Ez a teszt tulajdonképpen egy második rész. A SEAT Leon emelt hasmagasságú, egyszerre sportos és terepes hangulatú kombiját nemrég próbáltuk ki dízelmotorral és nagyon sok extrával, most egy szerényebben felszerelt, de így is vonzó benzines autóval folytatjuk a témát.

Röviden – SEAT Leon X-Perience 1.8 TFSI DSG

Mi ez?

4×4-es, DSG-váltós, erős benzines Golf kombi, kicsit megemelve, SEAT emblémával, olcsóbban

Mit tud? Csendben suhanni országúton, elboldogulni rossz utakon, könnyű terepen, hóban, egész jól fogyasztani benzinből is
Mibe kerül? 9,1 millió alapáron a 4×4-es, 180 lovas, benzines automata kombi,  a barna kocsi a képeken 9,9 millió. Mínusz másfél – részletek a cikkben
Kinek jó?  Aktív életet élőknek, akiknek a kombi tágas belseje mellett szükségük van 4×4-es hajtásra is és nem bánják, ha nem VW-embléma van a Golfjuk orrán
Merev a kasztni, a kis emeléssel egész használható könnyű terepen a Leon ST
Lógatja a lábát egy kicsit: a kasztni nagyon merev, recsegés-hajlás nélkül bírja az ilyesmit

Lógatja a lábát egy kicsit: a kasztni nagyon merev, recsegés-hajlás nélkül bírja az ilyesmit


Lógatja a lábát egy kicsit: a kasztni nagyon merev, recsegés-hajlás nélkül bírja az ilyesmit

Lógatja a lábát egy kicsit: a kasztni nagyon merev, recsegés-hajlás nélkül bírja az ilyesmit

Dióhéjban az előzmények

A fullos dízel X-Perience-t szép és jó autónak találtuk, ami nem is csoda, hiszen műszakilag a lemezek alatt ez a kocsi az európai kompaktok mai etalonjának, a Hetes Golfnak badge engineered, azaz átemblémázott változata. A kétliteres dízel a hatfokozatú DSG-váltóval erős, nyomatékos, finoman hajtva hét liter alatt tartható fogyasztású autó volt, mely az összkerékhajtásnak és az emelt hasmagasságnak megfelelően akár földutas vagy téli használatra is kiválóan alkalmas.

Két nagy bajunk volt vele csupán. Egyrészt átsüt belőle a SEAT identitásválsága. A VW spanyol leányvállalata körülbelül az előző, még egész markáns Leon kifutása óta nem találja a helyét, ostobácska szlogenekkel próbálja valahogy megkülönböztetni németes érzelemmentességgel de spanyol emblémával árult autóit az anyamárkától. A másik probléma pedig az ár: 11 milliót egy alsó-középkategóriás autóért nehezen vesz be a gyomor a magyar gazdasági realitásban. Ennyi pénzért azért összkerekes, automata dízel kocsiból találni gazdagon alternatívát (hogy mást ne mondjak: itt ez a 184 lovas, 4×4-es automata Kia Sportage, nyolc és negyed millióért).

És most megkaptuk ugyanezt a kocsit benzinmotorral, az alapfelszereltséghez közel, szerényen extrázva, listaáron 9,9 millióért, tehát a tízmilliós lélektani határ alatt. Illetve még ennél is sokkal olcsóbban, csak erre nehéz rájönni, hála a SEAT hülye árpolitikájának.

Nem muszáj ám kérni a majdnem másfél millás kedvezményt, meg lehet venni a kocsit drágábban is, ha valaki szeretné

Nem muszáj ám kérni a majdnem másfél millás kedvezményt, meg lehet venni a kocsit drágábban is, ha valaki szeretné

Extralistában a kedvezmény

A barna autó jelenleg 9 millió 80 ezer forint alapáron. A fapados X-Perience-ben is van számos érdekes tétel, amiért nem jellemző, hogy német kocsiknál ne kéne fizetni.

Adatlap

SEAT Leon ST 1.8 TFSI X-Perience DSG – 2015

Merev a kasztni, a kis emeléssel egész használható könnyű terepen a Leon ST
Motor 1798 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 180 LE
Nyomaték 280 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,2 sec
Végsebesség 221 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,5 l / 100 km

Van benne hét légzsák, bluetooth-os rádió, öt colos, érintőképernyős menüvezérlés, automata klíma, fedélzeti számítógép, lehajtható kartámasz a hátsó üléstámlában, kanyarba bevilágító fényszórók, 17-es alufelnik, multikormány, tempomat. Az összes ablak elektromos és automata, az olyan dolgokról, mint az EU-s előírások miatt kötelező guminyomás-ellenőrzés vagy a menetstabilizáló pedig nem is érdemes külön beszélni.

Ezzel a csomaggal az X-Perience eleve elemelkedik a sima 4×4-es Golf (és a másik klón, az Octavia) kombi mellől. No persze már csak azért is, mert a Golf kombit a márka konfigurátora szerint pillanatnyilag egyáltalán nem lehet 4×4-gyel és benzinmotorral megvásárolni! Az Octaviát igen, ugyanezzel a motorral-váltóval, összkerékkel 7,9 millió a jóval szerényebb Ambition kivitel, viszont az automatikus árkedvezménnyel most csak 8,3 milla a szintén emelt hasmagasságú, terepes megjelenésű Scout, a Leon X-Perience-nél némileg kevesebb szolgáltatással (például érintőképernyő nélkül).

No de most jön a csavar. A SEAT egy „X-Perience-akció” keretében most 1,4 milliós kedvezménnyel árulja az autóit, ezt a kedvezményt az extralistában, a konfigurátor harmadik lépcsőjében kell kiválasztani. Így 7,68 millió csupán a benzines kocsi alapára. Ha felextrázzuk ezt az alapmodellt a barna tesztautó szintjére, 9,18 millió forintos új ár jön ki. És mi is van ebben a barna tesztautóban? Sávtartó automatika, nyolchangszórós hifi, navigáció, LED-es világítás (több mint 400 ezer forint a LED-fényszórós csomag ára), parkolóradarok, ülésfűtés, ilyesmi. Eléggé hájtek cuccok, ahhoz képest nem is drágán. Képzeljük el ugyanezt Audi-emblémával – na ugye!

Nem sok izgalmat ígér a konzervatív, tipikusan német műszerfal

Nem sok izgalmat ígér a konzervatív, tipikusan német műszerfal


Ez is csak egy Golf, egyetlen apró különbséggel: a Golfban nem hat órás állásból indulnak a mutatók. Ezt a kis sportos játékot megengedték a Seatnak

Ez is csak egy Golf, egyetlen apró különbséggel: a Golfban nem hat órás állásból indulnak a mutatók. Ezt a kis sportos játékot megengedték a Seatnak


Alapáron is komfortos a hátsó traktus, a helykínálat pazar

Alapáron is komfortos a hátsó traktus, a helykínálat pazar

Esküszöm, nem értem, miért csinálja ezt a márka importőre. A katalógusokban első látásra bő kilencmilliósnak tűnő kocsiról pár kattintással kiderül, hogy ja, akciósssan alig több, mint hét és fél. Vajon hány potenciális ügyfél nem megy be eleve a SEAT-szalonba, mert kilencmilliója nincs egy kompakt kombira, bár hét és fél még lenne? Hány cégesautó-vásárló nem nézi meg kilencmilliós kerettel ezt a gazdagon extrázott kocsit, mert elsőre 11 millásnak tűnik a márkaoldalon? Hány vevőjelölt lehet, aki meg sem adja az esélyt a Leonnak, hogy bebizonyítsa, milyen frankó a technika is a szép lemezek alatt?

Szerethető technika

Az 1,8 literes négyhengeres turbómotor ugyan temperamentumában nem ugyanaz, mint az egykori Győrben gyártott ötszelepes Audi-motor, a 1.8 R4 20vT volt – de azért nem rossz. A mai divat és mai környezetvédelmi elvárások szellemében tervezett motor kiegyenlítetten teljesít minden fordulatszám-tartományban, alul is dízelesen nyomatékos, de sehol nem érezni azt a brutális tolást, ami az igazi nagy élmény tud lenni a turbós-benzines műfajban.

Az állandó összkerékhajtás ugyan abszolút korszerű, ötödik generációs Haldex a BorgWarnertől, de azért egynyolcad tonnával megdobja a kocsi tömegét és persze veszteség is több keletkezik négy hajtott féltengelyen, mint kettőn. Szóval a kocsi a maga 14 mázsájával nem érződik 180 lóerősnek; jól megy, lehet vele előzni, de valahogy ez nem ugyanaz a 180 ló, mint ahogy az első generációs Leon Sportban volt annyi, az első tengelyen. Az a SEAT 7,9 másodperc alatt volt százon, ez 7,2 alatt, szóval fejlődés azért van jócskán, csak valahogy nemigen érezni. Nyilván benne van ebben a sterilségben az is, hogy rezgéstől, zajtól mentes, nagyon csendes autó az új Leon.

Az 1,8 literes turbómotor igazi mai termék: erős és nyomatékos, de a környezetvédelmi normák kiölték belőle az életet

Az 1,8 literes turbómotor igazi mai termék: erős és nyomatékos, de a környezetvédelmi normák kiölték belőle az életet


Óriási a csomagtartó, jól lehet pakolni a nagy üres hasábba. 587 liter!!!

Óriási a csomagtartó, jól lehet pakolni a nagy üres hasábba. 587 liter!!!


Kicsit izzasztó az alapáras üléskárpit, de komfortos az ülés

Kicsit izzasztó az alapáras üléskárpit, de komfortos az ülés

A hatfokozatú DSG gyors és okos, nehéz zavarba ejteni. A kormányszervó rásegítését is eltalálták, az igényes futóművel precízen irányítható a megemelt kombi. Jó vezetni ezt a Leont, na, de semmi különös, ez maradt az emlékem róla egy hét jövés-menés, egy tank benzin elégetése után.

Ez az 55 liter benzin egyébként meglepően sokáig kitartott. Lélekben felkészültem valami 9-cel kezdődő számra a sok városi jövés-menés és az előzgetős országúti használat mellett, gunyorosan mosolyogtam a 7,8 literes átlagértéken, amit a számítógép mutatott. Aztán alig győztem kérni a bocsánatot a kocsitól a benzinkútnál. 7,9 literre jött ki az átlag, ami nem több egy literrel a dízel változat fogyasztásánál. Bravúros.

Verdikt: ennyi pénzért nem is rossz!

A csendesebb motor és persze az alacsonyabb ár mellett a benzines X-Perience jobb vételnek tűnik a dízelnél, ami 900 ezer forinttal drágább. Mai áron ez a különbség az én tesztfogyasztásommal negyedmillió kilométerre elég a benzines nagyobb étvágyának kielégítésére.

17-es alufelni jár alapáron a kocsihoz, a képeken a feláras 18-as látható, 225/45-ös gumikkal

17-es alufelni jár alapáron a kocsihoz, a képeken a feláras 18-as látható, 225/45-ös gumikkal


Érdemes megvenni a benzinmotorral: tök jól megy és kis odafigyeléssel nyolc liter alatt el lehet vele járni

Érdemes megvenni a benzinmotorral: tök jól megy és kis odafigyeléssel nyolc liter alatt el lehet vele járni

A 7,7 milliós valóságos listaár mellett már nehéz vonzó konkurens modellt találni a terepes SEAT kombi mellé, még ha a kategórián kívül gondolkodunk, akkor is. Tényleg nem értem, miért nem a valós árral szerepelteti a kocsit a SEAT a katalógusokban – amennyire drágának tűnt 11 millióért a tetőablakos, Alcantara-kárpitos dízel a múltkor, annyira jó ajánlatnak tűnik egy alapáras benzines X-Perience akciós áron most.

Mellette – Ellene
  • Szép
  • Tágas
  • Dinamikus
  • Csendes
  • Nagyon stabil a 4×4-gyel minden körülmények között
  • Akciós árral remek ár/érték arány
  • Lélektelen dizájn, főleg belül
Seat Leon ST X-Perience 1.8TFSI DSG
átlag
8.40
szavazat
20
Seat Leon ST X-Perience 1.8TFSI DSG