Röviden – Škoda Fabia 1,2 TSI Style | |
---|---|
Mi ez? | A csehek kisautójának legfrissebb kiadása |
Mit tud? | Kicsi, praktikus, a korábbinál jóval felnőttebb autó, amely hátul nem túl tágas |
Mibe kerül? | 3,75 millió forint a legolcsóbb Fabia, ezzel az 1,2-es motorral a tesztautó 4,4 millió forintba kerül |
Kinek jó? | Egyedülállóknak, pároknak, de kompromisszumokkal akár egy kis helyigényű családot is kiszolgálhat |
Sokat komolyodott, emellett laposabb és szélesebb is lett a legfrissebb, tavaly év végén bemutatott Škoda Fabia. 1,2-es benzinmotorral, Style felszereltséggel, Sprint-sárga fényezéssel, és dögös fekete tetővel járt nálunk.
Külső, karosszéria
A legújabb, harmadik generációs Škoda Fabia is magára húzta a Rapidnál és az Octaviánál már bevált szögletesebb, katonásabb egyenformát. De nemcsak a szögletes idomok, vasalt élek, a hűtőmaszk vastag függőleges rácsai jelentik az újdonságot, hanem a Fabia testarányai is észrevehetően megváltoztak.
Az egy centi alatti kurtítás ugyan nem szúrja ki a gyanútlan bámészkodó szemét és a tengelytáv növekedése is elhanyagolható. Viszont szabad szemmel érzékelhető mértékben – 9 centivel – lett szélesebb a kocsi, valamint 3-mal alacsonyabb a teteje. Az új arányokkal sokkal harmonikusabb, felnőttebb külsőt kapott a Fabia, amire a tesztautó fekete felnije, teteje és sötétített üvegei is rátesznek egy lapáttal. A legújabb Škoda Fabia már nem egy kedves, pufók kis óvodás, hanem már egy komolyan vehető figura.
Belső
A Fabia belseje természetesen megkapta az összes olyan škodás okosságot, amitől a csehek autója annyira szerethető. A már sokszor megdicsért, tanksapka mögé rejtett, mindig kéznél lévő jégkaparót, az ülések háttámlájának belső oldalán lévő hálós zsebet, vagy a parkolócédula tartó, szintén nagyjából háromforintos műanyag csipeszt, vagy az ajtózsebbe tehető higiénikus, aprócska szemetest, ülések alatti fedett fiókot.
Adatlap
Škoda Fabia 1,2 TSI 110 LE
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 110 LE |
Nyomaték | 175 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,6 sec |
Végsebesség | 199 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,8 l / 100 km |
Utaserének ergonómiája ugyanúgy kifogástalan, mint a berendezés kidolgozásának minősége. Minden a helyén van, a VW-es hangulatú tereptárgyak között nem érik kellemetlen meglepetések az utazókat. Minden úgy működik, hogy hajlamosak vagyunk elhinni, ugyanígy kapcsolódnak, forognak, kattannak majd tíz év múlva is.
Ugyan a belső műanyagjai még az elődénél is keményebbre sikerültek, de ha nem fogdosni, hanem nézni akarjuk a felületeket, akkor semmi bajunk nem lehet a Fabiában. Szemnek kellemes a látvány, még ha kissé talán túl komor is a fekete és szürke színek uralta utastér, amelyet csupán a kényelmes ülések fehér díszvarrása és a kesztyűtartó feletti dekorbetét dob fel némileg.
A Fabia kisautó létére sem szűk. Feltéve, hogy a szélesítés miatt vállban szellősebb helyen, az első ülésekben foglalunk helyet, mert sajnos a hátsó lábtér ugyanúgy szerénynek érződik, mint a korábbi modellben. Itt elfért volna még pár centi, bár akkor a nagyobb testvér Rapid feje biztos elvörösödne a dühtől.
Csupán egyetlen dologgal nem tudtam mit kezdeni, a bicskakulcs és a gombnyomásra induló motor duójával. Két hét alatt sem tudtam megszokni, hogy miután a kulcs távirányítójával nyitottam az ajtót és beszálltam, akkor ne a kulccsal kutassak eredménytelenül lyuk után a kormányoszlop jobb oldalán.
Csomagok
Papíron a Fabia keskeny, de hosszú csomagtartója 330 literes, amelyet költözködéskor, vagy brutális sörakcióknál 1150 literesre lehet felhozni. Ez a konkurens, kategóriatárs autók tudásához képest határozottan jó érték. Nagy kár, hogy az előrehajtott hátsó háttámlák nem süllyednek vízszintesig. Jó hír viszont, hogy a több emeletesre épített, okos extrákkal, sok rakodóhellyel megtömött csomagtartó mélyére ásva nem a kontinentális talapzatba, hanem igazi pótkerékbe lyukad a kutató kéz. Kalaptartója két emeleten is rögzíthető, illetve a csomagok lekötözéséhez szükséges fülek, határoló elemek is mind megvannak.
Milyen vezetni?
A Fabia orrában 1,2-es, turbós benzinmotor dolgozik, amely 110 lóerőt és 160 Nm nyomatékot ad a vezető jobb lába alá. Motorja kellően erős, hatfokozatú váltója, kormánya kényelmes, mégsem túl könnyű. Kanyarokban sem jön zavarba, a stabilitásnak jót tett a kasztni szélesítése illetve, az előző generációénál kisebb saját tömeg is. Letisztult, egyszerű műszerfala minden fontos információt megmutat, és a kilátás is egész jó a kocsiból. Városi használat mellett a tolatóradar még jól jött volna a kocsiba, de ez valamiért kimaradt belőle. Persze lehet élni nélküle, de jobb ha van. Rugózási komfortja inkább feszes, mint kényelmes.
Škoda Fabia és hasonszőrű konkurensei:
Hyundai i20 | 1,25 – 3 499 000 Ft |
---|---|
Mazda2 | 1,5 90 LE – 3 799 900 Ft |
Opel Corsa | 1,0 Turbo – 3 400 000 Ft |
Škoda Fabia | 1,2 TSI – 2 699 300 Ft |
Üléspozíciója valamivel magasabb az ideálisnál, viszont ülései kényelmesek, masszívak, a hosszú, egyhangú vezetéseket pedig a lehajtható, tárolórekeszként is funkcionáló könyöklő teszi komfortosabbá. Kár, hogy használat közben nagyon rálóg a rögzítőfék karjára. Telefonnak, üdítőnek, kulcsnak, és egyéb apróságoknak sokfelé találni helyet a kocsiban, a váltórekesz, kesztyűtartó, könyöklő, ajtózseb sok apró kacatot nyel el. A pohártartóba illeszthető telefontartó szintén filléres dolog, ami nagyot dob az autó élhetőségén.
Fogyasztás
A normálisnál dinamikusabban hajtva az 1,2-es motor 7,7 liter üzemanyagot dönt le a torkán, de ha spórolósan akar vele valaki közlekedni, akkor a 6 liter körüli fogyasztás is teljesen reális lehet. A gyári 4,8 literes fogyasztási adaton mindenki nyugodtan hahotázzon egy nagyot.
A harmadik generációs Fabiát azoknak ajánlanánk, akiknek a német autók feszes, határozott stílusa tetszik, a praktikumot többre értékelik a mindenféle csicsás, divatos újdonságoknál, és nem omlanak össze, ha VW embléma helyett más csillog az orron.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Ha érdekel, mire jutott a Fabia a konkurenseivel összeeresztve, az kattints az alábbi képre. Nagy összehasonlító teszt bukkan fel az archívum mélyéből: