Röviden – Ford Galaxy, 2016
Mi ez? Középkategóriás egyterű, akár hét felnőtt is elfér benne
Mit tud? Azonos helykínálattal, de korszerű biztonsági és kényelmi felszereltséggel, Euro 6-os motorokkal váltja az új modell a 2006-ban bemutatott előző Galaxyt
Mibe kerül? 9,5 millióról indul az 1,5 literes benzines, 10,2-ről a kétliteres dízel
Kinek jó?  3-4-5 gyerekes családoknak, taxisoknak

Erősen veszélyeztetett faj manapság Európában az egyterű (más néven MPV, Multi Purpose Vehicle). A szabadidőautók (SUV-k, hobbiterepjárók) szép lassacskán kiszorították őket természetes fészkelőhelyeikről, a családi házak garázsaiból. Még talán a taxisok kedvenceként találkozhatunk velük viszonylag nagy számban. Hiába, aki az autójából él és elsősorban gazdasági megfontolásokból választ típust, tudja, hogy a nagy kerék, az emelt hasmagasság, a magasra húzott orr csupán a fogyasztást növelő, értelmetlen hatásvadászat a tereppel, mit tereppel: még földúttal sem nagyon találkozó XXI. századi autók esetében.

Kívül

Profilból szemlélve a kocsit nehéz elhinni, hogy ez nem ráncfelvarrás, hanem tényleg egy tök új modell:

A 2016-os Galaxy is megkapta az egyen-hűtőmaszkot, ami eléggé olyan, mint az Aston Martinoké, de hát az sosem baj egy autón, ha Astonokra asszociál róla az ember
Három centivel hosszabb, hárommal szélesebb, másféllel alacsonyabb elődjénél az új Galaxy. A tengelytáv maradt a régi, 2850 mm

Három centivel hosszabb, hárommal szélesebb, másféllel alacsonyabb elődjénél az új Galaxy. A tengelytáv maradt a régi, 2850 mm

Szemből és hátulról viszont más a helyzet. A Galaxy megkapta a márkánál manapság influenza-szerű gyorsasággal terjedő Aston-maszkot, amivel sokkal feltűnőbb jelenség lett az utakon, főleg mások visszapillantó tükrében a praktikus családi kisbusz:

Az új orr mögött a régihez nagyon hasonlít a forma, a tengelytáv is azonos, de a Ford állítása szerint a kocsi nem facelift, teljesen új autó

Az új orr mögött a régihez nagyon hasonlít a forma, a tengelytáv is azonos, de a Ford állítása szerint a kocsi nem facelift, teljesen új autó

Hátul ravasz üvegsötétítéssel, alig észrevehető, de azért jelenlévő dupla kipufogóval érzékelteti a Ford, hogy legyünk résen, mert talán nem a 120 lóerős leggyengébb, hanem esetleg a 240 lovas csúcsverzió baktat épp előttünk:

Amennyire egy ilyen magas far sportos lehet, a Galaxyé annyira sportos is!

Amennyire egy ilyen magas far sportos lehet, a Galaxyé annyira sportos is!

Belül

Haladjunk hátulról előre! A (természetesen felárért motorosan) felfelé nyíló ötödik ajtó alatt még hétülésesként is 300 literes csomagteret találunk. Meg egy sor gombot. Talán a legfontosabb fejlesztés a Galaxyban, hogy a középső sor ülés gombnyomásra lefektethető, a hátsó kettő pedig fel is, le is elektromosan zümmög a helyére, attól függően, hogy embert vagy csomagot vinnénk inkább a kocsiban. Teherautóként egyébként 2339 literes a raktér – majdnem két és fél köbméter!

A harmadik üléssorban felnőttek is elférnek, akár hosszabb utakon is. A tologatható középső székekkel kellő lábtér alakítható ki leghátul is. Beszállni sem nehéz, mert a középső szélső ülések előzékenyen csusszannak el az útból, ha valaki hátra akar mászni, és előre tolt pozícióban állnak meg visszahajtáskor, hogy ne törjék el a hátul ülő térdét. A fejtér itt és eggyel előrébb 10-10 mm-rel magasabbra nyúlik, mint az egyébként alacsonyabb kifutó Galaxyban.

A középső sorban maradtak az oldalra nyíló ajtók, ami ugyan kevésbé praktikus a tolóajtónál: azokat nem tudják rányitni a másik kocsira a hátul ülők és ki-be szállni, gyerekülést pakolgatni is egyszerűbb a félresikló ajtószárnyak után teljesen szabadon maradó nyílásokon át. Nagy előnye viszont a hagyományos megoldásnak a teljesen lecsúsztatható oldalablak. A különálló három ülés kényelmes, a szellőztetőrendszer természetesen hátul is külön rostélyokon és a drágább klímánál külön szabályozhatóan fújja hátra a levegőt. Felhajtható asztalka is van, rajzoláshoz, laptopozáshoz. Utóbbihoz pedig 230 voltos fedélzeti konnektor is akad.

Lólépésben is döntögethetők a különálló ülések

Lólépésben is döntögethetők a különálló ülések

Zseniális az üléshajtogatás: a leghátsó székeket fel-le motor mozgatja, a középsőket csak lehajtani lehet gombbal a csomagtartó mögött állva, pakoláshoz

Zseniális az üléshajtogatás: a leghátsó székeket fel-le motor mozgatja, a középsőket csak lehajtani lehet gombbal a csomagtartó mögött állva, pakoláshoz

Az egyik fejlesztőmérnök is beszállt a kedvemért hátra: tessék, itt a bizonyíték, hogy el lehet férni felnőttként is a harmadik sorban

Az egyik fejlesztőmérnök is beszállt a kedvemért hátra: tessék, itt a bizonyíték, hogy el lehet férni felnőttként is a harmadik sorban

Elöl pedig aztán minden van, ha a vevő kívánja. Motoros-memóriás ülésállítás, masszázsfunkció mindkét első fotelhez, sok-sok hely, üreg és tárolórekesz – funkcionalitását tekintve minden olyan, amilyennek egy egyterű első traktusában lennie kell. Esztétikailag viszont nagyon nem olyan.

Ahogy a Mondeo, a Galaxy is elamerikásodott odabent egy kicsit. Az USA-ban a vevők megszokták ezeket a nagy, teli plasztik felületeket, de mifelénk az ilyen rondának és sivárnak hat. Ez egy munkagép könnyen tisztítható kezelőpanelje, nem egy drága családi kedvenc igényes műszerfala. Még az sem javít igazán a dolgon, hogy a kormány mögött a TFT-paneles műszeregység sokkal átláthatóbb és szebb is, mint akár prémiumautókban szokott lenni ez a korszerűnek mondott, a hagyományos mutatókat nélkülöző digitális technika.

Az európai szem számára az utastér első pillantásra nagyon lehangoló. Az aktuális Mondeóéhoz hasonló nagy, teli műanyag felületek nem igazán keltik a minőség érzetét

Az európai szem számára az utastér első pillantásra nagyon lehangoló. Az aktuális Mondeóéhoz hasonló nagy, teli műanyag felületek nem igazán keltik a minőség érzetét

Elkélne néhány törés, gombcsoport vagy akár szentkép, fűszertartó polc, mittudomén ide-oda, hogy ne legyen ilyen sivár a műszerfal

Elkélne néhány törés, gombcsoport vagy akár szentkép, fűszertartó polc, mittudomén ide-oda, hogy ne legyen ilyen sivár a műszerfal

Szép, a hagyományos mutatós órák hangulatát a modern TFT-panelekkel okosan ötvöző műszeregység; sokkal hangulatosabb a divatos full-digitális kijelzőknél

Szép, a hagyományos mutatós órák hangulatát a modern TFT-panelekkel okosan ötvöző műszeregység; sokkal hangulatosabb a divatos full-digitális kijelzőknél

Motorok, váltók, egyebek

Az új Galaxy legkisebb motorja az 1,5 literes, 160 lóerős, csak kézi váltóval, a legerősebb a kétliteres, 240 lovas turbós benzines, csak hagyományos automatával (EcoBoost-nak hívják ezeket a Fordnál). A volument Európában nyilván nem ezek jelentik majd, hanem a dízelek, vagyis a dízel, a kétliteres TDCi 120, 150, 180 és 210 lóerős (biturbó) változatai.

Ezekhez már automata váltó is rendelhető, hatfokozatú, duplakuplungos, a GETRAG-nál gyártott szerkezet. Immár összkerékhajtás is kérhető a Galaxyhoz, a 150 vagy a 180 lovas dízelmotorhoz legalábbis. Ez a 4×4 természetesen a manapság általánosan elterjedt elektronikusan vezérelt központi kuplungos, teljesen automatikusan működő szerkezet.

Hamarosan rendelhető lesz  változó áttételű kormánymű is a Galaxyhoz (Ford Adaptive Steering), íme a gyári szlalomvideó a rendszer működéséről:

Szolgáltatások

2015-ben már nem kapkodjuk a fejünket, hanem rezignáltan bólogatunk, amikor egy-egy autógyártó előadja, hogy az új kocsijában van például:

  • automatikusan kapcsoló reflektor
  • táblafelismerő rendszerrel kombinált sebességhatároló
  • gyalogos-felismerésre is képes ütközés-elkerülő rendszer
  • a kereszteződésbe bekukucskáló orrkamera:
Egy kis gyári humor: példák arra, milyen oldalról érkező veszélyt segít hamarabb észrevenni a frontkamera

Egy kis gyári humor: példák arra, milyen oldalról érkező veszélyt segít hamarabb észrevenni a frontkamera

Az új Galaxy és S-Max frontkamerája valóban hasznos, ha beláthatatlan kereszteződésben dugjuk ki az orrunkat

Az új Galaxy és S-Max frontkamerája valóban hasznos, ha beláthatatlan kereszteződésben dugjuk ki az orrunkat

Meg persze minden egyéb, amit a kedves megrendelő szeretne kifizetni: kulcs nélküli nyitás-indítás, széleskörű mobiltelefon-konnektivitás, DAB-rádió, máig minden kocsiban teljességgel hasznavehetetlen hangvezérlés meg a többi obligát fizikai vagy virtuális karácsonyfadísz. No de milyen valójában az új Galaxyt vezetni? Szerencsére ezt is megtudtuk.

Menetpróba: 180 lovas automata dízel

Adatlap

Ford Galaxy

A 2016-os Galaxy is megkapta az egyen-hűtőmaszkot, ami eléggé olyan, mint az Aston Martinoké, de hát az sosem baj egy autón, ha Astonokra asszociál róla az ember
Motor 1997 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 210 LE
Nyomaték 450 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,9 sec
Végsebesség 214 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,5 l / 100 km

A baloldali közlekedéssel súlyosbított rövid menetpróbán a közép-angliai automata traffipaxok rengetegében nem igazán tudtuk amúgy istenigazából kipróbálni az autót, de azért néhány benyomás megmaradt bennem az új Galaxyval megtett kilométerek, pardon, mérföldek után.

Erős, méretéhez képest kimondottan mozgékony, csendes utazóautó ez a nagy egyterű a kétliteres dízel erősebb változatával. A duplakuplungos váltó messze nem a leggyorsabb, legprecízebb szerkezet a mezőnyben, de kiválóan szolgálja a Galaxy legfontosabb erényét, a komfortot. A stop-start rendszerrel is jól együttműködik, zöldre váltó lámpánál nem szerencsétlenkedik a kocsi, ha átlépünk a fékről a gázra.

A futómű a legjobb fordos hagyományokhoz méltóan egyszerre szolgálja a vezetési élményt és a komfortot, a 17,5 mázsás autón sávváltáskor, szűk kanyarokban, körforgalomban cseppet sem érződik a súlya. A kormányzás precíz, a rásegítés mértéke optimális – szerintem a fent említett változó áttételű csodakormánymű egyáltalán nem hiányzik a kocsiból.

A C-Maxból már ismert, nem szép, de átlátható, kicsit nehezen tanulható logikájú menürendszer került a Galaxyba is

A C-Maxból már ismert, nem szép, de átlátható, kicsit nehezen tanulható logikájú menürendszer került a Galaxyba is

Az érintőképernyős menürendszer és a műszeregység kismenüje sokkal jobban átlátható, mint a korábbi modellé volt, ellenben időnként belassul a rendszer és az egyes funkciók közös megjelenítése nem a leglogikusabb. Egy rádióállomás-keresés vagy bluetooth-os zenebehívás elég sok zongorázásba kerül, ha közben történetesen navigálnunk is kell. Összességében azért a SYNC nevű HMI-rendszer inkább a szerethetőbbek közé tartozik a kommersz márkák mai infotainment-cuccai körében.

A hátsó, pontosabban középső ülésen is eltöltöttem pár percet, és kiválóan éreztem magam. A Galaxy olyan családi autó, amelyben mindenkinek mindig jó utazni, akár vezet, akár csak passzívan utazik, és ebben, ha végiggondolom a mára alaposan megcsappant létszámú, Európában hivatalosan elérhető konkurenciát (Zafira, Sharan/Alhambra, 5008, C4 Grand Picasso, Fiat Freemont, Lancia Voyager, kihagytam valakit?), egyedülállóan jól teljesít.

Egy öreg GT40-nel dobta fel a Ford a Galaxy bemutatóját

Egy öreg GT40-nel dobta fel a Ford a Galaxy bemutatóját

Ár

Az új Galaxy még nem szerepel a Ford hivatalos hazai árlistájában, de úgy tudjuk, a kifutó modellnél jóval magasabbról, a kis benzinmotorral 9,5, a leggyengébb dízellel 10,2 millióról indul majd az ár. Ennek megítélése persze csak a felszereltség ismeretében lesz lehetséges – mindenesetre ha mellétesszük a Sharan kb. 9,9 milliós induló árát (hét személlyel, kétliteres, 140 lovas dízellel), elég öntudatosnak látszik a Ford árpolitikája.

Van is mire büszkének lenni, persze, hiszen a Galaxy nagyon tágas, nagyon vonzó egyterű maradt a generációváltást követően is. Még az új, sivár műszerfal se tudja elrontani az általános pozitív összképet. Az európai kínálatban 2016-tól sem változik a helyzet: a Ford Galaxy marad, ami volt, azaz a legélvezetesebben vezethető nagy családi egyterű.

Ford Galaxy 2016
átlag
5.66
szavazat
273
Ford Galaxy 2016