Röviden – BMW X4 xDrive 28i

Mi ez?

Kupés tetővel feltűnősködő szabadidő-autó.

Mit tud? X3-as kicsit sportosabban, alig rosszabb helykínálattal.
Mibe kerül? Jó sokba. A 28i alapára is 15 millió felett van.
Kinek jó?  Akiket zavar az X6-os mérete vagy arculata.

Abban minden racionálisan gondolkozó élőlény egyetért, hogy az X5-ös BMW túlságosan nagy a legtöbb élethelyzetben, a kupészerű X6-os pedig hasonló tulajdonságokkal bír, amellett, hogy a forma elég használhatatlanná teszi. Pont ezzel válik a kevésbé szimpatikus BMW-drájverek egyik kedvencévé, de ez legyen a márkaimázsért felelősek gondja. A vezetési élményben meglepően nagyot nyújtó csúcs SUV-modellek mellett viszont remek kompromisszum az X3-as és az arra épülő X4-es modell, utóbbiból most a 28i végződésű változat járt nálunk.

Az X3-assal közös, de az X6-ost másolj az X4-es
Masszívnak tűnik, és vonzza a tekintet

Masszívnak tűnik, és vonzza a tekintet

Külső

Feltűnő, csinosan lenyisszantott hátsója különbözeti meg a nagyjából 15 milliméterrel rövidebb X3-astól, méretei pedig a sokkal nagyobb darab X6-tól. A hatalmas BMW-vesék és a hangsúlyos lámpatestek azért így is kellően agresszívnak láttatják elölről nézve az X4-est, az emészthetőbb profilkép és a hátsó pedig könnyen elfogadhatóvá teszik azt máshonnan szemlélve. Mondhatni, egész szimpatikus a méret és az első benyomás az autóval kapcsolatban. Az amúgy csöppet sem aprócska, kupészerűen lejtő farú BMW-t érezhetően jobban tolerálja a környezet is. Ha az X6-os az agresszív férfi, akkor az X4-es egyértelműen annak barátnője, akit sokan megbámulnak, miközben kevésbé félnek a megtorlástól.

A praktikusságot kissé megcsonkító egyedi, erősen lejtő tetővonala egyben az X4-es különlegessége is, mivel hasonló kinézetű konkurens gyakorlatilag nincs a piacon egyelőre – a vetélytársak sokkal inkább az X3-ashoz hasonlítanak. Kérdés, hogy a laposabb far mennyire gátolja a hétköznapi használatot?

Mint egy BMW, se több, se kevesebb

Mint egy BMW, se több, se kevesebb

Belső

Az X4-est jellemzően nem családi autónak fogják használni, bár meglepően alkalmasnak tűnik arra is. Hiába a kívülről alacsonynak ható karosszéria, a hátsó sor gyakorlatilag megszorítások nélkül használható 190 centiméteres magasságig, ráadásul megmaradt az ötszemélyes kivitel. A második sor ugyanolyan jól variálható, mint az alapokat szolgáltató X3-as szabadidő-autóban – a trükk az alacsonyabbra helyezett üléspadban keresendő. Utóbbi hosszú távon bosszulhatja meg magát, minden más esetben remek megoldásnak tűnik. Ezek után nem meglepő, hogy a csomagtér mérete sem kíván jelenetős kompromisszumkészséget (mínusz 50 liter), nagyobb különbséget csak ledöntött ülésekkel, tetőkárpitig pakolva tapasztalni, de ezzel nem lenne nehéz együtt élni egy alapvetően nem szállításra használt modell esetén. Sajnos a hátsó ajtókban nincs kulcsérzékelő, először az elsőket kell nyitni akkor is, ha hátra ültetnénk be a gyermekeket, tennénk be a táskát. Egy Opel Insignia vagy Renault Scénic képes arra, amire a prémium BMW nem.

Amatőr video a nagyon profi távolságtartó tempomatról. Állóra fékezi az autót és ha csak másodperceket állunk, gázadás nélkül is megy tovább a sorral

Az első sorból nehéz lenne megmondani, hogy milyen típusban ülünk: a műanyagok minőségétől a felszereltségen keresztül az ergonómiáig bezárólag igazi BMW az X4-es is, nem okoz gondot otthon érezni magunkat benne, sem az autó kezelése. A biztonsági és vezetőtámogató rendszerek gazdag kínálata szintén mind ismerős lehet az X3-asból, a tesztautónkba szerelt head-up kijelző, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, vagy az álló helyzetre lassítani képes, nagyon jól működő aktív tempomat sem számít újdonságnak.

Sokkal filigránabb, kevésbe férfias az X6-oshoz képest a fellépése

Sokkal filigránabb, kevésbe férfias az X6-oshoz képest a fellépése

Milyen vezetni?

Adatlap

BMW X4 xDrive 28i

Az X3-assal közös, de az X6-ost másolj az X4-es
Motor 1997 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 245 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,4 sec
Végsebesség 232 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,3 l / 100 km

A 28i jelzés sajnos már régen nem hathengeres motort takar, és tulajdonképpen ez a tudat az egyetlen hátrány, amit a kétliteres turbómotornak felróhatunk. Csendesen indul és kiforgatva sincs erőteljes hangja a négyhengeresnek, amely csökkenti ugyan a vezetési élményt, de ezzel együtt is remek darab. A 245 lóerőt és a 350 newtonméteres nyomatékcsúcsot tökéletesen kezeli a nyolcfokozatú ZF sebességváltó – ha kell fürge, ha kell, viszonylag takarékos az X4.

Álló helyzetből 6,3 másodperc alatt gyorsul százra, amihez alaposan kell ugyan taposni a gázpedált, de erőlködésről szó sincs. Meglepő, hogy az 1250/perc fordulattól egészen 4500-ig kitartó maximális forgatónyomaték ellenére is egy szívómotor benyomását kelti inkább az összkép, szépen és könnyedén veszi a fordulatot a hajtáslánc minden egyes eleme. A 232 km/órás végsebesség is bőven elegendő, az 1845 kilós SUV ilyen menetteljesítménnyel a német autópályán sem kell szégyenkezzen – a kötelező összkerékhajtásnak köszönhetően gyakorlatilag évszaktól függetlenül.

Lehetséges konkurensek Listaár
Audi Q5 2.0 TFSI quattro tiptronic(225 lóerő) 13,97 millió Ft
Mercedes GLK 250 4Matic (211 lóerő) 13,52 millió Ft

A kellően direkt kormányzás és sportos futómű újra és újra meghazudtolja a BMW súlyát – nem úgy viselkedik, ahogyan egy hasonló méretű autótól számítanánk arra. Sportosabbnak hat valamivel az X3-asnál is, de csak pont annyival, hogy még ne tűnjön kényelmetlennek – ellenben jól tart a kanyarban, oldaldőlése is visszafogott. Apró negatívum, hogy tesztautónk az úthibákon gyenge, de azért hallható zörgést produkált az első futómű felől, főleg kanyarban.

Manőverezhetőségével nincs gond városi forgalomban sem, a közel 4,7 méteres hossz ellenére. A könnyen érezhető orral szűkösebb mélygarázsokban vagy parkolóhelyeken sem okoz komoly nehézséget a parkolás. Tolatásnál jó szolgálatot tesz viszont a kamera, mert a lecsapott hátsó alaposan megcsonkítja a kilátást hátrafelé.

Hasznos a tolatóradar, rossz a kilátás hátra.

Hasznos a tolatóradar, rossz a kilátás hátra.

Összegzés

Minimális helykínálatbeli hátránnyal, a vártnál jóval kellemesebb és használhatóbb darab a BMW X4, amely a remek automata váltóval és a kiváló motorral együtt nem csak a benzines pártiaknak ajánlott. A meglepően csendesen járó, erős kétliteres turbómotor dinamikus vezetési stílussal sem zabál vészesen, tesztünk átlagfogyasztása sok országúti és autópályás szakasszal 10,9 liter/100 km. Ezt országúton és autóúton akár 8,2 literre leszoríthatjuk, ha 100 körüli tempóval megyünk. Budapesten viszont 14,1 litert mértünk, de akit ez zavar, nyilván a dízelek közül választ motort. Egyedi formája és kialakítása miatt egyelőre az X4-esnek igazi konkurense sem akad, és az X6-osnál jóval visszafogottabb hatása miatt is szimpatikus darab – bár lehet, hogy pont ez gátolja majd elterjedését.
 

Mellette – Ellene
  • Jó futómű
  • Sportos vezetési élmény
  • Jó motor, normális fogyasztással
  • Az X3-asnál alig szűkösebb
  • Visszafogottabb az X6-osnál
  • Keményebb, rázósabb futóműbeállítás
  • Meglepetések nélküli utastér
  • Rossz kilátás hátrafelé
  • Magas alapár és extraárak


Hogy tetszik a csapott hátú X3-as?
átlag
8.19
szavazat
99
Hogy tetszik a csapott hátú X3-as?