Röviden – Mazda CX-3 | |
---|---|
Mi ez? |
Sportos kiállású kis szabadidő-autó, amely nagyon közeli rokonságot őriz a Mazda2-essel. |
Mit tud? | Jó vezetni, és körülbelül olyan praktikus, mint egy alsó középkategóriás autó. |
Mibe kerül? | A belépő modell négy és félmillió forinttól indul. A dízel felára félmillió forint. |
Kinek jó? | Azoknak, akik valami újszerűt szeretnének. Olyat, ami nem fér be a hagyományos ötajtós, négyajtós kategóriákba, és egyúttal szeretnek vezetni. |
Egyetlen kategória eladásai nem nőnek olyan sebességgel manapság, mint a kis szabadidő-autóké. A szabad pénzkészlettel rendelkező vevők – nehéz másként fogalmazni – egyszerűen rácuppantak a kicsi és praktikus modellekre, és szinte egymás kezéből kitépve viszik haza őket. És ez nemcsak Európa tehetősebb országaiban van így, hanem még nálunk is – példázza ezt az Opel Mokka átütő sikere.





Hátulról elég tömörnek néz ki a CX-3. A kis ablakok miatt a kilátás hátrafelé erősen korlátozott. A két kipufogó a benzinmotorra utal
Külső, karosszéria
A Mazda azonban korábban kapcsolt, és már nyár elején elkezdi árusítani a maga verzióját: a CX-3-at, amely hosszú motorháztetejével, viszonylag alacsony tetővonalával akár az X1-es kistestvérének is elmehetne. Persze az elejét nem hatalmas, már-már egybeérő vesék díszítik (mint az urban Crossét fogják), hanem a Mazda felfordított ötszög alakú hűtőrácsa. A külső méreteik azonban hasonlóan alakulnak, a BMW Urban Crossa ugyanúgy valamivel négy méter feletti hosszúságúra várható, mint ahogy pontosan 4,27 méter hosszú a Mazda CX-3-asa.

Képen jól mutat az alapjában véve a Mazda2-esével azonos műszerfal. A több színben pompázó, varrott bőrök mellett viszont lehangoló, hogy a műszerfal és az ajtók felső borítása is kemény műanyag
Belső tér, csomagtartó
Mindez természetesen alapvetően határozza meg a CX-3 külső megjelenését éppúgy, mint belső térkínálatát. Tulajdonképpen ebből adódik a hosszú orr-rész. Az, amitől épp olyan sportos a Mazda kis szabadidő-autójának kiállása. De ugyanebből adódik az is, hogy elöl annyi a hely, mint egy kisebb alsó középkategóriás autóban. A rövidebb, alacsonyabb 2-esben viszont emiatt nem maradt sok hely a második sorban, és a csomagtartó méretét sem lehetett a végtelenségig növelni.

Nemcsak szépek a kéttónusú bőrrel bevont ülések, hanem kényelmesek is (egyenletesebb rajtuk a terhelés elosztása) és oldalt is jól tartanak. Viszont az ülőpárna lehetne hosszabb is

A Mazda2-esével azonos tengelytáv ellenére közel tíz centivel több hely van a térdem előtt, mint a 2-esben. A magasabb tető miatt más az üléspozíció – elöl is és hátul is

Így jó, ha 250 literes a csomagtartó. Ha a padlót alsó állásba tesszük, közel 100 liter jön még hozzá, ami nem kevés. De ehhez le kell mondanunk a Bose hifiről és mindennemű pótkerékről
Vezetés városban
A magasabb pozicionálásból adódik, hogy a CX-3-ashoz kínált legkisebb benzinmotor is kétliteres: a SkyActiv-G szívómotor 120 lóerős változata, amit csak elsőkerék-hajtással párosítva kínál a Mazda, viszont lehet kérni hatfokozatú manuális, illetve automataváltóval is. Ugyanennek a motornak a 150 lóerős változatához viszont összkerékhajtás társul, a váltó lehet ilyen is, olyan is. A harmadik lehetőség – az összesen háromból – a másfél literes, 105 lóerős turbódízelmotor, ami ha manuális váltós, akkor lehet első- és összkerék-hajtásos is, ha automataváltós, akkor csak összkerék-hajtásos.
Mivel minden motor bemutatkozott már valamely más Mazdában, ezért nem okoznak nagy meglepetést. A pontos, rövid úton, könnyen és gyorsan kapcsolható hatfokozatú manuális váltóval próbált 150 lóerős benzinmotor már 1500/perces fordulaton alkalmas a sebesség tartására és finom gyorsításokra, aki azonban vehemensebben akarja növelni a tempót, jól teszi, ha nem engedi 3000/perc alá esni a fordulatszámot. Ha minden lóerőt kiaknázunk, 8,7 másodperc alatt érhetjük el a 100-as tempót, a végsebesség 200 km/óra. Ilyen használat mellett azonban egy kicsit megemeli a hangját a motor, ám még ekkor sem zavaró, inkább inspiráló. Nyugodt vezetésnél ellenben olyan halkan működik, mintha ott sem lenne. (A 120 lóerős, elsőkerék-hajtású, manuális váltós modell adatai: 9 másodperc, illetve 192 km/órás végsebesség.)

Alig hallani belül a selymesen járó kétliteres benzinmotort. Kis fordulaton jól tartja a sebességet, ereje kisebb gyorsításokra is elég és ilyenkor csaknem olyan keveset fogyaszt, mintha dízel lenne. Fordulaton viszont lelkesen támogatja a sportos vezetési hajlamokat
Mit tud hosszabb úton?
Autópályán pedig a távolságtartó tempomatot kapcsolhatjuk be, ami szintén nem mindennapos extra egyelőre a kategóriában. Ilyenkor könnyíti meg a tájékozódást a 7 colos érintőképernyős – tehát nem csak a forgókapcsolóval irányítható – navigációs rendszer, amin egyébként a magyar NNG cég szoftvere fut. Bluetoothon keresztüli okostelefonos kapcsolattal internetezésre is alkalmas a rendszer. Autópályán egyébként nagy izgalomra nem kell számítani: magabiztosan, elegendő erőtartalékkal, stabil egyenesfutás mellett gurul a CX-3, miközben belül semmiféle zaj nem zavarja a nyugalmat, vagy a zenehallgatást.

Ha nem is annyira, mint a Mazda2-esé, a CX-3-as vezetése is rabul ejti az arra hajlamos vezetőket. Országúton kis oldaldőlés mellett, kiszámíthatóan és semlegesen veszi a CX-3 a kanyarokat. Mindennek tetejébe a rugózása is kényelmes
Költségek, fogyasztás
Sportos használat mellett persze a Mazda új motorjai sem maradnak absztinensek, de normális vezetés mellett – legalábbis papíron – a CX-3-ban is barátságos fogyasztással örvendeztetik meg tulajdonosaikat. A bajnok persze a dízel, amelyről azt állítja a gyár, hogy (elsőkerék-hajtással, manuális váltóval) átlagban 4 literből is kijön, míg az automata váltó hét decit (4,7 l), az automata és összkerék-hajtás kettőse 1,2 litert ad ehhez hozzá (5,2 l). A legtakarékosabb benzines (elsőkerék-hajtás, manuális váltó, 120 LE) 5,9 literrel éri be, míg a legtorkosabb érdekes módon nem az automata, 150 lóerős, 4×4-es, hanem ugyanennek a manuális változata, amely 6,4 litert ereszt le 100 kilométerenként a torkán.
A Mazda CX-3 vetélytársai | Listaár, forint |
|
Fiat 500X 1.6 16V (110 LE) | 4 390 000 | |
Nissan Juke 1.6 (94 LE) | 3 745 000 | |
Peugeot 2008 1.2 PureTech (82 LE) | 3 930 000 | |
Renault Captur 0,9 TCe (90 LE) | 3 850 000 |
Korábban már tisztáztuk, hogy a Mazda a 2-es fölé, körülbelül a 3-as szintjére pozicionálja a CX-3-ast, ami az árképzésre is igaz. Bár hivatalos árlista még nincs, annyit megosztott velünk a hazai képviselet, hogy a klímával, kulcsnélküli indítással, osztható hátsó üléstámlákkal és CD lejátszós rádióval is felszerelt belépő modellért (120 LE benzinmotor, manuális váltó, elsőkerék-hajtás) körülbelül 4,5 millió forintot kérnek majd. Körülbelül 700 000 forinttal többet, mint a 2-es belépő modelljéért. A dízel felára körülbelül 500 000 forintra várható. A jól felszerelt, összkerékhajtásos CX-3-ak ára meghaladja a hatmillió forintot is, de még így is olcsóbb, mint amennyibe egy hasonló tudású BMW Urban Cross kerül majd 2017-től. Érdemes egyáltalán a bajoroknak erőlködni?
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|