Röviden – BMW 120d xDrive M csomaggal | |
---|---|
Mi ez? |
Szívrabló BMW, két fő részére |
Mit tud? | Dinamikusan közlekedni és közben keveset fogyasztani, feltűnést kelteni |
Mibe kerül? | A 190 lóerős xDrive alapára 10,1 millió forint. A tesztmodell 14 millió fölött. |
Kinek jó? | Annak, akinek van egy nagyobb autója és van pénze venni egy kisebbet az asszonynak. Vagy gyermek nélküli fiataloknak. |
Mondhatni optimális verzióban került hozzánk a BMW legkisebb modellje, a ráncfelvarrás utáni Egyes, hiszen ezzel a dízelmotorral és felszereltséggel szinte tökéletes választás lehet, ha a bajorok legkisebbikére fáj a fogunk. Nem kell kompromisszumot kötni, ezt garantáltan szeretni fogja a család minden tagja, de csak akkor, ha egyedül vagy ketten utaznak, mert hely az nincs benne.
Apa azért fogja szeretni, mert 5 liter alá lehet vinni a fogyasztást, a jogsival rendelkező ivadékok az M-csomag miatt vállalják az egész heti mosogatást, hogy aztán hétvégén villanthassanak vele a haverok előtt, anya pedig azért, mert kicsi, pofonegyszerű vele a parkolás és télen is biztonságos.
Én durván 1200 kilométert tettem a 120d-be, megjártam vele egy fesztivált, próbáltunk mindenhol aludni benne, mondom milyen volt.
Külső
A facelift nagyon jót tett az Egyesnek, végre teljesen száműzték a békapofájú megjelenést, bár azt hozzá kell tenni, hogy az M-es lökhárítók rátesznek jó nagy lapáttal, de nélküle is egész pofás a frissített „kis-bmw”.
A BMW 1-es sorozat modellfrissítését a termékciklus közepére időzítette a gyártó (idén márciusban debütált), amit a BMW LCI-nek (Life Cycle Impulse) nevez, és jóval markánsabb külső változásokat hozott a szokottnál.
Házon belül sosem találtuk szépnek az eddigi F20-at, ezért is örülünk a ráncfelvarrásnak. Átrajzolták a veséket, mellettük pedig jelentősen laposabb ívű fényszórók figyelnek, amik már alapáron tartalmazzák a LED-es nappali menetfényt. A hátsó lámpatesteket szintén teljesen átdolgozták, így beköszön a jól ismert „L” alak, ahogy azt a többi BMW-modellnél már megszokhattuk. A sportcsomaggal pedig annyira vadító a dizájn, hogy akkor is rá kellett néznem időről-időre az autóra, ha csak az udvaron állt, és elégedett fejbiccentéssel nyugtáztam: „igen, ezt a látványt huzamosabb ideig el tudnám viselni az udvaron.”
Az M Performance kivitel igazi tekintetmágnes. Átszeltem az országot a bajor kompakttal, és kivétel nélkül mindenütt elismerő pillantásokat gyűjtöttem be.
Az új első lökhárító egyébként nemcsak dizájnelem, az új generációs motorok hűtőlevegő-igénye is indokolta a légbeömlők áttervezést. A dízelekkel nincs olyan nehéz dolga a gyártónak, de a háromhengeres benzinesek, főleg a később várható, nagyobb teljesítményű verziók hűtéséhez nem voltak elég nagyok az eddigi nyílások. A moduláris hűtőrendszerrel azt is ki kell bírnia az autónak, ha valaki 50 fokban veret felfelé a hegyen, mondjuk teljes utánfutós terheléssel, majd leállítja a motort és megáll bedobni egy pörköltet nokedlivel.
Belső
A Nyíregyháza-Sopron távolság nem kevés (470 km), mi pedig mindössze egyszer álltunk meg. Ennél jobb igazságszérum nem is kell egy autónak, hiszen hosszútávon mutatkozik meg igazán, hogy mennyire kényelmes. Ha ketten lettünk volna, akkor minden bizonnyal úgy szállok ki a soproni parkolóban, mint aki csak a szomszéd városba ugrott át, azonban mi négyen voltunk.
Az Egyes BMW 4 felnőtt férfi számára kicsi, nagyon kicsi! Tudom, most jön az, hogy nem erre találták ki, de a forgalmiba mégsem az van beleírva, hogy szállítható személyek száma kettő. A háromajtós, 2006-os Corollámban ehhez képest táncolni lehet hátul. Komolyan.
A hátul utazó haverok az utolsó 100 kilométeren már tényleg szenvedtek, de elöl sem volt sokkal jobb a helyzet, hiszen szűkebbre kellett venni a teret, hogy a hátsók lábába is jusson elég vér. Így pedig hiába az autóban alapáron megtalálható kétzónás klíma, a beépített SIM-kártyával működő Connected Drive, az online szórakoztató-központ, amely 22 millió zeneszámot tesz elérhetővé az autóban, a valós idejű közlekedési infókkal dolgozó navigáció és az iDrive, a sok extrát nem tudtuk igazán kiélvezni. Azt út felétől gyakorlatilag többször hangzott el az „Ott vagyunk már?”, mint a Shrekben.
A hátul uralkodó körülményeket még az is nehezítette, hogy a hátsó légkondi gyakorlatilag semmit nem ért, hibába vették maximumra a ventilációt, nem hűtött eléggé. Odakint pedig durván 37 °C-os hőmérséklet próbált az aszfaltra pirítani minket.
De voltunk olyan elvetemültek, hogy ezek után megpróbáltunk egy éjszakát, vagyis egy átmulatott fesztivál utáni hajnalt eltölteni az autóban. Ledöntöttük a hátsó üléseket, oda bepréselődtek ketten, ketten pedig a két első ülésen próbáltunk kényelmes pozíciót fogni, nem sikerült. Egy óra elteltével a parkoló betonján hajtottam álomra a fejem. Kényelmesebb volt, mint az anyósülésen.
Kíváncsi vagy az utastérben felhasznált anyagokra is? Két szóval tudnám jellemezni: sportosan patent, minden a helyén, ahogy azt egy BMW-től elvárjuk.
Milyen vezetni?
Az új generációs erőforrások közül a kék tesztautó a kétliteres, immár 190 lóerős (400 Nm-es) dízelmotorral volt felvértezve, ami szerintem a legjobb választás az 1430 kilós verdához. Egyszer sem éreztem, hogy kevés lenne, de nem is tépte le a fejemet, ideális középút. Az xDrive összkerékhajtással párosítva bolondbiztos a 120d, száraz aszfalton egyszerűen nincs az az élethelyzet, amelyben veszélyben lennénk. Akkor is a végtelenségig stabil, ha Sport+ vagy DTC üzemmódba kapcsolunk, és komolyabban tiporjuk a gázpedált, bátrabban ereszkedünk egy-egy kanyarba.
Ha viszont EcoPróba kapcsolunk, a kátyúkkal együtt minden kisimul és mindent átjár a zöld harmónia. Érdemes kihasználni ezt a funkciót, ugyanis ilyenkor a nyolcgangos automata váltó képes vitorlázó üzemmódba kapcsolni, ha felemeljük a lábunkat a gázról, amit ha ügyesen kihasználunk, több maradhat a tárcánkban nap végén.
Személy szerint magamnak soha nem venném összkerékkel, ennyi élvezet jár apának is, persze az asszonynak kötelezően csak azzal (vagy az új fronthajtással), pláne, ha a gyerekek is elviszik néha. Télen jobb a békesség.
A hangszigetelésre komoly hangsúlyt fektethettek a mérnökök, mert az utastérbe egyáltalán nem tolakodik be a dízel ketyegése, kívülről azonban továbbra is hallani az otromba kerregést, aminek elfojtásán lehetne mit csiszolni.
Piszkos anyagiak
Fogyasztás tekintetében panaszra nincs ok. 6,3 liter/100 kilométeres átlaggal adtam le a tesztautót, de ez hosszú autópályázás során, 110-120 km/órás tempóval simán lement 5 liter alá, ami azért elég kellemes.
A BMW 120d xDrive és vetélytársai | Listaár, forint |
|
Audi A3 2.0 TDI Ambiente quattro S-tronic 184 LE | 10 523 600 | |
Mercedes-Benz A-osztály A 220 CDI 4Matic 170 LE | 10 656 150 |
Ebben a kivitelben piszkosul jól néz ki a BMW 1-es széria, de mindezért mélyen a zsebbe kell nyúlni, hiszen az M csomaggal és fékekkel, LED fényszórókkal, nagy navigációval, mindenféle támogatórendszerekkel telezsúfolt tesztautó ára 14,8 millió forintnál koppan, amiért, valljuk be, már egy nem alap Hármast is simán össze tudunk konfigurálni. A 320i xDrive 11 millióról indul…
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|