Röviden – BMW 1-es F20 2015 | |
---|---|
Mi ez? |
Megszépített kompakt autó 3 vagy 5 ajtóval, hátsó- vagy összkerékhajtással, a többi között háromhengeres dízel és benzines motorokkal. |
Mit tud? | Cizellált, sportos és mostantól szinte mindent tud, amit a nagyobb BMW-k. |
Mibe kerül? | Nincs még listaára, bár rendelni lehet. Nagyjából hatmilliótól indul. |
Kinek jó? | Vagyonos nőknek mindenképp, plusz tehetős férfiaknak, ha szeretnek vezetni és elég ez a méret . |
Nemrég modellfrissítésen esett át a BMW 1-es sorozat. A termékciklus közepére időzített átdolgozás, amit a BMW LCI-nek (Life Cycle Impulse) nevez, jóval markánsabb külső változásokat hozott a szokottnál.
Design
Házon belül sosem láttuk szépnek az eddigi F20-at, ezért örülünk, hogy a birodalmi rohamosztagos arcélt konvencionálisabb és számunkra esztétikusabb orr váltotta le. A 2015-ös BMW 1-es sajtóbemutatóján beszélgettem Niels Hamannal, az autó projektmenedzserével. Ő mesélte, hogy az új első lökhárító nemcsak dizájnelem, a később érkező motorok hűtőlevegő-igénye is indokolta az áttervezést.
A dízelekkel nincs olyan nehéz dolga a gyártónak, de a háromhengeres benzinesek, főleg a később várható, nagyobb teljesítményű verziók hűtéséhez nem voltak elég nagyok az eddigi nyílások. A moduláris hűtőrendszerrel azt is ki kell bírnia az autónak, ha valaki 50 fokban veret felfelé a hegyen a teljes utánfutós terheléssel, majd leállítja a motort és megáll ebédelni. Aki nem forró klímájú országban rendeli meg az autót illetve nem kér vonóhorgot, az arányosan csekélyebb hűtőkapacitással kapja meg az autót.
Új az alapáron járó LED-es nappali menetfény, ideje volt szériafelszereléssé tenni. Feláras xenon fény nincs, a fehérebb színű, kisebb áramfelvételű és hosszabbra ígért élettartamú adaptív LED-es fényszóró szerepel az extralistán. Az 1-es is megkapta az újabb BMW-k nagyon jellegzetes, fekvő L-formájú fényívét a hátsó lámpákba.Belső tér
Ritkaság ez a mindent külön felszámító BMW-től, de fontos tételekkel gazdagodott az alapfelszereltség. Széria a kétzónás légkondicionáló és a beépített SIM kártyával működő Connected Drive, amely sok online funkció mellett a kocsiból felhívható ügyfélszolgálattal könnyíti meg a tulajok életét.
Új az online szórakoztatás funkció, amely 22 millió zeneszámot tesz elérhetővé az autóban, nem kell a telefonnal vagy pendrive-val szerencsétlenkedni. A valós idejű közlekedési infókkal dolgozó navigációs rendszerhez évente négyszeri ingyenes frissítés jár. Másutt ez sokszor pénzbe kerül és évente csak egyszer vagy kétszer aktualizálják a térképadatbázist.Nem próbáltuk ki, de a feláras adaptív sebességtartó tempomat képessé vált a dugóban helyettünk araszolni, ha a tulaj áldoz a kategória egyetlen nyolcfokozatú automata váltójára. A parkolóautomatika nemcsak a járdával párhuzamosan, de keresztbe is be tud állni, a mai standardnak megfelelően.
Technika: mi új van az 1-es BMW-ben?
Nagyon sok minden történt az autóval, a lényeg a háromhengeres motorok kirajzása. A dízel 116d 1,5 literes és 116 lóerős. A benzines 116i is ezerötös, de 109 lóerős és maximális nyomatéka nem 270, hanem 180 Nm. Hat lóerővel erősebb lett több motor, a részleteket itt elolvashatjátok. A nagyjából 50:50 arányú súlyeloszlás a régi, és ez így van jól.
BMW 1 F20: a legbéemvébb BMW
Amíg a lépcsőshátú kétajtósból el nem készül az M2, a most vezetett manuális M135i-t kiáltjuk ki a legbéemvébb BMW-nek vezethetősége miatt. Még 3-3,5 évig lehet piacon a hátsókerekes belőle, a generációváltással a gyár átállítja az 1-est a MINI és az egyterűek elsőkerekes technikájára, mert úgy olcsóbb gyártani.
Mivel az eladott autók zöme 116i és 116d, tehát kis teljesítményű, ez nem okoz majd törést a vásárlókban, akik közül a többség már most sem tudja, hogy az 1-es elöl vagy hátul hajt-e. Szokjunk hozzá, hogy most már több mint kétmillió BMW 1-es tulaj van és nekik nagy átlagban ez nem fontos.De nekem igen. Ráadásul ez az 1-es BMW nemcsak hátul hajt, de még kézi váltós is. A rövidített kapcsolási utas váltót az M3-ból sikerült átvenni, éljen a közös alkatrészkészlet és műszaki alap.
Mi az az M Performance?
Az M135i úgynevezett M-Performance változat, ez a vonal jött létre több mint négy éve a sima BMW-k és a valódi M-es autók közé. Például az M550d tartozik ide, Audiul ezek az S-modellek. Az M Performance sportos kiegészítőket is takar, van fék, chiptuning, sportfutómű, kipufogó, kerékszett, sokféle külső és belső díszítés jó sok pénzért.
Ez már bőven az a teljesítményszint, aminél érdemes szétválasztani az autó hajtását és kormányzását. Lisszabon környékén, nagyon szűk országutakon vezettük az autót, ahol a precíz irányíthatóságra kifejezetten szükség volt a keskeny sávokban. Az autó szinte gondolatvezérelt, tökéletesen rá lehet tenni a kinézett ívre. És ott is marad.Sportos BMW-ként ezen az autón is kétméretű gumiszett van, elöl 225/40 R18, hátul 245/45 R18-as abroncsokkal. Az orra nem csúszott le az ívről, a fara pedig igény szerint. Ha akarjuk, a DSC gombját nyomva tartva az elektronika visszavonul és megküzdhetünk a 326 lóerővel és 450 newtonméterrel a két hátsó keréken.
Nagy élvezet, de kemény feladat és annyira könnyű nagyot hibázni, hogy ez közútra nekem nem való. Azoknak sem mindig, akik jobban hisznek magukban. A menetdinamikai kapcsolót DSC Sportba kapcsolva csak akkor szabályoz bele a száguldásba az elektronika, ha arra tényleg szükség lehet.
A pontos és finoman mozgó kézi váltót legtöbbször harmadikban hagytam, mintha automata volna. 20-tól a leszabályozásig mindent megold vele a motor országúton. A hathengeres emelt alapjárattól azonnal és állandó erővel húz, sajnos nincs olyan tartomány, amitől igazán megtáltosodna.Mivel a turbós sorhat folyamatosan hengerel, ereje nem harap a torkunkba. Pedig az 5,1 másodperces százra gyorsulás (automatával 4,9, összkerékhajtással 4,7) bitang jó érték. A TwinPower Turbo név ezúttal is megtévesztő, mert ennek a soros hathengeresnek egyetlen feltöltője van. Nem tűnik túl menőnek, de amit a motor tud, arra aggastyánként is emlékezni fogok.
Csodálatos a hangja, kihúzatva igéző. Egyenletes autópálya sebességnél viszont halk és kulturált utazóautó a legkisebb BMW. A futóműhangolást is tanítani lehetne. Az M135i úgy tud kényelmes maradni, hogy közben mindent visz kanyarban. A nagyon hasonló M235i a Michelin Pilot Super Sport abroncsokkal 1,25g oldalgyorsulást ért el a német Sport Auto magazin tesztjén. Tényleg kár, hogy a BMW feláldozza a hátsókerekes technikát az olcsóbb gyártás érdekében, várhatóan 2018-tól.Árak, konkurensek
Vacsora közben Kai Lichte csatlakozott az asztaltársaságoz, aki az 1-es, a hátul hajtó 2-es, a 3-as és 4-es modellek gyári szóvivője. Lichte úr meglepett a konkurensek összetételével. A legfontosabb nyilván az A3 és az A-osztály, de a V40-nel kicsi az átfedés. A Mazda3 később kinőheti magát olyan ellenféllé, amely felkerül a radarra, míg sportos pozicionálása miatt a SEAT Leonra most is odafigyel a gyár konkurensként.
Itthon már rendelhető az átdolgozott 1-es, ne tévesszen meg senkit, ha a BMW honlapján a régi fotói szerepelnek. Az árakat még nem tudjuk megadni, orientációként a jelenlegi 114i listaára öt ajtóval 5 969 000 Ft, az M135i xDrive 13 499 000 forintba kerül.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|