Röviden – Škoda Fabia 1,2 TSI Style
Mi ez? A csehek kisautójának legfrissebb kiadása  
Mit tud? Kicsi, praktikus, a korábbinál jóval felnőttebb autó, amely hátul nem túl tágas
Mibe kerül? 3,75 millió forint a legolcsóbb Fabia, ezzel az 1,2-es motorral a tesztautó 4,4 millió forintba kerül
Kinek jó?  Egyedülállóknak, pároknak, de kompromisszumokkal akár egy kis helyigényű családot is kiszolgálhat

Sokat komolyodott, emellett laposabb és szélesebb is lett a legfrissebb, tavaly év végén bemutatott Škoda Fabia. 1,2-es benzinmotorral, Style felszereltséggel, Sprint-sárga fényezéssel, és dögös fekete tetővel járt nálunk. 
Alakformálás után: Škoda Fabia 1
A fekete tető a sötét ablakok és a szintén fekete tető egész merész összeállítás

A fekete tető a sötét ablakok és a szintén fekete tető egész merész összeállítás

Külső, karosszéria

A legújabb, harmadik generációs Škoda Fabia is magára húzta a Rapidnál és az Octaviánál már bevált szögletesebb, katonásabb egyenformát. De nemcsak a szögletes idomok, vasalt élek, a hűtőmaszk vastag függőleges rácsai jelentik az újdonságot, hanem a Fabia testarányai is észrevehetően megváltoztak. 
Az egy centi alatti kurtítás ugyan nem szúrja ki a gyanútlan bámészkodó szemét és a tengelytáv növekedése is elhanyagolható. Viszont szabad szemmel érzékelhető mértékben – 9 centivel – lett szélesebb a kocsi, valamint 3-mal alacsonyabb a teteje. Az új arányokkal sokkal harmonikusabb, felnőttebb külsőt kapott a Fabia, amire a tesztautó fekete felnije, teteje és sötétített üvegei is rátesznek egy lapáttal. A legújabb Škoda Fabia már nem egy kedves, pufók kis óvodás, hanem már egy komolyan vehető figura.
Ergonómiailag nehéz rajta fogást találni, de nem lehetetlen

Ergonómiailag nehéz rajta fogást találni, de nem lehetetlen

Belső

A Fabia belseje természetesen megkapta az összes olyan škodás okosságot, amitől a csehek autója annyira szerethető. A már sokszor megdicsért, tanksapka mögé rejtett, mindig kéznél lévő jégkaparót, az ülések háttámlájának belső oldalán lévő hálós zsebet, vagy a parkolócédula tartó, szintén nagyjából háromforintos műanyag csipeszt, vagy az ajtózsebbe tehető higiénikus, aprócska szemetest, ülések alatti fedett fiókot.
A sötét, komor hangulatot a világos díszvarrás oldja

A sötét, komor hangulatot a világos díszvarrás oldja

Adatlap

Škoda Fabia 1,2 TSI 110 LE

Alakformálás után: Škoda Fabia 62
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 110 LE
Nyomaték 175 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,6 sec
Végsebesség 199 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,8 l / 100 km

Utaserének ergonómiája ugyanúgy kifogástalan, mint a berendezés kidolgozásának minősége. Minden a helyén van, a VW-es hangulatú tereptárgyak között nem érik kellemetlen meglepetések az utazókat. Minden úgy működik, hogy hajlamosak vagyunk elhinni, ugyanígy kapcsolódnak, forognak, kattannak majd tíz év múlva is.

Ugyan a belső műanyagjai még az elődénél is keményebbre sikerültek, de ha nem fogdosni, hanem nézni akarjuk a felületeket, akkor semmi bajunk nem lehet a Fabiában. Szemnek kellemes a látvány, még ha kissé talán túl komor is a fekete és szürke színek uralta utastér, amelyet csupán a kényelmes ülések fehér díszvarrása és a kesztyűtartó feletti dekorbetét dob fel némileg.
A Fabia kisautó létére sem szűk. Feltéve, hogy a szélesítés miatt vállban szellősebb helyen, az első ülésekben foglalunk helyet, mert sajnos a hátsó lábtér ugyanúgy szerénynek érződik, mint a korábbi modellben. Itt elfért volna még pár centi, bár akkor a nagyobb testvér Rapid feje biztos elvörösödne a dühtől.
Csupán egyetlen dologgal nem tudtam mit kezdeni, a bicskakulcs és a gombnyomásra induló motor duójával. Két hét alatt sem tudtam megszokni, hogy miután a kulcs távirányítójával nyitottam az ajtót és beszálltam, akkor ne a kulccsal kutassak eredménytelenül lyuk után a kormányoszlop jobb oldalán. 
Érintőképernyős kistévé, kihangosítóval, de navi nincs benne

Érintőképernyős kistévé, kihangosítóval, de navi nincs benne

Csomagok

Papíron a Fabia keskeny, de hosszú csomagtartója 330 literes, amelyet költözködéskor, vagy brutális sörakcióknál 1150 literesre lehet felhozni. Ez a konkurens, kategóriatárs autók tudásához képest határozottan jó érték. Nagy kár, hogy az előrehajtott hátsó háttámlák nem süllyednek vízszintesig. Jó hír viszont, hogy a több emeletesre épített, okos extrákkal, sok rakodóhellyel megtömött csomagtartó mélyére ásva nem a kontinentális talapzatba, hanem igazi pótkerékbe lyukad a kutató kéz. Kalaptartója két emeleten is rögzíthető, illetve a csomagok lekötözéséhez szükséges fülek, határoló elemek is mind megvannak.
Két helyen is megáll a kalaptartó

Két helyen is megáll a kalaptartó

Milyen vezetni?

A Fabia orrában 1,2-es, turbós benzinmotor dolgozik, amely 110 lóerőt és 160 Nm nyomatékot ad a vezető jobb lába alá. Motorja kellően erős, hatfokozatú váltója, kormánya kényelmes, mégsem túl könnyű. Kanyarokban sem jön zavarba, a stabilitásnak jót tett a kasztni szélesítése illetve, az előző generációénál kisebb saját tömeg is. Letisztult, egyszerű műszerfala minden fontos információt megmutat, és a kilátás is egész jó a kocsiból. Városi használat mellett a tolatóradar még jól jött volna a kocsiba, de ez valamiért kimaradt belőle. Persze lehet élni nélküle, de jobb ha van. Rugózási komfortja inkább feszes, mint kényelmes. 
Erős, nyomatékos az 1,2-es motor

Erős, nyomatékos az 1,2-es motor

Škoda Fabia és hasonszőrű konkurensei: 
Hyundai i20 1,25 – 3 499 000 Ft
Mazda2 1,5 90 LE – 3 799 900 Ft
Opel Corsa 1,0 Turbo – 3 400 000 Ft
Škoda Fabia 1,2 TSI – 2 699 300 Ft
Üléspozíciója valamivel magasabb az ideálisnál, viszont ülései kényelmesek, masszívak, a hosszú, egyhangú vezetéseket pedig a lehajtható, tárolórekeszként is funkcionáló könyöklő teszi komfortosabbá. Kár, hogy használat közben nagyon rálóg a rögzítőfék karjára. Telefonnak, üdítőnek, kulcsnak, és egyéb apróságoknak sokfelé találni helyet a kocsiban, a váltórekesz, kesztyűtartó, könyöklő, ajtózseb sok apró kacatot nyel el. A pohártartóba illeszthető telefontartó szintén filléres dolog, ami nagyot dob az autó élhetőségén.
A lábtér szerény, de a plafon nincs közel

A lábtér szerény, de a plafon nincs közel

Fogyasztás

A normálisnál dinamikusabban hajtva az 1,2-es motor 7,7 liter üzemanyagot dönt le a torkán, de ha spórolósan akar vele valaki közlekedni, akkor a 6 liter körüli fogyasztás is teljesen reális lehet. A gyári 4,8 literes fogyasztási adaton mindenki nyugodtan hahotázzon egy nagyot. 
A harmadik generációs Fabiát azoknak ajánlanánk, akiknek a német autók feszes, határozott stílusa tetszik, a praktikumot többre értékelik a mindenféle csicsás, divatos újdonságoknál, és nem omlanak össze, ha VW embléma helyett más csillog az orron. 

Mellette – Ellene
  • Mutatós külső
  • Kifogástalan kivitelezés
  • Ergonomikusbelső
  • Hátsó lábtér maradt a régi
  • Kemény műanyagok a belsőben
  • Hátsó üléstámla döntve nem hozható síkba

Ha érdekel, mire jutott a Fabia a konkurenseivel összeeresztve, az kattints az alábbi képre. Nagy összehasonlító teszt bukkan fel az archívum mélyéből:

Alakformálás után: Škoda Fabia 67

Mennyire lett klassz az új Fabia? Pontozz!
átlag
7.70
szavazat
37
Mennyire lett klassz az új Fabia? Pontozz!