Röviden – Toyota Auris 2015 | |
---|---|
Mi ez? |
A Toyota alsó-középkategóriás mindenese, benzines, dízel és hibrid változatban is |
Mit tud? | Kulturált belsővel, izgalmas formával visz A-ból B-be |
Mibe kerül? | 4 140 000 forinttól 8 210 000-ig tart az árlista. Előbbi az 1,33-as benzines, utóbbi a hibrid ára, kombi karosszériával |
Kinek jó? | Aki kiegyensúlyozott, stresszmentes de nem túl izgalmas, jó nevű autóra vágyik |
Külső
Míg kívülről csak a szokásos kőröket futotta meg a Toyota az Auris frissítésekor – új, dinamikusabb hangulatot kölcsönző lámpák, az autót szélesebbnek mutató lökhárítók, hűtőmaszk – addig a mélyben olyan komoly újítások is történtek, mint a felfüggesztés, kormányzás újrahangolása, a vezetéstámogató rendszerek bővítése, finomítása, vagy éppen a vadonatúj, 1,2 literes turbós benzinmotor és a szintén új 1,6-os dízelmotor bemutatása.
Előtte – utána:
Videón az új Toyota Auris:
Motorok
A kis, turbós benzinmotorok európai népszerűségével a Toyota is kénytelen volt megbarátkozni, így ők is csináltak egyet. Nem is akármilyet. A közvetlen befecskendezéses, mindkét oldalon változó szelepvezérléses motorban számos műszaki újítás található, többek között két egymástól független hűtőkör dolgozik benne. Míg az egyik kör a motorblokkot, addig a másik a turbót, intercoolert, befecskendezőket hűti, de a motor a terheléstől függően képes Otto és Atkinson ciklus szerint is működni.
Az 1197 köbcentis benzines motor legnagyobb teljesítménye 116 LE, maximális forgatónyomatéka 185 Nm 1500-tól egészen 4000/percig. A hivatalos átlagfogyasztás 4,7 l/100 km, százra 10,1 másodperc alatt gyorsul csúcssebessége 200 km/óra.
Az új 1,6-os dízel a korábbi kétliterest váltja, 1598 köbcentivel 112 lóerőt ad le, 270 Nm nyomaték mellett, a százas sprintet 10,5 másodperc alatt tudja le és 190 km/órás csúcssebességre képes. Emellett az 1,4-es D-4D motort is finomhangolták, a befecskendezőnyomás 20 baros növelésével – 160-ról 180-ra – sikerült teljesíteni az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normát.
Belső
A megújult Auris belseje is sokat javult. Bár már az elődnél is arról regéltek, hogy ez aztán már maga a lakberendezési tuti, de erre még kell egy kicsit várni. Az viszont biztos, hogy az új Auris belseje már szinte mindenhol kellemes tapintású, puha, a felhasznált anyagok minőségével sincs baj és az összeszerelés is tisztességesnek tűnik. A helykínálat korrekt, 190 centivel elöl-hátul elfér az ember, még a hatalmas üvegtető alatt sem szűkül be a fejtér, van hely palackoknak, és még a péklapát méretű mobiloknak is.
Újak az elsőre feltűnően kényelmes ülések is, illetve a csőszerű műszerek közé ékelődő 4,2 colos színes, a képernyőváltásoknál szépen görgető TFT kijelző is. Szintén új a középkonzol egyetlen sík üvegfelülettel rendelkező érintőképernyős kijelzője is, amely csillogó fényes fekete keretben kapott helyet. Kényesnek tűnik, de majd kiderül milyen hosszabb használat után. Működése látványos, és a tempója is csak ritkán lassul az élvezhető sebesség alá, de a virtuális gombok kezelése megszokást igényel.
Sajnos maradtak olyan apróbb baklövések is az autóban, mint a kombi változat csomagtérrolója, amely felhúzás után simán kitakarja a kilátást hátra, vagy a napellenző tükrét megvilágító lámpa, amelyet felkapcsolva lehet felejteni, nem kapcsolódik le magától a napellenző felhajtásával. Vagy a váltó előtti kis ajtó mögött található USB csatlakozó, amelyet nem lehet becsukni, ha pendrive-ról hallgatunk zenét. Persze ezekkel mind együtt lehet élni, de akkor is milyen dolog már.
Milyen vezetni?
Persze, hogy a legérdekesebbnek ígérkező, 1,2-es új turbós benzinmotorral felszerelt autót kaparintottuk meg. Papíron a 116 lóerő elégnek tűnik egy ekkora autóba, és ez menet közben is így érződik. Kiegyensúlyozott, igen csendes darab a Toyota kis turbósa, amelynek csupán nagyobb gázadáskor van érdekes, villanymotoros süvítő hangja. Ugyan nem szaggatja szét az utat, de az Auris vásárlóközönsége valószínűleg ezt nem is igazán igényelné. A civilizált, halk, szélsőségektől mentes működést annál inkább. Ebbe a sorba tökéletesen passzol a hatfokozatú, könnyen járó váltó is, valamint az átdolgozott, de még most is kényelmes, könnyű kormány.
De nemcsak a motor miatt van béke és nyugalom az új Auris belsejében. Ugyan az átdolgozott felfüggesztés is csendesebb a korábbinál, de a felhőtlen autózáshoz a felfrissült vezetőtámogató rendszerek is sokat tesznek hozzá. Az Auris szól, ha akaratlanul hagyjuk el a sávot, felismeri és kijelzi a sebességkorlátozó, vagy előzést tiltó illetve azokat feloldó táblákat, magától kapcsolgat a tompított és a távolsági fény között, és 30 km/óráig magától megáll az elé kerülő akadály előtt.
Mennyibe kerül?
Mint minden az elődnél újabb, szebb és jobb dolog, úgy az új Auris is drágább lesz a korábbi változatnál. Papíron. De ha hagyjuk megmagyarázni, akkor kiderül, hogy a sok újonnan belekerülő, drága extrától még akár kevesebbért is elvihetjük a friss Aurist, mint ugyanazzal a töltelékkel a korábbit. Csak egy példa, az 1,6-os Active 85 ezerrel drágább, de 110 500 forintnyi cucc került bele pluszként. Kérdés, szükségünk van-e ezekre a dolgokra.
Áttekintő árlista, a motorváltozatokhoz elérhető legolcsóbb és legdrágább felszereltségi szintekkel:
Motor, felszereltség: | Ár: | |
---|---|---|
1,33 Dual VVT-i | Start | 4 140 000 |
Active Trend + TSS | 5 720 000 | |
1,6 Valvematic | Live | 5 110 000 |
Executive Skyview+ TSS | 7 450 000 | |
1,2 Turbo | Active | 5 710 000 |
Executive Skyview+ TSS | 7 660 000 | |
1,4 D-4D | Live | 5 550 000 |
Active Trend+ TSS | 6 440 000 | |
1,6 D-4D | Active | 6 250 000 |
Executive Skyview+ TSS | 7 650 000 |