Röviden – Renault Kadjar |
Mi ez? |
Kompakt szabadidőautó, a Nissan Qashqai Renault-emblémás, Renault-bútorozással berendezett klónja |
Mit tud? |
Korszerű forma, korszerű szolgáltatások, kicsi, korszerű motorok, 4×4 és automata váltó is rendelhető hozzá |
Mibe kerül? |
Hivatalos árlista még nincs, 5,3 milliós alapártervről hallottunk pletykát |
Kinek jó? |
Aki Golf-kategória helyett azonos áron nagyobb teret és jobb földutas kihasználhatóságot akar |
A Renault a Daciával szerzett tapasztalatait hatékonyan hasznosítja alapmárkája új modelljeiben is. Gazdaságos gyártás, helyenként ugyan olcsó, nem túl igényes megoldások, de kellemes árral kompenzálva: a recept működni látszik. A Renault tömegmodelljei sosem azok, amelyekről az adott kategóriában himnuszokat írnának az újságírók, ellenben ezek azok a bezzeg-autók, amit egy német vagy japán autó mellé oda lehet tenni: nézd csak, van ám új, szép, ugyanekkora kocsi korszerű motorokkal, sok extrával olcsóbban is. A Kadjar árát még nem ismerjük, de a kompakt szabadidő-autók gyártói helyében kicsit remegnék most, mert ugyancsak felkészült harcos érkezik a küzdőtérre.
Észak-Spanyolországban mutatta be a Renault az (egyébként Spanyolországban is gyártott) új szabadidőautót, a Kadjart
Észak-Spanyolországban mutatta be a Renault az (egyébként Spanyolországban is gyártott) új szabadidőautót, a Kadjart
Fotó megosztása:
Az aktuális Clio arca, kicsit felpuffasztva
Az aktuális Clio arca, kicsit felpuffasztva
Fotó megosztása:
A Qashqainál nyurgábbnak, befejezettebbnek tűnik a Kadjar formája
A Qashqainál nyurgábbnak, befejezettebbnek tűnik a Kadjar formája
Fotó megosztása:
A hátsó ajtó mögötti traktus igen rövid: a Kadjar a kisebb csomagtartójú kompakt SUV-k közé tartozik
A hátsó ajtó mögötti traktus igen rövid: a Kadjar a kisebb csomagtartójú kompakt SUV-k közé tartozik
Fotó megosztása:
Szépen hullámzanak a lemezek, látványosak a csinos alufelnik
Szépen hullámzanak a lemezek, látványosak a csinos alufelnik
Fotó megosztása:
Földúton nagyon kijön a különbség a primitívebb hátsó futóművű elsőkerekes és a multilink hátsó felfüggesztéses 4WD között
Földúton nagyon kijön a különbség a primitívebb hátsó futóművű elsőkerekes és a multilink hátsó felfüggesztéses 4WD között
Fotó megosztása:
Remek lesz a termés Spanyolországban, Rákosi pajtás elégedett
Remek lesz a termés Spanyolországban, Rákosi pajtás elégedett
Fotó megosztása:
Országúton csendes, kellően stabil az autó, bár hirtelen kormánymozdulatokra a csatolt hosszlengőkaros hátsó futóműves fronthajtású változat rosszabbul reagál
Országúton csendes, kellően stabil az autó, bár hirtelen kormánymozdulatokra a csatolt hosszlengőkaros hátsó futóműves fronthajtású változat rosszabbul reagál
Fotó megosztása:
A 4x4-es, 130 lovas dízelekkel természetvédelmi területen dévajkodtunk, néha akár 40 km/h engedélyezett sebességgel
A 4x4-es, 130 lovas dízelekkel természetvédelmi területen dévajkodtunk, néha akár 40 km/h engedélyezett sebességgel
Fotó megosztása:
Furák a kitüremkedések alul, mintha épp meg akarna születni egy pár Mégane Sport kipufogó
Furák a kitüremkedések alul, mintha épp meg akarna születni egy pár Mégane Sport kipufogó
Fotó megosztása:
A hosszú rugóutak miatt alig bírtam rávenni, hogy emelje fel az egyik hátsó lábát
A hosszú rugóutak miatt alig bírtam rávenni, hogy emelje fel az egyik hátsó lábát
Fotó megosztása:
Kissé sivár, fantáziátlan a beltér a Clióhoz, Espace-hoz képest
Kissé sivár, fantáziátlan a beltér a Clióhoz, Espace-hoz képest
Fotó megosztása:
Fogyasztás-elemző program a menüben
Fogyasztás-elemző program a menüben
Fotó megosztása:
A nagy üvegtető élménnyé teszi az utat a hátul ülőknek
A nagy üvegtető élménnyé teszi az utat a hátul ülőknek
Fotó megosztása:
A dízelmotor fordulatszáma hatodikban, 130-nál
A dízelmotor fordulatszáma hatodikban, 130-nál
Fotó megosztása:
A Samsungból átemblémázott Koleos volt a Qashqaiból átemblémázott Kadjar elődje a Renault-palettán
A Samsungból átemblémázott Koleos volt a Qashqaiból átemblémázott Kadjar elődje a Renault-palettán
Fotó megosztása:
A Kadjar szebb, nem vitás
A Kadjar szebb, nem vitás
Fotó megosztása:
A Kadjar szebb, nem vitás
A Kadjar szebb, nem vitás
Fotó megosztása:
Közrefogtunk egy konkurens modellt a spanyol tesztvezetésen
Közrefogtunk egy konkurens modellt a spanyol tesztvezetésen
Fotó megosztása:
A korszerű vezetéstámogató elektronikák olcsóbb modellknél megszokott rendszerei rendelhetők a Kadjarhoz is: követőradaros tempomat, LED-fényszóró nincs
A korszerű vezetéstámogató elektronikák olcsóbb modellknél megszokott rendszerei rendelhetők a Kadjarhoz is: követőradaros tempomat, LED-fényszóró nincs
Fotó megosztása:
A korszerű vezetéstámogató elektronikák olcsóbb modellknél megszokott rendszerei rendelhetők a Kadjarhoz is: követőradaros tempomat, LED-fényszóró nincs
A korszerű vezetéstámogató elektronikák olcsóbb modellknél megszokott rendszerei rendelhetők a Kadjarhoz is: követőradaros tempomat, LED-fényszóró nincs
Fotó megosztása:
A korszerű vezetéstámogató elektronikák olcsóbb modellknél megszokott rendszerei rendelhetők a Kadjarhoz is: követőradaros tempomat, LED-fényszóró nincs
A korszerű vezetéstámogató elektronikák olcsóbb modellknél megszokott rendszerei rendelhetők a Kadjarhoz is: követőradaros tempomat, LED-fényszóró nincs
Fotó megosztása:
Magyarul is tudott a tesztautók menüje
Magyarul is tudott a tesztautók menüje
Fotó megosztása:
Magyarul is tudott a tesztautók menüje
Magyarul is tudott a tesztautók menüje
Fotó megosztása:
A benzines 9,5, a dízel 6,5 liter körül evett a számítógép szerint; a benzinest főleg autópályán, gyorsan, a dízelt terepen, lassan vezettük
A benzines 9,5, a dízel 6,5 liter körül evett a számítógép szerint; a benzinest főleg autópályán, gyorsan, a dízelt terepen, lassan vezettük
Fotó megosztása:
A benzinmotor fordulatszáma hatodikban, 150-nél
A benzinmotor fordulatszáma hatodikban, 150-nél
Fotó megosztása:
Ezekben a buboréksátrakban aludtunk a bemutatón
Ezekben a buboréksátrakban aludtunk a bemutatón
Fotó megosztása:
Zsilipkapun juthatunk a folyamatosan működő ventilátorral fújt buborékba
Zsilipkapun juthatunk a folyamatosan működő ventilátorral fújt buborékba
Fotó megosztása:
Az ülések kényelmesek, de a fejtámla túl duci, folyamatosan birizgálja az ember haját
Az ülések kényelmesek, de a fejtámla túl duci, folyamatosan birizgálja az ember haját
Fotó megosztása:
A lábtér egy kicsit szűkebb annál, mint amire számítanánk, ellenben kellemesen széles a Kadjar, három szűkebb gyerekülés is elfér hátul
A lábtér egy kicsit szűkebb annál, mint amire számítanánk, ellenben kellemesen széles a Kadjar, három szűkebb gyerekülés is elfér hátul
Fotó megosztása:
Emeletes csomagtér, a kiemelhető lap függőlegesen is rögzíthető, szeparálhatók a cuccok hátul
Emeletes csomagtér, a kiemelhető lap függőlegesen is rögzíthető, szeparálhatók a cuccok hátul
Fotó megosztása:
Nem erőltették meg a fantáziájukat túlságosan a francia dizájnerek, amíg Kadjart faragtak a Qashqaiból
Nem erőltették meg a fantáziájukat túlságosan a francia dizájnerek, amíg Kadjart faragtak a Qashqaiból
Fotó megosztása:
Az elektromos kézifék rendkívül haszontalan, kellemetlen dolog, ha az ember tényleg terepezni akar a Kadjarral
Az elektromos kézifék rendkívül haszontalan, kellemetlen dolog, ha az ember tényleg terepezni akar a Kadjarral
Fotó megosztása:
A Qashqainál nyurgábbnak, befejezettebbnek tűnik a Kadjar formája
A Qashqainál nyurgábbnak, befejezettebbnek tűnik a Kadjar formája
Fotó megosztása:
Furák a kitüremkedések alul, mintha épp meg akarna születni egy pár Mégane Sport kipufogó
Furák a kitüremkedések alul, mintha épp meg akarna születni egy pár Mégane Sport kipufogó
Fotó megosztása:
Ezekre uszítja rá a Renault a Kadjart
Ezekre uszítja rá a Renault a Kadjart
Fotó megosztása:
Húsz centi szabad magasság: földutakra alkalmas
Húsz centi szabad magasság: földutakra alkalmas
Fotó megosztása:
A kompakt SUV-mezőnyben a kisebbek közé tartozik a raktérméret (Ford Kuga: 481 liter, Hyundai iX35: 591 liter, Honda CR-V: 589 liter)
A kompakt SUV-mezőnyben a kisebbek közé tartozik a raktérméret (Ford Kuga: 481 liter, Hyundai iX35: 591 liter, Honda CR-V: 589 liter)
Fotó megosztása:
Csaknem másfél köbméter a raktér, lehajtott ülésekkel
Csaknem másfél köbméter a raktér, lehajtott ülésekkel
Fotó megosztása:
Felárért lehajtható vonóhorog is rendelhető a kocsihoz
Felárért lehajtható vonóhorog is rendelhető a kocsihoz
Fotó megosztása:
Egy 1,2 literes turbós benzinmotor, egy 1,5 és egy 1,6 literes dízel - ennyi a motorpaletta. A hatfokozatú dupla kuplungos automata csak a kisebbik dízellel rendelhető
Egy 1,2 literes turbós benzinmotor, egy 1,5 és egy 1,6 literes dízel - ennyi a motorpaletta. A hatfokozatú dupla kuplungos automata csak a kisebbik dízellel rendelhető
Fotó megosztása:
A Renault is átállt a moduláris gyártásra, a Kadjar is csak egy modell ugyanabból a LEGO-készletből
A Renault is átállt a moduláris gyártásra, a Kadjar is csak egy modell ugyanabból a LEGO-készletből
Fotó megosztása:
A kocsi mögül is lebillenthető a hátsó üléstámla, jól pakolható a rakosgatható padlólapokkal variálható puttony
A kocsi mögül is lebillenthető a hátsó üléstámla, jól pakolható a rakosgatható padlólapokkal variálható puttony
Fotó megosztása:
Ugyanaz a rendszer, mint a Qashqai-ban, X-Trailben, Dusterben: fronthajtás, automatikus nyomatékosztás (maximum 50-50%-ig) és fix 50-50%-os nyomaték között lehet választani. Utóbbi csak 40 km/h-ig működik
Ugyanaz a rendszer, mint a Qashqai-ban, X-Trailben, Dusterben: fronthajtás, automatikus nyomatékosztás (maximum 50-50%-ig) és fix 50-50%-os nyomaték között lehet választani. Utóbbi csak 40 km/h-ig működik
Fotó megosztása:
A fronthajtású változatba is rendelhető a virtuális diffizáras ESP-program
A fronthajtású változatba is rendelhető a virtuális diffizáras ESP-program
Fotó megosztása:
Jópofa kis gag a terepjárós majrévas az anyósülés mellett
Jópofa kis gag a terepjárós majrévas az anyósülés mellett
Fotó megosztása:
A Bose hifi remekül szól, az alapkivitelű audiorendszer sokkal fahangúbb
A Bose hifi remekül szól, az alapkivitelű audiorendszer sokkal fahangúbb
Fotó megosztása:
Azért tanulmányrajzként még kicsit harciasabban nézett ki
Azért tanulmányrajzként még kicsit harciasabban nézett ki
Fotó megosztása:
A Qashqainál nyurgábbnak, befejezettebbnek tűnik a Kadjar formája
Adieu, Koleos, Bienvenue, Kadjar!
A Koleos szó valami mentaféle növények összefoglaló neve, a Kadjar (vagy Qajar) viszont egy harcos türkmén törzs neve a mai Azerbajdzsán és Irán tájékáról. Menőbb, mint egy gizgaz, ugye? Hát, az új kocsi is menőbb, mint a régi.
A Renault-Nissan-szövetségben közösen fejlesztett műszaki alapokon számos testvérmodell fut már. A Renault Kadjar, ami elvileg méretben, funkcióban a koreai stratégiai partner, a Samsung által fejlesztett Koleos utódja, szinte tökéletesen megegyezik a Nissan Qashqai-jal, egy kis franciás dizájnnal feldobva.
A Kadjar minőségérzetben, tömörségben a Koleosnál egy kicsit kevesebbet mutat, de megjelenésében, hangulatában sokkal vagányabb, korszerűbb, légiesebb. Az új kompakt SUV a Captur és az egyterűből szabadidő-autóvá változott Espace között foglal helyet a márka kínálatában.
A Qashqainál nyurgábbnak, befejezettebbnek tűnik a Kadjar formája
A Samsungból átemblémázott Koleos volt a Qashqaiból átemblémázott Kadjar elődje a Renault-palettán
A Kadjar szebb, nem vitás
Forma
A Clióval mutatkozott be az a Renault-pofa, ami a most tetőző hullámban jellemzi a márka autóit – a Kadjar sem szakad el az Espace, Zoe, Captur hangulatától. Lágyan domborított lemezek, játékosan hajlított övvonal, lejtős tetősík, az ajtólemezekbe beleharapó műanyag betét és nem túl keményen húzott, finoman agresszív, az audis-fordos német trendtől markánsan elütő lámpák, ezek határozzák meg a Kadjarról kialakított első benyomást.
Kellemes megjelenésű, arányos, helyes autó; enyhén orrnehéz, de valahogy kerekebbnek hat, mint a túlontúl sportosnak szánt, túlontúl rövid hátsó traktusú Qashqai. Egy furcsa baki azért van a kocsin: mégis, hogy gondolták ezt a magzatburkot áttörni készülő iker-Mégane RS-szerű sportkipufogópárt?
Furák a kitüremkedések alul, mintha épp meg akarna születni egy pár Mégane Sport kipufogó
Utastér
Egy drágább, nívósabb, elektromos ülésállítású, BOSE-hifis változatban és egy fapadosabb, textilkárpitos kocsiban is ültünk. Mindkettő tetszett, bár mindkettőben ott volt a mai Renault-kra jellemző olcsó egyszerűség hangulata is. Nagy, üres felületek maradtak díszítetlenül a műszerfalon, az ergonómia messze nem tökéletes, ugyanakkor a legfontosabb dolgok, a kormány-pedál-ülés háromszög, a váltókar elhelyezése rendben van. Csak a túl pufi fejtámla zavaró egy kicsit: visszasírtam a hajamat mindig birizgáló buta párna után a kacsaseggű Mégane jó kis szárnyas fejtámaszát.
A multifunkciós kormány mögött teljesen digitális műszerfalat látunk, ugyanazt, ami az Espace-ban is van. A virtuális műszeregység képe változtatható, aki numerikus kijelzőn szereti nézni, mennyivel megy, nézheti úgy, aki inkább a mutató megoldás híve, az is boldog lehet. Az egész cseppet sem gagyi, könnyen áttekinthető, logikusan felépített. Az érintőképernyős középkonzoli kijelzőn már könnyebb elveszni, kicsit túl sok funkciót akartak túl sok menüpont alá eldugni; egy navigációs beállítás és egy mobiltelefonról érkező audiostream összehozása között sokat kell zongorázni a kapacitív display-en.
Kissé sivár, fantáziátlan a beltér a Clióhoz, Espace-hoz képest
Magyarul is tudott a tesztautók menüje
A benzinmotor fordulatszáma hatodikban, 150-nél
A könyöklő alatt akkora az üreg, hogy két tükörreflexes fényképezőgép is elfér benne. A kesztyűtartó is öblös, az ajtózsebek nemkülönben. Élhető, tágas, kellemes autó a Kadjar; bár hiányzik belőle minden flancos rafinéria (asztalka, napvédő roló, hátsó szellőzőrostélyok), ezek nélkül is kitűnő családi szekérnek tűnik.
Bár összességében a Kadjar valahogy nem ugyanazt a tömörséget, tartósságot sejteti, mint az elvileg ugyanolyan minőségű Qashqai, a franciák pont azt a modult cserélték le, amit a Nissanban még szidtam: a butuska kapcsolós belső világítótesteket. A Renault-ban modern, szép kis belső lámpák világítanak éjszaka odabent.
A hátsó lábtér szűkebb, mint gondolnánk, és a 472 literes, 1478 literre bővíthető csomagtartó is messze elmarad a kategória királyaitól (Hyundai iX35:591 liter, Honda CR-V: 589 liter, másrészt viszont Ford Kuga: 481 liter. A Qashqai-tesót viszont felülmúlja 439 liter). Széltében viszont nagyon tágas a kocsi, az első könyöklőn nem ér össze sofőr és utasa karja, hátra pedig, úgy sejtem, nem lehetetlen egymás mellé bekötni három szilfidebb típusú gyerekülést.
Technika
A Kadjar semmilyen újdonságot nem hoz a Qashqai után. A 130 lóerőre húzott, immár Euro 6-os, 1,2-es turbós benzinmotor és az 1,6 literes dízel 130 lóerővel kerülhet a kocsiba, a másfél literes dízel a Kadjarban 110 lóerős. Más motor egyelőre nincs.
Egy 1,2 literes turbós benzinmotor, egy 1,5 és egy 1,6 literes dízel – ennyi a motorpaletta. A hatfokozatú dupla kuplungos automata csak a kisebbik dízellel rendelhető
A Renault is átállt a moduláris gyártásra, a Kadjar is csak egy modell ugyanabból a LEGO-készletből
A fronthajtású változatba is rendelhető a virtuális diffizáras ESP-program
Csak a nagyobbik dízel rendelhető a milliónyi Nissan és Renault modellből ismerős összkerékhajtással: alapértelmezésben az első kerekek hajtanak, a tárcsát Auto módba forgatva az első kerekek elforgása esetén legfeljebb 50% erejéig kapnak nyomatékot a hátsó kerekek az elektronikusan vezérelt központi kuplungon keresztül. Fix 4×4-re zárva 50-50% a nyomatékarány, de 40 km/h felett a rendszer visszaáll Auto üzemmódba.
Csak a kisebbik dízelhez kérhető viszont egyelőre automata váltó: egy hatfokozatú, dupla kuplungos szerkezet, amit nem tudtunk kipróbálni a zaragozai menetpróbán. 4×4-es, automata, erős Kadjar egyelőre nincs – furcsa, de hát a franciáktól nem áll távol a furcsaság.
Szolgáltatások
A Kadjar nem hoz forradalmat a vezetést támogató rendszerek terén. Ahogy a mai kommersz márkák új modelljeire jellemző, van, pontosabban felárért lehet benne egy-két izgalmas, a szalonokban mutogatható, látványos asszisztens (automata parkolás, táblafelismerő rendszer, sávelhagyást jelző berregés, oldalütközés-gátló rendszer, automatikus vészfékasszisztens, tolatókamera). Ugyanakkor hiányzik számos hasznos extra, nincs követőradaros tempomat, automata reflektoros LED-fényszóró, toronyóra, lánccal.
A korszerű vezetéstámogató elektronikák olcsóbb modellknél megszokott rendszerei rendelhetők a Kadjarhoz is: követőradaros tempomat, LED-fényszóró nincs
A hagyományosabb extrák terén is hasonló a helyzet; a kulcs nélküli nyitás-indítás és a kocsi mögül is lebillenthető háttámlák még ma is lenyűgözőek, ugyanakkor a motoros ülésállítás mellől hiányzik a memória funkció, a csomagtérajtót a legdrágább Kadjarban is kézzel kell csapkodni. Ebben az árkategóriában viszont még újdonság az elegáns, behajtható vonóhorog!
Vezetési élmény
Két kocsit próbálhattunk ki, a fronthajtású benzinest főként autópályán és városokban vezettük, a 4×4-es dízellel egy nemzeti park murvás útján csalingáztunk egy keveset. A különbség ég és föld, de nem a motorok miatt.
A 4×4-es verziót hátul teljesen független, multilink felfüggesztéssel szereli a Renault, míg a fronthajtású Kadjar alatt csatolt hosszlengőkarok dolgoznak. A piros benzines kocsi kipörgetve elég fürge a 13 mázsás tömegével, és lentről is jól megindult a modern kis turbómotorok alulról is dolgozó nagy nyomatékának hála, de maga a kocsi előre-hátra és oldalirányba billegésre egyaránt hajlamos, nem szélsőségesen instabil, de tipikusan a nem jól eltalált franciás futóművek tulajdonságait mutató autó. Az úthibákat sem viseli jól, egy-egy repedésbe beleremeg az egész bódé. A fék pedig túl hirtelen fogott, kisautósan bólogatott a Kadjar, ahogy a spanyol temperamentummal nyüzsgő városi forgalomban próbáltuk tartani a lépést. El lehet vele járni, persze, az ESP meg úgyis megold mindent, ha egy rutintalanabb sofőr túlvállal egy kanyart, de aki szeret és tud vezetni, sosem fogja igazán kedvelni ezt a kocsit.
Földúton nagyon kijön a különbség a primitívebb hátsó futóművű elsőkerekes és a multilink hátsó felfüggesztéses 4WD között
Az összkerekes, nehezebb dízel ellenben a komolyabb hátsó felfüggesztéssel kifogástalanul viselkedett a földúton is, aszfalton is. Még a féke sem volt olyan goromba, a murván meg-megúsztatva is stabil, kiszámítható, jóindulatú volt a kocsi. Az 1,6-os Renault-dízel pedig a mai kínálat legjobbjai közül való, szeret pörögni, de lent is nyomatékos, csendes és erős. A vezetni szerető autósok Kadjarja a 4×4-es Kadjar, bizony mondom néktek!
Hány a mennyi?
Sajnos egyelőre nem tudjuk, Magyarországon pontosan mennyiért adja majd a Kadjart a Renault. Az ártárgyalások még zajlanak a nagy Renault és a hazai importőr között, június végén lesz végleges az ár- és a felszereltségi lista. Ne mondják el senkinek, de valahol fél füllel úgy hallottuk: 5,3 millió körül várható majd az induló katalógusár – vagyis valamivel az ugyanolyan motorral kicsit gyengébb Qashqai alá lövi be a Renault a Kadjar árszintjét. Nem leszünk meglepve, ha tényleg így lesz: a Renault-tól, az olcsón árult, de egész jó kocsik gyártójától, nem is várunk presztízsárakat.
Hány pontot ér a tízből a Renault szabadidő-autója, a Kadjar?
Hány pontot ér a tízből a Renault szabadidő-autója, a Kadjar?