Röviden – Jaguar F-Type R Coupé AWD |
Mi ez? |
Nemes brit sportkupé eszement teljesítménnyel, frenetikus hanggal, tökéletes formában. |
Mit tud? |
Mindent, amivel bearanyozza az életünket. |
Mibe kerül? |
34 millió Ft volt a kupé ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4×4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért. |
Kinek jó? |
Olyasvalakinek, aki megérti, hogy pályanapi ketrecharcos helyett sokoldalú sportkupénak szánták, elborult V8-cal.
|
„Valami baja van ennek az autónak?” – kérdi a biztos úr, éllel hangjában. Épp az Alagúton verettünk át padlógázon, nyitott kipufogóval. Ablak lehúzva, ötéves, de kétségtelenül edzett kislányunkkal fülig ér a szánk, ám a rend éber őrének sok volt a produkció, közúti ellenőrzést foganatosít. Biztos Özv. Ternováczné telefonált, hogy huligánok randalíroznak, csináljanak már valamit. Kínosan rendben van minden papír, fújok egy 0,0-át. Stílszerű volna búcsúként a gumifüst, hadd örüljön a buszmegállók népe, de az XJ és az XF mellett az F-Type-ból is van már 4×4-es. Marad a kilövés, szigorúan 50-ig.
A forma már eladta
Minden szempontból domináns hím az F-Type, de nem kiterjedése: formája okán. 447 centis hosszával gyakorlatilag akkora, mint a kifutó ötajtós Astra, de a 192,3 centis szélesség és a 130,8 centis magasság kiadja a tökéletes sportautós arányokat.
Holmi keverőcsaptelepben és vérmentes húsokban hívő kontinenslakóknak az F Type R megmutatja, mennyire szívdöglesztő egy angol sportkocsi
Holmi keverőcsaptelepben és vérmentes húsokban hívő kontinenslakóknak az F Type R megmutatja, mennyire szívdöglesztő egy angol sportkocsi
Fotó megosztása:
Összkerékhajtással az R sem tép darabokra. A hátsókerekes nem volna kíméletes
Összkerékhajtással az R sem tép darabokra. A hátsókerekes nem volna kíméletes
Fotó megosztása:
Jól hozza a vadmacska-tekintetet. Félelmet és csodálatot kelt.
Jól hozza a vadmacska-tekintetet. Félelmet és csodálatot kelt.
Fotó megosztása:
Szerethetik a kerek számokat a Jaguarnál: 5000 köbcenti, 550 lóerő, 300-as végsebesség
Szerethetik a kerek számokat a Jaguarnál: 5000 köbcenti, 550 lóerő, 300-as végsebesség
Fotó megosztása:
Ennyi pénzért csak Nissan GT-R-t kapni hasonló teljesítménnyel. A 911-es Porschék sokkal magasabban szállnak
Ennyi pénzért csak Nissan GT-R-t kapni hasonló teljesítménnyel. A 911-es Porschék sokkal magasabban szállnak
Fotó megosztása:
34 millió körül volt a kupé korábbi ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4x4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért
34 millió körül volt a kupé korábbi ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4x4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért
Fotó megosztása:
19-esnél kisebb felnivel nem is férnének el a 380 mm-es féktárcsák. Acél helyett van szénszálerősítésű kerámia is
19-esnél kisebb felnivel nem is férnének el a 380 mm-es féktárcsák. Acél helyett van szénszálerősítésű kerámia is
Fotó megosztása:
Ha akarjuk, ez is egy J-betű
Ha akarjuk, ez is egy J-betű
Fotó megosztása:
Nagyon penge a hátsó lámpa is
Nagyon penge a hátsó lámpa is
Fotó megosztása:
Nem zavaróan kicsik a tükrök
Nem zavaróan kicsik a tükrök
Fotó megosztása:
Van ennél agresszívabb Jaguar is. Ha hátul hajt
Van ennél agresszívabb Jaguar is. Ha hátul hajt
Fotó megosztása:
A kasztniba simuló kilincsek csak nyitáskor vagy a gombot megnyomva ugranak elő. Ritka szép részlet ez is
A kasztniba simuló kilincsek csak nyitáskor vagy a gombot megnyomva ugranak elő. Ritka szép részlet ez is
Fotó megosztása:
Kezi csókolom!
Kezi csókolom!
Fotó megosztása:
120-nál automatikusan kiemelkedik a légterelő, de gombnyomásra is nyitható-zárható
120-nál automatikusan kiemelkedik a légterelő, de gombnyomásra is nyitható-zárható
Fotó megosztása:
Gombnyomásra is nyitható-zárható
Gombnyomásra is nyitható-zárható
Fotó megosztása:
Zsigulis-régi BMW-s módon előrefelé nyílik a motorháztető. Kompresszor tölti fel a nyolchengerest
Zsigulis-régi BMW-s módon előrefelé nyílik a motorháztető. Kompresszor tölti fel a nyolchengerest
Fotó megosztása:
Nem igazán lehet szebbre rajzolni egy sportautót
Nem igazán lehet szebbre rajzolni egy sportautót
Fotó megosztása:
Hangja feszegeti a nyugati civilizáció határait. A 18,6 l/100 km mért átlagfogyasztás nem nagy ér ezért
Hangja feszegeti a nyugati civilizáció határait. A 18,6 l/100 km mért átlagfogyasztás nem nagy ér ezért
Fotó megosztása:
Belül is mindent a látvány határoz meg. A középső levegőrostélyok kiemelkednek fent, a bőrbe kötött műszerfal közepén, amikor szükség van rájuk
Belül is mindent a látvány határoz meg. A középső levegőrostélyok kiemelkednek fent, a bőrbe kötött műszerfal közepén, amikor szükség van rájuk
Fotó megosztása:
Nem túl sportos a kormány az autó küldetéséhez képest
Nem túl sportos a kormány az autó küldetéséhez képest
Fotó megosztása:
Kiváló az üléshelyzet
Kiváló az üléshelyzet
Fotó megosztása:
Nem sok esélye van a feláras, 700 wattos Meridian-hifirendszernek. A motor és a kipufogó vonzóbb
Nem sok esélye van a feláras, 700 wattos Meridian-hifirendszernek. A motor és a kipufogó vonzóbb
Fotó megosztása:
Veszedelmes erőt szabadíthatunk ki egy gombnyomással
Veszedelmes erőt szabadíthatunk ki egy gombnyomással
Fotó megosztása:
Sportos üzemmódba kapcsolva még jobban szól az autó, kinyit a szelep a kipufogóban, a hangtompítódobot kihagyja az útból a távozó kipufogógáz
Sportos üzemmódba kapcsolva még jobban szól az autó, kinyit a szelep a kipufogóban, a hangtompítódobot kihagyja az útból a távozó kipufogógáz
Fotó megosztása:
Hathengeres, 340 lóerős, kézi váltós kupéval indul a kínálat. Az R 550 lóerőt jelent, automatikus váltóval
Hathengeres, 340 lóerős, kézi váltós kupéval indul a kínálat. Az R 550 lóerőt jelent, automatikus váltóval
Fotó megosztása:
Ha erős a befúvásigény, kiemelkednek a középső szellőzők
Ha erős a befúvásigény, kiemelkednek a középső szellőzők
Fotó megosztása:
Nemcsak kívül szép a kilincs
Nemcsak kívül szép a kilincs
Fotó megosztása:
A kis téglalappal állítható a deréktámasz magassága és helyzete, a kerek gombbal az oldaltámaszok szélessége
A kis téglalappal állítható a deréktámasz magassága és helyzete, a kerek gombbal az oldaltámaszok szélessége
Fotó megosztása:
Nincs sok hely rámolni a belső térben
Nincs sok hely rámolni a belső térben
Fotó megosztása:
Gombnyomásra nyílik a kesztyűtartó
Gombnyomásra nyílik a kesztyűtartó
Fotó megosztása:
Este szépen világít a küszöbdíszléc
Este szépen világít a küszöbdíszléc
Fotó megosztása:
Nagy lenne a 407 literes a csomagtér, de csak pótkerék nélkül
Nagy lenne a 407 literes a csomagtér, de csak pótkerék nélkül
Fotó megosztása:
Gombnyomásra is zárható a csomagtérfedél
Gombnyomásra is zárható a csomagtérfedél
Fotó megosztása:
Gombnyomásra záródik a csomagtérfedél. Általában ez a nőknek ez fontos, hogy ne kelljen pipiskedniük. De hány nő vesz ilyen autót?
Gombnyomásra záródik a csomagtérfedél. Általában ez a nőknek ez fontos, hogy ne kelljen pipiskedniük. De hány nő vesz ilyen autót?
Fotó megosztása:
Maradt a Volvókból átvett tükörállítás. Korábban a Jaguar és a Volvo is a Fordhoz tartozott
Maradt a Volvókból átvett tükörállítás. Korábban a Jaguar és a Volvo is a Fordhoz tartozott
Fotó megosztása:
Nem elég magas a fejtámla, ez az összes egybeépített fejtámlás sportüléssel így volt eddig
Nem elég magas a fejtámla, ez az összes egybeépített fejtámlás sportüléssel így volt eddig
Fotó megosztása:
Mindene a szépség és az elegancia, amiben a briteknél talán senki nem jobb, rajzoljanak akár Aston Martint, Range Rovert
Mindene a szépség és az elegancia, amiben a briteknél talán senki nem jobb, rajzoljanak akár Aston Martint, Range Rovert
Fotó megosztása:
Ennyi pénzért csak Nissan GT-R-t kapni hasonló teljesítménnyel. A 911-es Porschék sokkal magasabban szállnak
Ahogy Rácz Tamás kollégám fogalmazott, ez nem annyira hímtagformájú, mint a Jaguar E-Type vagy
az AMG GTs, amelyek két herén ülő bránerre redukálhatók. A filigrán, a nyitás előtt kiugró kilincsek gyönyörűek, a felnik, a lámpák, a légbeömlők mind bámészkodásra késztetnek.
Belül: elég, ha szép
Bőr borítja a műszerfalat és az üléseket is, a hangulat és a minőségérzet mégsem kiugró. A dísztelen kormány lehetne sportosabb, kaphatna a szimpla bőrborítás helyett Alcantara- vagy velúrréteget, mégiscsak a Jaguar legsportosabb autójában ülünk, annak is a csúcsmodelljében.
A navigációs térkép egyszerű grafikája nem illik az autóhoz, amely egy esztétikai remekmű. Itt a Jaguarok egyedi, középről felemelkedő forgókapcsolója helyett hagyományos fokozatválasztó karral működik az automatikus váltó, ami a puritánabb, sportautós világhoz talán jobban illik.
Belül is mindent a látvány határoz meg. A középső levegőrostélyok kiemelkednek fent, a bőrbe kötött műszerfal közepén, amikor szükség van rájuk
Megfogott viszont a műszerfal tetejéből kiemelkedő két légrostély, amelyek csak akkor nyílnak fel, ha szükség van rájuk. Összességében nem túl harcias a hangulat, ám a sportautós üléshelyzet, a kényelmes, de erősen tartó ülések egyértelművé teszik, hogy az F-Type nem arra való, hogy csak pózoljunk vele a villa előtti felhajtón.
Íme, az autó, amiben egy métert sem kell menni, hogy rabul ejtsen. Elég beindítani az 550 lóerős motort
Megél a hangjából
Legyünk őszinték: a sportautókat pont olyan ritkán használják képességeiknek megfelelően, mint a terepjárókat. Saját versenypályája még azoknak sincs, akik 34 milliót ki tudnak pengetni az autóért, így szinte a legtöbb, amit a hasonlóan elborult teljesítményű autók adhatnak, a hang. És ebben a Jaguar odaver a többieknek. Kipufogó-ropogásával és az agyi lebenyekbe égő üvöltésével az AMG-t is túlkiabálja, az M-es részleget pedig lefújja a térképről.
Hangja feszegeti a nyugati civilizáció határait. A 18,6 l/100 km mért átlagfogyasztás nem nagy ér ezért
Amerikai V8-akat megszégyenítő dörrenéssel indul a nap minden reggel. Kis fordulaton, mély gázra a nyolchengeres szépen gurgulázik, a kompresszor sivítása nem meghatározó a hangélményben, de az is benne van.
Gombnyomásra vagy Dynamic állásban a kipufogó felszabadul és olyan üvöltés tölti be a tájat, ami valóban szélsőséges a nyugati civilizációban. És mennyire jó! Jogosítványunkra nem az eszeveszett gyorsulás a legnagyobb veszély, hanem a függés a hangja iránt. Padlógázon húzatva szól igazán és a gázelvételes puskaropogtatás is csak akkor működik, ha van felemésztendő tempó.
0-200, reggelire
Pár mérési eredmény az Autó Magazin német testvérlapjából: a 0-100-as gyorsulás jobb a 4,1-es gyári adatnál, 4,0 mp. A tesztautó 9,2 másodperccel később szétzúzta a 200-as határt.
A Jaguar kupé és vetélytársai |
Listaár, forint
|
Jaguar F-Type R Coupé AWD (550 LE) |
kb. 33 899 000 |
Mercedes-Benz AMG GTs (510 LE) |
44 912 280 |
Nissan GT-R Premium Edition (550 LE) |
31 600 000 |
Porsche 911 Turbo (520 LE) |
54 737 458 |
A fékevesztett gyorsulást talán a 2,4 mp adja át legjobban, ami 80 és 120 között telik el. Mindezt a mérés alapján 1838 (a forgalmi szerint 1815) kilóval. Pusztító energia van a benzinben és az 5000 köbcentis motorban adott az égéstér, a kompresszorral a levegő is az égéshez, gazdagon.
Száguldás közben
180-nál 3000-et mutat a fordulatszámmérő. Ebből jól látszik, mennyire nem feladat ez az egész autónak. Az egyenesfutás és a futómű tartalékai a 300-as végsebességhez igazodnak Az F-Type kényelme egészen jó. Szélzajból lehetne kevesebb 160 felett, de a civilizált rugózással és a kiváló ülésekkel GT-ként is beválik. A kipufogót gombnyomásra lecsendesíthetjük, de sosem vonul háttérbe. Az fájna is.
a videó a hirdetés után indul
Mivel versenypályán a sportautók is ritkán mennek, pályanapozás nélkül a szénszálerősítésű kerámiafék maradhat nyugodtan az extralistán. Kanyargós országúton 680 Nm és 550 lóerő a két hátsó keréken veszedelmes volna, de a négykerék-hajtású modellben a szoftver úgy osztja az elsőkre is a nekibőszült motor erejét, hogy ne legyen baj.
Árad az erő, az autó ritka harmóniában száguld át az országút kanyarjain. A futómű a Pirelli P Zero gumikkal inkább sportos túrakupét, mint vad sportkocsit csinál az autóból, a kormányzás erői és visszajelzései a kategóriához méltóak. Ebbe a képbe a nyolcfokozatú automata is jobban passzol a kézi váltónál. A ZF váltója üzemmódtól függően villámgyorsan és határozottabban vagy lassabban és lágyabban cseréli az áttételeket, de mindig jókor.
Fogyasztás: számít ez?
Nekünk 18,6 l/100 km átlagfogyasztást sikerült összezenélnünk a Jaguárral, többnyire autópályán és országúton. Aki kasztrálni merészeli, 8,9 literes országúti átlaggal szégyenkezhet.
Városban, ha örülünk az 550 lóerőnek, 23,1 liter elfogy százon, de kis higgadtsággal 13-14 literes vegyes fogyasztásra be lehet rendezkedni. A tank kellően nagy a motor szomjához képest. Az F Type R hatszor erősebb az átlagos autóknál, de csak kétszer annyit fogyaszt. Mi ez, ha nem csúcstechnika?
34 millió körül volt a kupé korábbi ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4×4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért
Tudatmódosító hangjával és valószerűtlen erejével az F-Type, abból is az összkerekes R örökre velünk marad. Az elektromos, trolihangon süvítő jövőben ezekről a gépekről regélünk majd az unokáknak, hogy egykor léteztek olyan autók, amiknek a rendőr a hangjáért kiszedett a sorból. Biztos, úr, ennek az autónak egyáltalán nincs baja.
Mellette – Ellene |
- Mesteri design
- Csodás részletek
- Rakétaszerű gyorsulás
- Ritkább, mint a 911
- Nem akar széttépni (4×4)
- Bombajó ár
- A hangja, feltétlenül
- És volna még a hang is
|
- Lazára hagyott ergonómia
- Dísztelen belső tér
- Enyhe benzinszomj
- Nem akar széttépni
|
10 pontot ér vagy 10 pontot ér? Esetleg kevesebbet?
10 pontot ér vagy 10 pontot ér? Esetleg kevesebbet?