Hirdetés
Röviden – Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Mi ez? Szépnek szánt kombi, a CLA négyajtós kupéból építve. Made in Hungary!
Mit tud? Stílusos, de tágas, a hétköznapokban jól használható. Az AMG-ben a világ pillanatnyilag legerősebb kétliteres benzinmotorja dolgozik
Mibe kerül? A Shooting Brake 134 ezer forinttal drágább a négyajtós CLA-modelleknél. Egy 136 lovas 200 CDI alapára 9,6 millió, a 45 AMG 16 millió forint
Kinek jó?  Akinek annyira bejön a forma, hogy nem törődik az árral, és nem bánja, ha fronthajtású, még 4×4-gyel is orrtolós Mercedese van

A Mercedes-Benz CLA Shooting Brake a négyajtós CLA-nál jóval praktikusabb, csomagtartója tágasabb, hátsó ülései főleg fejtérben sokkal több helyet kínálnak, viszont alig drágább az alapmodellnél. Csak négyhengeres turbómotorokkal készül, a leggyengébb a 122 lóerős, 1,6 literes, 180 jelzésű benzines, a legerősebb a CLA 45 AMG 360 lóerős motorja, ami jelenleg a világ legerősebb szériagyártású kétliterese. A magyar szívnek különösen kedves, hogy a CLA Shooting Brake-et kizárólag Kecskeméten készíti a gyártó.

Fura egy autó ez. Se nem igazán Mercedes, se nem igazán kombi, se nem igazán szép, mégis teljesen megértem, ha valaki beleszeret
Hátulról-felülről, ez a szemszög az, ahonnan összeáll a forma

Hátulról-felülről, ez a szemszög az, ahonnan összeáll a forma

Mi az a Shooting Brake?

A shooting-brake kifejezés eredete a 19. századi Angliába nyúlik vissza: olyan lovaskocsi volt, amivel vadászni mehettek az urak, visszafelé pedig a zsákmányt is fel lehetett dobni rá a fegyverek és a kutyák mellé. A brake (fék) szó eredetileg valójában break-ként (törés) szerepelt, mert ezek olyan egyszerű szekerek voltak, amiket egyébként lovak betörésére használtak. A motorizációval aztán a kifejezés kezdetben úgy általában jelölte a brit kombikat, majd egyre inkább a kupék és kombik stílusjegyeit ötvöző karosszériaformát kezdtük érteni alatta.

Egy 1935-ös Bentley shooting-brake:

Kipróbáltuk a magyar gyártású kombi-Mercit 128

Egy Aston Martin DB5 Shooting Brake 1965-ből:

Kipróbáltuk a magyar gyártású kombi-Mercit 129

Ez pedig a Mercedes-Benz legújabb modellje, a CLA Shooting Brake, 2015:

Kipróbáltuk a magyar gyártású kombi-Mercit 130

Külső

A Mercedes CLS Shooting Brake után a Mercedes második, négyajtós kupéból konstruált kombija a CLA SB. Már a nagytesót sem sikerült esztétikailag teljesen harmonikusra kihozni, de a CLA kifejezetten erőltetettre sikerült a legtöbb szögből. Talán felülről háromnegyedben adja ki egyedül a forma, minden más szögből zavaró a nagyon széles függőleges lemezfelület a tető vége és a hátsó oldalablakok között:

Talán innen a legszerencsétlenebb a hatás, még, urambocsá, a kifutó Skoda Fabia kombit is felfedezni vélem benne

Talán innen a legszerencsétlenebb a hatás, még, urambocsá, a kifutó Skoda Fabia kombit is felfedezni vélem benne

Az AMG csúcskivitelen és az AMG optikai csomagos autókon azért nem lehet sokat fanyalogni, ezek a kocsi remekül láttatják az erőt, agressziót. Elismerésre méltó a limitált darabszámban készülő Orange Art kivitel, a szürke-narancs kombináció még a valódi AMG-modellnél is durvábbra sikerült:

A szürke-narancs kombináció neve: OrangeArt Edition

A szürke-narancs kombináció neve: OrangeArt Edition

Persze az új kompakt Mercit nem az újságírók ízlése hívta életre. A szegmens igazi sikersztori a Mercedesnek, több mint egymillió kelt már el az A, B, GLA és CLA modellekből összesen, csak tavaly 460 ezer kismerci ment el világszerte. Úgy tűnik, a vásárlók igényeltek valami tágasabbat is az eddigi kocsiknál, a Mercedes pedig úgy döntött, ha már kombi, legyen ez is Shooting Brake, ne egy klasszikus, egyenes tetővonalú, meredek hátfalú T-modell.

Belső

Az utastérben elöl nem észlelhető változás az alapmodellhez képest. Sportos és elegáns a műszerfal, a klasszikus kerek légbeömlők, a jó fogású, vaskos kormány és a nagy műszerek mellett megmaradt az utólagos gányolás hatását keltően odabiggyesztett, ellenben meglepően szép színeket mutató és nagy felbontású központi kijelző. A CLA Shooting Brake-ben integrált fejtámlás, kényelmes és jól tartó sportülésekben ülhetünk, csak a kihúzható combtámasz hiányzik a teljes boldogsághoz.

Elöl pont olyan, mint a négyajtós CLA

Elöl pont olyan, mint a négyajtós CLA

Az automata váltós modellekben a váltókar a kormány mögött van, mint a nagy Mercikben, ami jótékonyan növeli a térérzetet, az AMG-ben viszont a két ülés közé, a kardánalagútra került a kar. A kidolgozás, a minőségérzet közel kifogástalan, a Harman-Kardon audiorendszer gyönyörűségesen szól a CLA SB-ben. Is.

A hátsó üléssorban a Mercedes eltüntette azokat a kompromisszumokat, amiket a sima CLA-ban az egzotikus külsőért vállalni kell. Beszálláskor nem vágjuk be fejünket a tetőbe, az ülésben fejtérre, lábtérre nem lehet panasz. Az üléshelyzet azért így sem tökéletes, a támla meredeken áll, az ülőlap rövid, az oldalfal pedig nyomasztóan hajlik rá a külső vállunkra, de gyereket vinni, alkalmilag felnőtt utasokat szállítani sokkal kellemesebb a Shooting Brake-kel, mint a CLA-val.

495-1354 liter

495-1354 liter

A csomagtartóra a legbüszkébb a gyártó, mi pedig a menetpróbán a hosszú, keskeny fedél alatt az alacsony rakteret elnézve nem értettük, hogy a fenébe jött ki nekik a 495 liter. Valószínűleg úgy, hogy beleszámolták a raktérpadló alatt a pótkerék helyét is, még ha pótkerék híján a defektjavító szett is elég rendeden kitölti ezt az üreget.

A hátsó ülések támlái egy kis játékos mechanika segítségével függőlegesig előrehajthatók és rögzíthetők, ezzel kapcsolatban beidézem a sajtóanyag legviccesebb mondatát. „Amennyiben a hátsó üléseket a meredekebb „rakodási” pozícióba állítjuk, a csomagtér mérete 595 literre növekszik, miközben továbbra is öt utas számára nyújt helyet az autó.” Hát megnézném, ahogy három felnőtt, átlagos testalkatú Mercedes-alkalmazott beül ide, az 595 liter elé:

Állítólag az üléstámlák derékszögben rögzítésével plusz száz liter keletkezik a csomagtérben. Az ülések ebben az állásban használhatatlanok

Állítólag az üléstámlák derékszögben rögzítésével plusz száz liter keletkezik a csomagtérben. Az ülések ebben az állásban használhatatlanok

De különben tényleg tágas hátul az autó, ennyire:
A helykínálatra nem lehet panasz, de az oldalfalak nagyon befelé dőlnek, az ülőlap rövid, a háttámla meredek, a térdeket felhúzva kell tartani

A helykínálatra nem lehet panasz, de az oldalfalak nagyon befelé dőlnek, az ülőlap rövid, a háttámla meredek, a térdeket felhúzva kell tartani

A csomagtérajtó felárért motoros nyitással-zárással is megrendelhető, a padlóba épített hangulatos hosszanti alumínium csúsztatósínekért, csomaghálóért szintén külön kell fizetni.

Technika

Komolyabb műszaki fejlesztést nem hozott az új karosszériaforma. Az alap CLA leggyengébb, 180 CDI jelzésű dízelmotorja, a 109 lóerős, másfél literes Renault-féle blokk és az 1,8 literes dízel nem kerül be a kombiba, a többi négyhengeres, keresztben álló turbómotor viszont ugyanaz, amit a négyajtósban is ismerünk. Felárért vásárolható meg az összkerékhajtás, amely a nyomaték 50%-át képes a hátsó tengelyre küldeni, ha az első kerekek elpörögnek. Automata váltó csak egy van: a hétfokozatú, duplakuplungos robotváltó (7G-DCT), alapáron a legerősebb verziót kivéve hatfokozatú kézi váltóval adják a CLA SB-t.

Alaktényezője 0,26, ami kombinak jó érték, de a négyajtós Blue Efficiency 0,22-es adatához képest komoly áldozat a praktikum oltárán

Alaktényezője 0,26, ami kombinak jó érték, de a négyajtós Blue Efficiency 0,22-es adatához képest komoly áldozat a praktikum oltárán

A Shooting Brake is kapható a Mercedes gyári tuningcége, az AMG által megizmosított csúcskivitelben. A 45 AMG jelzésű modellben a világ pillanatnyilag legerősebb szériában gyártott kétliteres motorja hörög és recseg, egy turbóval és 360 lóerővel. A csúcsmodell csak összkerékhajtással és automata váltóval rendelhető.

A 177 lovas dízel

Elsőként a 220CDI jelzésű motort vittük el kipróbálni, 4Matic-kal, automata váltóval. Nem okozott csalódást, csendes, kulturált és erős, csak magas fordulaton töri meg kellemetlenül a hangulatot a négy henger felerősödő kerregése. A 2,2 literes blokkal az orrban az eleve orrtolós, tipikusan fronthajtásos viselkedésű autó végképp orrnehézzé válik. Az összkerékhajtás sem tud javítani a kevéssé élvezetes vezetési élményen, csak biztonságot ad, ha csúszós az út vagy nagyon elsokalltunk egy kanyart.

A 220 CDI nagyjából ennyit tudott az Autobahnon

A 220 CDI nagyjából ennyit tudott az Autobahnon

Frankfurtból kiérve az Autobahnon egy rövid szakaszon még a délutáni csúcsforgalomban is volt alkalmunk kipróbálni a limitálatlan életérzést, és itt mutatta meg magát igazán a kis kombi Mercedes. Erőlködés nélkül, egykedvűen húz akár 220 km/h fölé, minden idegességtől mentesen tartja az egyenest ilyenkor is. A szélre, úthibákra sem érzékeny a 16 mázsás autó, még ha nem is olyan stabil és lágy, mint egy valódi Mercedes, mondjuk légrugós, hathengeres személyes kedvencem a márka mostani palettájáról.

A Taunus hegységben kijelölt útvonalon a szerpentinen már nem nyújtott kiemelkedő élményt a CLA. A váltó ügyesen dolgozik együtt a motorral, kézi váltású üzemmódban is használható, de minek. Ez a móka inkább az AMG-ben nyújtott élvezetet, ha nem is annyit, mint amire számítottunk

A CLA 45 AMG

A 360 lóerős sportmodell legnagyobb erőssége a hangja. A hátsó ülésen utazók hátát szó szerint masszírozza az öblös kipufogórendszerből érkező vibrálás, hörgés és minden váltásnál egy kis rájátszós durrogás. De mint sportautó, pláne, mint 4×4-es sportautó, nem az igazi. Elindulásnál és kanyarban nehéznek érződik (1615 kiló ez is, pont, mint a 220CDI 4Matic). Erőtlen a hajtás hátul, a kocsi mindig tolja az orrát forszírozott forduláskor, kézifék pedig nincs egy kis rásegítéshez – a rögzítőfék az AMG-ben is elektromos. Sokat tanulva az autót, az egyébként szokatlanul engedékeny, felfelé magától dadogáskor sem váltó kézi üzemmódban lassan-lassan rá lehet jönni, mekkora spétekkel reagál a kocsi a gázadásra-elvételre, túlfordított kormánnyal megnyomott gázra, de sokkal-sokkal több le-fel szaladgálás kellett volna a hegyen, hogy igazán kiismerjem a lelkét. Azért így se volt rossz, ahogy a hosszú kanyarokból kiengedve, hatezerig pörgetve ki-kihúzta magát az egyenesekbe a CLA.

A 45 AMG-t sokkal erőszakosabbra gyurmázták az alapformánál

A 45 AMG-t sokkal erőszakosabbra gyurmázták az alapformánál

Egyébként nem tűnik annyira erősnek, mint amilyen. Érezni, hogy 200 lóerőnél sokkal erősebb, meg a 450 Nm is tol szépen, de meg nem mondtam volna látatlanba’, hogy ennyire sok az a lóerő. Talán csak a sztrádán. Ahogy 180-ról még elindul, ahogy 240-nél érezhetően csak a téli gumi miatt beállított szigorúbb leszabályozás fogta meg a gyorsulást, abból éreztük, amit kellett, de országúton nem jön ki a bődület. Mint a dízelnek, az AMG-nek is az Autobahn kellett, hogy megmutassa valódi értékeit. A 45 AMG egyébként alapértelmezésben 250 km/h-nál szabályoz le, de felárért 270-re emelik a tiltást a gyárban, ha a vevő ezt igényli.

Még egy kis rejtélyes hiba is segített elrontani az örömünket: a kocsi nem engedte bekapcsolni a rajtautomatikát. Elvileg a menetstabilizálót SPORT állásba kapcsolva (tehát nem teljesen kiiktatva), a váltót kézi üzemmódba téve mindkét váltófület meghúzva (miközben állunk a gázon és a féken egyszerre) a számítógépnek fel kellett volna ajánlania a Mercinél Race Start-nak nevezett versenyrajt lehetőségét, de csak egy hibaüzenetet kaptunk: not possible, nézzük meg a kézikönyvet. Kézikönyv helyett az AMG fejlesztőmérnökét kérdeztük meg, miért nem működött a hülyegyerek-üzemmód, de ő is csak a vállát vonogatta – a nagy élmény elmaradt. Pedig a 4,7 másodperces gyorsulást csak Race Starttal tudja az autó, enélkül érzésre másodpercekkel rosszabb a szintidő a korán összezárt kuplunggal 1000-es fordulatról nehezen felpörgő, töltés nélkül nyomatékszegény motor miatt.

A látvány sportautós, a kocsi AMG-tuninggal sem az. Autópályára való, erős kocsi, a hátsó traktusban eltúlzott kipufogóhanggal

A látvány sportautós, a kocsi AMG-tuninggal sem az. Autópályára való, erős kocsi, a hátsó traktusban eltúlzott kipufogóhanggal

A kormányzás lehetne egy kicsit közvetlenebb, a futómű lehetne egy kicsit keményebb. De nem, a 45 AMG, ahogy a Mercedes marketingvezetője egyébként el is mondta prezentációjában, egy nagyon erős, de a hétköznapi jövés-menésben kompromisszum-mentesen használható autó. Kár. Mert így 360 lóerő ide vagy oda, és tényleg tisztelet a mérnököknek, akik gyári garanciát adnak erre a félelmetesen felhúzott kétliteresre, azt kell mondjam, én biza akár sokkal kevesebb lóerővel is autóztam már sokkal izgalmasabbakat.

Alig drágább a négyajtósnál

Szép lett a kis csillagos sportkombi?
Igen, szebb a CLÁ-ná
53% (53)
A négyajtós CLA nekem jobban tetszik
16% (16)
Mind a kettő gyönyörű, nem tudok dönteni
17% (17)
Egyik sem tetszik
14% (14)
A CLA Shooting Brake már kapható Magyarországon. Listaára mindössze 130 ezer forinttal magasabb a négyajtós kupéénál, így nem kérdés, hogy megéri inkább ezt választani. Persze egy ilyen autót nem a praktikum és a józan ész szabályai alapján vesz az ember, hanem szerelemből. A legolcsóbb, kézi váltós dízel, a 200 CDI 136 lóerővel, elsőkerék-hajtással, fapadosan 9,6 millió körül indul, egy normálisan felszerelt példányért olyan 11-12 milliót illik elvinni a kereskedésbe. Ennyiből már elég jó Golf kombit kapni, akár nagyobb teljesítménnyel és mindenképp sokkal több hellyel. Arról nem is beszélve, hogy a sokkal tágasabb és hátsókerekes C-osztályos kombi ugyanezzel a motorral 10,45 millióról indul, ami nem olyan brutális különbség. És azért az egy igazibb Mercedes.

Az AMG pedig, 16 millióért, szintén nem tűnik józan választásnak a 333 lóerős, hathengeres C400 4Matic kombi 15,1 milliója mellett, vagy, ha mindenképp fronthajtásos jelleget akar az ember ezen a teljesítményszinten, meg kompakt méretet, egy 340 lóerős, szintén 450 Nm-es, öthengeres Audi RS Q3 quattro S-Tronic mellett (15,3 millió).

De a szerelem feledtethet bármit, és ha szerintem nem is a legszebb autó (és Mercedes) a történelemben a CLA Shooting Brake, azért elismerem, van bája és szexepilje jócskán. És az se semmi, hogy az AMG-ről, minden fura kelletlensége mellett valószínűleg még jó ideig el lehet mondani, hogy ilyen erős kétliterese másnak nincs. Szóval, ha az eddigi kompakt Merciket olyan jól vitték, mint amennyire, hát ezt a kis kombit is jól fogják vinni, és boldogok is lesznek vele a tulajok.

Mellette – Ellene
  • Egyedülálló forma, ilyet (kompakt kombikupé) más nem csinál
  • Bravúros műszaki tartalom az AMG-motorban
  • Tágas csomagtartó
  • Nagyon nagy tempónál is kezes, nyugodt viselkedés
  • Túlzott fronthajtásos jelleg még 4Matic-kal is
  • Megosztó forma
  • Magas ár