Röviden – SEAT Leon ST Cupra | |
---|---|
Mi ez? |
Családi kombinak álcázott vadállat |
Mit tud? | Tágas, kényelmes, praktikus és rettentően gyors |
Mibe kerül? | 9 837 000 Ft DSG váltóval |
Kiknek jó? | Akik élvezik, ha egy szürke egérrel alázhatnak szénné szinte mindenkit |
Külső
A tesztparkba beállított kombi SEAT Leon kintről egyáltalán nem egy hivalkodó jószág. Láttunk belőle jóval puccosabbat is a nemzetközi menetpróbán, de a csillogó szemcsékkel megbolondított fekete ruhájában simán beleolvad a forgalomba, senki nem sejti, mire is képes. Feketében az élek, vasalások, a kasztni izgalmas vonalai szinte teljesen rejtve maradnak. Kár. Ha tehetik, ne feketében vegyék. Pár árulkodó részlet azért mégis lebuktathatja, hogy több van az autóban, mint ami látszik. Ezek közül a hátsó ajtó nagy Cupra felirata a legfeltűnőbb, de az orron, fenéken lévő apró zászlók, vagy a 19 colos felni mögül kikandikáló piros féknyereg is beszédes. Óriási szárnyat vagy légbeömlőkkel lyuggatott karosszériaelemeket, csillámporos pávatollat ne keressünk rajta, mert olyan nincs. Mehetünk is tovább, nincs itt semmi dráma.
Belül
Itt is elmarad a meglepetés, nagyjából átlagos, tisztességesen megtervezett és összerakott VW-konszern-belsőt látunk, ismerős berendezési tárgyakkal, dizájnnal. A megjelenésében szolid, de a legtöbb puccos, főleg látványra menő sportülésnél sokkal használhatóbb, szerethetőbb a SEAT-é. Ebbe huppanunk, ha átlépjük a Cupra feliratú betéttel felcicomázott küszöböt. Van igazi, állítható magasságú fejtámlája, hagyományos megjelenése ellenére mégis prímán tart kanyarban és még a bundája is kellemes tapintású, nem belenedvesedős buta bőr.
Műszerfalának mutatói függőlegesen lógva, 6 órától indulnak, és a sebességmérő szerénytelenül 300-ig van skálázva. Jól néz ki, de az elektronika 250-nél úgyis megállítja a mókát. Használhatóságban a Leon ST hozza a kombiktól elvárt szintet. Nagy, tágas, jól variálható belseje van, óriási 587, illetve lehajtott hátsó ülésekkel 1470 literes csomagtartója, ügyes üléshajtogató rendszerrel és minden egyéb extra felszereléssel a csomagtartóban, amire szükség lehet. Szatyorkampó, világítás, 12 voltos csatlakozó, rögzítőfülek stb.
Hogy megy?
Veszettül. 280 lóerő csupán az első kerekeken, az már erősen súrolja az értelmetlenség határát. Ész nélkül taposva a gázpedált az autó nem is tud mit kezdeni ezzel az erővel. Illetve nem az autó, hanem a kerekek képtelenek a négytenyérnyi felületen úgy belekapaszkodni az aszfaltba, hogy ne elpattogó kerekek, és az elektronika szánalmas kerregése legyen a végeredmény, ha megpróbáljuk, lehet-e vele 6 mp alatt megcsinálni a 0-100-at.
Ugyan a Cuprában van első differenciálzárat imitáló elektronikus segítség, de ez nagyjából annyira az igazi, mint kétszer 600 köbcenti szilikon a megfelelő helyen. Jó, jó, de minek…
Összesen egy helyen sikerült úgy gyorsulni vele nagyot, hogy csak úgy beletapostam a pedált a padlószőnyegbe. Az éppen épülő-szépülő 21-es úton, a frissen elkészült, koromfekete, recés és forró aszfalton. Megrakva gyerekkel, cuccal. Na, itt nem kapart el egyik kerék sem, nem izzadt le az elektronika, hanem csak süppedt mindenki az ülésbe, még az állandó, masszív gyerekordítás is keményen koppant a hátsó ablakon, hogy utána aléltan becsússzon egy időre a hátizsákok és a kajásszatyrok közé, jó mélyre. A gyerekek – három ülés simán befér hátra – alapvetően apró vadállatok, imádják ha az autóban jobbra-balra repülnek a végtagjaik, és tetszésüknek hangot is adnak.
Mások, nálam jóval tehetségesebb sofőrök persze máshol is képesek nagyon gyorsan menni a Leon ST Cuprával. Például a Nürburgringen. Ott nemrég éppen az Audi RS4 Avantot – négykerék-hajtással és 420 lóerőnyi teljesítménnyel – taszította le a trónról, így mostantól – ki tudja meddig – a Leon ST a leggyorsabb kombi, amely a Nordschleifén járt.
A belsőben többfelé látható – küszöbön, kormányon, váltón, műszerfalon – zászlómotívum egy középkonzoli kapcsolón is feltűnik, amelyet megnyomva különféle, előre definiált menetprogram között lehet váltogatni. A beállított programok a kormányzásra, motorvezérlésre, kipufogóhangra, villanydiffire, és még a légkondira is hatással vannak. Cupra üzemmódban kapjuk mindenből a legőszintébb, legkeményebb beállítást. Alapból hatfokozatú kézi váltóval érkezik az autó, a szintén hatfokozatú automatikus DSG váltóval 560 ezerrel többe kerül. Cserébe egy tized másodperccel jobb gyorsulást és kényelmesebb utazást, szabad jobb kezet kapunk. Kinek miért éri meg.
Menet közben könnyen tetten érhetők a menüből válogatható különféle beállítások is. A keményebb kormányzás, futómű és a meggyőzőbb hang mellett a menetstabilizálót is ki lehet kapcsolni, méghozzá két lépcsőben. Ha túltesszük magunkat azon, hogy a vezetőülés nem süllyeszthető elég mélyre, akkor a Leon ST Cupra egész szórakoztató partner. Határozottan jó vele közlekedni, sportkormánya jó fogású, ugyan az elektromos kormányrásegítés dupla kotonként óv meg attól, hogy eleget érezzünk az útból, de a hosszú kombi kanyarban jóindulatú, és a plusz csomagtértől egy pillanatra sem érezni túlsúlyosnak. Cupra üzemmódban a váltó hátborzongatóan kapcsolgat vissza, nehéz lenne gyorsabban váltani nála.
Természetesen vezetőtámogató, biztonsági rendszerekkel is megtömték az autót, így többek között adaptív, távolságtartó tempomat, távolságifény-asszisztens – remekül vizsgázott, alig kétszer kellett belenyúlni, hogy éjszaka ne vakítsa el a szembejövőt az automatikusan felkapcsolt reflektor -, másodlagos ütközést elkerülő fékrendszer is került bele.
Fogyasztás
Talán ez az első autó, amelyben meg sem próbáltam takarékosan vezetni. Minek. Minden egyes, akár csak 100 méteres szakaszon is friss jogsis hülyegyerekként viselkedtem vele. Még akkor is, ha csak 50-ig, 70-ig tartott a száguldás. Végül is sehol sincs a KRESZ-ben leírva, hogy hogyan lehet elérni a maximális megengedett sebességet. Nem is meglepő, hogy ezzel a környezettudatlan magatartással nem sikerült 10 liter alá menni a fogyasztással. De nem érdekel, minden forintnyi benzinért megkaptam, amit akartam. A 6,6 literes gyári fogyasztási ígéret hallatán mindenki csapkodja csak nyugodtan, két pofával röhögve a térdét.
Kinek jó?
Ha túl van rajta, vagy még csak közeleg a féléleti válság, és egy kanárisárga Porschét, valamint egy 18 éves maláj tündért nehezen tudna otthon bemutatni, mint frissen beköltöző új családtagokat, akkor inkább legyen csak egy Leon ST Cupra! Két autó egy testben. Ha akarom, békés, szeretni való anyuka, de ha úgy akarom, akkor üvöltő, gatyaszaggatóan temperamentumos latin szeretővé válik egyetlen gombnyomásra, és nagyjából mindenkit megesz, aki elé kerül. A gazdasági bevándorló maláj kisasszonyt így el is lehet felejteni.
Konkurensek:
Márka/modell: | Ár: |
---|---|
Skoda Octavia RS Combi (220 LE) | 8 561 360 Ft |
Ford Focus 2,0 ST3 (250 LE) | 9 430 000 Ft |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|