Röviden – Renault Espace 2015

Mi ez?

A kategóriateremtő kisbusz ötödik, formabontó generációja

Mit tud? Tágas, tele remek ötlettel, tetszetős karosszériája miatt kilóg a sorból
Mibe kerül? 9 390 0000 forint az alapár, a csúcsverzió 13 millióról indul
Kinek jó?  Akik nem sajnálják a pénzt egy hasznos családi egyterűre, ami ráadásul szép

Amikor családi egyterű kerül tesztelésre, elkerülhetetlen fordulat, a „kategória korlátai miatt lett ilyen csúf”, valamint „a térkínálat oltárán feláldozták a stílust.” Szerencsére a Renault Espace ötödik generációja kapcsán egyet sem kell majd elsütni. Mert a franciák úgy csaptak bele a lecsóba, ahogy csak ők tudnak. Tömegből kirívó, tekintetet megragadó típust alkottak, valahol az egyterűek és a szabadidő-autók határmezsgyéjén.

Pontosabban megfogalmazva: csellel kerültek ki egy szorult helyzetet. Mindig otthonosan mozogtak a családi egyterűek (más néven MPV, Multi Purpose Vehicle) piacán, de a SUV-ok feltűnése, térnyerése óta ez a terület egyre kevesebb profittal kecsegtet. Természetesen próbálnak előretörni, itt a Kadjar, a kisebb, olcsóbb kategóriában az eladási lista élén küzd a Captur, de mégis, vissza kellene csalogatni a vevőket a jó öreg, praktikus modellhez.

A megoldás? Soroljuk be crossovernek! Csak emelt hasmagasság kell, hatalmas kerekekkel, és máris rásüthető a billog, ez bizony az, amit keres, kedves vásárló, ne menjen tovább, felejtse el a Nissan Qashqait.

Formabontó külső

Adatlap

Renault Espace Initiale Paris 1.6 dCi

Az összbenyomás a luxus irányába mutat, de vannak apró hibák, zavaró részletek, az illesztések, anyagok eldolgozása terén.
Az összbenyomás a luxus irányába mutat, de vannak apró hibák, zavaró részletek, az illesztések, anyagok eldolgozása terén.
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 160 LE
Nyomaték 380 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,9 sec
Végsebesség 202 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,4 l / 100 km

Ez az első számú trükk, amit nehezen adnak át a fotók. Mert az autó bitang hosszú, 4,86 méter, ráadásul 1,89 méter széles, viszont a tetőt lenyomták, az autó alja pedig feljebb került az elődköz képest. Így az összhatás merőben új, hatalmas, mégis karcsú. Amikor megláttam a kerékméretet, nem hittem a szememnek, 19 colos, 235/55-ös abroncsok! Mit abroncsok, hordók, és egyáltalán nem tűnnek túlméretesnek.

Legfeljebb majd ha cserére kerül a sor, ennek a méretnek darabja ötvenezer forint körül mozog alsó hangon. De ennyi belefér, hiszen a prémiumkategória felé kacsingat az Espace, és ezt minden apró részletével a tudomásunkra akarja juttatni.

A különc arányokon túl a második trükk a formaterv apróságaiban rejlik. Nagy gonddal alkalmazták a krómhatású felületeket, akad belőlük gazdagon, mégsem keltenek bazári benyomást.

Ehhez értenek a franciák, a hűtőrács kanyargó, változó szélességű pereme, a ködlámpafészkek vaskos kerete, a hátfal sorvadt kipufogóvégeire emlékeztető két „vakablak” is az elegancia határain belül marad. De a dizájn mindent vivő húzását ott sütötték el, ahol más csak a kreativitás sivatagát képes felmutatni. Az oldalnézet lett a legjobb futurisztikus húzás, egy fémbe oltott Jean-Michel Jarre-sláger.

Családapákat csábító, trükkös francia 74 Az ablakkeret íve, szűkülése, a merészen előrehúzott hátsó lámpatest formája és belső mintázata mind olyan apróság, ami még évek múlva is őszinte visszapillantásokra gerjeszt majd. Főleg, ha a szomszéd egy Sharant vezet. 

Prémiumhangulatú belső

Belül sem hagy alább a tűzijáték, az Initiale Paris csúcsverziók esetén nappa bőrkárpitozást kapnak a vaskos, széles, fotelszerű ülések, a kezelőfelület pedig nélkülöz bármilyen analóg műszert.

High-tech hangulat, szivacspuhaságú műanyagokkal, óriási bőrrel bevont felületekkel, mutatós részletmegoldásokkal. A táblagépek stílusában kezelhető 8,7 colos központi kijelző kézre esik, gyorsan reagál, és dicsérendő, hogy a hagyományos módon, (Audi-BMW modellekre emlékeztető működésű) nyomógombbal is kezelhető. Nem olvasztott minden funkciót magába, a klíma hőmérsékletét és legfontosabb paramétereit szerencsére valódi forgókapcsolóval szabályozhatjuk.

Teljesen kikoptak a hagyományos műszerek, minden információ LCD képernyőkön jelenik meg.

Teljesen kikoptak a hagyományos műszerek, minden információ LCD képernyőkön jelenik meg.

Jó az irány, a Volvo XC90 hasonló megoldásával szemben az Espace esetén érezhető volt, hogy hasznos a hibrid megoldás, igenis kell pár fizikailag létező nyomógomb. Igaz, nem árt, ha azok logikusan működnek, és ezen a téren van még mit csiszolni. Nincs dedikált gomb a rádióhoz és a navigációhoz, így azokat a menüben lapozva érhetjük el. Abból a menüből, ami már temérdek információt zúdít ránk, és többnapos elfoglaltságot ad majd az Espace-tulajdonosoknak.

Egy példa: A jobb oldali ülés állítási lehetőségeit át lehet irányítani a vezető oldalára a menüből. Nem feltűnő, átsiklik a szemünk a funkció felett, csak akkor vesszük észre, hogy valami történt, amikor a mi háttámlánk mozdulatlan marad, és az utas kezd hátrafelé dőlni. De ez csak a jéghegy csúcsa, a Multi-Sense rendszerben öt profilt választhatunk, amelyek befolyásolják az autó működését (a 4Control négykerék-kormányzást, a kormány rásegítését, az adaptív felfüggesztést, a motor karakterét, a váltó üzemmódját), valamint a megjelenését.
 
A legtöbb autóban értelmetlen ilyen szögből fotót készíteni. Ellenben a Renault Espace még így is tud meglepő dizájnmegoldásokat villantani. Az elegáns, mégis modern váltókar iparművészeti alkotásnak is beillik.

A legtöbb autóban értelmetlen ilyen szögből fotót készíteni. Ellenben a Renault Espace még így is tud meglepő dizájnmegoldásokat villantani. Az elegáns, mégis modern váltókar iparművészeti alkotásnak is beillik.

Igen, a megjelenését, mert a teljes utasteret átszövik a hangulatvilágítás LED-fényszórói, így az öt alapbeállítástól függően változik a fényjáték. Máris unalmasan hosszú a teszt, de még el sem indultunk. Nos, ez az autózás jövője, applikációk, táblázatok, saját profilok, örök kapcsolat a hálóval, és egyre kevesebb beleszólás a vezetésbe. A hatalmas panorámatető elcsíp pár centit a fejtérből, de a magasaknak bőven van hely tunyulva lecsúszni a második üléssorban is, a tisztes lábtérnek köszönhetően. Mindhárom ülőhely külön mozgatható, Isofix rögzítési ponttal szerelt, háttámlájuk dőlésszöge minimális mértékben ugyan, de szintén személyre szabható.

Törjön az ég felé bármilyen gyorsan a pubertáskorba lépő kamaszgyerek, ezt a hátsó sort nem fogja kinőni. Minden irányban, főleg a lábaknak királyi a helykínálat, köszönhetően a síneken külön mozgatható üléseknek.

Törjön az ég felé bármilyen gyorsan a pubertáskorba lépő kamaszgyerek, ezt a hátsó sort nem fogja kinőni. Minden irányban, főleg a lábaknak királyi a helykínálat, köszönhetően a síneken külön mozgatható üléseknek.

A 300 000 forintért elérhető utolsó két ülőhely szokásosan szűk, gyerekekre szabott, de mögöttük is marad 247 liternyi tér a csomagoknak. A két hátsó üléssor ledöntése a következő trükk, amit büszkén mutathat minden Espace tulajdonos az érdeklődők körének. A 2035 literes (öt üléssel 614-680 a pozíciótól függően) raktér egy pillanat alatt elérhető. Csak az érintőképernyő menüjében vagy a csomagtartóban található konzolon kell megnyomni a megfelelő gombot, és mind az öt varázsütésre dől előre, fejtámlát behúzva, sík padlót alkotva. 

a videó a hirdetés után indul

Menet közben

Valószínűleg ez a 160 lóerős, 1,6 literes, duplaturbós dízelblokk lesz a favorit az eddig háromtagú választékból. Karaktere kifogástalanul illik az autóhoz, csúcsnyomatéka 380 Newtonméter, ebből 265 Nm 1250-es fordulattól elérhető, így nyugodtan megoldható a legtöbb közlekedési szituáció, drámaian pörgő motor, őrülten kapcsoló váltó nélkül. Menet közben érezhető még jobban a bonyolult menürendszer ismeretének fontossága.

Renault Espace külső

Renault Espace külső

A szofisztikált Multi-Sense komoly hatással van az autó viselkedésére, az Árpád híd felé zörögve már kész voltam a rázós futóművet felírni a hátrányok közé, holott csak a Sport üzemmód volt a ludas. A Comfort illik igazán a hosszú, családi utazásokhoz, ilyenkor lágyan hullámzik az Espace, de még jobb lenne bumfordi, magas oldalfalú abroncsokkal, még akkor is, ha csorbítja a különc kisugárzást.

Az országút, de még inkább az autópálya hazai pálya az Espace számára. A széles üléseken kényelmesen elfér akár öt utas is, az itt jelentkező úthibákat a csatolt lengőkaros hátsó futómű is tökéletesen semlegesíti, a zajszigetelés példás, a fogyasztás megáll 7 liter körül (7,6 l/100 km volt a tesztátlag nagyrészt városi használattal). Az erősebb két motor csak duplakuplungos, automata ECD-váltóval elérhető, erre tervezték a lebegő középkonzolt, a kézi változatról még csak képet sem találtunk sehol. Hajszálnyit lassabb, mint a németek DSG-je, és mint minden ilyen váltó esetén, ezzel is nehéz lépésben tolatni.

Renault Espace külső

Renault Espace külső

Főleg városban jelent előnyt a 4Control négykerék-kormányzás. 50-70 km/óra alatt (a vezetési módtól függően) a hátsó kerék az elsővel ellentétes, nagyobb sebességnél azzal megegyező irányban fordul el. Fokozza a stabilitást és a sportosságot, de legnagyobb gyakorlati haszna a kompakt autókhoz hasonló méretű 11,1 méteres fordulókör. Így a 2,88 méteres tengelytáv ellenére nem jelent gondot egy gyors sávváltás, szűk helyre való parkolás. Utóbbit fejlett asszisztens segíti, a Renault Espace merőlegesen és hosszirányban is beáll helyettünk.

Összefoglalás, hibák, árak

Az ötödik generációs Renault Espace olyan autó, amelyet birtokolva mindig lesz ok egy őszinte félmosolyra, minden porcikája a különlegesség érzését adja. De a nagy szenvedély szült néhány hibát. Ilyen a lebegő középkonzol alá tervezett pohártartó, amely pont a funkcióját nem tudja ellátni. Mélyen van, és csak esetlenül lehet hozzáférni. Valamint az érintésre elektronikusan kipattanó kesztyűtartó.

Mérete hatalmas, de ha ül ott valaki, akkor annak rácsapódik a térdére, valamint lehetetlen teljesen kinyitni. A menürendszer néha érthetetlen logikát követ (komfort módban egyből masszírozni kezd az ülés, miért?), az utastérben pedig akad pár apró illesztési hiba, úthibákon nyiszogó panel, amit vehetünk a korai széria gyerekbetegségének is.

Az összbenyomás a luxus irányába mutat, de vannak apró hibák, zavaró részletek, az illesztések, anyagok eldolgozása terén.

Az összbenyomás a luxus irányába mutat, de vannak apró hibák, zavaró részletek, az illesztések, anyagok eldolgozása terén.

A középső, Zen szinthez képest az Initiale Paris kivitelek felára kereken 2 millió forint, és ezzel a 13 millió forintos alapárral magas kategóriába ugrik a mindenhol csak Initiale felirattal, 12 hangszórós Bose audiorendszerrel ellátott csúcs-Espace.

A Renault Espace Initiale Paris konkurensei: Listaár
Ford Galaxy Trend Powershift (150 LE) 10 890 000 Ft 
SEAT Alhambra 2.0 TDI Style Advanced DSG (150 LE) 11 424 000 Ft
Volkswagen Sharan 2.0 TDI Highline DSG (150 LE) 11 803 000 Ft
Citroen C4 Grand Picasso BlueHDi EAT6 (150 LE) . 9 320 000 Ft

Ebben az árkategóriában mozog az idén alapos ráncfelvarráson átesett Ford Galaxy, amely automata váltóval, 180 lóerős motorral 11 850 000 forint, és jön a szintén frissített Volkswagen Sharan is. Ragyogó ötletek gyűjteménye a Renault Espace, de ebben az árkategóriában illik tovább tökéletesíteni az elképzeléseket, vagy hagyni a fenébe, és a stílust feláldozni a jól bevált praktikum és használhatóság oltárán.

Mellette – Ellene
  • Lenyűgöző formaterv
  • Tágas utastér
  • Meglepő fordulékonyság
  • Érdekes megoldások a beltérben
  • Kiemelkedő menetkomfort
  • Az érdekes megoldások átgondolatlansága
  • Bonyolult menürendszer
  • Magas vételár
Hány pontot érdemel a családi-luxus-francia? Értékeld
átlag
8.84
szavazat
167
Hány pontot érdemel a családi-luxus-francia? Értékeld