Röviden – Ford Galaxy, 2016 |
Mi ez? |
Középkategóriás egyterű, akár hét felnőtt is elfér benne |
Mit tud? |
Azonos helykínálattal, de korszerű biztonsági és kényelmi felszereltséggel, Euro 6-os motorokkal váltja az új modell a 2006-ban bemutatott előző Galaxyt |
Mibe kerül? |
9,5 millióról indul az 1,5 literes benzines, 10,2-ről a kétliteres dízel |
Kinek jó? |
3-4-5 gyerekes családoknak, taxisoknak |
Erősen veszélyeztetett faj manapság Európában az egyterű (más néven MPV, Multi Purpose Vehicle). A szabadidőautók (SUV-k, hobbiterepjárók) szép lassacskán kiszorították őket természetes fészkelőhelyeikről, a családi házak garázsaiból. Még talán a taxisok kedvenceként találkozhatunk velük viszonylag nagy számban. Hiába, aki az autójából él és elsősorban gazdasági megfontolásokból választ típust, tudja, hogy a nagy kerék, az emelt hasmagasság, a magasra húzott orr csupán a fogyasztást növelő, értelmetlen hatásvadászat a tereppel, mit tereppel: még földúttal sem nagyon találkozó XXI. századi autók esetében.
Kívül
Profilból szemlélve a kocsit nehéz elhinni, hogy ez nem ráncfelvarrás, hanem tényleg egy tök új modell:
A 2016-os Galaxy is megkapta az egyen-hűtőmaszkot, ami eléggé olyan, mint az Aston Martinoké, de hát az sosem baj egy autón, ha Astonokra asszociál róla az ember
A 2016-os Galaxy is megkapta az egyen-hűtőmaszkot, ami eléggé olyan, mint az Aston Martinoké, de hát az sosem baj egy autón, ha Astonokra asszociál róla az ember
Fotó megosztása:
Angliában, egy extravagáns kastélyban (a West Dean Művészeti Iskolában) mutatták be az autót, a Goodwoodi Sebesség-Fesztiválhoz kapcsolva a rendezvényt. Ennyi élmény mellett egy kicsit elveszett maga a Galaxy
Angliában, egy extravagáns kastélyban (a West Dean Művészeti Iskolában) mutatták be az autót, a Goodwoodi Sebesség-Fesztiválhoz kapcsolva a rendezvényt. Ennyi élmény mellett egy kicsit elveszett maga a Galaxy
Fotó megosztása:
Az új orr mögött a régihez nagyon hasonlít a forma, a tengelytáv is azonos, de a Ford állítása szerint a kocsi nem facelift, teljesen új autó
Az új orr mögött a régihez nagyon hasonlít a forma, a tengelytáv is azonos, de a Ford állítása szerint a kocsi nem facelift, teljesen új autó
Fotó megosztása:
Három centivel hosszabb, hárommal szélesebb, másféllel alacsonyabb elődjénél az új Galaxy. A tengelytáv maradt a régi, 2850 mm
Három centivel hosszabb, hárommal szélesebb, másféllel alacsonyabb elődjénél az új Galaxy. A tengelytáv maradt a régi, 2850 mm
Fotó megosztása:
860 kg egy kétliteres dízel Galaxy teherbírása a katalógus szerint: személyautóban ez igen derék
860 kg egy kétliteres dízel Galaxy teherbírása a katalógus szerint: személyautóban ez igen derék
Fotó megosztása:
Csendes, nagyon tágas, praktikus, jól vezethető családi autó, korszerű biztonsági és kényelmi kiegészítőkkel
Csendes, nagyon tágas, praktikus, jól vezethető családi autó, korszerű biztonsági és kényelmi kiegészítőkkel
Fotó megosztása:
1,5 vagy 2,0 literes turbós benzinmotorral, illetve a kétliteres dízel 150, 180 vagy 210 lóerős változatával rendelhető
1,5 vagy 2,0 literes turbós benzinmotorral, illetve a kétliteres dízel 150, 180 vagy 210 lóerős változatával rendelhető
Fotó megosztása:
A másfél literes benzines 160, a kétliteres 240 lóerős a Galaxyban
A másfél literes benzines 160, a kétliteres 240 lóerős a Galaxyban
Fotó megosztása:
A sárga rendszám Angliában alap, de nálunk is sok sárga rendszámos Galaxy fut majd valószínűleg, kiváló taxi lehet a tágas, de jól manőverezhető egyterűből
A sárga rendszám Angliában alap, de nálunk is sok sárga rendszámos Galaxy fut majd valószínűleg, kiváló taxi lehet a tágas, de jól manőverezhető egyterűből
Fotó megosztása:
Amennyire egy ilyen magas far sportos lehet, a Galaxyé annyira sportos is!
Amennyire egy ilyen magas far sportos lehet, a Galaxyé annyira sportos is!
Fotó megosztása:
Az európai szem számára az utastér első pillantásra nagyon lehangoló. Az aktuális Mondeóéhoz hasonló nagy, teli műanyag felületek nem igazán keltik a minőség érzetét
Az európai szem számára az utastér első pillantásra nagyon lehangoló. Az aktuális Mondeóéhoz hasonló nagy, teli műanyag felületek nem igazán keltik a minőség érzetét
Fotó megosztása:
Elkélne néhány törés, gombcsoport vagy akár szentkép, fűszertartó polc, mittudomén ide-oda, hogy ne legyen ilyen sivár a műszerfal
Elkélne néhány törés, gombcsoport vagy akár szentkép, fűszertartó polc, mittudomén ide-oda, hogy ne legyen ilyen sivár a műszerfal
Fotó megosztása:
A kormány meredek szögben áll, semmi teherautós laposság, mint sok más egyterűben
A kormány meredek szögben áll, semmi teherautós laposság, mint sok más egyterűben
Fotó megosztása:
Nem szól rosszul a hifi, de ez a kezelőfelület még egy Daciában is túl egyszerűnek, unalmasnak hatna
Nem szól rosszul a hifi, de ez a kezelőfelület még egy Daciában is túl egyszerűnek, unalmasnak hatna
Fotó megosztása:
Gyerekmegfigyelő somború tükör hajtható ki a plafonból
Gyerekmegfigyelő somború tükör hajtható ki a plafonból
Fotó megosztása:
Az óriási tetőablak elülső része nyitható
Az óriási tetőablak elülső része nyitható
Fotó megosztása:
Angol kastélykerti bokrok a tolatókamera képén
Angol kastélykerti bokrok a tolatókamera képén
Fotó megosztása:
Szép, a hagyományos mutatós órák hangulatát a modern TFT-panelekkel okosan ötvöző műszeregység; sokkal hangulatosabb a divatos full-digitális kijelzőknél
Szép, a hagyományos mutatós órák hangulatát a modern TFT-panelekkel okosan ötvöző műszeregység; sokkal hangulatosabb a divatos full-digitális kijelzőknél
Fotó megosztása:
Szép, a hagyományos mutatós órák hangulatát a modern TFT-panelekkel okosan ötvöző műszeregység; sokkal hangulatosabb a divatos full-digitális kijelzőknél
Szép, a hagyományos mutatós órák hangulatát a modern TFT-panelekkel okosan ötvöző műszeregység; sokkal hangulatosabb a divatos full-digitális kijelzőknél
Fotó megosztása:
Birodalmi mértékegységek, de mindegy: a rövid, hektikus vezetési stílusban megtett tesztúton amúgy sem releváns a fogyasztás. Majd a hazai tesztautón lemérjük rendesen, mit eszik a kétliteres dízel a Galaxyban
Birodalmi mértékegységek, de mindegy: a rövid, hektikus vezetési stílusban megtett tesztúton amúgy sem releváns a fogyasztás. Majd a hazai tesztautón lemérjük rendesen, mit eszik a kétliteres dízel a Galaxyban
Fotó megosztása:
A C-Maxból már ismert, nem szép, de átlátható, kicsit nehezen tanulható logikájú menürendszer került a Galaxyba is
A C-Maxból már ismert, nem szép, de átlátható, kicsit nehezen tanulható logikájú menürendszer került a Galaxyba is
Fotó megosztása:
Az első ülések kényelmesek, széles tartományokban állíthatók
Az első ülések kényelmesek, széles tartományokban állíthatók
Fotó megosztása:
Igazi gyerekparadicsom a középső sor, de a felnőtt utasok is kényelemben szalonnázhatnak a kis asztalon
Igazi gyerekparadicsom a középső sor, de a felnőtt utasok is kényelemben szalonnázhatnak a kis asztalon
Fotó megosztása:
Öt üléssel az ablakok aljáig 700 literes, kétszemélyes furgonként plafonig rakva 2,339 köbméteres a raktér
Öt üléssel az ablakok aljáig 700 literes, kétszemélyes furgonként plafonig rakva 2,339 köbméteres a raktér
Fotó megosztása:
Az egyik fejlesztőmérnök is beszállt a kedvemért hátra: tessék, itt a bizonyíték, hogy el lehet férni felnőttként is a harmadik sorban
Az egyik fejlesztőmérnök is beszállt a kedvemért hátra: tessék, itt a bizonyíték, hogy el lehet férni felnőttként is a harmadik sorban
Fotó megosztása:
230 voltos konnektor és külön klímavezérlés a középső traktusban
230 voltos konnektor és külön klímavezérlés a középső traktusban
Fotó megosztása:
Lólépésben is döntögethetők a különálló ülések
Lólépésben is döntögethetők a különálló ülések
Fotó megosztása:
Még hét üléssel is marad 300 liter a csomagoknak
Még hét üléssel is marad 300 liter a csomagoknak
Fotó megosztása:
Zseniális az üléshajtogatás: a leghátsó székeket fel-le motor mozgatja, a középsőket csak lehajtani lehet gombbal a csomagtartó mögött állva, pakoláshoz
Zseniális az üléshajtogatás: a leghátsó székeket fel-le motor mozgatja, a középsőket csak lehajtani lehet gombbal a csomagtartó mögött állva, pakoláshoz
Fotó megosztása:
Egy öreg GT40-nel dobta fel a Ford a Galaxy bemutatóját
Egy öreg GT40-nel dobta fel a Ford a Galaxy bemutatóját
Fotó megosztása:
Azért van izgalmasabb Ford az új Galaxynál, ha kényelmesebb jelenleg az európai kínálatban nincs is
Azért van izgalmasabb Ford az új Galaxynál, ha kényelmesebb jelenleg az európai kínálatban nincs is
Fotó megosztása:
Egy kis gyári humor: példák arra, milyen oldalról érkező veszélyt segít hamarabb észrevenni a frontkamera
Egy kis gyári humor: példák arra, milyen oldalról érkező veszélyt segít hamarabb észrevenni a frontkamera
Fotó megosztása:
Az új Galaxy és S-Max frontkamerája valóban hasznos, ha beláthatatlan kereszteződésben dugjuk ki az orrunkat
Az új Galaxy és S-Max frontkamerája valóban hasznos, ha beláthatatlan kereszteződésben dugjuk ki az orrunkat
Fotó megosztása:
Három centivel hosszabb, hárommal szélesebb, másféllel alacsonyabb elődjénél az új Galaxy. A tengelytáv maradt a régi, 2850 mm
Szemből és hátulról viszont más a helyzet. A Galaxy megkapta a márkánál manapság influenza-szerű gyorsasággal terjedő Aston-maszkot, amivel sokkal feltűnőbb jelenség lett az utakon, főleg mások visszapillantó tükrében a praktikus családi kisbusz:
Az új orr mögött a régihez nagyon hasonlít a forma, a tengelytáv is azonos, de a Ford állítása szerint a kocsi nem facelift, teljesen új autó
Hátul ravasz üvegsötétítéssel, alig észrevehető, de azért jelenlévő dupla kipufogóval érzékelteti a Ford, hogy legyünk résen, mert talán nem a 120 lóerős leggyengébb, hanem esetleg a 240 lovas csúcsverzió baktat épp előttünk:
Amennyire egy ilyen magas far sportos lehet, a Galaxyé annyira sportos is!
Belül
Haladjunk hátulról előre! A (természetesen felárért motorosan) felfelé nyíló ötödik ajtó alatt még hétülésesként is 300 literes csomagteret találunk. Meg egy sor gombot. Talán a legfontosabb fejlesztés a Galaxyban, hogy a középső sor ülés gombnyomásra lefektethető, a hátsó kettő pedig fel is, le is elektromosan zümmög a helyére, attól függően, hogy embert vagy csomagot vinnénk inkább a kocsiban. Teherautóként egyébként 2339 literes a raktér – majdnem két és fél köbméter!
A harmadik üléssorban felnőttek is elférnek, akár hosszabb utakon is. A tologatható középső székekkel kellő lábtér alakítható ki leghátul is. Beszállni sem nehéz, mert a középső szélső ülések előzékenyen csusszannak el az útból, ha valaki hátra akar mászni, és előre tolt pozícióban állnak meg visszahajtáskor, hogy ne törjék el a hátul ülő térdét. A fejtér itt és eggyel előrébb 10-10 mm-rel magasabbra nyúlik, mint az egyébként alacsonyabb kifutó Galaxyban.
A középső sorban maradtak az oldalra nyíló ajtók, ami ugyan kevésbé praktikus a tolóajtónál: azokat nem tudják rányitni a másik kocsira a hátul ülők és ki-be szállni, gyerekülést pakolgatni is egyszerűbb a félresikló ajtószárnyak után teljesen szabadon maradó nyílásokon át. Nagy előnye viszont a hagyományos megoldásnak a teljesen lecsúsztatható oldalablak. A különálló három ülés kényelmes, a szellőztetőrendszer természetesen hátul is külön rostélyokon és a drágább klímánál külön szabályozhatóan fújja hátra a levegőt. Felhajtható asztalka is van, rajzoláshoz, laptopozáshoz. Utóbbihoz pedig 230 voltos fedélzeti konnektor is akad.
Lólépésben is döntögethetők a különálló ülések
Zseniális az üléshajtogatás: a leghátsó székeket fel-le motor mozgatja, a középsőket csak lehajtani lehet gombbal a csomagtartó mögött állva, pakoláshoz
Az egyik fejlesztőmérnök is beszállt a kedvemért hátra: tessék, itt a bizonyíték, hogy el lehet férni felnőttként is a harmadik sorban
Elöl pedig aztán minden van, ha a vevő kívánja. Motoros-memóriás ülésállítás, masszázsfunkció mindkét első fotelhez, sok-sok hely, üreg és tárolórekesz – funkcionalitását tekintve minden olyan, amilyennek egy egyterű első traktusában lennie kell. Esztétikailag viszont nagyon nem olyan.
Ahogy a Mondeo, a Galaxy is elamerikásodott odabent egy kicsit. Az USA-ban a vevők megszokták ezeket a nagy, teli plasztik felületeket, de mifelénk az ilyen rondának és sivárnak hat. Ez egy munkagép könnyen tisztítható kezelőpanelje, nem egy drága családi kedvenc igényes műszerfala. Még az sem javít igazán a dolgon, hogy a kormány mögött a TFT-paneles műszeregység sokkal átláthatóbb és szebb is, mint akár prémiumautókban szokott lenni ez a korszerűnek mondott, a hagyományos mutatókat nélkülöző digitális technika.
Az európai szem számára az utastér első pillantásra nagyon lehangoló. Az aktuális Mondeóéhoz hasonló nagy, teli műanyag felületek nem igazán keltik a minőség érzetét
Elkélne néhány törés, gombcsoport vagy akár szentkép, fűszertartó polc, mittudomén ide-oda, hogy ne legyen ilyen sivár a műszerfal
Szép, a hagyományos mutatós órák hangulatát a modern TFT-panelekkel okosan ötvöző műszeregység; sokkal hangulatosabb a divatos full-digitális kijelzőknél
Motorok, váltók, egyebek
Az új Galaxy legkisebb motorja az 1,5 literes, 160 lóerős, csak kézi váltóval, a legerősebb a kétliteres, 240 lovas turbós benzines, csak hagyományos automatával (EcoBoost-nak hívják ezeket a Fordnál). A volument Európában nyilván nem ezek jelentik majd, hanem a dízelek, vagyis a dízel, a kétliteres TDCi 120, 150, 180 és 210 lóerős (biturbó) változatai.
Ezekhez már automata váltó is rendelhető, hatfokozatú, duplakuplungos, a GETRAG-nál gyártott szerkezet. Immár összkerékhajtás is kérhető a Galaxyhoz, a 150 vagy a 180 lovas dízelmotorhoz legalábbis. Ez a 4×4 természetesen a manapság általánosan elterjedt elektronikusan vezérelt központi kuplungos, teljesen automatikusan működő szerkezet.
Hamarosan rendelhető lesz változó áttételű kormánymű is a Galaxyhoz (Ford Adaptive Steering), íme a gyári szlalomvideó a rendszer működéséről:
Szolgáltatások
2015-ben már nem kapkodjuk a fejünket, hanem rezignáltan bólogatunk, amikor egy-egy autógyártó előadja, hogy az új kocsijában van például:
- automatikusan kapcsoló reflektor
- táblafelismerő rendszerrel kombinált sebességhatároló
- gyalogos-felismerésre is képes ütközés-elkerülő rendszer
- a kereszteződésbe bekukucskáló orrkamera:
Egy kis gyári humor: példák arra, milyen oldalról érkező veszélyt segít hamarabb észrevenni a frontkamera
Az új Galaxy és S-Max frontkamerája valóban hasznos, ha beláthatatlan kereszteződésben dugjuk ki az orrunkat
Meg persze minden egyéb, amit a kedves megrendelő szeretne kifizetni: kulcs nélküli nyitás-indítás, széleskörű mobiltelefon-konnektivitás, DAB-rádió, máig minden kocsiban teljességgel hasznavehetetlen hangvezérlés meg a többi obligát fizikai vagy virtuális karácsonyfadísz. No de milyen valójában az új Galaxyt vezetni? Szerencsére ezt is megtudtuk.
Menetpróba: 180 lovas automata dízel
Adatlap
Ford Galaxy
Motor |
1997 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
210 LE |
Nyomaték |
450 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
8,9 sec |
Végsebesség |
214 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,5 l / 100 km |
A baloldali közlekedéssel súlyosbított rövid menetpróbán a közép-angliai automata traffipaxok rengetegében nem igazán tudtuk amúgy istenigazából kipróbálni az autót, de azért néhány benyomás megmaradt bennem az új Galaxyval megtett kilométerek, pardon, mérföldek után.
Erős, méretéhez képest kimondottan mozgékony, csendes utazóautó ez a nagy egyterű a kétliteres dízel erősebb változatával. A duplakuplungos váltó messze nem a leggyorsabb, legprecízebb szerkezet a mezőnyben, de kiválóan szolgálja a Galaxy legfontosabb erényét, a komfortot. A stop-start rendszerrel is jól együttműködik, zöldre váltó lámpánál nem szerencsétlenkedik a kocsi, ha átlépünk a fékről a gázra.
A futómű a legjobb fordos hagyományokhoz méltóan egyszerre szolgálja a vezetési élményt és a komfortot, a 17,5 mázsás autón sávváltáskor, szűk kanyarokban, körforgalomban cseppet sem érződik a súlya. A kormányzás precíz, a rásegítés mértéke optimális – szerintem a fent említett változó áttételű csodakormánymű egyáltalán nem hiányzik a kocsiból.
A C-Maxból már ismert, nem szép, de átlátható, kicsit nehezen tanulható logikájú menürendszer került a Galaxyba is
Az érintőképernyős menürendszer és a műszeregység kismenüje sokkal jobban átlátható, mint a korábbi modellé volt, ellenben időnként belassul a rendszer és az egyes funkciók közös megjelenítése nem a leglogikusabb. Egy rádióállomás-keresés vagy bluetooth-os zenebehívás elég sok zongorázásba kerül, ha közben történetesen navigálnunk is kell. Összességében azért a SYNC nevű HMI-rendszer inkább a szerethetőbbek közé tartozik a kommersz márkák mai infotainment-cuccai körében.
A hátsó, pontosabban középső ülésen is eltöltöttem pár percet, és kiválóan éreztem magam. A Galaxy olyan családi autó, amelyben mindenkinek mindig jó utazni, akár vezet, akár csak passzívan utazik, és ebben, ha végiggondolom a mára alaposan megcsappant létszámú, Európában hivatalosan elérhető konkurenciát (Zafira, Sharan/Alhambra, 5008, C4 Grand Picasso, Fiat Freemont, Lancia Voyager, kihagytam valakit?), egyedülállóan jól teljesít.
Egy öreg GT40-nel dobta fel a Ford a Galaxy bemutatóját
Ár
Az új Galaxy még nem szerepel a Ford hivatalos hazai árlistájában, de úgy tudjuk, a kifutó modellnél jóval magasabbról, a kis benzinmotorral 9,5, a leggyengébb dízellel 10,2 millióról indul majd az ár. Ennek megítélése persze csak a felszereltség ismeretében lesz lehetséges – mindenesetre ha mellétesszük a Sharan kb. 9,9 milliós induló árát (hét személlyel, kétliteres, 140 lovas dízellel), elég öntudatosnak látszik a Ford árpolitikája.
Van is mire büszkének lenni, persze, hiszen a Galaxy nagyon tágas, nagyon vonzó egyterű maradt a generációváltást követően is. Még az új, sivár műszerfal se tudja elrontani az általános pozitív összképet. Az európai kínálatban 2016-tól sem változik a helyzet: a Ford Galaxy marad, ami volt, azaz a legélvezetesebben vezethető nagy családi egyterű.