Röviden – Ford C-MAX
Mi ez? A Ford öt- és hétszemélyes kis egyterűjének 2. generációja felújított formában
Mit tud? Eljuttatni A-ból B-be maximum négy felnőttet és három gyereket.
Mibe kerül? Alapáron 5,5 millió forintba kerül az ötszemélyes, nagyjából 300 ezerrel kerül többe a hétüléses. A csúcsmodell 9, illetve 9,3 millió.
Kinek jó?  Akinek családja van és alkalomadtán az unokatesókat vagy szomszéd gyerekeket is szállítja

Ha valaki vezetési élményt is kínáló családi autót keresett, annak a Ford C-Max egyértelmű alternatíva volt eddig is, hiszen a Focus padlólemezét és technikáját használó autó a vezethetőségből is jócskán örökölt. 2003-tól készült az első generáció, 2010 óta fut a második széria, amely most megújult és felfrissült. Új külső, takarékosabb motorok és számos új vezetőtámogató, illetve kényelmi megoldással bővült.

Lábbal nyílik az új Ford C-Max 1
Lábbal nyílik az új Ford C-Max 2

Kívül

A Ford C-Max is beállt a sorba és megkapta az új egységes hűtőmaszkot, amely immár Fiestától a Focuson át a Mondeóig minden Fordot jellemez. Ehhez persze új lökhárítók és lámpák is dukálnak, elöl és hátul egyaránt.  Szebb, mint az előző? Más. A sok krómtól drágább hatást kelt.

Elérhető a C-Maxhoz adaptív fényszóró is, ami elvileg a közlekedési és útviszonyok figyelembe vételével hétféle beállítás közül választja a fénycsóva állásszögét. Számít a sebesség és a kormányelfordítás is. Jól hangzik, ha lesz tesztautó, kipróbáljuk, a menetpróba nappal zajlott.

Továbbra is kétféle méretben készül a Ford családban a B-Max és S-Max között elhelyezkedő egyterű. A C-Max 4379 milliméter, a Grand C-Max 4519 mm hosszú. Míg előbbi hagyományos hátsó ajtókat kap, addig a nyújtott változat praktikusabb tolóajtókkal büszkélkedhet, illetve nemcsak öt-, de hétszemélyes kivitelben is elérhető.

Új arcot kapott a C-Max
Új arcot kapott a C-Max

Új arcot kapott a C-Max

Belül

Az üléskombináció ugyanolyan, mint eddig. A hátsó két ülés arra jó, hogy ha még két gyereket el akarunk vinni, akkor megtehessük, ezt jelzi, hogy a háttámlák akkorák, mintha ülőlapokat forgattak volna oda. De hogyha az élet úgy hozza, és felnőtteket kell oda bekényszeríteni, hogy azok se kerüljenek veszélybe, a világ leghosszabb fejtámlarúdjai emelik megfelelő magasságba a fejtámlákat.

Leghátulra a második üléssor oldalsó üléseinek támláit előrehajtva lehet beszállni, vagy ha csak hatan utaznak, akkor a középső kis sámli behajtható a jobb hátsó ülés ülőlapja alá, szabaddá téve a két ülés között az átjárást.

Praktikumból az ötszemélyesbe is jutott, ott hátra lehet hajtani a középső részt és a maradék két ülés egymáshoz közelebb, az ajtóktól távolabb tolható. Így négy kényelmes hely jön létre a C-Maxban.

Alapesetben a C-Max csomagtartója 432 literes, ám ha a mini pótkerék helyett defektjavító-készlet kerül a kocsiba, akkor 471 literes. Ugyanez a Grad C-Maxban, 7 üléssel 62 és 92 liter. Ha lehajtjuk a két hátsó ülést, akkor javul a helyzet, 448, illetve 475 literre. Ha valaki pedig a hosszabb kasztnit kéri, de csak öt üléssel, akkor pótkerékkel 520, defektjavítóval 600 liternyi hellyel számolhat. Két üléssel 1,6-1,8 köbméteres helyen lehet cuccolni.  Más modellekhez hasonlóan a Ford C-Maxhoz is elérhető a kézhasználat nélkül (láblendítéssel) nyitható csomagtérajtó.

Új a kormánykerék, illetve a mögötte mechanika is

Új a kormánykerék, illetve a mögötte mechanika is

Belül a fő újdonság a műszerfal átalakítása. A fő vonalak megmaradtak, de a vevői igényeknek megfelelően kevesebb a gomb, illetve nagyobb és színesebb a központi kijelző, felfrissült a műszeregységben lévő kisebb képernyő és új a klímavezérlő-panel is.

Az új 8 colos érintőképernyővel kezelhető a hifi, a navigáció, a klíma és a rendszerhez csatlakoztatott mobiltelefon funkciói. Jó lenne egy, a kezünkhöz közelebb eső vezérlőgomb is hozzá, mert a vezetőülésből elég messzire kell nyújtózkodni a használatához. Mondhatnánk, hogy ott a hangvezérlés hozzá, de mi személy szerint nem tudtunk a gép számára „érthető” parancsokat adni.

Milyen vezetni?

Igazán csendes menet közben a Ford C-Max, ezt azonnal „hallani”, azaz nem hallani zajt. Ehhez számos újdonságot vet be a gyártó, vastagabbak az oldalüvegek, míg a csomagtérajtónál, a külső visszapillantóknál és a motortérnél hangelnyelő szigetelést használnak. Sőt, még a könnyűfém felnik tervezésekor is a kisebb zaj irányába haladtak.

Hasonlóan fontos fejlesztési irány volt a vezetési élmény fokozása, ezért merevebbek a futómű bekötési pontjai, mások a lengéscsillapítók és új hangolással dolgozik az elektromos szervokormány. Elvileg javult az autó stabilitása és a kormány pontossága, de a reakciója is gyorsabb.  Ezt a helyszínen nem tudtuk összevetni az előddel, de önmagában tényleg jó vezetni a C-Maxot. A futómű csillapítását inkább Magyarországon ítélnék meg, mert a próbának helyt adó Mallorca útjai álomszerűen simák.

Innen látszik legkevésbé, hogy megújult a C-Max

Innen látszik legkevésbé, hogy megújult a C-Max

Leszámítva az 1,6-os benzines, 1,6-os dízel, illetve az 1,0 literes turbó benzinest, teljesen új a C-Max motorkínálata. Új turbótöltésű 1,5-os benzines (150 és 182 LE) és dízelmotorok (95, 120 LE) jelentek meg, illetve a 2,0 literes dízel is átalakult (150 és 170 LE). Mindegyik megfelel az Euro6-os emissziós normáknak.

A kétliteres dízelmotorral próbáltuk a Grand C-Maxot. A gyengébbik dízel is remekül viszi az 1,6 tonnás kasztnit, ami persze elsősorban a széles tartományban rendelkezésre álló 370 Nm nyomatéknak köszönhető. Alul van egy kis turbólyuk, de 1400-as fordulattól rendesen belehúz a motor és simán forog 4500-ig, mintha nem is öngyulladós lenne.

Bár a Fordnak általában jók a váltói, ezúttal nem volt elég pontos, a 3. és 5. fokozat nincs jól elválasztva és a felső sor (1-3-5) kicsit messze van az alsótól (2-4-6), azaz hosszú a váltóút. A kocsi fogyasztása, ezzel a kombinációval, a számítógép szerint 7 liter körül alakult.

Ennél jóval takarékosabbnak ígérkezik az új ECOnetic változat. A 105 lóerős, 1,5 literes TDCi blokkal szerelt C-Max, CO2-kibocsátása kevesebb, mint 100 g/km, azaz hivatalosan 3,8 literrel beéri a szabvány szerint.

A középső ülés a jobb hátsó ülőlapja alá hajtogatható

A középső ülés a jobb hátsó ülőlapja alá hajtogatható

Technológia

A hagyományos vezetési tulajdonságok fejlesztése mellett számos vezetőtámogató rendszer jelent meg a C-Maxban. Bemutatkozik az adaptív sebességtartó automatika, amely tartja a beállított követési távolságot. Az ütközésre figyelmeztető rendszer, hasonlóan az Active City Stophoz (amely gyalogosokra kihegyezve, 50 km/órás sebességig figyel), 8-180 km/órás sebességtartományban érzékeli a többi autót, figyelmeztet az ütközésveszélyre, szükség esetén pedig fékezni kezd.

Az aktív parkolóasszisztens immár nemcsak az úttal párhuzamos helyre képes bekormányozni a kocsit, de a merőleges helyekre is.  Az ehhez szükséges extra érzékelőknek köszönhetően megjelent a keresztirányú forgalomfigyelő rendszer is, amely felhívja a vezető figyelmét, ha autó közlekedik merőlegesen.

A frissítéssel a C-Maxhoz is elérhető a Ford MyKey technológiája, így a tulajdonos beprogramozhatja a slusszkulcsot (ha kölcsönadja, mondjuk egy gyereknek a kocsit), korlátozható az audiorendszer hangereje, a jármű végsebessége, megakadályozható a biztonsági rendszerek kikapcsolása.

Normál hátsó ajtó a C-Maxon

Normál hátsó ajtó a C-Maxon

Ár

A megújult Ford C-Max már elérhető idehaza, 5,5 millió forintos ártól, amiért az 1,6-os szívó benzinmotor kerül a kocsiba. De kétszázezerrel többért már az év motorjának választott 1,0 turbóssal is elérhető. A legolcsóbb dízel 6,1 milliótól vihető el, de a csúcskivitel 9 milliónál is drágább. Ha a Grand C-Max nagyobb karosszériáját is akarjuk, azért nagyjából 300 000 forinttal kell többet kifizetni.

Lábbal nyílik az új Ford C-Max 74

Mellette – Ellene
 
  • Tágas belső
  • Jó futómű
  • Pontos kormány
  • Modern vezetéstámogató rendszerek
 
  • Pontatlan váltó
  • Hét üléssel kis csomagtartó
  • Nem túl kényelmes bemászni a harmadik sorba

 

Hány pontot ér a megújított Ford C-Max? Értékeld 1-től tízig.
átlag
8.30
szavazat
214
Hány pontot ér a megújított Ford C-Max? Értékeld 1-től tízig.