Röviden – Volvo XC90 |
Mi ez? |
Nagyméretű, kínai pénzből, svéd stílusban épített modern szabadidő-autó |
Mit tud? |
Akár hét személyt kényelmesen, gyorsan és biztonságosan utaztatni és még a vezetőjét is elszórakoztatja |
Mibe kerül? |
D5-ös dízelmotorral, nyolcfokozatú automata váltóval, összkerékhajtással és öt üléssel 14 930 000 Ft |
Kinek jó? |
Akik tágas, elegáns SUV-t keresnek az Audi-BMW-Mercedes trión kívül |
Adatlap
Volvo XC90 D5
40-20-40 arányban dönthető, állítható a második üléssor.
40-20-40 arányban dönthető, állítható a második üléssor.
Fotó megosztása:
Két személlyel ekkora rakodóteret kapunk, katalógusadat szerint 1868 liternyit.
Két személlyel ekkora rakodóteret kapunk, katalógusadat szerint 1868 liternyit.
Fotó megosztása:
Előny, hogy hét személlyel is jut némi hely a csomagoknak.
Előny, hogy hét személlyel is jut némi hely a csomagoknak.
Fotó megosztása:
Sőt a pótkeréknek is.
Sőt a pótkeréknek is.
Fotó megosztása:
Még szokatlan látvány a funkciógombok szinte teljes eltűnése. A beltér zseniális, sok hosszú téli éjszakát tölthettek azzal, hogy minél egyszerűbb, de mégis otthonos ívből, minőségi anyagból pakolják össze.
Még szokatlan látvány a funkciógombok szinte teljes eltűnése. A beltér zseniális, sok hosszú téli éjszakát tölthettek azzal, hogy minél egyszerűbb, de mégis otthonos ívből, minőségi anyagból pakolják össze.
Fotó megosztása:
A váltó ebben a kivitelben hagyományos, nyolc sebességes automata.
A váltó ebben a kivitelben hagyományos, nyolc sebességes automata.
Fotó megosztása:
A csábító főzet egyik alapeleme a rendhagyó indítási mód, az Engine feliratú kapcsolót elfordítva kel életre a motor.
A csábító főzet egyik alapeleme a rendhagyó indítási mód, az Engine feliratú kapcsolót elfordítva kel életre a motor.
Fotó megosztása:
Itt látjuk, hogy épp melyik biztonsági rendszer aktív, és melyik nem, az ikonokat szabadon mozgathatjuk. Kezelése megszokást igényel.
Itt látjuk, hogy épp melyik biztonsági rendszer aktív, és melyik nem, az ikonokat szabadon mozgathatjuk. Kezelése megszokást igényel.
Fotó megosztása:
Hely lenne a V8-asnak, de hiába. A motorpaletta csak négyhengeresekből áll.
Hely lenne a V8-asnak, de hiába. A motorpaletta csak négyhengeresekből áll.
Fotó megosztása:
Mi nyeli el a dízelmotor jellegzetes hangját? Például ez a finom habszivacs motorburkolat.
Mi nyeli el a dízelmotor jellegzetes hangját? Például ez a finom habszivacs motorburkolat.
Fotó megosztása:
Teljesen automata LED fényszórókkal igazi az X90.
Teljesen automata LED fényszórókkal igazi az X90.
Fotó megosztása:
Újabb apróság, amit majd büszkén mutogatnak az XC90 tulajdonosai.
Újabb apróság, amit majd büszkén mutogatnak az XC90 tulajdonosai.
Fotó megosztása:
A Volvo következő generációjának várhatóan kötelező jellegzetes ismertetőjele lesz a szűkre húzott, fektetett T alakú nappali menetfény.
A Volvo következő generációjának várhatóan kötelező jellegzetes ismertetőjele lesz a szűkre húzott, fektetett T alakú nappali menetfény.
Fotó megosztása:
A hatalmas hűtőrács a felszereltségi szintet is jelzi, a rendelt csomagnak megfelelően változik.
A hatalmas hűtőrács a felszereltségi szintet is jelzi, a rendelt csomagnak megfelelően változik.
Fotó megosztása:
A feszes, jól hangolt futóművel tömege ellenére meglepően könnyed a Volvo XC90.
A feszes, jól hangolt futóművel tömege ellenére meglepően könnyed a Volvo XC90.
Fotó megosztása:
Az elődtől örökölte a hosszú hátsó lámpatesteket, ezekről azonnal beazonosítható a típus.
Az elődtől örökölte a hosszú hátsó lámpatesteket, ezekről azonnal beazonosítható a típus.
Fotó megosztása:
Minden irányban megnőtt az előző XC90-eshez képest az új.
Minden irányban megnőtt az előző XC90-eshez képest az új.
Fotó megosztása:
Motor |
1969 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
225 LE |
Nyomaték |
470 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
7,8 sec |
Végsebesség |
220 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,8 l / 100 km |
Az autóipari kártyapakliban az ügyes marketing lapja mindig üti az okvetetlen firkászt. Írhatunk bármit, értékelhetünk bárhogy, bizonyíthatják a precíz német lapok mérései ezt vagy azt, ha ellenállhatatlan birtoklási vágyat sikerül hozzácsapni a csomaghoz, borítékolható a siker. Erre gyúrt rá igazán a Volvo a hosszú idő óta várt XC90 második generációjával. Apple-módra menő, sokak által vágyott terméket terveztek. Mint a nagyon várt filmek előzeteseivel: ha akarjuk, ha nem, tudat alatt érezzük, nagy durranás jön, forradalmi áttörés, amire érdemes jegyet váltani.
Nem mellesleg a márkához hű autósokat is kiéheztették. A sikeres, 100 különböző elismeréssel büszkélkedő elődöt szokatlanul hosszú ideig, 12 éven át gyártották, és 636 000 darabot adtak el világszerte. Lényeg a lényeg, alig mutatták be itthon, (ez az egyik első hazai teszt), de már kapkodnak érte, mára jóval kétszáz felett járhat az eladott darabok száma, pedig még csak két motorvariánssal elérhető a típus.
Ennyire jó? Vagy sikerült beindítani egy iPhone-effektet autós vonalon, és átlagos tartalom van a modern, elitista máz mögött?
Összetett a válasz, kezdjük kívülről.
Külső
Van, aki szerint ballépés, hogy a Volvo kedves arcú, barátságos batár helyett a morcos képű német konkurencia stílusát követi, de a döntés érthető. A Volvo sem adhat rózsaszín Barbie babát, amikor mindenki kemény tekintetű G.I. Joe katonára vágyik. Ha pedig megnézzük ezt a képet, látszik, hogy csak az alaphangulat, az agresszivitás közös, ezen felül minden részlet tökéletesen eltérő.
A Volvo következő generációjának várhatóan kötelező jellegzetes ismertetőjele lesz a szűkre húzott, fektetett T alakú nappali menetfény.
Az egyedi vonások pedig helyükön vannak, a Volvo XC90 lett a drabális SUV kategória Dolph Lundgrenje. Visszafogott arcletépő svéd, aki csendes szóval teremt tekintélyt, miközben hat nyelven beszél, és egy vegyészmérnöki diploma lapul a zsebében.
Ezt a hatást a terebélyes, szinte függőleges falként tornyosuló hűtőrács, és a két szűkre húzott lámpatest éri el. Amikor az előttünk álló autón visszatükröződik a két T-alakú nappali menetfény, egy zaklatott nap után is megnyugtató tartományba esik a pulzus.
Minden irányban megnőtt az előző XC90-eshez képest az új.
A Volvo ráadásul mindezt megfejelte egy Thor kalapácsa történettel (A formát összekötötték a skandináv mitológia istenének ősi fegyverével a Mjölnirrel.). Apróság, de pont az említett vágykeltő hangulatot fokozza. Ezernyi beszélgetés alkalmával elő lehet adni a sztorit, mi lehet menőbb egy villámisten ihlette alkatrésznél? Oldalról viszont merő lemezsivatag az autó, az unalmat csak az elődről ismerős formát öröklő, de szögletesebb féklámpák törik meg.
Belül tombol a csúcsra járatott, és kiemelkedő minőségű IKEA-hangulat, a 9 colos, álló központi kijelző szinte minden funkciót magába olvasztott, az audiorendszer legfontosabb gombjai, és a jegesedésre, párásodásra megoldást nyújtó kapcsolók maradtak meg a fizikai valóságban.
Ebben a fekete-szürke színösszeállításban egész ingerszegény, de fabetéttel, barna bőrrel már sokkal barátságosabb, gondoltam az első pár nap után. Idővel viszont felfedeztem a részleteket, a finoman munkált, fekete cukorkákra emlékeztető kapcsolókat, a gyönyörű, keret nélküli visszapillantó tükröt, az apró svéd zászlót az anyósülés oldalába varrva.
Még szokatlan látvány a funkciógombok szinte teljes eltűnése. A beltér zseniális, sok hosszú téli éjszakát tölthettek azzal, hogy minél egyszerűbb, de mégis otthonos ívből, minőségi anyagból pakolják össze.
A leheletnyi különcségek kategóriájába tartozik a két ülés közé költöztetett indító-kapcsoló. Mintha csak a megboldogult Saab hasonló megoldása előtt akarna tisztelegni a Volvo, de itt slusszkulcs helyett elég elfordítani a gyémántmetszetű pöcköt a Start felirat felé, és csodálni ahogy digitális élettel telnek meg a sötét kijelzők.
Ezek az XC90 központjai, és a Tesla Model S után végre van egy olyan típus a piacon, ami a táblagépek, okostelefonok esetén megszokott könnyű, kényelmes irányíthatóságot, kezelést nyújtja.
Az infravörös mozgásérzékelőkkel szerelt rendszert bármivel bökhetjük, minden érintésre reagál, két ujjal nagyíthatunk a térképre, és a képernyőkön szereplő funkciók elhelyezését is a telefonokon megszokott fogd és vidd módszerrel testre szabhatjuk.
Két személlyel ekkora rakodóteret kapunk, katalógusadat szerint 1868 liternyit.
Elsőre szokatlan, bonyolult, rengeteg a funkció, néha logikátlannak tűnik az elrendezés, de pár nap alatt kiismerve rájövünk, hogy a rejtett menüket elég állva, ritkán bogarászni. Az ismerkedési időszak lezárultával marad a szokásos légkondi-zene-navi hármas, ami viszont könnyen elérhető.
Bár gyorsan működik, 2-3 bökéssel állítható, a szellőzést kár volt a virtuális világ részévé tenni, a hőmérsékletet, ülésfűtést szabályzó funkciókat gyakran vakon, érzésből állítjuk, erre pedig esélyünk sincs a teljesen sík felületen.
Az első sor felesleges extrája az elektromosan nyitható kesztyűtartó. Így nincs a minimalista dizájnt megbontó, buta kilincs, helyette érdekes hanggal működő megoldás ejti le az ajtaját. Csak el ne romoljon soha.
A csábító főzet egyik alapeleme a rendhagyó indítási mód, az Engine feliratú kapcsolót elfordítva kel életre a motor.
Hely bőven akad a második sorban, ahol az igényes klímakonzol alatt 220 voltos aljzatot is találunk. A három ülés távolsága külön állítható, ennek a sínrendszernek köszönhetően az opciós harmadik sorba (490 000 Ft) könnyű a bejutás.
Szükségmegoldásnál többet nyújt ez a két ülőhely, ráadásul használható csomagtér marad mögöttük, pontosan 314 liter+szükség-pótkerék, ha csak a poggyászé a főszerep, akkor pedig 1868 literig bővíthető a rakodótér.
Milyen vezetni?
Az első napok szinte csak a biztonsági, kényelmi rendszerek próbálgatásával teltek, annyi asszisztens, segéd áll rendelkezésünkre, hogy fejből felsorolni is nehéz, nemhogy vezetés közben figyelni, hogy melyik mire figyel helyettünk.
Mint a mai F1-es pilóták verseny közben, mi is egyre kisebb százalékban figyelünk a vezetésre, helyette a felvillanó üzeneteket, fényeket lessük, menüket böngészünk, felbukkanó ablakot okézunk le.
Itt látjuk, hogy épp melyik biztonsági rendszer aktív, és melyik nem, az ikonokat szabadon mozgathatjuk. Kezelése megszokást igényel.
A hét második felére sikerült olajozottan működtetni a rendszereket, belőni a dugóban araszoló automatikát, nem keverni a táblákat is figyelő adaptív tempomattal, eltüntetni a néha ok nélkül felbukkanó, négy kamera képéből 360 fokos képet alkotó parkolóradart.
Túllendülve a digitális védőháló finomhangolásán, a Volvo XC90 ezzel a kétliteres, négyhengeres motorral megmutatja, milyen a márka jövője. Arctalanul erős. Azt régen tudjuk, hogy nincs többé V8, leáldozott az öthengeres dízelek korának. A D5 csak teljesítményszintet jelöl, minden motor négyhengeres, kétliteres.
Ezért szomorú az autórajongó, a fejlesztőmérnök, viszont boldog a gazdasági vezető és a részvényes. A vásárlók zömét pedig rohadtul nem érdekli, mit rejt a zselésen puha borítás a motortérben.
Mi nyeli el a dízelmotor jellegzetes hangját? Például ez a finom habszivacs motorburkolat.
Erőből nincs hiány, bődületes ahogy megindul a közel kéttonnás svéd SUV, 225 lóerő, és 1750-es fordulattól 470 Nm nyomaték már a több mint elég kategória, ennyi erővel bátran bármit utánaköthetünk, amit csak a KRESZ megenged. Padlógázzal 7,8 másodperc telik el százig, a tengernyi habszivaccsal némított blokk közben távoli kerregéssel jelzi, hogy ott ül valahol a két első torony közti hatalmas űrben.
Erejét nyolcsebességes automata viszi mind a négy kerék felé, a kézi változat teljesen kikopott a kínálatból. Kényelmesen kapcsol, néha lehetne élénkebb, egy nagyobb lökettérfogatú, kevésbé feltöltött motorral harmonikusabb párost alkotna.
Kanyargós utakon meglepően agilis az XC90, elöl dupla keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros megoldású, jól eltalált geometriával rendelkező futóműve eltünteti a billegési hajlamot, az autó nagy sebességű 80-90 km/órás kikerülési manőver közben is könnyen uralható marad.
A feszes, jól hangolt futóművel tömege ellenére meglepően könnyed a Volvo XC90.
Kormánya nagyon könnyen jár, kevesebb rásegítéssel még jobban lehetne érezni az útról érkező jeleket, de hát nem sportautó ez. Viszont nem is terepjáró, ez a feszes hangolás pattogásba megy át ha hepehupás útra tévedünk. Azért a telekre kimegy, főleg a légrugós felfüggesztéssel (819 000 Ft.), ami off-road módban 26,5 centiméterre emeli a hasmagasságot.
Ahogy ez elvárható, szinte sebességtől függetlenül csendes az utastér, és a bő egymillióért kínált Bowers&Wilkins hifi nélkül is brutálisan jól szól az audiorendszer. Autópályán nincs is más dolgunk, mint bekapcsolni az asszisztenssereget, és egy kamion mögött bandukolva készülni a következő tehetségkutatóra.
Ekkora testhez és teljesítményhez mérten kellemes meglepetés a 8,4 literes tesztfogyasztás, amit finomkodás nélkül hozott az XC90.
Hibák és árak
Friss autó, az utolsó csavarig új konstrukció, így akadnak sorjás részletek, rossz úton nyikorgó hátsó ülés, a kilincs érintésére nehézkesen aktivizálódó központi zár. Legbosszantóbb a jobb első ülés nyomásérzékelőjének hibája volt. Hiába ült ott utas, nem működött az ülésfűtés, és az övet kikapcsolva sem kezdett pánikolni az autó.
Valószínűleg a gyár által már bejelentett visszahívás hibája bukkant fel itt is. „Az első ülésekbe épített kábelkötegek egyikének esetleges meghibásodása. A nem megfelelő összeszerelés következtében bizonyos gépkocsikon előfordulhat, hogy a kábelkötegeket úgy építették be, hogy az a kábelek szigetelésének sérüléséhez vezethet. A kábelköteg sérülése esetén előfordulhat, hogy az első ülésekbe beépített oldallégzsákok nem rendeltetésszerűen üzemelnek.”
A hatalmas hűtőrács a felszereltségi szintet is jelzi, a rendelt csomagnak megfelelően változik.
A típus jelenleg két motorvariánssal kerülhet forgalomba, a D5 öt üléssel 15 370 000 Ft, a T6 17 350 000 Ft, a hamarosan érkező T8 Momentum pedig 22 240 000 forintba kerül majd. Legfőbb ellenfele a szintén idén debütáló, apait-anyait beleadó Audi Q7. Kezdőára borsosabb, 17,9 millió, de többet is ad, mind hengerben, mind lóerőben, a 3 literes TDI V6-os 272 lóerőt termel.
Ahogy az ebben a prémium kategóriában lenni szokott, pár pipa elég az extralistán, és máris összejön újabb 2-3 millió, panoráma-napfénytető 505 ezerért, vagy az adaptív tempomat kényelme 581 ezerért? Kemény döntések, aki belépne a második generációs XC90 tulajdonosainak klubjába, annak ezekkel kell megbirkózni.
Mellette – Ellene |
- Belül hatalmas
- Kitűnő anyagok, fa-fém-bőr
- remek hifi
- csendes utastér
|
- feszes rugózás
- a rendszerek kezelése megszokást igényel
- bosszantó apró hibák
- csak mechanikus kormányoszlop-állítás
- bizonyos helyzetekben lassú váltó
|
Hány pontot ér a digitális svéd SUV?
Hány pontot ér a digitális svéd SUV?