Röviden – smart fortwo | |
---|---|
Mi ez? | A menő városi kiskocsi legfrissebb kiadása |
Mit tud? | Valószínűtlenül kis helyre befér, és egy söralátéten is megfordul |
Mibe kerül? | 2,8 milliótól indul az ár és 3,9 milliónál ér véget |
Kinek jó? | Gyermektelen nagyvároslakóknak |
Másfél évtized és 1,6 millió eladott darab után megérkezett a smart legfrissebb, harmadik kiadása. Tágasabb lett, végre-valahára az idegesítő robotváltó helyett kapott igazi kézi váltót, tisztábbak és takarékosabbak lettek a motorjai, valamint vezetőtámogató berendezések hadával is megtömték. Mi a háromhengeres, 71 lóerős változatot próbálgattuk egy hétig.
Külső
Az új smart az erőltetett mercedeses vonások miatt nem igazán lett szép, leginkább az „érdekes arcú lány” kategóriába lehet belegyömöszölni, ha jóindulatúak vagyunk. Ha nem, akkor meg nyugodtan lecsúnyázhatjuk ezzel a buldogpofával. Így jó eséllyel a legújabb változatot sem a megjelenéséért fogják megkedvelni, sokkal inkább azért, mert egész szórakoztató jószág. A divatnak ellenállva most nem nem lett hosszabb a smart az elődjénél – a második generációs modell 19 centivel volt hosszabb a legelső smartnál -, megmaradt igazi városi törpeautónak.
Belső
Kétajtós, kétüléses apró járgány létére a smart belseje tényleg egész nagy. 190 centivel is kényelmes, tágas, élhető a belső, és az is egész szórakoztató, hogy a vezetőülésből be lehet nyúlni a csomagtartóba. A Renault-rokonság bent letagadhatatlan, a kapcsolók nagy része, a váltógomb, a kilincsek mind-mind jellegzetesen renault-s darabok.
Pár smartos poént azért sikerült átmenteni, ilyenek a gombóc alakú légbeömlők, vagy a csigaszemszerűen kocsányon billegő órával egybeépített fordulatszámmérő műszer, vagy a textillel borított belső is. Az apróbb úti vackokat komikus befogadóképességű kesztyűtartóba, illetve okos kis fiókba, vagy a két darabban, fel- és lefelé nyíló ajtajú csomagtartóba lehet elszállásolni. Komoly térfogattal ne számoljon senki, legfeljebb 260/350 literre. Klassz a plexiből készülő „üvegtető”, amely könnyű, és nem vesz el sokat a fejtérből, mégis kellemesen világossá varázsolja a belsőt.
Milyen vezetni?
A smart legnagyobb trükkje, hogy alig néhány nap közös autózás után az ember könnyen eljut benne a kezdeti megvetéstől, a „mire jó ez a nyomorult kis pöcsköszörű”-től addig, hogy akarjon magának egy ilyet. Feltéve, ha főleg városban használja és van baromi sok pénze egy autónak látszó játékszerre. A röhejes, faltól falig mért 7,30 méter átmérőjű, a kerekeknél pedig 6,95 méteres fordulókör rettentő mókás, az ipszilonozást elfelejthetjük benne, bárhol egyből megfordul és minden lepattanó parkolóhelyre befér. Mondjuk egy négytengelyes, vizes sóderrel tornyosra pakolt teherautó mellett vacak ilyen csöppséggel autózni, de más baj nincs vele. Tényleg pillanatok alatt megszerethető. Csak el kell engedni a teljes méretű autókhoz szokott igényeket.
Egész jót tett az autónak, hogy a korábbi bólogatós, bosszantóan béna robotváltót végre szemétre vetették és igazi, ötfokozatú kézi váltó került az autóba. A kényelmeseknek sem kell pánikolni, duplakuplungos, hatfokozatú automatikus váltó is rendelhető hozzá. Városban az egyliteres, háromhengeres, 71 lóerős benzinmotor két személlyel elég a kulturált autózáshoz, a gyors sprintekhez viszont már nem. A farmotor, hátsókerék-hajtás nem hangzik túl jól, de a smart ennek ellenére kényelmesen, biztonságosan vezethető, az ESP vasmarokkal fogja az autót. A dodzsemes fíling megvan az autóban, kicsi, könnyű, fürge, jól manőverezhető.
Autópályán a 100-110-es tempót nem érdemes vele nagyon átlépni, mert nagyobb sebességnél a fogyasztás indokolatlan mértékben megugrik. Szerencsére a hátul, mélyen lévő háromhengeres motor zaja még ilyenkor sem zavaró, nem tébolyodik meg benne a sofőr Nyíregyházáig.
Biztonság
Kis autónál teljesen érthető dolog a biztonság miatt aggódni. A smart biztonsági utascellája különféle szilárdságú acélokból készül, és nagyobb, súlyosabb autókkal ütközve is megóvja a bent ülőket. Passzív biztonsági rendszerei mellett számos vezetőtámogató berendezés került a smartba, megtalálható benne a sávelhagyásra, követési távolságra figyelmeztető jelzés, és oldalszél-asszisztens is.
Ár
A smart fortwo háromféle 61, 71 és 90 lóerős teljesítményű benzinmotorral kapható, áfával, regadóval 2 825 030 – 3 004 100 – 3 900 720 forintos indulóáron.
Videón a smart:
a videó a hirdetés után indul
A smart minden előnye ellenére sem lesz soha városi tömegautó. Pedig lehetne. Az emberek döntő többsége úgyis mindig egyedül megy munkába és ahhoz egyáltalán nem kéne ennél nagyobb autó. Csak ugye az ára…
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|