Röviden – Mercedes-Benz CLA Shooting Brake | |
---|---|
Mi ez? |
Kecskeméten gyártott, egyedi sportkombi az alsó középkategóriában. |
Mit tud? | Jó vezetni, de főleg szebb és praktikusabb a lépcsőhátú CLA-nál. |
Mibe kerül? | A 200 CDI alapáron 9 823 030 forintba, bár ennyiért nagyon mezítlábas. Minden földi jóval a tesztautó listaára 17 382 070 Ft. |
Kinek jó? | Kétgyermekes családoknak, síelőknek, feltűnést keresőknek. Ősztől lesz belőle összkerekes is. |
Merőben egyedi, közvetlen vetélytárs nélküli autó készül pár hónapja Kecskeméten. A CLA Shooting Brake a Mercedes-Benz ötödik kompakt modellje, ezzel vált teljessé az A-B-GLA-CLA-CLA SB sor, ami egyedülálló a prémiummárkák között. Az autónak koncepciójából fakadóan van pár baja, de akit ezek zavarnak, az vehet praktikusabb C-kombit vagy B-osztályt.
Formaterv
Magyarországon elsőként teszteltük az autót, amely ritkaságához illő feltűnést keltett. Ízlés dolga, de házon belül sosem kedveltük a piacilag nagyon sikeres, Észak-Amerikában igen kapós CLA külsejét. Főleg amorf hátulja, szétfolyó lámpái tettek be, de sziluettje sem az igazi. Kisméretű CLS helyett egy A-osztályú limuzint látunk benne.
Eltérő tetőívével a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake nekünk eleve sokkal jobban tetszik, az új karosszériával a kupészerű négyajtós szűk hátsó fejtere is megoldódott. A tesztautó eltalált színe a fekete felnikkel jól áll az autónak, de nagyon kell rá az 1 019 810 forintos AMG-csomag sportfutóművel és optikai kiegészítőkkel, hogy kihozzuk belőle, amit lehet. Ez az autó a keret nélküli ablakokkal válik önmagává, nagyon szép megoldás.Merőben furcsa, hogy kézzel kell felemelni, majd rúddal megtámasztani a motorházfedelet. Ez egy extrák nélkül 9,8 milliós autón nehezen tolerálható spúrság, pláne, amióta egy Dacia Logan gázos teleszkóppal segít felemelni a gépháztetőt. Ez nem csak kényelmi szempont, egy törékeny nő rendesen megküzd vele, ha ablakmosót kell betöltenie és nincs kéznél egy benzinkutas.
Mi az a Shooting Brake? Vagy shooting break?
Rácz Tamás cikkéből tudtam meg, hogy a shooting-brake kifejezés eredete a 19. századi Angliába nyúlik vissza: olyan lovaskocsi volt, amivel vadászni mehettek az urak, visszafelé pedig a zsákmányt is fel lehetett dobni rá a fegyverek és a kutyák mellé. A brake (fék) szó eredetileg valójában break-ként (törés) szerepelt, mert ezek olyan egyszerű szekerek voltak, amiket egyébként lovak betörésére használtak. A motorizációval aztán a kifejezés kezdetben úgy általában jelölte a brit kombikat, majd egyre inkább a kupék és kombik stílusjegyeit ötvöző karosszériaformát kezdtük érteni alatta.
Belső tér
Igényes kialakításával a belső tér pont olyan, amit egy Mercedes-Benztől elvárhatunk. A kerek légrostélyok finoman idézik a 123-as sorozatot, az autó kitűnő összeszerelése, a remek minőségérzet is azt hozza, amit egy Mercedes-Benznek kell.
Elöl passzentos a hely, de elférni. Tolótetőt csak az rendeljen, aki átlagmagas, mert az első fejtérből értékes centiket emészt fel, viszont ez az extra az autó hangulatán nagyon sokat dobott a tavaszi időben. Hátul váratlanul normális a térkínálat, átlagtermetű felnőttek nincsenek befalazva az autóba. A négyajtóssal szemben a fejtér is kedvező, mert a tetőív nem esik akkorát. Ebben a méretkategóriában elég ritka szolgáltatás a hátsó levegőrostély, amit még többre értékeltünk, mint a rakodóhelyek egészséges méretét.Milyen városban?
Budapesten küzdelmes az élet az autóval, viszont a tulajt városban látják a legtöbben a CLA Shooting Brake-ben, és aki ennyire egyedi autót vesz, az élvezheti a feltűnést. A rugózás rázós, a dízelmotor markáns dörmögése nemcsak hidegen meghatározó zajforrás és alig lehet kilátni a hátsó szélvédőn illetve ferdén hátrafelé.
Kikapcsolható, ezért nem rójuk fel hibaként a stop-start rendszer ügybuzgóságát, de annyira résen van, hogy ha kulturáltan, az autó megállása után tesszük a fokozatválasztó kart D-ből rükvercbe, már le is lőtte a motort. Nagyobb gond a duplakuplungos automata rángatása. Messze nem dolgozik olyan finoman, ahogy kellene, de azt a javára írhatjuk, hogy igen gyorsan vált és a hét fokozattal jól gazdálkodik.
Milyen hosszabb úton?
Röviden: lehengerlő. Kifejezetten felszabadító élmény magunk mögött hagyni a nagyvárost és kiszabadulni országútra. Az útfekvés imponáló, a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake szélvészgyors a kanyarokban. Sajnos térddel két oldalról kemény burkolatoknak kell támaszkodnunk száguldás közben. Nagyon tetszett az autó kormányzása, ennél még a nemrég renovált 1-es BMW-ben sem éreztem igazán jobbnak. Tökéletesek a kormányerők, jók a visszajelzések, kitűnő fogású a volán. Mintha nem is Mercedesben ülnénk.
Eco üzemmódban a motor kicsit álmos, Sportba kapcsolva viszont megjön az ereje. 300 Nm a maximális nyomatéka 1400-3000 között, a 136 lóerős teljesítményért is elég 3200-ig pörgetni. Összességében átlagosak a menetteljesítmények, de nem hiányzott az erősebb 220 CDI.
Autópályára a váltó áttételezése kellően hosszú, hetedikben 180-nal kell menni, hogy megközelítsük a percenkénti 3000-es fordulatszámot. A távolságtartó tempomat harmonikusan vezet, jól szabott gázadásokkal-fékezésekkel és gázelvétellel dolgozik. A kényelmes ülésekben a nagyobb autók nyugalmát és csendjét élvezhetjük a sztrádán. Egyenletes sebességnél visszaszorul a motorzaj, a szél a keret nélküli ablakok dacára halkan susog. Valami ilyesmit kell nyújtania egy prémiummárkának.Fogyasztás, ár, konkurensek
1017 kilométeres távra a fedélzeti számítógép 6,7 l/100 km fogyasztást ígért, a kútnál viszont kereken 9 liter jött ki a teletank után. Ennyit nem tévedhet a számítógép, tehát a valóság a kettő között van valahol. Semmiképp nem kevés egy nem túl nagy autótól fele város, fele országúti-autópályás használatban.
Aki igazán takarékos motort szeretne, annak le kell nyelnie a békát és Mercedes-árban megvennie a Renault-motoros verziót. Csakhogy az 1,5 literes, 109 lóerősMindössze 166 370 forint az SB felára a négyajtóshoz képest, ami jelentéktelen különbség ezen az árszinten. A szebbik CLA listaára 8,6 és 16,1 millió Ft között mozog a 122-360 lóerős motorok függvényében. A konfigurátor szerint 9 638 030, az árlista alapján 9 823 030 Ft a 200 CDI alapára, amivel a legolcsóbb dízel a kínálatban. Alapfelszereltsége árához képest igen szerény, feláras például egy hátsó kartámasz.
Konkurenseket nehéz találni, mert ennek az autónak nincs közvetlen ellenfele. Karakteres ferdehátú kompakt autóként ott a Citroën DS4 és a DS5, esetleg az Alfa Giulietta és a Volvo V40, de azok mind ötajtósok. Sikkes kombiként a SEAT Leon ST jöhet szóba, míg az Audinak és a BMW-nek egyáltalán nincs a CLA Shooting Brake-hez hasonló autója.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|