Röviden – Fiat Ducato Panorama
Mi ez? A Fiat Ducato személyszállító változata, buszkivitelben.
Mit tud? Nyolc embert és csomagjaikat kényelmesen eljuttatni nagy távolságra.
Mibe kerül? 9 646 500 millió forint az alapára, az automatikus váltóval és sok extrával felszerelt  tesztautó 13 milliót kóstál.
Kinek jó?  Többek között személyszállítással foglalkozó vállalkozásoknak, sportegyesületeknek, önkormányzatoknak, nagycsaládosoknak.

Biztosan be fognak férni a csomagok? – kérdezte aggódva a telefonban a sógornőm. Majd amikor néhány óra múlva találkoztunk montenegrói túránk előtt, megnyugodott. A Fiat Ducatóban nyolc embernek és csomagjaiknak is bőven jut hely.

Külső

2014-ben mutatkozott be a képeken is látható Fiat Ducato, amely a hivatalos megfogalmazás szerint a hatodik kiadás, abban a sorozatban, amely 1981-ben indult, amikor még a Citroën és a Peugeot testvérek mellett Alfa Romeo (!) és Talbot változat is létezett. Szerintünk azonban az eddig több mint 2,6 milliós eladást produkáló Ducato új változata igazából csak a harmadik generáció felújított változata, 2014-ben volt rajta facelift.

A hosszított (5413 mm) és magasított (2524 mm) jármű alapvető formáját a funkcionalitás határozza meg, de a tervezők jó munkát végeztek, nem tűnik batárnak. Az orr-rész, ahol igazán kiélhették magukat a designerek, modern. A korábbinál keskenyebb fényszórók, a karosszéria színétől eltérő hűtőmaszk, a LED-es nappali menetfény frissnek láttatja a Ducatót. A sötétített üvegek, a könnyűfém felnik pedig eleganciát hordoznak. Az első lökhárító továbbra is három részből áll, hogy egy esetleges koccanás esetén csak a sérült részt kelljen cserélni.

10,6 litert fogyasztott félig autópályán, félig hegyi országúton használva

Belső

Többféle utasszállító változat létezik a Ducatóból, az általunk kipróbált Panorama kivitel a legkényelmesebb. Nyolc különálló ülést kapott, 2, 3, 3 kiosztásban. Hátra egy tolóajtón át vezet az út, a beszállást feláras lépcső biztosítja, amely az ajtónyitásra bújik elő. Elvileg az ajtó melletti ülés előrebillentésével juthatunk a harmadik sorba, de ennek használata nélkül is könnyű beszállni hátra.

Még a legnagyobbaknak is bőven jut hely, széltében, hosszában. A második és a harmadik sor szélső üléseinek háttámlája állítható, míg a középsők kis asztalnak lehajthatók. Az ülések jól párnázottak és kartámasz is jár hozzájuk, így nem gond, ha hozzánk hasonlóan 2000 kilométert kell kisebb megszakításokkal lehúzni bennük. Az igazi kényelem azonban a sofőré.

A magasított tetőnek köszönhetően az utasok akár fel is állhatnának az utastérben

A magasított tetőnek köszönhetően az utasok akár fel is állhatnának az utastérben

Ekkor autóval közlekedve jól, jön hogy magasabban ül a sofőr, így könnyeben látja át a forgalmat

Ekkor autóval közlekedve jól, jön hogy magasabban ül a sofőr, így könnyeben látja át a forgalmat

A testtömegre beállítható rugóval és lengéscsillapítóval szerelt vezetőülés a legnagyobb úthibáktól is mentesíti a vezető gerincét. Nagyon kényelmes az említetteken túl azért is, mert sokféleképpen állítható az ülőlap és a háttámla. Sajnos a kormány állása csak tengelyirányban változtatható. A kormánykerék jó fogású, bőrborítást kapott, akár a váltókar, amely arasznyi távolságban van, így minimális kézmozdulattal elérhető. Már, ha használni akarjuk, ez a kocsi ugyanis automata – de erről később.

Rengeteg rakodórekeszt találunk az utastérben. Az első ajtókon két magasságban is vannak zsebek, a műszerfalon nemcsak a szokott helyen, de fölül is van kesztyűtartó, utóbbi hűtött is. A kettő között kisebb polc van, ahogy az elöl ülők közötti részen is.

Nagyobb polcokat, illetve zsebeket találunk az első sor ülései felett, illetve a hátsó ülések mellett, az ablakok felett és alatt, oldalt. Ennyi apróságot szinte már nem is tudnak magukkal vinni az utasok. Persze a csomagjaikat sem kell otthon hagyniuk. A műszaki adattáblában nem is az szerepel, hogy hány literes a csomagtér, hanem az, hogy 1350 mm hosszú, a kerékdobok között 1250 mm széles, és akár 1788 mm magasságig pakolható. Nekünk négy felnőtt, négy gyerek egyheti csomagjával a kalaptartó alatti részt sem sikerült megtölteni. Óriási a hely.

Autópályán könnyen tartja a 130 km/órás tempót a 150 lóerős motorral

Autópályán könnyen tartja a 130 km/órás tempót a 150 lóerős motorral

Milyen vezetni?

A Ducatót méretét meghazudtolóan könnyű irányítani, igen fordulékony. Meg kell szokni a nagyságát, hiszen a belógó fák gallyai könnyen kárt tehetnek a tetőben, illetve a jármű tükrök nélküli 2050 mm-es szélessége sem hétköznapi, szűk helyeken figyelni kell, de összességében alig nehezebb vezetni, mint egy személyautót. Tolatni sem nehéz vele, nemcsak a nagy tükrök miatt, hanem mert felszerelték tolatókamerával is, amely a felárért rendelhető csúcs infotainmentcsomag része.

Adatlap

Fiat Ducato Panorama 2.3 Mjet 150 Comfort-Matic

A hátsó ajtó felett kapott helyet a tolatókamera
Motor 2287 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 148 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) N.A sec
Végsebesség 157 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,1 l / 100 km

Az összes audiorendszer tartalmazza a Bluetooth-csatlakoztathatóságot és az MP3-lejátszót, ezenfelül az említett csúcskivitelű szórakoztató- és tájékoztató rendszer 5 colos érintőképernyőt, tolatókamerát, navigációs rendszert és digitális rádióvevőt is kínál. Az érintésérzékeny képernyő megjelenítése szép, a menüje azonban lehetne sokkal egyszerűbb. A navigációs rendszer pedig lehetne jobb és okosabb.

A szerkezet ugyanis úgy vélte, miután vége volt az autópályának, az a legbiztosabb, ha az összes főutat elkerüljük Szerbiában, és csak negyedrendű utakon haladunk, cserébe minden falu „központjában” tiszteletünket tesszük. Nem találtam semmilyen beállításbeli problémát, a leggyorsabb, a legtakarékosabb és legrövidebb út is ugyanarra vitt. Kikapcsoltuk és mentünk magunktól.

A Ducatóhoz kínált számos dízelmotor közül a tesztautóban a 2,3 literes hengerűrtartalmú szerepelt, abból is az erősebb. A 150 lóerős teljesítmény és 350 Nm nyomaték elegendő, hogy tarthassuk a forgalom ritmusát. Autópályán is simán halad a 130-as tempóval, sőt innen is képes gyorsulni, de nem érdemes száguldani, mert a nagy homlokfelület miatt gyorsan megugrik a fogyasztás, a nagy oldalfelület miatt pedig az oldalszélre is érzékenyebb, mint kisebb társai, így az egyenesfutása sem hibátlan.

Arra kell elsősorban figyelnünk a vezetésnél, hogy bár személyautós dinamikával mozog a Ducato, ez bizony egy busz. Jobb, ha visszafogja magát a sofőr, mert a hátul ülőket könnyen meghánytathatja. Sokáig csendes az utastér, de autópályás tempónál az első ajtó felső szélénél igen felerősödik a szélzaj.

Hatfokozatú robotizált váltó kapcsolódott a motorhoz, amely egészen máshogy viselkedett automata és manuális üzemmódban. A száraz kuplungos szerkezet önálló működéssel nagyon lusta, másodpercekig gondolkodik egy-egy váltáson, a nagyon buszokat idéző módon. Ez komótos haladásnál nem jelent gondot, de ha előznénk, akkor túl lassú. Ezzel szemben kézzel kapcsolva kellően gyorsan vált. Gyengesége, hogy lejtőn felfelé tolatva csúsztatja a kuplungot, szinte leégetve a tárcsát.

Kütyük

Jóllehet, teherautó-alapra épül, sokféle vezetéstámogató rendszert kínál a Ducato Panorama, egyeseket alapáron, másokat felárért. Visszagurulás-gátló, tempomat, menetstabilizáló, kipörgésgátló, sávelhagyásra figyelmeztető, a közlekedési táblákat felismerő, a fényszórókat a forgalomtól függően automatikusan felkapcsoló rendszer is elérhető, csak győzzük fizetni.

Táblafelismerő-rendszer is elérhető a Ducato számára

Táblafelismerő-rendszer is elérhető a Ducato számára

Felbillenthető irattartó, de tabletet is foghat

Felbillenthető irattartó, de tabletet is foghat

Arra is felkészült a Ducato, hogy 2015-ben az emberek számos kütyüt hordanak magukkal, amelyek le is merülhetnek. Van szivargyújtó-csatlakozó a műszerfalon kettő, illetve a hátsó traktusban is kettő. A központi rendszerhez USB-vel vagy Aux bemeneten át lehet külső forrást kapcsolni. Jól jött volna egy 230 voltos konnektor is, ennek hiányát egy szivargyújtós átalakítóval orvosoltuk.

Fogyasztás, árak

A hosszított, magasított Fiat Ducato Panorama 2,3-as dízelmotorral nettó 7 450 000  forintba kerül, regisztrációs adóval és áfával terhelve 9 646 500 forintba. A tesztautóba ezenfelül bruttó 3,27 millióért kerültek extrák, a legdrágább tétel a 660 ezres robotizált váltó, illetve a félmilliós automata légkondi. Összességében 12,9 millióba kerül egy, a képeken is látható felszereltséggel bíró busz.

Az Opel Movano Combi hasonló méretben 150 lóerős dízelmotorral bruttó 9,19 millió forintba kerül, a Ford Tourneo Custom (Transit) kisbusza hosszított tengelytávolsággal, 155 lóerős dízelmotorral 10,47 millió, egy Mercedes Sprinter Combi 163 lóerős motorral 11,58 millió forint alapáron, ehhez jöhetnek az esetleges extrák.

Autópályán tartva a 130-as tempót 10,5 literes fogyasztást produkált a Ducato, és szinte tizedre hasonló érték adódott a hegyi szakaszokra, ahol az utasok érdekében visszafogottan hajtottunk.

Mellette – Ellene
 
  • Erős, rugalmas motor
  • Tágas utastér
  • Kényelmes ülések
  • Nagy csomagtartó, sok rakodórekesz
  • Modern vezetéstámogató rendszerek
  • Egy főre vetítve csekély útiköltség
 
  • Lomha váltó automata módban
  • Hibás navigáció
  • Csak tengelyirányban állítható kormány
  • Oldalszél-érzékenység
Tetszik a Fiat legnagyobb személyszállítója? Értékeld 1-től 10-ig.
átlag
8.25
szavazat
57
Tetszik a Fiat legnagyobb személyszállítója? Értékeld 1-től 10-ig.