Röviden – Lexus NX200t | |
---|---|
Mi ez? |
A Toyota prémiummárkájának első turbós benzinese |
Mit tud? | Kellemes, és főleg olcsóbb alternatívát kínálni a német luxusmodellek helyett |
Mibe kerül? | Alapára 11,9 millió forint, összkerékhajtással és minden földi jóval, a csúcsmodell 18,4 millió |
Kinek jó? | Aki megfizethető, mégis prémium szabadidő-autót keres |
A Lexus legfiatalabb szabadidő-autójába tavaly októberben szagolhattunk be első körben, az NX300h formájában, a japán gyártó pedig azóta elkészült legelső turbón keresztül lélegző benzinmotorjával, ami az NX-ben debütál. Ezt a modellt próbálhattuk ki Dél-Franciaország szerpentinjein a hétvégén.
Külső/belső
Külsőre ugyanazt a tátott szájú, agresszív ragadozót köszönthettük, mint amit 2014-ben már kipróbáltunk, de hála az égnek az utastér sem változott: finoman elegáns anyaghasználat és precíz összeszerelés szaga terjeng a levegőben.
Külön kiemelném a tapipadot, amivel az LCD-kijelző menüjében tudunk navigálni: az egyik legjobban kezelhető ilyen szerkezet, amivel autóban eddig találkoztam. Az F-sport fűthető kormányát pedig öröm markolni, bár kevesebb visszajelzést ad a sofőrnek, mint azt szeretnénk.
Az NX éles dizájnja igencsak megosztotta az autósvilágot, de a számok azt igazolják, hogy a japán vállalat 19-re húzott lapot, és bejött a 21: világszerte szépen fogy a kompakt szabadidő-autó, a Lexus palettáján belül pedig igazi telitalálat.
Magyarországon a 2014-ben eladott 202 darab Lexusból 51 volt NX, úgy, hogy a modellt októberben vezették be! Idén pedig már 53-nál jár a széria. Maga a gyártó sem kalkulált ekkora népszerűséggel, amit jól bizonyít, hogy az itthon befutó rendeléseket már csak augusztusi átadással tudják teljesíteni.
Persze még így is messze vannak a három német prémiumgyártótól (BMW, Audi, Mercedes), de világviszonylatban a negyedik helyen állnak eladások tekintetében, és ha ebben az irányba haladnak tovább, egyre nagyobb szeletet hasíthatnak maguknak a szegmensből. A Lexust a Volvo követi a sorban.
Nem csupán a turbómotor új
A kettős megfúvású turbófeltöltővel kombinált 2.0 literes benzinmotor 238 lóerős teljesítménye, illetve 350 Nm-es nyomatéka mindenre elég a hétköznapokon, és 7,1 másodperces 100 km/órára gyorsulással a versenytársak mellett sem kell szégyenkeznie. Turbólyukat egyáltalán nem érezni, magas fordulaton a hanghatással sincs gond, négyhengeres létére szépen muzsikál a motor, ami inkább zavaró, az a szélzaj autópálya-tempónál.
Egy tökéletes világban itt következne az a rész, mikor azt mondaná az egyszeri újságíró, hogy nem tud belekötni az új benzines konstrukcióba, de sajnos nem csupán a motor új, hanem a hatfokozatú automata is, ami megöli a bulit.
Nem csak lassú, de a bólogató kutya is szépen dolgozna a kalaptartón a fokozatok kapcsolása közben, ami meglehetősen rapszodikus. Sokszor nem volt megfelelő összhang a gázreakció és a visszaváltások között, és néha a felfelé kapcsolás is túl hamar történt, ami előzéskor lehet igen kellemetlen.
Az NX bármennyire is sportosan néz ki – pláne az F-Sport – a helyén kell kezelni, nem szabad elfelejtenünk, hogy ez nem egy sportkocsi, de az autó nem is hagy minket megfeledkezni róla.
A futómű azonban rendben van – még jó, hiszen ugyanaz a csapat finomhangolta az F-Sport futóművet, amely az LFA szupersportkocsi és a nagy teljesítményű RC F kupé fejlesztését végezte -, igazodik a formához, nem annyira lágy, mint például az RX-ben, Sport+ módban akár merészebb kanyarvételeket is bevállalhatunk, a határokat viszont jobb nem feszegetni. Főleg a hirtelen irány- és súlypontváltásokat nem tolerálja túlzottan az NX, de egy 2350 kilogramm össztömegű SUV-nak ezt simán elnézzük.
A vegyes fogyasztás gyári érték szerint 7,9 liter/100 km (állandó öszkerékhajtással), a valóságban ez inkább másfél literrel több, ami az autó formáját és tömegét figyelembe véve egész jó érték, viszont a szűk szerpentinekkel fűszerezett francia hegyekben 14-15 liter környékén vert tanyát a mutató.
Magyar viszonylatban
A hazai márkakereskedésekben (mind a kettőben) 11,9 millióról indul a turbósított változat, ami alapból megkap olyan extrákat, amit német konkurensei súlyos felárakért mérnek. Ilyen például az összkerékhajtás, a riasztó, a kulcs nélküli indítás, a Buetooth/USB csatlakozási lehetőségek, 8 légzsák és egy komplett biztonsági csomag (VDIM, VSC, HAC, EPS, EBD).
Az általunk tesztelt F-Sport kivitel Magyarországon 16,2 millió forintba kerül, a Luxury Panoramic nevű csúcsmodellért pedig 18,45 milliót kérnek. A Q5-X3-GLK hármas ugyanezt jó 2 millióval többért kínálja.
Konkurensek |
Listaárak
|
|
Audi Q5 2.0 TFSI quattro aut. (225LE) | 13 964 500 | |
BMW X3 xDrive28i AT (245LE) | 13 828 000 | |
Mercedes GLK 250 4Matic (211LE) | 13 704 150 |
Nem mondom, hogy minden idők konstrukciója lett a turbós Lexus, de első próbálkozásra egyáltalán nem rossz, év végére pedig az is kiderül, hogy fogják-e annyira szeretni a vásárlók, mint a hibridet, amiben egyelőre verhetetlen a Toyota, és az NX300h alapára csupán 1 millióval több, mint a kétliteres turbósé.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|