Röviden – BMW 640d (2015) 
Mi ez? Szerény modellfrissítés utáni kétajtós kupé az 5-ös és 7-es BMW közös alapjaira  
Mit tud? Feltűnést kelteni, sikert igazolni, két embert bitang gyorsan eljuttatni bitang messzire egy tankkal
Mibe kerül? 25 825 000 Ft a 640d Coupé listaára, a teszten szereplő felszereltséggel körülbelül  33 millió forint
Kinek jó?  Aki feltűnést akar kelteni, sikert akar igazolni, vagy messze menne kettesben, sok csomaggal, erős dízellel

Ha létezik tökéletesen kamu modellfrissítés, akkor azt a BMW most elsütötte a 6-os családdal. 2014 végén szinte mindenki poénkodott a nagyítóval kereshető változásokon, amikor Szörényi András kolléga nemzetközi menetpróbán vezette a „megújult” típusokat ezzel a mondattal nyitott: „Módosításból annyira kevés van, hogy a többnyire csak kínunkban felsorolt öt új fényezést és az új keréktárcsákat is megemlítem.”

Ezzel pedig nem túlzott. A hozzánk tesztre érkezett, 2015-ös BMW 640d-t akkor a legkönnyebb megkülönböztetni elődjétől, ha elszámolunk tízig. A régin ugyanis ennyi lamellából állt a hűtőrács, az idei évtől kilenc sávot találunk a vesékben. Emellett változott a ködfényszóró kerete, mostantól alapáras a LED-es fényszóró, a kínálatban megjelent egy új rajzolatú, 20 colos keréktárcsa, az oldalindexeket a visszapillantó tükrök házába integrálták. Ennyi. 
A 8 sebességes ZF váltó megbirkózik a 630 Nm nyomatékkal, és gyorsan, késlekedés nélkül kapcsol, hogy szinte állandó legyen a lebegő gyomor érzése
Nincs az a szög, ahonnan ne lenne mocskosul menő.

Nincs az a szög, ahonnan ne lenne mocskosul menő.

De ha ennek ürügyén beállítanak a tesztflottába egy Melbourne-vörös-metál színű, 313 lóerős bajor bálnakupét, akkor egyáltalán nem haragszunk a tessék-lássék munkáért. Sőt. 
Mert ez egy hatos kupé, a józan ésszel felmérhető BMW kínálat ékköve, egy olyan autó, amivel nagyon fontos gondolatokkal a fejedben utaznál nagyon messzire. Egy olyan autó, amit nem utasítasz vissza, és még bele sem ültél, máris előtted van a kanyargós sima aszfalt, lemenő naptól giccses aranyfényben hullámzó búzamezőkkel, pipacsokkal. 

Kívülről alig változott

Naná, hogy nem változtattak rajta, vétek lett volna hozzányúlni. Ízlésről lehet vitatkozni, de az én álláspontom egyértelmű: ez a széria sokkal inkább illik a BMW stílus nagykönyvébe, mint a Chris Bangle-féle különc előző. Idővel sem fog megkopni, főleg így M sportcsomaggal (2 063 000 Ft), 20 colos felniken. Sallangmentes, masszív megjelenése minden szögből tökéletes, klasszikus tepsi kupé, hosszát, szélességét tekintve a középkategóriás négyajtósok szintjén mozogva. 
Ez egy igazi túrakupé fara. Vaskos, lapos és széles.

Ez egy igazi túrakupé fara. Vaskos, lapos és széles.

Az 5-ös Touring csak 1,3 centiméterrel hosszabb, szélességben viszont a 6-os nyer 3,4 centivel. Ezek a dimenziók megadják az alaphangulatot, amire tökéletes ráadás az elegánsra szabott karosszéria. Nem találunk egy olyan apró részletet, ami gagyinak fog hatni 5-10 év múlva, amennyire lehet, alacsonyra húzták az orrát, a far vaskos, a tetőív egyenletesen, lágy ívvel ereszkedik. Klasszikus kupéépítési alapvetések szerint készült, és hiába hiányzik egyeseknek a lázadó vér, ez most nagyon bejön. Lehet, hogy öregszem.
Nem lehet, biztos. Ez látszik azon, hogy több alkalommal megfordult a fejemben, mennyivel könnyebb az élet mondjuk egy 530d xDrive volánja mögött. De ez egy másik, éjszakai adássávba illő tévés vita alapja, hogy miért vesz valaki magának 25-30 millióért egy nehéz, méretes, belül szűk, dízel kupét. 

Már az alapfelszereltség része a LED-fényszóró.

Már az alapfelszereltség része a LED-fényszóró.

Ezek az észérvek szempillantás alatt elillantak, ahogy a hátsóm és a nappabőrrel burkolt komfortülés (512 500 Ft) közeli kapcsolatba került. Annyi funkció állítható ezen az ülésen, hogy a gombokkal matatva még napok után is akadt meglepetés, a deréktámasz, combtámasz, az oldaltartás, a fejtámla távolsága is állítható, hűtés-fűtés a megfelelő hőmérsékletért, minden paraméter egyedi igény szerint változtatható. 
Hátul már nem ennyire rózsás a helyzet, hiába a méretes karosszéria, ide már csak az általam sokszor ellőtt, lefűrészelt lábú kalózok férnek el. A fejtér hiánya még érthető, de lábra varázsolhattak volna még pár centit, mögöttem egy gyereküléssel, és a 2,5 éves unokahúgommal csak a nyugdíjas hivatalvezetők kormányölelő pózában fértem el. A család tehát otthon marad, ami lehet egy tudatos döntés a bajorok részéről. Ennyi kihívó női pillantást nehéz lenne megmagyarázni, nem mellesleg ki venné a négyajtós Grandcoupét, ha ebben is lenne hely? 

Belül maradt a régi

Kívül volt pár apró változás, a kabinban még ennyi sem, két új felszereltségi szint említhető, a Design Pure Experience sportos, a Design Pure Excellence elegáns részletekkel dobja fel a hangulatot és a vételárat. A műszerfal a hetes óta több modellnél bevezetett teljes LCD kijelző, programmódonként változó grafikával, virtuális órákkal. Mellette jobbra a szemnek kedves, éles felbontású, megtermett 10,2 colos központi kijelzővel. Rengeteg információ, beállítás érhető itt el az iDrive tárcsáját pörgetve, de a show-t ellopja a Bang&Olufsen audiorendszer (1,5 millió ft) kiemelkedő hangszórója. 
Nincs jobb jelző a tökéletesnél. A kezelőszervek azonnal kézre állnak, a kabin még mindig a vezetőre fókuszál, a vörös varrású bőr a szálcsiszolt alumíniummal szinte már ördögi kényeztetés.

Nincs jobb jelző a tökéletesnél. A kezelőszervek azonnal kézre állnak, a kabin még mindig a vezetőre fókuszál, a vörös varrású bőr a szálcsiszolt alumíniummal szinte már ördögi kényeztetés.

Amikor az 1,8 tonna elnyel, és az automatika puhán behúzza az ajtókat, jön az elszigetelődés. A realitás csak tompa zajként szűrődik be, és értelmet nyer a tempomat sebességkorlátozó, limiter funkciója. Ezzel talán megelőzhető a 30-60-90 ezres gyorshajtási bírságok áradata. 
A komfortülések rengeteg funkciójuk mellett látványnak sem utolsóak.

A komfortülések rengeteg funkciójuk mellett látványnak sem utolsóak.

Mert amikor 313 lóerő, és 1500-as fordulaton ébredő, 630 Nm nyomaték felhasználása múlt jobb bokám biccentésén, könnyen tilosba zúzott a kilométeróra. És nem vad menni akarás, csupán a véletlen okán. Ilyen helyzetben többször jól jött a fejlett táblafelismerő rendszer. Mutatja a táblát, valamint egy vörös sávot rajzol a megengedett, és az általunk választott sebesség közé a kilométerórára. Nehéz figyelmen kívül hagyni. 

A motor zseniális

Adatlap

BMW 640d

A 8 sebességes ZF váltó megbirkózik a 630 Nm nyomatékkal, és gyorsan, késlekedés nélkül kapcsol, hogy szinte állandó legyen a lebegő gyomor érzése
Motor 2993 cm3, Dízel, S6
Teljesítmény 313 LE
Nyomaték 630 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 5,4 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,5 l / 100 km

Adatait tekintve zseniális az N57D30T1 kódjelű motor, 8-9 liter gázolajjal szinte bármilyen körülmények között beéri, öblös, háromliteres, hathengeres duplaturbós, sosem fogy ki a szuszból. Tökéletes társ a mindennapokra, csakhogy ez nem egy mindennapi autó. Az 5-ösbe azonnal ezt választanám, de ha valaki ennyit áldoz mókára, miért ne venne benzinest? Hiába a nagyobb hatótáv, a combosabb nyomaték, a szomszédokat riasztó benzines orgánum egyszerűen alapkellék ehhez a stílushoz. A halászlé, túrós-csusza kombó után sem toljuk el a palacsintát, csak mert eszünkbe jutott, hogy hizlal. 

Itt pont nem változott semmi a 2015-ös ráncfelvarrással.

Itt pont nem változott semmi a 2015-ös ráncfelvarrással.

Mondhatnám, hogy mekkora zúzás volt erdei mellékutakon, de a 640d nem erre való. Nehéz, széles a 8 sebességes ZF váltó pedig a megszokott villámgyors tempóban pakolja a fokozatokat. Nincs szükség gépészkedésre, fordulatszámmérőnek a vörös tartomány közelébe sem kell kerülni, hogy zöldes-fehér pacákká nyúljanak a virágzó akácligetek. Izzasztó melózás, könnyed farolás helyett szellőztetett hátsóval, csontszárazon élvezhetjük a gyomorszorító gyorsulást egy bálna puhára párnázott gyomrában. 
Igen, a kupé jellegzetessége, hogy hátul szűk. De ha egy Opel Calibra tudott elviselhető lábteret hátul, akkor a közel öt méteres 6-osba is összehozhatnál egyszer.

Igen, a kupé jellegzetessége, hogy hátul szűk. De ha egy Opel Calibra tudott elviselhető lábteret hátul, akkor a közel öt méteres 6-osba is összehozhatnál egyszer.

Persze táncba lehet vinni, a motor és futómű kettősét legdinamikusabbra hangoló Sport+ beállítással, menetstabilizálót kikapcsolva minden kanyar halálos gyötrődés a 20 colos 275/30 méretű hátsó abroncsoknak. 

Konkurencia?

Vennék ilyet, ha nálam landolt volna minden idők második legnagyobb lottónyereménye? Benzinessel (650i), magasabb oldalfalú abroncsokkal elférne a garázsban. Bár lehet, hogy megfontolnám az Audi S5-öst V6-os TFSI benzinessel, 333 lóerővel. 
Bálnakupé BMW módra 53
Szintén német prémium, némileg kompaktabb, és az ára is kedvezőbb. De az extrákkal kitömött 640d 33 milliós ársávja már Porsche-vadászterület, ennyiért épp hazavihető egy Carrera, a maga hathengeres boxerének száraz üvöltésével. Nehéz döntés, de ha már egy ötmilliárdos nyertes szemével vizsgáljuk, csak egy helyes megoldás lehet. 
Megvenni mindet!
Mellette – Ellene
  • Kortalan, gyönyörű kupéforma
  • Magas minőség
  • Erős, takarékos dízel
  • Minden földi jó az extralistán
  • Nagyvonalúan beárazott extrák
  • Benzinessel az igazi
  • Néha sok az 1,8 tonna
Hány pontot érdemel a bajor luxuskupé? Értékeld!
átlag
9.31
szavazat
13
Hány pontot érdemel a bajor luxuskupé? Értékeld!