Röviden – Toyota Avensis 2015 | |
---|---|
Mi ez? |
Alaposan átdolgozott, harmadik verzió a középkategóriás Toyota harmadik generációjából. |
Mit tud? | BMW-dízeleket kapott, takarékosabb, biztonságosabb és csendesebb lett, de érezhetően javult a futómű is. És megmaradt könnyűnek. |
Mibe kerül? | Nyáron jönnek a megújult Avensisek, 6,5-10,1 millió Ft közötti listaáron. |
Kinek jó? | Leginkább nyugodt stílusban vezető, középkorú vagy annál idősebb férfiaknak válhat be. |
Nehéz döntés előtt állt a Toyota a kiöregedő Avensis kapcsán: vagy leváltják egy nagyon sok pénzért kifejleszthető utóddal, amely az évi 40-50 ezres darabszámokkal ráfizetést hoz, vagy hagyják elsorvadni a hetedik éve piacon lévő típust, amely egyre kevésbé versenyképes a Mazda6 vagy a Passat mellé állítva.
Kompromisszumként a gyártó a meglévő autó másodszori átdolgozása mellett döntött. Az Avensis 1000 feletti alkatrészt érintő továbbfejlesztésekor több történt a szokványos modellfrissítéseknél.
Ebben a kategóriában évente nagyjából 850 000 autót lehet eladni Európában. Nincs már tömeges igény a klasszikus középkategóriás családi autókra, mint a Sierra vagy az évi 300-350 ezres darabszámokat elérő A Vectra idejében, de ezekkel az autókkal ma is lehet pénzt keresni és a Toyotának mifelénk mégiscsak ez a csúcsmodellje.
Design
Ebben a kategóriában itthon 90 százalékban, külföldön úgy 75 százalékos arányban cégek vásárolják az autókat. A flottavevők egy része nyugaton, főleg Angliában ún. user chooser. Ő olyan termelőerő, aki szűkebb-tágabb listából maga választhatja ki szolgálati autóját. Főleg őket igyekszik megfogni a markánsabb orr-rész, a hátsó lámpák fényíve és a belső térben érezhetően javított anyagválasztás. A minőségérzet a módosításokkal elérte a kategória átlagát.
Fejlesztések
Halogén alapfényszóró helyett LED-es fényszóró is rendelhető, kiegészítve automatikus távfény-működtetéssel, amely szembejövőt észlelve tompítja a fénykévét. Ebben a Toyotában is megjelenik a Safety Sense baleset-megelőző, illetve az ütközés sebességét mérséklő rendszer.
Új motorok
Alapjaiban megváltozott a dízelmotor-kínálat a 2,2 literes motor eltűnésével. A 177 lóerős nagyon csekély darabszámokat hozott, mert azon a szinten kellett volna az automata is. A 150 lóerős 2,2 D-4D-vel együtt sajnos az automatikus váltó is kiveszik a dízelmotor mellől.
Mostantól kétféle dízelmotor lesz, a Toyota mindkettőt a BMW-től veszi. 112 lóerőt és 270 Nm-t ad le az ezerhatos, amely az eddigi kétliterest váltja le. 4,2 l/100 km átlagfogyasztást ígér a katalógus, ami 109 g/kilométer CO2-kibocsátást jelent. Ahol a széndioxid-emisszió alapján kell adózni, ott ez fontos érv. Nekem nem sikerült kipróbálni, kollégáim szerint tisztességesen helytáll a nagy karosszériában.Nem lesz erősebb dízel Avensis?
Tavasszal beszélgettünk Száno Tecui úrral, a Toyota Motor Europe kutatás-fejlesztési alelnökével a BMW-motorokról. Részletek az interjúból.
Történik bármi egy BMW-dízellel, mielőtt beépítik egy Toyotába?
Alapvetően azonosak a motorok, mert partnerünk a fejlesztési folyamatba beépíti azokat a minőségi kritériumokat, amelyekkel a motorok megfelelnek a Toyota elvárásainak.
Átvesznek majd a 143 lóerősnél nagyobb teljesítményű dízeleket is?
Jelenleg ezt nem tervezzük.
Kik vehetik az Avensist a 112 lóerős dízellel a MINI-ből?
Az 1,6-os motor nem is olyan kicsi. Hétköznapi használatban nem korlátozza a vezetőt, bár 160 felett persze érezhetők a korlátai. De arra ott a kétliteres.
Fontos cél az autóiparban a súlycsökkentés. Van ebben bármi előrelépés az Avensis esetében?
Alapvetően maradt az eddigi súly. De az 1,6 literes dízelmotor 20 kilóval könnyebb az eddigi 2,0 D-4D-nél.
A beszélgetés teljes anyaga ide kattintva olvasható.
Mostantól eltér a dízelek és a benzines motorok olajcsere-periódusa. Előbbieké maradt egy év vagy 15 000 kilométer, a dízeleket elég évente vagy 20 000 km megtétele után márkaszervizbe vinni.
A havi bérleti díjakat befolyásoló teljes tulajdonlási költség a nyújtott szervizintervallummal a kis dízelnél 15, a kétezresnél 20 százalékkal alacsonyabb. Konkrétan a karbantartás díja 5 év/150 000 kilométer használat esetén 503, illetve 533 000-ről 419-419 000 forintra csökken az új motorokkal, mert 10 helyett 7 szervizlátogatás esik erre a távra.Milyen vezetni?
Én a nagyobbik, kétliteres dízelt vezettem. 143 lóereje és 1750-es fordulattól leadott 320 Nm nyomatéka hajszálra annyi, mint a korábbi Passaté. A szedán 9,5, a kombi 9,8 mp alatt van vele 100-on, és tényleg nemcsak papíron dinamikus vele az Avensis. Teljesítménye szép egyenletesen épül fel, a dízelhez nem szokott vezetőket a tapasztalatszerzési szakaszban megkíméli az ütésszerű lefulladástól.
Kellemes meglepetés volt, hogy az 1995 köbcentis dízelnek itt nincs olyan ronda hangja, mint a 3-as BMW-ben vagy a MINI Countrymanben. A 20d-k főleg városban kerepelnek csúnyán, még egy 5-ösben is, az Avensis viszont dízelként is kulturáltan működik.Nagyon más karakterű a limuzinban kipróbált 1,8 literes szívó benzines. Nyomatékszegény motor, erősen kihúzatva, 5000 és 6700 között forgatva sem jó a gyorsulása, de nyugodt karakterű vezetők boldogan élnek vele.
Ha nem hajszoljuk, igazán harmonikus és szerethető vele az Avensis, nekem jobban is tetszett a dízelnél. Kifinomultsága fogott meg, egyenletes járása, surrogó hangja és összhangja a lágyan, pontosan kapcsolható váltóval. Autópályán a hatfokozatú váltós 1,8-as csendben siklik, igen alacsony fogyasztással.Súlycsökkentés a középkategóriában*
Műszaki adatait olvasgatva tűnt fel, hogy kategóriáján belül az Avensis milyen könnyű. Két, a súlycsökkentést zászlajára tűző konkurenssel összehasonlítva a Toyota középkategóriás autója valójában hájmentes, csak a gyár ezt nem propagálja márkaértékként, mint a Mazda a Skyactiv-technikát vagy a Volkswagen a Passat súlycsökkentési praktikáit. A Volkswagen csak az alapmodell tömegét adja meg, így a jobban felszerelt, nagyobb kerékmérettel készülő modellekről a Passat esetében nem tudtunk adatot közölni.
Típus | Modell | Hossz | Teljesítmény | Önsúly |
---|---|---|---|---|
Mazda6 | 2,0 Skyactiv G | 4870 mm | 145 LE | 1300-1390 |
Mazda6 | 2,2 Skyactiv D | 4870 mm | 150 LE | 1410-1493 |
Toyota Avensis | 1,8 VVTi | 4750 mm | 147 LE | 1295-1380 |
Toyota Avensis | 2,0 D-4D | 4750 mm | 143 LE | 1395-1475 |
Volkswagen Passat | 1,4 TSI | 4767 mm | 150 LE | 1312-től |
Volkswagen Passat | 2,0 TDI | 4767 mm | 150 LE | 1400-tól |
*Minden esetben a lépcsőshátú modellek tényleges önsúlya, 90 százalékig töltött tankkal. Az EU-szabvány szerinti súly ennél 75 kg-mal magasabb (68 kg a vezető + 7 kg a csomag)
Tisztelve a szigorúan 120 km/órás svájci autópályás sebességhatárt 6,3 l/100 km fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép. Korábbi tesztünkön ez a motor kúton mérve 7,7 litert fogyasztott jóval keményebb iramban, nemcsak poroszkálva eszik keveset. A fokozatmentesen változó áttételű, CVT automatikus váltóval négy százalékkal lett takarékosabb ez a motor.
Az atmoszferikus benzines mellett szól kiszámítható szervizköltsége és megbízhatósága is, amit a használtautó-piac jó értéktartással honorál. Nemrég egy Weltauto-támaszponton láttam egymás mellett egy második generációs 4,2-es A8-as Audit és egy előző Avensist. Mindkettő hárommillió forintért várt vevőre, csak a V8-as luxusautó négyszer annyiba került újonnan.Hibrid helyett új Prius
Autópályán hiányzott a távolságtartó automatika, az előttünk menővel együtt fékező és gyorsító tempomat. Ez a hasznos és igen kényelmes biztonsági extra korában elérhető volt, de csekély beépítési aránya miatt a modellfrissítéssel törölte a Toyota. Az adaptív sebességtartó nagyon sok finomhangolást igényel, ami nem rentábilis a gyártónak, így nem az elérhető motorváltozatokat bővítette, hanem kivette a gyártásból. Ez komoly visszalépés.
Hibrid modell nem lesz. Ugyan volt már rá példa az előző Auris esetében, hogy meglévő modell gazdagodott hibrid hajtáslánccal, de ebben az ársávban az alsó-középkategóriás Prius a hibrid modell, amelyből idén év végén bemutatkozik a negyedik generáció. (A Prius IV 2016-tól lesz kapható, míg a hibrid RAV4 hazai értékesítése még idén elkezdődik.)Árak
6 559 910 és 10 120 000 Ft közötti listaáron kapható az új Avensis. Előbbi az 1,6 literes, Live kivitelű limuzinra, utóbbi a 2,0 D-4D Executive kombira vonatkozik. A választékról és a pontos összegekről a galériában találtok képet.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|