Röviden – Jaguar F-Type R Coupé AWD | |
---|---|
Mi ez? |
Nemes brit sportkupé eszement teljesítménnyel, frenetikus hanggal, tökéletes formában. |
Mit tud? | Mindent, amivel bearanyozza az életünket. |
Mibe kerül? | 34 millió Ft volt a kupé ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4×4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért. |
Kinek jó? | Olyasvalakinek, aki megérti, hogy pályanapi ketrecharcos helyett sokoldalú sportkupénak szánták, elborult V8-cal. |
„Valami baja van ennek az autónak?” – kérdi a biztos úr, éllel hangjában. Épp az Alagúton verettünk át padlógázon, nyitott kipufogóval. Ablak lehúzva, ötéves, de kétségtelenül edzett kislányunkkal fülig ér a szánk, ám a rend éber őrének sok volt a produkció, közúti ellenőrzést foganatosít. Biztos Özv. Ternováczné telefonált, hogy huligánok randalíroznak, csináljanak már valamit. Kínosan rendben van minden papír, fújok egy 0,0-át. Stílszerű volna búcsúként a gumifüst, hadd örüljön a buszmegállók népe, de az XJ és az XF mellett az F-Type-ból is van már 4×4-es. Marad a kilövés, szigorúan 50-ig.
A forma már eladta
Minden szempontból domináns hím az F-Type, de nem kiterjedése: formája okán. 447 centis hosszával gyakorlatilag akkora, mint a kifutó ötajtós Astra, de a 192,3 centis szélesség és a 130,8 centis magasság kiadja a tökéletes sportautós arányokat.





Ennyi pénzért csak Nissan GT-R-t kapni hasonló teljesítménnyel. A 911-es Porschék sokkal magasabban szállnak
Belül: elég, ha szép
Bőr borítja a műszerfalat és az üléseket is, a hangulat és a minőségérzet mégsem kiugró. A dísztelen kormány lehetne sportosabb, kaphatna a szimpla bőrborítás helyett Alcantara- vagy velúrréteget, mégiscsak a Jaguar legsportosabb autójában ülünk, annak is a csúcsmodelljében.
A navigációs térkép egyszerű grafikája nem illik az autóhoz, amely egy esztétikai remekmű. Itt a Jaguarok egyedi, középről felemelkedő forgókapcsolója helyett hagyományos fokozatválasztó karral működik az automatikus váltó, ami a puritánabb, sportautós világhoz talán jobban illik.

Belül is mindent a látvány határoz meg. A középső levegőrostélyok kiemelkednek fent, a bőrbe kötött műszerfal közepén, amikor szükség van rájuk

Megél a hangjából
Legyünk őszinték: a sportautókat pont olyan ritkán használják képességeiknek megfelelően, mint a terepjárókat. Saját versenypályája még azoknak sincs, akik 34 milliót ki tudnak pengetni az autóért, így szinte a legtöbb, amit a hasonlóan elborult teljesítményű autók adhatnak, a hang. És ebben a Jaguar odaver a többieknek. Kipufogó-ropogásával és az agyi lebenyekbe égő üvöltésével az AMG-t is túlkiabálja, az M-es részleget pedig lefújja a térképről.

Hangja feszegeti a nyugati civilizáció határait. A 18,6 l/100 km mért átlagfogyasztás nem nagy ér ezért
Gombnyomásra vagy Dynamic állásban a kipufogó felszabadul és olyan üvöltés tölti be a tájat, ami valóban szélsőséges a nyugati civilizációban. És mennyire jó! Jogosítványunkra nem az eszeveszett gyorsulás a legnagyobb veszély, hanem a függés a hangja iránt. Padlógázon húzatva szól igazán és a gázelvételes puskaropogtatás is csak akkor működik, ha van felemésztendő tempó.
0-200, reggelire
Pár mérési eredmény az Autó Magazin német testvérlapjából: a 0-100-as gyorsulás jobb a 4,1-es gyári adatnál, 4,0 mp. A tesztautó 9,2 másodperccel később szétzúzta a 200-as határt.
A Jaguar kupé és vetélytársai | Listaár, forint |
Jaguar F-Type R Coupé AWD (550 LE) | kb. 33 899 000 |
Mercedes-Benz AMG GTs (510 LE) | 44 912 280 |
Nissan GT-R Premium Edition (550 LE) | 31 600 000 |
Porsche 911 Turbo (520 LE) | 54 737 458 |
A fékevesztett gyorsulást talán a 2,4 mp adja át legjobban, ami 80 és 120 között telik el. Mindezt a mérés alapján 1838 (a forgalmi szerint 1815) kilóval. Pusztító energia van a benzinben és az 5000 köbcentis motorban adott az égéstér, a kompresszorral a levegő is az égéshez, gazdagon.
Száguldás közben
180-nál 3000-et mutat a fordulatszámmérő. Ebből jól látszik, mennyire nem feladat ez az egész autónak. Az egyenesfutás és a futómű tartalékai a 300-as végsebességhez igazodnak Az F-Type kényelme egészen jó. Szélzajból lehetne kevesebb 160 felett, de a civilizált rugózással és a kiváló ülésekkel GT-ként is beválik. A kipufogót gombnyomásra lecsendesíthetjük, de sosem vonul háttérbe. Az fájna is.
Mivel versenypályán a sportautók is ritkán mennek, pályanapozás nélkül a szénszálerősítésű kerámiafék maradhat nyugodtan az extralistán. Kanyargós országúton 680 Nm és 550 lóerő a két hátsó keréken veszedelmes volna, de a négykerék-hajtású modellben a szoftver úgy osztja az elsőkre is a nekibőszült motor erejét, hogy ne legyen baj.
Árad az erő, az autó ritka harmóniában száguld át az országút kanyarjain. A futómű a Pirelli P Zero gumikkal inkább sportos túrakupét, mint vad sportkocsit csinál az autóból, a kormányzás erői és visszajelzései a kategóriához méltóak. Ebbe a képbe a nyolcfokozatú automata is jobban passzol a kézi váltónál. A ZF váltója üzemmódtól függően villámgyorsan és határozottabban vagy lassabban és lágyabban cseréli az áttételeket, de mindig jókor.
Fogyasztás: számít ez?
Nekünk 18,6 l/100 km átlagfogyasztást sikerült összezenélnünk a Jaguárral, többnyire autópályán és országúton. Aki kasztrálni merészeli, 8,9 literes országúti átlaggal szégyenkezhet.
Városban, ha örülünk az 550 lóerőnek, 23,1 liter elfogy százon, de kis higgadtsággal 13-14 literes vegyes fogyasztásra be lehet rendezkedni. A tank kellően nagy a motor szomjához képest. Az F Type R hatszor erősebb az átlagos autóknál, de csak kétszer annyit fogyaszt. Mi ez, ha nem csúcstechnika?

34 millió körül volt a kupé korábbi ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4×4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|