Látványos külsőségek mellett mutatta be az alig észrevehető mértékben új, 2016-os Ötszázast a Fiat Torinóban. Érintőképernyő és digitális műszeregység, meg négy új lámpa.
A 2007-ben zseniálisan újrateremtett 500-as 2016-os kiadása
Mit tud?
Stílusos, imádnivaló és pont annyiba kerül, mint eddig, csak szintre hozták az olaszok a technikát a jól bevált dizájn mögött/alatt
Mibe kerül?
3 270 500 forint a 69 lovas alapmodell induló listaára
Kinek jó?
Akinek a praktikus szempontoknál fontosabb a dolce vita
Torinóban, a Fiat egykori gyárában, a Lingotto fantasztikus épületében mutatta be a márka az 500-as modell 2016-os változatát. Az egykori gyárépületben lentről felfelé haladtak emeletről emeletre az épülő kocsik, végül a tetőn lévő, döntött kanyaros oválpályán tették meg az első próbakilométereket a kész autók. A Lingottóban már régóta nem készülnek autók, szálloda, pláza működik a valaha volt szerelőcsarnokokban, de a Fiat legnagyobb legendájának, az 500-asnak tényleg nem lehetne jobb helyet találni, ha valami show-t akar rittyenteni köré a gyártó.
1900 új alkatrész
„Zajos derültség a teremben”, került volna a jegyzőkönyvbe, ha lett volna jegyzőkönyv-vezetés a sajtótájékoztatón, amikor megláttuk a fenti feliratot a kivetítőn. Az 1900 megváltoztatott elem, ami az összes alkatrész 40%-a állítólag, nagyon ügyesen elbújt a 2016-os modellben. A buborékosabb plexivel fedett, immár xenonizzóval is rendelhető első fényszórókon és a kis, színre fényezett betétet kapott új hátsó lámpákon kívül nemigen lehet szabad szemmel semmi újdonságot felfedezni a 2016-os modellen.
A felszín alatt azért van immár 7 légzsák szériában, nagyobb átmérőjű féktárcsa elöl és dob hátul, Euro 6-osra finomított motorok és új infotainment-rendszer, fedeles kesztyűtartó a nyitott polc helyett. Csak kívülről mindez egyáltalán nem látszik. De hát „észnél kell lenned, ha hozzápiszkálsz egy valódi olasz műremekhez”, és készséggel elismerjük, hogy egy talján dizájnikonhoz bizony csak nagyon-nagyon óvatosan lehet hozzányúlni:
A fenti videó bemutatását persze újabb „zajos derültség a teremben” bejegyzés fogadná a jegyzőkönyvben, és ezúttal már nem a Fiaton, hanem vele nevetett a közönség. Kérges lelkű, mindenen fanyalgó cinikus autós újságírók MEGTAPSOLTÁK a reklámfilmet, ilyen szinte soha nem fordul elő semmilyen vadonatúj műszaki csoda bemutatóján sem, nemhogy egy újdonságnak eladott kisebb ráncfelvarrás túlhájpolt csinnadrattáján. Hihetetlen, mennyire ért a showbizniszhez ez a márka, simán elérik, hogy az ember mindent, bármit elnézzen egy autónak, amit ekkora szeretettel és vagánysággal készítettek. Pedig van mit elnézni az „új” 500-ason.
Új Fiat 500: végre van fedeles kesztyűtartója!
1/64 Látványos külsőségek mellett mutatta be az alig észrevehető mértékben új, 2016-os Ötszázast a Fiat Torinóban. Érintőképernyő és digitális műszeregység, meg négy új lámpa
Látványos külsőségek mellett mutatta be az alig észrevehető mértékben új, 2016-os Ötszázast a Fiat Torinóban. Érintőképernyő és digitális műszeregység, meg négy új lámpa
Fotó megosztása:
2/64 Új 500-asok az egykori Lingotto gyár tetején. A háttérben látszik a parabolika-kanyar, az üvegbogyó pedig a helikopter-leszállóplatform várószobája
Új 500-asok az egykori Lingotto gyár tetején. A háttérben látszik a parabolika-kanyar, az üvegbogyó pedig a helikopter-leszállóplatform várószobája
Fotó megosztása:
3/64 Új Fiat 500 a régi Fiat-gyár tetején
Új Fiat 500 a régi Fiat-gyár tetején
Fotó megosztása:
5/64 1957 július 4-én mutatta be a Fiat az ős-Cinquecentót
1957 július 4-én mutatta be a Fiat az ős-Cinquecentót
Fotó megosztása:
6/64 A 2007-es retrómodell: több mint másfél millió fogyott belőle eddig
A 2007-es retrómodell: több mint másfél millió fogyott belőle eddig
Fotó megosztása:
7/64 És ime, a 2016-os vadonatúj modell, ami pont olyan, mint a régi. És nagyjából ugyanaz is, szerkezetileg
És ime, a 2016-os vadonatúj modell, ami pont olyan, mint a régi. És nagyjából ugyanaz is, szerkezetileg
Fotó megosztása:
9/64 Az új 500-as vezető dizájnere. Egy feladata volt: el ne rontson semmit!
Az új 500-as vezető dizájnere. Egy feladata volt: el ne rontson semmit!
Fotó megosztása:
10/64 Ahogy eddig, továbbra is kétféle karosszériával készül az autó: van háromajtós és kabrió
Ahogy eddig, továbbra is kétféle karosszériával készül az autó: van háromajtós és kabrió
Fotó megosztása:
11/64 4,52 millió a legolcsóbb 500C, 69 lóerős 1,2-essel
4,52 millió a legolcsóbb 500C, 69 lóerős 1,2-essel
Fotó megosztása:
13/64 A krómpöttyök a hűtőmaszkon szintén az új dizájn részét képezik
A krómpöttyök a hűtőmaszkon szintén az új dizájn részét képezik
Fotó megosztása:
14/64 Szép új felnik
Szép új felnik
Fotó megosztása:
15/64 A két úgy-ahogy új motor, a 100g/km alatti emissziójú Stop-startos 1,2-es négyhengeres benzines és az Euro-6-os szintre hozott 1.3 MultiJet dízel
A két úgy-ahogy új motor, a 100g/km alatti emissziójú Stop-startos 1,2-es négyhengeres benzines és az Euro-6-os szintre hozott 1.3 MultiJet dízel
Fotó megosztása:
17/64 A gyárban kerül fel a Második Bőr rétege az 500-asra, állítólag tartós lesz a dekoráció
A gyárban kerül fel a Második Bőr rétege az 500-asra, állítólag tartós lesz a dekoráció
Fotó megosztása:
18/64 A Second Skin közelről: kiábrándítóan vastag fólia-darabok
A Second Skin közelről: kiábrándítóan vastag fólia-darabok
Fotó megosztása:
19/64 Első blikkre nem változott semmi az előző Pandára épített 500-as műszerfalán
Első blikkre nem változott semmi az előző Pandára épített 500-as műszerfalán
Fotó megosztása:
21/64 A klasszikus kerek gombok, mászercsoport mellett új az egyelőre 5, jövő májustól 7 collos érintőképernyős inftainment-panel
A klasszikus kerek gombok, mászercsoport mellett új az egyelőre 5, jövő májustól 7 collos érintőképernyős inftainment-panel
Fotó megosztása:
22/64 Nagyon hangulatos az 500-as beltere, ahogy eddig is az volt
Nagyon hangulatos az 500-as beltere, ahogy eddig is az volt
Fotó megosztása:
23/64 Az új 500-ason a távolsági fényszóró és a menetjelző fény az alsó, a helyzetjelző és a tompított, meg az index a felső lámpákból világít
Az új 500-ason a távolsági fényszóró és a menetjelző fény az alsó, a helyzetjelző és a tompított, meg az index a felső lámpákból világít
Fotó megosztása:
25/64 Az újságírók felének tetszett, felének nem tetszett az új, színre fújt betéttel kibélelt hátsó lámpatest
Az újságírók felének tetszett, felének nem tetszett az új, színre fújt betéttel kibélelt hátsó lámpatest
Fotó megosztása:
26/64 Négy felnőtt el tud férni az 500-asban, a hely hosszában meglepően nagy - ellenben keresztben kényelmetlenűl szűk a kocsi
Négy felnőtt el tud férni az 500-asban, a hely hosszában meglepően nagy - ellenben keresztben kényelmetlenűl szűk a kocsi
Fotó megosztása:
27/64 Egy szép bilikék műszerfal
Egy szép bilikék műszerfal
Fotó megosztása:
29/64 Az alapváltozatban maradt az analóg műszeregység
Az alapváltozatban maradt az analóg műszeregység
Fotó megosztása:
30/64 500-as orrok a menetpróba előtt
500-as orrok a menetpróba előtt
Fotó megosztása:
31/64 A 105 lovas kéthengeressel mentünk egy próbakört: itthon ez a motor egyelőre nem rendelhető
A 105 lovas kéthengeressel mentünk egy próbakört: itthon ez a motor egyelőre nem rendelhető
Fotó megosztása:
33/64 A Lingotto egyik épülete a Fiat 500 tükrében
A Lingotto egyik épülete a Fiat 500 tükrében
Fotó megosztása:
34/64 Az új ülések is nagyon szépek, mind az összes kárpittal, akár textillel, akár bőrrel
Az új ülések is nagyon szépek, mind az összes kárpittal, akár textillel, akár bőrrel
Fotó megosztása:
35/64 A krómkilincs és a textilbetét úgy-ahogy elviszi a fantáziátlan ajtóbelsőt, de azért lehetett volna ezen még egy kicsit alakítani
A krómkilincs és a textilbetét úgy-ahogy elviszi a fantáziátlan ajtóbelsőt, de azért lehetett volna ezen még egy kicsit alakítani
Fotó megosztása:
37/64 A kéthengeres turbómotor a Fiat egyik legnagyobb tévedése: hihetetlenül sokat képes fogyasztani, pedig takarékosnak szánták. Hangulat, mondjuk, van, az biztos
A kéthengeres turbómotor a Fiat egyik legnagyobb tévedése: hihetetlenül sokat képes fogyasztani, pedig takarékosnak szánták. Hangulat, mondjuk, van, az biztos
Fotó megosztása:
38/64 Fogyasztásmérő a benzinszint-jelzővel átellenben normál üzemmódban a műszeregységben
Fogyasztásmérő a benzinszint-jelzővel átellenben normál üzemmódban a műszeregységben
Fotó megosztása:
39/64 SPORT módban (a 105 lovas TwinAirben van Sport gomb a műszerfalon) turbónyomás-mérő műszer kerül az ekonométer helyére
SPORT módban (a 105 lovas TwinAirben van Sport gomb a műszerfalon) turbónyomás-mérő műszer kerül az ekonométer helyére
Fotó megosztása:
41/64 A leggagyibb kínai Tetris-játékokat idézi a kis gombcsoport az amúgy gyönyörű műszeregység mellett
A leggagyibb kínai Tetris-játékokat idézi a kis gombcsoport az amúgy gyönyörű műszeregység mellett
Fotó megosztása:
42/64 A leggagyibb kínai Tetris-játékokat idézi a kis gombcsoport az amúgy gyönyörű műszeregység mellett
A leggagyibb kínai Tetris-játékokat idézi a kis gombcsoport az amúgy gyönyörű műszeregység mellett
Fotó megosztása:
43/64 Szép grafika, éles kép
Szép grafika, éles kép
Fotó megosztása:
45/64 A navigáció utasítása a műszeregységben
A navigáció utasítása a műszeregységben
Fotó megosztása:
46/64 10,9: rémisztő átlagértékeket produkált a kéthengeres turbómotor városi üzemben és hegyes-völgyes vidéken
10,9: rémisztő átlagértékeket produkált a kéthengeres turbómotor városi üzemben és hegyes-völgyes vidéken
Fotó megosztása:
47/64 Az automata klímakonzol hangulatában nem rí ki a retrós utastérből
Az automata klímakonzol hangulatában nem rí ki a retrós utastérből
Fotó megosztása:
49/64 Kedvesen retrós a kézi váltó gombja
Kedvesen retrós a kézi váltó gombja
Fotó megosztása:
50/64 Egy robotizált váltós autó műszerfala
Egy robotizált váltós autó műszerfala
Fotó megosztása:
51/64 Újdonság a (feláras) elektrokromatikus belső tükör
Újdonság a (feláras) elektrokromatikus belső tükör
Fotó megosztása:
53/64 Újdonság a fedeles kesztyűtartó a műszerfal alatt
Újdonság a fedeles kesztyűtartó a műszerfal alatt
Fotó megosztása:
54/64 Két félliteres palack, kis hálós zseb a vicikvacakoknak: élhető autó az 500-as
Két félliteres palack, kis hálós zseb a vicikvacakoknak: élhető autó az 500-as
Fotó megosztása:
55/64 A mobilon ellenőrizhető, hogy mennyi benzin van a tankban vagy mikor kell menni szervizbe
A mobilon ellenőrizhető, hogy mennyi benzin van a tankban vagy mikor kell menni szervizbe
Fotó megosztása:
57/64 A hátsó támla döntése sem a legergonomikusabb megoldás, amit valaha láttunk, de igazából ezek a hibák simán elnézhetők a kis cukiságnak
A hátsó támla döntése sem a legergonomikusabb megoldás, amit valaha láttunk, de igazából ezek a hibák simán elnézhetők a kis cukiságnak
Fotó megosztása:
58/64 Maradt a viccesen kicsi kalaptartó
Maradt a viccesen kicsi kalaptartó
Fotó megosztása:
59/64 Egy hülyeség: ezt a kulcsos tanksapkát nem kéne már erőltetni, amikor például a Fordokban még csak le se kell tekerni semmit, ha tankolni akarunk
Egy hülyeség: ezt a kulcsos tanksapkát nem kéne már erőltetni, amikor például a Fordokban még csak le se kell tekerni semmit, ha tankolni akarunk
Fotó megosztása:
61/64 Bár az ős-500-nál sokkal nagyobb, a Golf mellett látványosan aprócska a Fiat 500
Bár az ős-500-nál sokkal nagyobb, a Golf mellett látványosan aprócska a Fiat 500
Fotó megosztása:
62/64 Egy másik ikonikus kis Fiattal a háttérben, Torinóban a forgalomban
Egy másik ikonikus kis Fiattal a háttérben, Torinóban a forgalomban
Fotó megosztása:
63/64 Nem rí ki a forgalomból, Torinóban senki sem nézett utána, észre sem veszi senki, hogy új
Nem rí ki a forgalomból, Torinóban senki sem nézett utána, észre sem veszi senki, hogy új
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Új 500-asok az egykori Lingotto gyár tetején. A háttérben látszik a parabolika-kanyar, az üvegbogyó pedig a helikopter-leszállóplatform várószobája
Apró trehányságok
Bár összességében a sok szép krómos-lakkos-bőrös alkatrésszel nagyon is működik az 500-as retrós ékszer-hangulata, azért pár ponton megtörik a varázs. Az ülésmagasság-állítás gusztustalan, hajladozó, hitvány műanyagkarja, az egyébként gyönyörű kerek műszeregység melletti silány kis gombcsoport és a 2015-ben egy állítólag új modellen még mindig kulccsal nyitható tanksapka érthetetlen trehányságról árulkodik a tervezőcsapat részéről: ezeket a dolgokat nem lett volna szabad bennehagyni az amúgy minden szűkösségével és ergonómiai hibájával együtt tökéletes kis dizájncsodában. Lehet egy pizza capricciosa bármilyen finom, elrontja az élményt, ha az olajbogyókon ott a szár, a sonkában egy csontszilánk, az articsókában meg egy megfásodott, túlérett szirom.
A leggagyibb kínai Tetris-játékokat idézi a kis gombcsoport az amúgy gyönyörű műszeregység mellett
A hátsó támla döntése sem a legergonomikusabb megoldás, amit valaha láttunk, de igazából ezek a hibák simán elnézhetők a kis cukiságnak
Egy hülyeség: ezt a kulcsos tanksapkát nem kéne már erőltetni, amikor például a Fordokban még csak le se kell tekerni semmit, ha tankolni akarunk
Tényleg az olasz dizájn csodája, hogy mindezekkel együtt is abszolút működik az 500-as. Kívánatos, nagyon szerethető, élő kedvenc ez sokkal inkább, mint autó, pont, ahogy a 2007-es első modern 500-as volt, vagy ahogy az 1957-es ős-Cinquecentót megismerte a világ. Pedig azok sem voltak tökéletesek soha, de még mennyire nem.
Apró motorok
Az 500-as motorválasztékának két új tagja pont annyira új, mint maga az egész autó. Az 1.2 69 HP Eco nevű motor stop-start elektronikával 99 g/km-es CO2-emissziós értéket tud papíron, az 1,3 literes Multijet dízel pedig immár Euro 6-os tisztaságú.
Az ECO-csomagos négyhengeres 1,2-essel és a hozzá kapcsolódó ötfokozatú robotizált váltóval, valamint a kéthengeres turbómotor 105 lóerős csúcsváltozatával, hatfokozatú kézi váltóval mentünk egy-egy tesztkört Torinóban és a város környéki utakon. A menetróba élménye sem hozott meglepetést, minden ugyanaz, mint volt, mindkét technikával.
Egy másik ikonikus kis Fiattal a háttérben, Torinóban a forgalomban
A négyhengeres motor csekély teljesítménye dacára városi forgalomban elfogadhatóan teljesít, mert alul kellően nyomatékos. Országúton azért pörgetni kell egy-egy gyorsításhoz, előzéshez, de mivel szívesen forog 4000 fölött is, ez sem probléma, csak persze tudomásul kell venni, hogy bármilyen gyorsnak tűnik is a tempó a pici kocsiban, valójában mindig mi vagyunk a leglassabbak a sok új turbódízel és turbóbenzines között.
A robotizált váltóval ugyanúgy lassan vált, nagyokat bólogat a kocsi, és benne a sofőr, mint eddig. Aki szereti a hagyományos értelemben vett vezetési élményt, az első pillanattól fogva gyűlölni fogja, viszont aki csak utazni, közlekedni szeret a szép és máig divatos kiskocsiban (a hölgyek 95%-a becslésem szerint), értékelni fogja, hogy nem kell állandóan kuplungolni és egy kart tologatni az előrehaladáshoz.
A kéthengeres turbó pedig ugyanazt a vidám, recsegős puffogást, szörcsögést és morgást produkálja, mint eddig, még a váltó is egész elfogadhatóan rövid utakon jár fiatos viszonylatban. Hangulatos vele az autózás, az összes fura sajátosságával együtt. A hasznos fordulatszám-tartomány nagyon furán alakul, 3000 körül ketyeg normál haladáskor a motor, 5000-től kezdene húzni, de innen már nagyon közel van a leszabályzás, hiszen csak két henger van felfűzve a főtengelyre, nem lehet agyonrángatni őket túlpörgetéssel. Alig 70 km/h felett elfogy a kettes fokozat, ami szokatlan élmény az átlagos kocsikhoz szokott fülnek, szemnek, kéznek.
Nem rí ki a forgalomból, Torinóban senki sem nézett utána, észre sem veszi senki, hogy új
A váltásra figyelmeztető elektronika, ha odafigyelünk a jelzésére a műszerfalon, mindig jóval a fülünk diktálta idő előtt kapcsoltatna feljebb és feljebb, 1-2 ezres fordulaton agonizáltatja a picike motort. Ha így, fájdalmasan alacsony fordulaton, mindenkor minimális erőtartalékkal a talpunk alatt közlekednénk, talán lehetne takarékos a a 0.9 TwinAir, de ha normálisan használjuk, elképesztően meg tud nőni a fogyasztás. Épeszű módon, még csak nem is túl tempósan autózva sosem láttunk 9-10 literesnél kisebb értéket láttunk az átlagfogyasztás-mérőn a 875 köbcentis, kéthengeres motorral.
A tesztút fényében mindenkinek ajánlom jó szívvel továbbra is azt a motort, amit nem próbáltunk ki: a dízelt, ha a kedves vevő nem tartja összeférhetetlennek a gázolajos ketyegést az 500-as csillogó bájával. Az erőben is, fogyasztásban is sokkal megfelelőbb a kocsihoz, mint a kisebb benzinesek – ha stílusban nem is megy hozzá olyan jól.
Nagyon hangulatos az 500-as beltere, ahogy eddig is az volt
Újdonság a fedeles kesztyűtartó a műszerfal alatt
Az új 500-as vezető dizájnere. Egy feladata volt: el ne rontson semmit!
A leglátványosabb változás
Bár csak felárért elérhető extra, az 500-as talán legfontosabb változása a digitálisra cserélt műszeregység a kormány mögött. Eddig láttunk pár ergonómiailag jól és pár kifejezetten rosszul sikerült megoldást más márkáknál – a Fiat is elronthatta volna a technológiaváltást, de nem tette. Mind stílusában, mind használhatóságában zseniálisan oldották meg a feladatot, az 500-as retrós stílusának megtörése nélkül integrálták a korszerű funkciókat a TFT-panelbe. Íme, néhány kép arról, hogy néz ki egy új 500-as új műszeregysége különböző állapotaiban:
A navigáció utasítása a műszeregységben
Szép grafika, éles kép
SPORT módban (a 105 lovas TwinAirben van Sport gomb a műszerfalon) turbónyomás-mérő műszer kerül az ekonométer helyére
Szintén új az infotainment rendszer is, a 2015-ös standardoknak megfelelően természetesen érintőképernyős kezelőfelülettel, mobiltelefonos konnektivitással, számtalan online szolgáltatással, ötéves előfizetéssel együtt adott online zenestreamelő szolgáltatással, a kocsi aktuális szervizállapotának mobiltelefonon való megjelenítésével:
A mobilon ellenőrizhető, hogy mennyi benzin van a tankban vagy mikor kell menni szervizbe
A klasszikus kerek gombok, mászercsoport mellett új az egyelőre 5, jövő májustól 7 collos érintőképernyős inftainment-panel
Az alapváltozatban maradt az analóg műszeregység
Az ár nem (sem) változott
Az 500-as radikális megújulását jelzi, hogy a kocsi listaárai sem változtak. Magyarországon az 1,2 literes, 69 lovas alapmotorral ECO-csomag, tehát Stop-start rendszer nélkül 3,27 millió forint az alapár, a kéthengeres turbóval, ami nálunk csak 85 lóerős változatban rendelhető, 4,32 millió forint, Lounge felszereltségben.
Az 500C jelzésű kabrió 4,52 millió forint a 69 lovas 1,2-essel, 5,12 a 85 lóerős TwinAirrel. Az 500-as méretéhez képest ez nem kevés pénz, hiszen 5,4 millióról indul a sokkal nagyobb és autószerűbb Citroën DS3 Cabrio, 120 lóerős, igen dinamikus motorral. Csak hát amilyen nehezen sikerül a Citroënnek újrateremteni az egykori DS legendáját mai autóival, annyira könnyedén hozza a mai 500-as, és igen, ez a legújabb, enyhén továbbfejlesztett 500-as is azt az utánozhatatlan hangulatot, amiért bizony joggal kérheti el a márka a felárat.