Röviden – Fiat Ducato Panorama | |
---|---|
Mi ez? | A Fiat Ducato személyszállító változata, buszkivitelben. |
Mit tud? | Nyolc embert és csomagjaikat kényelmesen eljuttatni nagy távolságra. |
Mibe kerül? | 9 646 500 millió forint az alapára, az automatikus váltóval és sok extrával felszerelt tesztautó 13 milliót kóstál. |
Kinek jó? | Többek között személyszállítással foglalkozó vállalkozásoknak, sportegyesületeknek, önkormányzatoknak, nagycsaládosoknak. |
Biztosan be fognak férni a csomagok? – kérdezte aggódva a telefonban a sógornőm. Majd amikor néhány óra múlva találkoztunk montenegrói túránk előtt, megnyugodott. A Fiat Ducatóban nyolc embernek és csomagjaiknak is bőven jut hely.
Külső
2014-ben mutatkozott be a képeken is látható Fiat Ducato, amely a hivatalos megfogalmazás szerint a hatodik kiadás, abban a sorozatban, amely 1981-ben indult, amikor még a Citroën és a Peugeot testvérek mellett Alfa Romeo (!) és Talbot változat is létezett. Szerintünk azonban az eddig több mint 2,6 milliós eladást produkáló Ducato új változata igazából csak a harmadik generáció felújított változata, 2014-ben volt rajta facelift.
A hosszított (5413 mm) és magasított (2524 mm) jármű alapvető formáját a funkcionalitás határozza meg, de a tervezők jó munkát végeztek, nem tűnik batárnak. Az orr-rész, ahol igazán kiélhették magukat a designerek, modern. A korábbinál keskenyebb fényszórók, a karosszéria színétől eltérő hűtőmaszk, a LED-es nappali menetfény frissnek láttatja a Ducatót. A sötétített üvegek, a könnyűfém felnik pedig eleganciát hordoznak. Az első lökhárító továbbra is három részből áll, hogy egy esetleges koccanás esetén csak a sérült részt kelljen cserélni.
Belső
Többféle utasszállító változat létezik a Ducatóból, az általunk kipróbált Panorama kivitel a legkényelmesebb. Nyolc különálló ülést kapott, 2, 3, 3 kiosztásban. Hátra egy tolóajtón át vezet az út, a beszállást feláras lépcső biztosítja, amely az ajtónyitásra bújik elő. Elvileg az ajtó melletti ülés előrebillentésével juthatunk a harmadik sorba, de ennek használata nélkül is könnyű beszállni hátra.
Még a legnagyobbaknak is bőven jut hely, széltében, hosszában. A második és a harmadik sor szélső üléseinek háttámlája állítható, míg a középsők kis asztalnak lehajthatók. Az ülések jól párnázottak és kartámasz is jár hozzájuk, így nem gond, ha hozzánk hasonlóan 2000 kilométert kell kisebb megszakításokkal lehúzni bennük. Az igazi kényelem azonban a sofőré.
A testtömegre beállítható rugóval és lengéscsillapítóval szerelt vezetőülés a legnagyobb úthibáktól is mentesíti a vezető gerincét. Nagyon kényelmes az említetteken túl azért is, mert sokféleképpen állítható az ülőlap és a háttámla. Sajnos a kormány állása csak tengelyirányban változtatható. A kormánykerék jó fogású, bőrborítást kapott, akár a váltókar, amely arasznyi távolságban van, így minimális kézmozdulattal elérhető. Már, ha használni akarjuk, ez a kocsi ugyanis automata – de erről később.
Rengeteg rakodórekeszt találunk az utastérben. Az első ajtókon két magasságban is vannak zsebek, a műszerfalon nemcsak a szokott helyen, de fölül is van kesztyűtartó, utóbbi hűtött is. A kettő között kisebb polc van, ahogy az elöl ülők közötti részen is.
Nagyobb polcokat, illetve zsebeket találunk az első sor ülései felett, illetve a hátsó ülések mellett, az ablakok felett és alatt, oldalt. Ennyi apróságot szinte már nem is tudnak magukkal vinni az utasok. Persze a csomagjaikat sem kell otthon hagyniuk. A műszaki adattáblában nem is az szerepel, hogy hány literes a csomagtér, hanem az, hogy 1350 mm hosszú, a kerékdobok között 1250 mm széles, és akár 1788 mm magasságig pakolható. Nekünk négy felnőtt, négy gyerek egyheti csomagjával a kalaptartó alatti részt sem sikerült megtölteni. Óriási a hely.
Milyen vezetni?
A Ducatót méretét meghazudtolóan könnyű irányítani, igen fordulékony. Meg kell szokni a nagyságát, hiszen a belógó fák gallyai könnyen kárt tehetnek a tetőben, illetve a jármű tükrök nélküli 2050 mm-es szélessége sem hétköznapi, szűk helyeken figyelni kell, de összességében alig nehezebb vezetni, mint egy személyautót. Tolatni sem nehéz vele, nemcsak a nagy tükrök miatt, hanem mert felszerelték tolatókamerával is, amely a felárért rendelhető csúcs infotainmentcsomag része.
Adatlap
Fiat Ducato Panorama 2.3 Mjet 150 Comfort-Matic
Motor | 2287 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 148 LE |
Nyomaték | 350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | N.A sec |
Végsebesség | 157 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,1 l / 100 km |
Az összes audiorendszer tartalmazza a Bluetooth-csatlakoztathatóságot és az MP3-lejátszót, ezenfelül az említett csúcskivitelű szórakoztató- és tájékoztató rendszer 5 colos érintőképernyőt, tolatókamerát, navigációs rendszert és digitális rádióvevőt is kínál. Az érintésérzékeny képernyő megjelenítése szép, a menüje azonban lehetne sokkal egyszerűbb. A navigációs rendszer pedig lehetne jobb és okosabb.
A szerkezet ugyanis úgy vélte, miután vége volt az autópályának, az a legbiztosabb, ha az összes főutat elkerüljük Szerbiában, és csak negyedrendű utakon haladunk, cserébe minden falu „központjában” tiszteletünket tesszük. Nem találtam semmilyen beállításbeli problémát, a leggyorsabb, a legtakarékosabb és legrövidebb út is ugyanarra vitt. Kikapcsoltuk és mentünk magunktól.
A Ducatóhoz kínált számos dízelmotor közül a tesztautóban a 2,3 literes hengerűrtartalmú szerepelt, abból is az erősebb. A 150 lóerős teljesítmény és 350 Nm nyomaték elegendő, hogy tarthassuk a forgalom ritmusát. Autópályán is simán halad a 130-as tempóval, sőt innen is képes gyorsulni, de nem érdemes száguldani, mert a nagy homlokfelület miatt gyorsan megugrik a fogyasztás, a nagy oldalfelület miatt pedig az oldalszélre is érzékenyebb, mint kisebb társai, így az egyenesfutása sem hibátlan.
Arra kell elsősorban figyelnünk a vezetésnél, hogy bár személyautós dinamikával mozog a Ducato, ez bizony egy busz. Jobb, ha visszafogja magát a sofőr, mert a hátul ülőket könnyen meghánytathatja. Sokáig csendes az utastér, de autópályás tempónál az első ajtó felső szélénél igen felerősödik a szélzaj.
Hatfokozatú robotizált váltó kapcsolódott a motorhoz, amely egészen máshogy viselkedett automata és manuális üzemmódban. A száraz kuplungos szerkezet önálló működéssel nagyon lusta, másodpercekig gondolkodik egy-egy váltáson, a nagyon buszokat idéző módon. Ez komótos haladásnál nem jelent gondot, de ha előznénk, akkor túl lassú. Ezzel szemben kézzel kapcsolva kellően gyorsan vált. Gyengesége, hogy lejtőn felfelé tolatva csúsztatja a kuplungot, szinte leégetve a tárcsát.
Kütyük
Jóllehet, teherautó-alapra épül, sokféle vezetéstámogató rendszert kínál a Ducato Panorama, egyeseket alapáron, másokat felárért. Visszagurulás-gátló, tempomat, menetstabilizáló, kipörgésgátló, sávelhagyásra figyelmeztető, a közlekedési táblákat felismerő, a fényszórókat a forgalomtól függően automatikusan felkapcsoló rendszer is elérhető, csak győzzük fizetni.
Arra is felkészült a Ducato, hogy 2015-ben az emberek számos kütyüt hordanak magukkal, amelyek le is merülhetnek. Van szivargyújtó-csatlakozó a műszerfalon kettő, illetve a hátsó traktusban is kettő. A központi rendszerhez USB-vel vagy Aux bemeneten át lehet külső forrást kapcsolni. Jól jött volna egy 230 voltos konnektor is, ennek hiányát egy szivargyújtós átalakítóval orvosoltuk.
Fogyasztás, árak
A hosszított, magasított Fiat Ducato Panorama 2,3-as dízelmotorral nettó 7 450 000 forintba kerül, regisztrációs adóval és áfával terhelve 9 646 500 forintba. A tesztautóba ezenfelül bruttó 3,27 millióért kerültek extrák, a legdrágább tétel a 660 ezres robotizált váltó, illetve a félmilliós automata légkondi. Összességében 12,9 millióba kerül egy, a képeken is látható felszereltséggel bíró busz.
Az Opel Movano Combi hasonló méretben 150 lóerős dízelmotorral bruttó 9,19 millió forintba kerül, a Ford Tourneo Custom (Transit) kisbusza hosszított tengelytávolsággal, 155 lóerős dízelmotorral 10,47 millió, egy Mercedes Sprinter Combi 163 lóerős motorral 11,58 millió forint alapáron, ehhez jöhetnek az esetleges extrák.
Autópályán tartva a 130-as tempót 10,5 literes fogyasztást produkált a Ducato, és szinte tizedre hasonló érték adódott a hegyi szakaszokra, ahol az utasok érdekében visszafogottan hajtottunk.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|