurtban, a menetpróba helyszínén
Díszsorfal Frankfurtban, a menetpróba helyszínén
Fotó megosztása:
A szürke-narancs kombináció neve: OrangeArt Edition
A szürke-narancs kombináció neve: OrangeArt Edition
Fotó megosztása:
Harcias pofák
Harcias pofák
Fotó megosztása:
Kombi-kupé fenekek
Kombi-kupé fenekek
Fotó megosztása:
Az első tesztautónk egy 177 lóerős 220 CDI volt, összkerékhajtással, automata váltóval
Az első tesztautónk egy 177 lóerős 220 CDI volt, összkerékhajtással, automata váltóval
Fotó megosztása:
Kevés szög áll jól a kocsinak, profilból túl magasan fut az övvonal, túl vastag a tetőlemez oldalfala
Kevés szög áll jól a kocsinak, profilból túl magasan fut az övvonal, túl vastag a tetőlemez oldalfala
Fotó megosztása:
Felülről kell nézni, hogy szép legyen
Felülről kell nézni, hogy szép legyen
Fotó megosztása:
Talán innen a legszerencsétlenebb a hatás, még, urambocsá, a kifutó Skoda Fabia kombit is felfedezni vélem benne
Talán innen a legszerencsétlenebb a hatás, még, urambocsá, a kifutó Skoda Fabia kombit is felfedezni vélem benne
Fotó megosztása:
Fentről-hátulról adja ki a látvány, hogy mit akart elérni a tervezőcsapat
Fentről-hátulról adja ki a látvány, hogy mit akart elérni a tervezőcsapat
Fotó megosztása:
A szegecsfejekből összállított hűtőmaszk nagy ötlet
A szegecsfejekből összállított hűtőmaszk nagy ötlet
Fotó megosztása:
Most már van olyan autó, amihez képest a CLS Shooting Brake vastag tetőszéle is arányosnak hat
Most már van olyan autó, amihez képest a CLS Shooting Brake vastag tetőszéle is arányosnak hat
Fotó megosztása:
Frankfurt mellett, a Taunus hegységben kergethettük meg a kombi CLÁ-kat
Frankfurt mellett, a Taunus hegységben kergethettük meg a kombi CLÁ-kat
Fotó megosztása:
Hej, ha az a hátsó kis ablak is lemenne, milyen elegáns lenne!
Hej, ha az a hátsó kis ablak is lemenne, milyen elegáns lenne!
Fotó megosztása:
Normál üzemben csendes a 2143 köbcentis négyhengeres dízel. Pörgetve kicsit kellemetlen az orgánuma
Normál üzemben csendes a 2143 köbcentis négyhengeres dízel. Pörgetve kicsit kellemetlen az orgánuma
Fotó megosztása:
Kitámasztó pálca a 11,5 milliós alapárú 220 CDI 4Maticban is
Kitámasztó pálca a 11,5 milliós alapárú 220 CDI 4Maticban is
Fotó megosztása:
A négyhengeres dízel fordulaton nem igazán nyújt luxusmercis hangélményt
A négyhengeres dízel fordulaton nem igazán nyújt luxusmercis hangélményt
Fotó megosztása:
A komplikált, nagy felületet tisztító ablaktörlőmechanika a 190-es Merci óta márkasajátosság
A komplikált, nagy felületet tisztító ablaktörlőmechanika a 190-es Merci óta márkasajátosság
Fotó megosztása:
Elöl pont olyan, mint a négyajtós CLA
Elöl pont olyan, mint a négyajtós CLA
Fotó megosztása:
Sportos és elegáns a beltér, a klasszikus sport-Mercik stílusjegyeit használja a hangulatteremtéshez
Sportos és elegáns a beltér, a klasszikus sport-Mercik stílusjegyeit használja a hangulatteremtéshez
Fotó megosztása:
Sportos kormány, műszeregység és szellőzőrostélyok, a teret tágítja a kormány mögé helyezett váltókar
Sportos kormány, műszeregység és szellőzőrostélyok, a teret tágítja a kormány mögé helyezett váltókar
Fotó megosztása:
A 220 CDI nagyjából ennyit tudott az Autobahnon
A 220 CDI nagyjából ennyit tudott az Autobahnon
Fotó megosztása:
Szépek a gombok-kapcsolók-rostélyok, plusz pont a teljes numerikus billentyűzetért a középkonzolon
Szépek a gombok-kapcsolók-rostélyok, plusz pont a teljes numerikus billentyűzetért a középkonzolon
Fotó megosztása:
Ülésállító gombok az ajtón - hiszen ez egy Mercedes, még ha kicsi és keresztmotoros is
Ülésállító gombok az ajtón - hiszen ez egy Mercedes, még ha kicsi és keresztmotoros is
Fotó megosztása:
A CLS Shooting Brake csak integrált fejtámlás ülésekkel kapható
A CLS Shooting Brake csak integrált fejtámlás ülésekkel kapható
Fotó megosztása:
Látványos animációkkal szórakoztat a menü
Látványos animációkkal szórakoztat a menü
Fotó megosztása:
A képminőség csodás, a színek élénkek, a felbontás pazar
A képminőség csodás, a színek élénkek, a felbontás pazar
Fotó megosztása:
Hétköznapi autókból nézve egészen elképesztő elektronikai extrák rendelhetők egy modern autóba. Megosztható wifi, változtatható sebességű üzenet-felolvasá
Hétköznapi autókból nézve egészen elképesztő elektronikai extrák rendelhetők egy modern autóba. Megosztható wifi, változtatható sebességű üzenet-felolvasá
Fotó megosztása:
A helykínálatra nem lehet panasz, de az oldalfalak nagyon befelé dőlnek, az ülőlap rövid, a háttámla meredek, a térdeket felhúzva kell tartani
A helykínálatra nem lehet panasz, de az oldalfalak nagyon befelé dőlnek, az ülőlap rövid, a háttámla meredek, a térdeket felhúzva kell tartani
Fotó megosztása:
Motoros csomagtérfedél-nyitás is rendelhető a kocsihoz
Motoros csomagtérfedél-nyitás is rendelhető a kocsihoz
Fotó megosztása:
Literre sok, a ferde ötödik ajtó miatt alacsony a raktér
Literre sok, a ferde ötödik ajtó miatt alacsony a raktér
Fotó megosztása:
495-1354 liter
495-1354 liter
Fotó megosztása:
A hosszanti csúsztatóbordák a Shooting Brake-ek jellegzetes stíljegyei
A hosszanti csúsztatóbordák a Shooting Brake-ek jellegzetes stíljegyei
Fotó megosztása:
A csomagtér padlója alatt is van jó pár liter
A csomagtér padlója alatt is van jó pár liter
Fotó megosztása:
A Mercedes marketingvezetője elmondta: az új kompakt Merci-családból (A, B, GLA, CLA) már több mint egymillió kelt el világszerte, csak tavaly 460 ezer kompakt autót vettek meg tőlük
A Mercedes marketingvezetője elmondta: az új kompakt Merci-családból (A, B, GLA, CLA) már több mint egymillió kelt el világszerte, csak tavaly 460 ezer kompakt autót vettek meg tőlük
Fotó megosztása:
A CLA Shooting Brake motorválasztéka. Hiányzik a 180 CDI
A CLA Shooting Brake motorválasztéka. Hiányzik a 180 CDI
Fotó megosztása:
Hátul egy 45 AMG, elöl egy 220 CDI
Hátul egy 45 AMG, elöl egy 220 CDI
Fotó megosztása:
A látvány sportautós, a kocsi AMG-tuninggal sem az. Autópályára való, erős kocsi, a hátsó traktusban eltúlzott kipufogóhanggal
A látvány sportautós, a kocsi AMG-tuninggal sem az. Autópályára való, erős kocsi, a hátsó traktusban eltúlzott kipufogóhanggal
Fotó megosztása:
Piros betétek, középre lerakott váltókar az AMG-n
Piros betétek, középre lerakott váltókar az AMG-n
Fotó megosztása:
Az AMG sportülései remekül tartanak és kényelmesek is. A kihúzható combtámasz ebből is hiányzik
Az AMG sportülései remekül tartanak és kényelmesek is. A kihúzható combtámasz ebből is hiányzik
Fotó megosztása:
A 45 AMG 320-ig kalibrált sebességmérője
A 45 AMG 320-ig kalibrált sebességmérője
Fotó megosztása:
230, és még van egy fokozat. Felárért 270-re limitáltan is megvehető a 45 AMG
230, és még van egy fokozat. Felárért 270-re limitáltan is megvehető a 45 AMG
Fotó megosztása:
Defekttel vittük vissza a tesztautót. A kocsi folyamatosan mutatta, ahogy kifütyül a levegő a kerékből
Defekttel vittük vissza a tesztautót. A kocsi folyamatosan mutatta, ahogy kifütyül a levegő a kerékből
Fotó megosztása:
15 liter hajtósan: ahogy mentünk vele, ahhoz képest nagyon is takarékos a 360 lóerős motor
15 liter hajtósan: ahogy mentünk vele, ahhoz képest nagyon is takarékos a 360 lóerős motor
Fotó megosztása:
A 45AMG váltókarja a kormány mögül az ülések közé költözött
A 45AMG váltókarja a kormány mögül az ülések közé költözött
Fotó megosztása:
A beszállás könnyebb, mint a négyajtósba, a fejtér is tágasabb, de az üléstámlák meredekek, az ülőlapok rövidek hátul
A beszállás könnyebb, mint a négyajtósba, a fejtér is tágasabb, de az üléstámlák meredekek, az ülőlapok rövidek hátul
Fotó megosztása:
Állítólag az üléstámlák derékszögben rögzítésével plusz száz liter keletkezik a csomagtérben. Az ülések ebben az állásban használhatatlanok
Állítólag az üléstámlák derékszögben rögzítésével plusz száz liter keletkezik a csomagtérben. Az ülések ebben az állásban használhatatlanok
Fotó megosztása:
A fékeket is a teljesítményhez igazították az AMG-n, alig fér el a 18-as felniben a lyuggatott tárcsa
A fékeket is a teljesítményhez igazították az AMG-n, alig fér el a 18-as felniben a lyuggatott tárcsa
Fotó megosztása:
Jókora turbóval fújták 360 lovasra a kétliteres blokkot
Jókora turbóval fújták 360 lovasra a kétliteres blokkot
Fotó megosztása:
A gyári tuningműhely alaposan összefirkálta a kocsit a logójával
A gyári tuningműhely alaposan összefirkálta a kocsit a logójával
Fotó megosztása:
A 45 AMG-t sokkal erőszakosabbra gyurmázták az alapformánál
A 45 AMG-t sokkal erőszakosabbra gyurmázták az alapformánál
Fotó megosztása:
A 45 AMG-t sokkal erőszakosabbra gyurmázták az alapformánál
A 45 AMG-t sokkal erőszakosabbra gyurmázták az alapformánál
Fotó megosztása:
Hátulról-felülről, ez a szemszög az, ahonnan összeáll a forma
Hátulról-felülről, ez a szemszög az, ahonnan összeáll a forma
Fotó megosztása:
Hátulról-felülről, ez a szemszög az, ahonnan összeáll a forma
Hátulról-felülről, ez a szemszög az, ahonnan összeáll a forma
Fotó megosztása:
Hátulról-felülről, ez a szemszög az, ahonnan összeáll a forma
Hátulról-felülről, ez a szemszög az, ahonnan összeáll a forma
Fotó megosztása:
Alaktényezője 0,26, ami kombinak jó érték, de a négyajtós Blue Efficiency 0,22-es adatához képest komoly áldozat a praktikum oltárán
Alaktényezője 0,26, ami kombinak jó érték, de a négyajtós Blue Efficiency 0,22-es adatához képest komoly áldozat a praktikum oltárán
Fotó megosztása:
A CLS Shooting Brake méretei
A CLS Shooting Brake méretei
Fotó megosztása:
A 360 lóerős, kétliteres turbómotor teljesítmény- és nyomatékgörbéje
A 360 lóerős, kétliteres turbómotor teljesítmény- és nyomatékgörbéje
Fotó megosztása:
Hátulról-felülről, ez a szemszög az, ahonnan összeáll a forma
Mi az a Shooting Brake?
A shooting-brake kifejezés eredete a 19. századi Angliába nyúlik vissza: olyan lovaskocsi volt, amivel vadászni mehettek az urak, visszafelé pedig a zsákmányt is fel lehetett dobni rá a fegyverek és a kutyák mellé. A brake (fék) szó eredetileg valójában break-ként (törés) szerepelt, mert ezek olyan egyszerű szekerek voltak, amiket egyébként lovak betörésére használtak. A motorizációval aztán a kifejezés kezdetben úgy általában jelölte a brit kombikat, majd egyre inkább a kupék és kombik stílusjegyeit ötvöző karosszériaformát kezdtük érteni alatta.
Egy 1935-ös Bentley shooting-brake:
Egy Aston Martin DB5 Shooting Brake 1965-ből:
Ez pedig a Mercedes-Benz legújabb modellje, a CLA Shooting Brake, 2015:
Külső
A Mercedes CLS Shooting Brake után a Mercedes második, négyajtós kupéból konstruált kombija a CLA SB. Már a nagytesót sem sikerült esztétikailag teljesen harmonikusra kihozni, de a CLA kifejezetten erőltetettre sikerült a legtöbb szögből. Talán felülről háromnegyedben adja ki egyedül a forma, minden más szögből zavaró a nagyon széles függőleges lemezfelület a tető vége és a hátsó oldalablakok között:
Talán innen a legszerencsétlenebb a hatás, még, urambocsá, a kifutó Skoda Fabia kombit is felfedezni vélem benne
Az AMG csúcskivitelen és az AMG optikai csomagos autókon azért nem lehet sokat fanyalogni, ezek a kocsi remekül láttatják az erőt, agressziót. Elismerésre méltó a limitált darabszámban készülő Orange Art kivitel, a szürke-narancs kombináció még a valódi AMG-modellnél is durvábbra sikerült:
A szürke-narancs kombináció neve: OrangeArt Edition
Persze az új kompakt Mercit nem az újságírók ízlése hívta életre. A szegmens igazi sikersztori a Mercedesnek, több mint egymillió kelt már el az A, B, GLA és CLA modellekből összesen, csak tavaly 460 ezer kismerci ment el világszerte. Úgy tűnik, a vásárlók igényeltek valami tágasabbat is az eddigi kocsiknál, a Mercedes pedig úgy döntött, ha már kombi, legyen ez is Shooting Brake, ne egy klasszikus, egyenes tetővonalú, meredek hátfalú T-modell.
Belső
Az utastérben elöl nem észlelhető változás az alapmodellhez képest. Sportos és elegáns a műszerfal, a klasszikus kerek légbeömlők, a jó fogású, vaskos kormány és a nagy műszerek mellett megmaradt az utólagos gányolás hatását keltően odabiggyesztett, ellenben meglepően szép színeket mutató és nagy felbontású központi kijelző. A CLA Shooting Brake-ben integrált fejtámlás, kényelmes és jól tartó sportülésekben ülhetünk, csak a kihúzható combtámasz hiányzik a teljes boldogsághoz.
Elöl pont olyan, mint a négyajtós CLA
Az automata váltós modellekben a váltókar a kormány mögött van, mint a nagy Mercikben, ami jótékonyan növeli a térérzetet, az AMG-ben viszont a két ülés közé, a kardánalagútra került a kar. A kidolgozás, a minőségérzet közel kifogástalan, a Harman-Kardon audiorendszer gyönyörűségesen szól a CLA SB-ben. Is.
A hátsó üléssorban a Mercedes eltüntette azokat a kompromisszumokat, amiket a sima CLA-ban az egzotikus külsőért vállalni kell. Beszálláskor nem vágjuk be fejünket a tetőbe, az ülésben fejtérre, lábtérre nem lehet panasz. Az üléshelyzet azért így sem tökéletes, a támla meredeken áll, az ülőlap rövid, az oldalfal pedig nyomasztóan hajlik rá a külső vállunkra, de gyereket vinni, alkalmilag felnőtt utasokat szállítani sokkal kellemesebb a Shooting Brake-kel, mint a CLA-val.
495-1354 liter
A csomagtartóra a legbüszkébb a gyártó, mi pedig a menetpróbán a hosszú, keskeny fedél alatt az alacsony rakteret elnézve nem értettük, hogy a fenébe jött ki nekik a 495 liter. Valószínűleg úgy, hogy beleszámolták a raktérpadló alatt a pótkerék helyét is, még ha pótkerék híján a defektjavító szett is elég rendeden kitölti ezt az üreget.
A hátsó ülések támlái egy kis játékos mechanika segítségével függőlegesig előrehajthatók és rögzíthetők, ezzel kapcsolatban beidézem a sajtóanyag legviccesebb mondatát. „Amennyiben a hátsó üléseket a meredekebb „rakodási” pozícióba állítjuk, a csomagtér mérete 595 literre növekszik, miközben továbbra is öt utas számára nyújt helyet az autó.” Hát megnézném, ahogy három felnőtt, átlagos testalkatú Mercedes-alkalmazott beül ide, az 595 liter elé:
Állítólag az üléstámlák derékszögben rögzítésével plusz száz liter keletkezik a csomagtérben. Az ülések ebben az állásban használhatatlanok
De különben tényleg tágas hátul az autó, ennyire:
A helykínálatra nem lehet panasz, de az oldalfalak nagyon befelé dőlnek, az ülőlap rövid, a háttámla meredek, a térdeket felhúzva kell tartani
A csomagtérajtó felárért motoros nyitással-zárással is megrendelhető, a padlóba épített hangulatos hosszanti alumínium csúsztatósínekért, csomaghálóért szintén külön kell fizetni.
Technika
Komolyabb műszaki fejlesztést nem hozott az új karosszériaforma. Az alap CLA leggyengébb, 180 CDI jelzésű dízelmotorja, a 109 lóerős, másfél literes Renault-féle blokk és az 1,8 literes dízel nem kerül be a kombiba, a többi négyhengeres, keresztben álló turbómotor viszont ugyanaz, amit a négyajtósban is ismerünk. Felárért vásárolható meg az összkerékhajtás, amely a nyomaték 50%-át képes a hátsó tengelyre küldeni, ha az első kerekek elpörögnek. Automata váltó csak egy van: a hétfokozatú, duplakuplungos robotváltó (7G-DCT), alapáron a legerősebb verziót kivéve hatfokozatú kézi váltóval adják a CLA SB-t.
Alaktényezője 0,26, ami kombinak jó érték, de a négyajtós Blue Efficiency 0,22-es adatához képest komoly áldozat a praktikum oltárán
A Shooting Brake is kapható a Mercedes gyári tuningcége, az AMG által megizmosított csúcskivitelben. A 45 AMG jelzésű modellben a világ pillanatnyilag legerősebb szériában gyártott kétliteres motorja hörög és recseg, egy turbóval és 360 lóerővel. A csúcsmodell csak összkerékhajtással és automata váltóval rendelhető.
A 177 lovas dízel
Elsőként a 220CDI jelzésű motort vittük el kipróbálni, 4Matic-kal, automata váltóval. Nem okozott csalódást, csendes, kulturált és erős, csak magas fordulaton töri meg kellemetlenül a hangulatot a négy henger felerősödő kerregése. A 2,2 literes blokkal az orrban az eleve orrtolós, tipikusan fronthajtásos viselkedésű autó végképp orrnehézzé válik. Az összkerékhajtás sem tud javítani a kevéssé élvezetes vezetési élményen, csak biztonságot ad, ha csúszós az út vagy nagyon elsokalltunk egy kanyart.
A 220 CDI nagyjából ennyit tudott az Autobahnon
Frankfurtból kiérve az Autobahnon egy rövid szakaszon még a délutáni csúcsforgalomban is volt alkalmunk kipróbálni a limitálatlan életérzést, és itt mutatta meg magát igazán a kis kombi Mercedes. Erőlködés nélkül, egykedvűen húz akár 220 km/h fölé, minden idegességtől mentesen tartja az egyenest ilyenkor is. A szélre, úthibákra sem érzékeny a 16 mázsás autó, még ha nem is olyan stabil és lágy, mint egy valódi Mercedes, mondjuk légrugós, hathengeres
személyes kedvencem a márka mostani palettájáról.
A Taunus hegységben kijelölt útvonalon a szerpentinen már nem nyújtott kiemelkedő élményt a CLA. A váltó ügyesen dolgozik együtt a motorral, kézi váltású üzemmódban is használható, de minek. Ez a móka inkább az AMG-ben nyújtott élvezetet, ha nem is annyit, mint amire számítottunk
A CLA 45 AMG
A 360 lóerős sportmodell legnagyobb erőssége a hangja. A hátsó ülésen utazók hátát szó szerint masszírozza az öblös kipufogórendszerből érkező vibrálás, hörgés és minden váltásnál egy kis rájátszós durrogás. De mint sportautó, pláne, mint 4×4-es sportautó, nem az igazi. Elindulásnál és kanyarban nehéznek érződik (1615 kiló ez is, pont, mint a 220CDI 4Matic). Erőtlen a hajtás hátul, a kocsi mindig tolja az orrát forszírozott forduláskor, kézifék pedig nincs egy kis rásegítéshez – a rögzítőfék az AMG-ben is elektromos. Sokat tanulva az autót, az egyébként szokatlanul engedékeny, felfelé magától dadogáskor sem váltó kézi üzemmódban lassan-lassan rá lehet jönni, mekkora spétekkel reagál a kocsi a gázadásra-elvételre, túlfordított kormánnyal megnyomott gázra, de sokkal-sokkal több le-fel szaladgálás kellett volna a hegyen, hogy igazán kiismerjem a lelkét. Azért így se volt rossz, ahogy a hosszú kanyarokból kiengedve, hatezerig pörgetve ki-kihúzta magát az egyenesekbe a CLA.
A 45 AMG-t sokkal erőszakosabbra gyurmázták az alapformánál
Egyébként nem tűnik annyira erősnek, mint amilyen. Érezni, hogy 200 lóerőnél sokkal erősebb, meg a 450 Nm is tol szépen, de meg nem mondtam volna látatlanba’, hogy ennyire sok az a lóerő. Talán csak a sztrádán. Ahogy 180-ról még elindul, ahogy 240-nél érezhetően csak a téli gumi miatt beállított szigorúbb leszabályozás fogta meg a gyorsulást, abból éreztük, amit kellett, de országúton nem jön ki a bődület. Mint a dízelnek, az AMG-nek is az Autobahn kellett, hogy megmutassa valódi értékeit. A 45 AMG egyébként alapértelmezésben 250 km/h-nál szabályoz le, de felárért 270-re emelik a tiltást a gyárban, ha a vevő ezt igényli.
Még egy kis rejtélyes hiba is segített elrontani az örömünket: a kocsi nem engedte bekapcsolni a rajtautomatikát. Elvileg a menetstabilizálót SPORT állásba kapcsolva (tehát nem teljesen kiiktatva), a váltót kézi üzemmódba téve mindkét váltófület meghúzva (miközben állunk a gázon és a féken egyszerre) a számítógépnek fel kellett volna ajánlania a Mercinél Race Start-nak nevezett versenyrajt lehetőségét, de csak egy hibaüzenetet kaptunk: not possible, nézzük meg a kézikönyvet. Kézikönyv helyett az AMG fejlesztőmérnökét kérdeztük meg, miért nem működött a hülyegyerek-üzemmód, de ő is csak a vállát vonogatta – a nagy élmény elmaradt. Pedig a 4,7 másodperces gyorsulást csak Race Starttal tudja az autó, enélkül érzésre másodpercekkel rosszabb a szintidő a korán összezárt kuplunggal 1000-es fordulatról nehezen felpörgő, töltés nélkül nyomatékszegény motor miatt.
A látvány sportautós, a kocsi AMG-tuninggal sem az. Autópályára való, erős kocsi, a hátsó traktusban eltúlzott kipufogóhanggal
A kormányzás lehetne egy kicsit közvetlenebb, a futómű lehetne egy kicsit keményebb. De nem, a 45 AMG, ahogy a Mercedes marketingvezetője egyébként el is mondta prezentációjában, egy nagyon erős, de a hétköznapi jövés-menésben kompromisszum-mentesen használható autó. Kár. Mert így 360 lóerő ide vagy oda, és tényleg tisztelet a mérnököknek, akik gyári garanciát adnak erre a félelmetesen felhúzott kétliteresre, azt kell mondjam, én biza akár sokkal kevesebb lóerővel is autóztam már sokkal izgalmasabbakat.
Alig drágább a négyajtósnál
Szép lett a kis csillagos sportkombi?
Igen, szebb a CLÁ-ná
53% (53)
A négyajtós CLA nekem jobban tetszik
16% (16)
Mind a kettő gyönyörű, nem tudok dönteni
17% (17)
Egyik sem tetszik
14% (14)
A CLA Shooting Brake már kapható Magyarországon. Listaára mindössze 130 ezer forinttal magasabb a négyajtós kupéénál, így nem kérdés, hogy megéri inkább ezt választani. Persze egy ilyen autót nem a praktikum és a józan ész szabályai alapján vesz az ember, hanem szerelemből. A legolcsóbb, kézi váltós dízel, a 200 CDI 136 lóerővel, elsőkerék-hajtással, fapadosan 9,6 millió körül indul, egy normálisan felszerelt példányért olyan 11-12 milliót illik elvinni a kereskedésbe. Ennyiből már elég jó Golf kombit kapni, akár nagyobb teljesítménnyel és mindenképp sokkal több hellyel. Arról nem is beszélve, hogy a sokkal tágasabb és hátsókerekes C-osztályos kombi ugyanezzel a motorral 10,45 millióról indul, ami nem olyan brutális különbség. És azért az egy igazibb Mercedes.
Az AMG pedig, 16 millióért, szintén nem tűnik józan választásnak a 333 lóerős, hathengeres C400 4Matic kombi 15,1 milliója mellett, vagy, ha mindenképp fronthajtásos jelleget akar az ember ezen a teljesítményszinten, meg kompakt méretet, egy 340 lóerős, szintén 450 Nm-es, öthengeres Audi RS Q3 quattro S-Tronic mellett (15,3 millió).
De a szerelem feledtethet bármit, és ha szerintem nem is a legszebb autó (és Mercedes) a történelemben a CLA Shooting Brake, azért elismerem, van bája és szexepilje jócskán. És az se semmi, hogy az AMG-ről, minden fura kelletlensége mellett valószínűleg még jó ideig el lehet mondani, hogy ilyen erős kétliterese másnak nincs. Szóval, ha az eddigi kompakt Merciket olyan jól vitték, mint amennyire, hát ezt a kis kombit is jól fogják vinni, és boldogok is lesznek vele a tulajok.
Mellette – Ellene |
- Egyedülálló forma, ilyet (kompakt kombikupé) más nem csinál
- Bravúros műszaki tartalom az AMG-motorban
- Tágas csomagtartó
- Nagyon nagy tempónál is kezes, nyugodt viselkedés
|
- Túlzott fronthajtásos jelleg még 4Matic-kal is
- Megosztó forma
- Magas ár
|