Röviden – Peugeot 208 (2015) | |
---|---|
Mi ez? |
A Peugeot sikeres városi kisautójának három év után új motorokkal, funkciókkal frissített kivitele |
Mit tud? | Bővült a motorpaletta, új színek, és átfésült külsővel érkezik a 2015-ös modell |
Mibe kerül? | 4 140 000 forinttól 8 210 000-ig tart az árlista. Előbbi az 1,33-as benzines, utóbbi a hibrid ára, kombi karosszériával |
Kinek jó? | Aki némi francia különcséggel megszórt, stílusos francia kisautóra vágyik |
A 200-as sorozat a Peugeot éltető ütőere, a típusnév fennállása óra 17 milliót, a legújabb 208-ból pedig 3 milliót adtak el összesen. A friss, idei mutatók is további bővülést sejtetnek, de a franciák nem bízzák a véletlenre a dolgot, három év után alaposan átfésülték a sikermodellt. Új irányt nem adtak, inkább csak ráerősítettek az eddigi markáns stílusjegyekre, és rágyúrtak a márkaidentitásra.
Csak a szokásos területeken, a lökhárító-hűtőmaszk kettősön, és az első-hátsó lámpatestek formai kialakításában történt komoly változtatás, de meg kell hagyni, ezeket alaposan átgyúrták a tervezők.
Átfésült külső
A hűtőmaszk 2015-től szélesebb, és az elődnél vastagabb, krómozott díszlécet kapott, valamint a magasabb felszereltségi szinteken az új Equalizer már 3D-s hatással dobja fel az összképet. Utóbbit nehéz körülírni, a 3D persze marketing szeánszokon kifőzött porhintés, egyszerűen csak kontrasztosabb a rács krómozott részeinek köszönhetően.
Nem az éles szemem miatt, inkább a sajtótájékoztató után tűnt fel, hogy az első fényszórók immár kettős fekete-króm árnyalatban pompáznak, és „nagyragadozókat idéző” 3D LED-világítással készülnek.
Kevés nagyragadozót láttam még LED nappali menetfénnyel, ez a 208 az első, de jól tették a cserét, az alapfelszereltség részeként kínált megoldás sokkal frissebb, modernebb, mint a hagyományos izzó sárgás fénye. Mivel nem csak a három új felni, négy ragyogó szín szellemében történt a ráncfelvarrás, ezért a hátsó, fénydiódás, szintén HÁROMDÉS hatású fényszórót is meg kell említsem. Követi a mai autóipari trendet, erős, tiszta fénnyel rajzol jól azonosítható formát a sötét éjszakába, Peugeot stíluselemként három karmot, ami lassan minden modellen visszaköszön.
De azért a színek, felnikészlet bővülése sem maradt el, 16-17 colos kerekek jelentek meg új mintázatokkal, és immár 13 szín között dilemmázhat a kedves vásárló, amelyek között opálos, matt hatású árnyalat is akad. Sőt, jönnek az egyedi ízlést kifejező gyári csomagok, Ezek közé tartozik a MENTHOL White, a Lime Yellow, és a nálunk nem kapható GT Line. Utóbbi a 208 lóerős GTi cicomája, műszaki tartalom nélkül.
Összegezve, ha egy jobban felszerelt, Allure szintű Peugeot 208 áll előttünk, akkor arra egyértelműen rányomhatjuk a „csajok kedvence” plecsnit, króm itt, króm ott, színes feliratok, kompakt méret, dinamikus, mégis barátságos kisugárzás. Csak leírom: cuki.
Belső tér
Úgy tűnik a vásárlók nagy része vagy rajong, vagy megbarátkozott a 208 leginkább vitatott, egyedi vonásával, az apró kormánykerékkel, és a fölé pozícionált műszeregységgel. Tény, némi megszokást igényel, de több az előnye, mint a hátránya, és legalább minden pillanatban emlékeztetőt kapunk arra, milyen autóban ülünk.
Az i-Cockpit tehát felépítésében nem változott, a felhasznált anyagok minősége, kidolgozása viszont javult, új puhább felületek kényeztetik a tapogató ujjbegyeket, magasabb felszereltségnél pedig LED fények fokozzák a hangulatot, az analóg műszerek karimája például kék színben dereng.
Fejlett mobilos integrációval érkezik a frissített Peugeot 208
Ma már nincs ráncfelvarrás a mobilos kapcsolatok fejlesztése nélkül, ez alapelvárássá vált, aminek immár a Peugeot 208 is megfelel. A MirrorScreen segítségével a mobil (mirrorlink és Carplay kompatibilis készülékek esetén) képernyőjét duplikálja a 7 colos központi kijelző, és a Peugeot Connect Apps alkalmazásokkal már innen is ömlik ránk a sok hasznos, praktikus információ, feltéve ha megrendeltük az opciósan igényelhető 3G kulcsot.
Takarékos új motorok
A Peugeot 208 motorpalettája eddig sem volt szerény, 2015-től viszont nyolc teljesítményszint érhető el, mind EURO6 környezetvédelmi besorolással. Az 1,6 literes HDI három teljesítményszinten kérhető (75, 100, 120 LE), az 1,0 literes benzinmotor 68, az 1,2-es 82 lóerős. Ebbe a listába felülről kapcsolódik az új 1,2 literes turbómotor 110 lóerejével, és 103 g/km CO2-kibocsátásával. A józan választások körén kívül helyezkednek el az 1,6 literes, 156-208 lóerős THP turbós benzinmotorral szerelt kivitelek.
A Graz környékére szervezett menetpróbán, a stájer borvidék dombjai között elsőként az 1,2 literes, 110 lóerős benzinest próbáltuk, hatsebességes automata váltóval társítva. Ha kizárjuk az anyagi faktort, ez a tökéletes hajtáslánc az autóhoz. Kellően erős, és a turbó miatt főleg nyomatéka teszi kellemes karakterré. Míg a szívó ezerkettes csak 118 Newtonmétert ad le, addig a feltöltött blokk maximális értéke 205 Nm, ráadásul már alacsony 1500-as fordulattól.
Így magabiztosan mozog, a meredek emelkedők sem jelentenek gondot, jó hogy mindig van erőtartalék, és egy-egy átlag előzés nem számít az évszázad vállalkozásának. A hatsebességes AISIN EAT6 automata pedig sokkal jobb változás, mint a bizonytalan kapcsolási érzettel járó ötsebességes kézi, külön téli és sport programmal, gyors működéssel bizonyítja, hogy jobb örökre elfelejteni a „bólogatós” robotváltót.
Bár a teljesítmény megvan, azért a vigyorfakasztó vezetési élmény elmarad. Élénk karaktert, feszes kormányzást, egyszóval könnyű kisautókra jellemző mókát nem kínál a Peugeot 208, inkább komfortra, pihentető utazásra lett belőve. Ezt a motort csak a legmagasabb Allure felszereltséggel kérhetjük, ezért a teljesítményhez kellemesebb, komfortosabb belső, és hasznos kiegészítők, extrák járnak.
Kellemes darab, de ezt nem lehet zászlóra tűzni, és figyelemfelkeltő hirdetések hívószavaként feltüntetni. Arra sokkal alkalmasabb az 1,6 literes dízel, aminek alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal, átfésült aerodinamikával spóroló verziójából sikerült 3 literes gyári átlagfogyasztást kipréselni. Erre már mindenhol felkapják a fejüket az autóvásárlók, de a teljes pályás letámadás jegyében egy rekorddal is megfejelték mindezt.
Az 100 lóerős kivitellel szerelt Peugeot 208-as egyetlen tankolással 2152 kilométert tett meg, ami a gyári, 43 literes tankot figyelembe véve hajszálpontosan 2,0 literes átlagos üzemanyag-fogyasztásnak felel meg. A hosszú távú takarékossági világrekordot 38 óra leforgása alatt, váltott pilótákkal tették meg. Az idén megújult Peugeot 208 sofőrjei 3-4 óránként cserélték egymást, a kiállásokkal együtt az átlagsebesség 56,6 km/óra volt.
Ha ezt tudja a 100 lóerős, mire képes a 75 lovas? A szőlőültetvények között kanyarogva kiderült, hogy épp eleget. Álmos autózáshoz megfelelő, a 230 Nm nyomaték nem kevés, elbírja az ötfokozatú kézi egység hosszú fokozatait, és alapjárat környékén sem bizonytalanodik el.
Nem esik jól kétezer fölé pörgetni, megvan az a „stabil-motor” hangulat, ami arra sarkall, hogy spórolva, minél kisebb gázadások árán érjük el célunkat. A komoly emelkedőkkel tarkított próbakörön, csúcsra járatott klímával, két személlyel 4,7 litert mutatott a fedélzeti számítógép. Mivel alig pár kilométer volt még a motorban, ez az érték akár javulhat is, kihalt alföldi utakon az áhított 3 liter megközelítése sem lesz lehetetlen. Ezzel nem mellesleg ügyesen játszik a Peugeot, mivel a rekordértékhez kellenek a Michelin abroncsok, a sima 1,6-os dízel átlaga 3,5 liter.
Biztonság
Újdonság a 208-ban az automatikus városi vészfékrendszer bevezetése. Az Active City Brake a 30 km/óra alatti sebességtartományban működik, a szélvédő felső részén található, rövid hatótávolságú lézeres detektor (Lidar) az előttünk álló, vagy velünk egy irányban lassan haladó járművet érzékeli.
A sebesség mérséklésével vagy teljesen elkerülhetővé teszi az ütközést, vagy csökkenti annak súlyosságát. Bizonyos esetekben a rendszer akár automatikusan le is állíthatja az autót, ezzel elkerülve a koccanást az előtte haladó járművel. Erre jön még pluszként a parkolási asszisztenst kiegészítő tolatókamera, és az ötcsillagos törésteszt.
Árak
Az európai piacra szánt modelleket Poissy-ban (Franciaország) és Trnavában (Nagyszombat, Szlovákia) gyártják, az első példányokat 2015. június közepétől kezdik forgalmazni.
Erős mezőnnyel kell megküzdenie, a Toyota Yaris is nemrég újult meg, teljesen friss a Skoda Fabia, a Ford Fiesta régóta jól tartja magát, hazai erős konkurenciát jelent a Renault Clio. A legolcsóbb Peugeot 208 1,0-ás benzines motorral épp 3 millió forint alatt marad, a 3 140 000 Ft vételárra most első körben jön 200 000 forint kedvezmény. A kívánatosabb kivitelek már borsosabb áron érhetőek el, a 75 lóerős dízel 3,6 millió, az új 1,2-es turbó benzines pedig csak Allure felszereltséggel, 4 425 000 Forintért kerül majd a szalonokba.
Felszereltség | Motor | Teljesítmény | Listaár | Kedvezményes ár | ||||||
ACCESS
|
1.0 PureTech | 999 cm3 68 LE | E6 | 3 140 000 | 2 940 000 | |||||
1.2 PureTech | 1199 cm3 82 LE | E6 | 3 290 000 | 3 190 000 | ||||||
1.6 BlueHDi | 1560 cm3 75 LE | E6 | 3 750 000 | 3 650 000 | ||||||
ACTIVE
|
1.2 PureTech | 1199 cm3 82 LE | E6 | 3 740 000 | 3 640 000 | |||||
1.6 BlueHDi | 1560 cm3 100 LE | E6 | 4 430 000 | 4 330 000 | ||||||
ALLURE
|
1.2 PureTech | 1199 cm3 82 LE | E5 | 4 185 000 | 4 085 000 | |||||
1.2 PureTech | 1199 cm3 110 LE | E6 | 4 525 000 | 4 425 000 | ||||||
1.6 BlueHDi | 1560 cm3 120 LE | E6 | 5 005 000 | 4 905 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|