Röviden – Fiat 500X | |
---|---|
Mi ez? |
A Fiat kis crossovere, az 500-as stílusában |
Mit tud? | Különleges, retrós és olasz hangulatot kínál, egész jó általános minőségérzet mellett |
Mibe kerül? | Alapára 4,39 millió forint, 1,6 literes szívó benzinmotorral. A legdrágább a kétliteres, 4×4-es, automata dízel, 8,2-ért, de még ez is bőven extrázható |
Kinek jó? | Aki nem bírja az unalmas kocsikat, ellenben szereti az olasz életérzést |
Nyúlfarknyian rövid menetpróbával és lelkes magyar hobbidizájnerek ötleteivel érkezett meg hivatalosan a magyar piacra a Fiat 500X. A budapesti Eiffel téren rendezett bemutatón és a városhatár-tábláig sem tartó próbaúton nagyon belopta magát a szívembe az új Fiat.
Fiat, ami egy kicsit Jeep
Az 500X-ről Gajdán Miklós kollégánk, aki Év Autója zsűritagként gyakran szagolhat bele hamarabb a jóba a mezei újságíróknál, már novemberben leadta jelentését Olaszországból. Az autó az új nagy autóipari társulás, az olasz-amerikai FCA (Fiat-Chrysler Automobiles) első teljesen saját terméke a korábbi átemblémázások (Lancia Thema a Chrysler 300C-ből, Fiat Freemont a Dodge Journey-ből) után.
A Fiat 500X és testvérmodellje, a Jeep Renegade a ma nagyon divatos kis városi crossoverek vásárlóközönségére lő, olyan modelleknek jelent konkurenciát, mint a Nissan Juke, a Peugeot 2008, az új Suzuki Vitara és társaik. Az 500X tágas csomagtartójával (350 literről 1000 literig bővíthető), elöl-hátul egész jó helykínálatával kicsit ki is lóg az emelt kisautók közül, némely kompakt SUV (Citroën C-Cactus, Nissan Qashqai) helyett is szóba jöhet.
Az 500-as legenda hangulatát kívül-belül sikerrel teremti meg az autó, minduntalan rácsodálkozik az ember, hogy mennyire tágas és nagy is tulajdonképpen. A legtöbb korszerű szolgáltatást felkínáló utastérben igazi bravúr, ahogy megjelenik ez a miniautós jelleg; a vaskos, de nagy átmérőjű kormány, a nagy gombok, a kerek csoportokba szervezett kapcsolók a klímakonzolon, a hatalmas, jópofán öreges hatású kilincsek és a karosszéria színére fújt dekorbetét együtt – tisztára, mint egy 500-asban, csak minden sokkal nagyobb.Az sem igazán az 500-as világa, hogy az 500X összkerékhajtással is rendelhető, legerősebb motorjai, a 140 lóerős, 1,4 literes T-Jet vagy a kétliteres dízel az ikonikus kisautóénál – még a modern változatnál is – jóval komolyabb menetteljesítményeket kínálnak a sofőrnek.
Hány a mennyi?
Az 500X árazása a konkurenciához igazodik, cseppet sem száll el annyira, amennyire a meglehetősen magabiztos, öntudatos marketingkampány alapján vártuk. A fronthajtású, 1,6 literes, 110 lóerős benzines szívómotorral szerelt alapváltozat 4,39 millió forintba kerül – klíma nélkül. A Nissan Juke 4,2 millióról indul 1,6-os motorral, a Škoda Yeti 4,1 millió fapadosan, a 105 lóerős 1.2 TSI-vel.
A legdrágább változat, a kétliteres, 140 lóerős dízel, 4×4-es, automata 500X 8,2 milliója azért már kissé túlzásnak tűnik. Pláne, ha végigszámoljuk, hogy bőrkárpittal (350 ezer), gyöngyházfénnyel (380 ezer), tetőablakkal (350 ezer), komolyabb hifivel és biztonsági elektronikai kiegészítőkkel tízmilliós autó legózható össze az 500X-ből, és azért ez a Fiat talán még toronyórával-lánccal se lenne egy tízmilliós autó.
A teljes 500X árlista ide kattintva tölthető le.
Egy menet az 1,6-os dízellel
A hazai bemutatón a 120 lóerős dízelmotorral, fronthajtással autóztunk egy rövidkét Budapesten. Az első benyomásaim: a kocsi sokkal tágasabb, mint amilyennek látszik, sokkal csendesebb és kifinomultabb, mint amilyennek gondolnánk a bohókás dizájn alapján, sokkal frissebb biztonsági elektronikát és műszaki tartalmat kínált, mint a retrós hangulat sejteti. Az 500L-ben tapasztalt hibáknak, korszerűtlenségeknek, igénytelenségeknek nyoma sincs; fura, hogy ezek a kocsik névleg igen közeli rokonok.
Erős, nyomatékos a motor, pontos a váltó, a rövid úton kényelmes volt az üléshelyzet, szépen szólt a hifi, és semmit nem kellett keresgélnem, az a pár dolog, amit használni akartam, elsőre meg is volt. Az összeszerelési minőség, ha nem is éri el a betonszerű audis, vagy újabban mazdás szintet, cseppet sem a hagyományos olasz lógás-leffegés. Első találkozásunk alkalmával rendkívül egyben levőnek tűnt az 500X.
Nagyon várom az igazi tesztautót, mert egyelőre hihetetlennek tűnik, hogy az önmagában azért általában eléggé problémás amerikai és olasz autógyártás összefogva ilyen jó kis valamit dobjon ki magából.