Röviden: Renault Kadjar 2WD 1.5 dCi ZEN – 2015 | |
---|---|
Mi ez? |
Fronthajtású kompakt szabadidő-autó, a Renault Koleos utódja, a Nissan Qashqai testvére |
Mit tud? | Mutatós külső, igényes kivitelezés, tágas, csendes belső |
Mibe kerül? | A belépő modell benzinmotorral épp 6 millió alatt, dízellel 6,7 milliótól, |
Kinek jó? | Bárkinek, aki kompakt méretben, de terepjárós formával keres kocsit |
2008-ban történt, hogy a nemzetközi menetpróbán vezettem a Koleost. Nem állítom, hogy pontosan emlékszem minden részletre a Renault szabadidő-autójával kapcsolatosan, de az biztos, hogy terepen is helytállt és nagyon csendes volt. Éppenséggel óriási siker is lehetett volna az éppen beinduló SUV-hullámban, de lássuk be, a Samsungtól átemelt kocsi külleme nem fogta meg az európai vásárlóközönséget.
Külső
Itt van viszont az új Renault Kadjar, amely jól néz ki. Viszonylag lapos karosszéria, magasra emelve. Vagány. Jóval különlegesebb, drágább modellek esetén szoktam annyi figyelmet kapni egy tesztautóval, mint most. Nézegették, odajöttek, érdeklődtek.
Kicsit rövidebb a Kadjar, mint a Koleos, de nem kétséges, hogy a Captur és az Espace között annak helyét veszi át. Bár az autó a Nissan Qashqai unokatestvére, azzal közös alapokra épül és műszaki megoldásaik, motorjaik is többnyire azonosak, a két autó egészen más karakter.
A Nissan élesebb vonalaival szemben a Renault esetében lágyabb ívekkel találkozunk, amelyek nagyobbnak mutatják a kocsit (ami szélesebb és hosszabb is). Még az övvonalba is sikerült egy hullámot belecsempészni. A francia márkához való kötödést olyan részletek teszik egyértelművé, mint a bumerángszerű fényszórók-hűtőmaszk együttes, vagy az ajtók alsó részén látható hatalmas ív, amelyet jobban felszerelt modelleken króm hangsúlyoz.Szépen illeszkedik a kocsi karakteréhez a krómozott tetősín, amely a hátrafelé szűkülő oldalüvegek krómkeretével együtt eleganciát sugároz. A 19 centis hasmagasság, a forma, illetve a lökhárítók, a küszöbök és a sárvédők fényezetlen szürke részei is hangsúlyozzák, hogy ez egy szabadidő-autó. Pedig ebben az összeállításban nem is az – de erről majd később.
Belső
Az utastérben kevés a kaland, ha nem látnánk a márkajelzést, előbb hinnénk német autónak, mint franciának. Semmi felesleges sallang. Precíz munka, mutatós anyagok párosulnak jó összeszereléssel. Különösen szép a feláras bőrülések varrása. A masszív feketeséget króm és fémszerű részletek puhítják fel. Unalmas, de elegáns kombináció.
Nem lehet panasz a helyre sem, elöl igen tágas a Kadjar, és hátul is elférnek a magasabbak, egyedül a fejtámlák rövid támasztórúdja okozhat gondot. Ami pedig igazán meglepő az az utastér szélessége, túlmutat egy kompakt méretű autón. Csak akkor fogunk érintkezni a mellettünk ülő utassal, ha tudatosan akarunk.
Vezetői szemszögből jó a Kadjar kialakítása remek, a kormány és az ülés távolsága jól beállítható a pedálokhoz képest. Dicséretet érdemelnek a Kadjar ülései, amelyek utazóautóhoz méltó kényelmet adnak. A hagyományos modellekhez képest magasabb üléspozíció jobb rálátást ad a forgalomra.Bár egyre több modellben tűnik fel, még mindig érdekes, hogy teljesen digitális műszeregység szerepelt a kocsiban. Szép a képe, de érdekes, hogy a középső rész a fordulatszámmérővel, sebességjelzővel aprólékosan kidolgozott, míg a szélső részek rajzolata elnagyolt.
Rakodórekeszekből akad elég. A könyöklő alatt egy kisebb és egy nagyobb üreg is található, a kesztyűtartó is öblös, viszont az ajtózsebekbe a félliteres palack is csak szűkösen fért be.
A csomagtartó egy kissé csalódás. 472 literesnek ígéri a Renault, de valahogy nem tűnik akkorának, megküzdöttünk, hogy az egyhetes sátrazásra valahogy beférjünk, pedig alig nagyobb – 500 literes – a saját autónk csomagtartója, amire terveztünk. Talán nem véletlen, hogy a sajtófotókon is kivették a takaróvásznat, mert az nagyon leszűkíti a teret. A Renault Kadjar ugyanakkor még így is többet kínál, mint a Nissan Qashqai (a nagyobb hátsó túlnyúlás miatt), mert annak csomagtartója 439 liter, ugyanakkor a Hyundai iX35-é 591 liter, a Honda CR-V-é 589 liter.
Milyen vezetni?
A Renault Kadjar egy felemelt nagytestű kompakt autó. Vezetése is ennek megfelelő, azaz ballonos kerekein és emelt hasmagasságával sokkal jobban viseli az úthibákat, ugyanakkor a magasabb súlypont miatt kanyarban kevésbé dinamikus a viselkedése, mint egy Megane-é. Futóműve nem franciásan kényelmes, annál feszesebb, nem is jelentős a karosszéria dőlése kanyarokban, a kerek jól tapadnak. Nagyon nyugodt.
Adatlap
Renault Kadjar 1,5 dCi ZEN
Motor | 1461 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 110 LE |
Nyomaték | 250 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,7 sec |
Végsebesség | 181 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,8 l / 100 km |
Kormányzása nem sportosan direkt, de kellően precíz. A fékei jól indítanak a lassítás terén, de nehezen birkóznak, ha tele a kocsi. A hatfokozatú sebességváltó karja kissé kattogósan jár, kicsit hosszú úton is, de pontos. A hatodik fokozat kellően hosszú ahhoz, hogy autópályán is takarékos maradjon a kocsi.
Ám nemcsak ezen múlik, hanem a remek motoron. Az évek óta csiszolgatott 1,5-ös dízel szerepelt a tesztautóban. 260 Nm nyomatéka kellő dinamikát ad az autónak ahhoz, hogy rugalmasan közlekedhessünk városban, országúton vagy akár autópályán is.
Még négy személlyel és agyig pakolva is lazán vitte a kocsit, mindemellé remek fogyasztást produkált. Mindössze 5,6 litert fogyasztott átlagosan, pedig a forgalom ritmusához képest dinamikusan hajtottam.
De senki ne higgye, hogy egy ilyen autó már megoldás a természethez köthető programokhoz. Ebben a konfigurációban semmiképp, hiszen a tesztautó elsőkerék-hajtású. Így aztán az a csúfság is előfordult a kocsival, hogy lazán elakadt egy olyan sárban, ahol előttünk a többiek egy Opel Vectra B-vel simán átmentek. Nem lehet ugyanis kikapcsolni a kipörgésgátlót a Renault-kban, így amint tapadást veszítettek a kerek, az elektronika elvette a gázt. Ki kellett tolni.
Megoldás? Van. Ne menjünk pecázni egy ilyen Renault Kadjarral. Vagy rendeljük meg a kocsihoz az elsőkerék-hajtáshoz elérhető terepsegítő funkciót, amely átírja az ESP-t és elektronikus differenciálzárat is szimulál. De a legjobb, ha 4×4-est választunk, azt viszont csak az új 1,6-os motorral tehetjük meg.
Árak, megéri?
Általában kiemelten jól felszerelt tesztautókat kapunk az importőröktől, hiszen meg akarják mutatni, hol tartanak a fejlesztéseikkel. Na, ez a Kadjar pont nem ilyen. Nem volt benne közlekedésitábla-felismerés, nem volt parkolóasszisztens, holttérfigyelő, aktív fékrásegítés, sőt érintőképernyős navigációs rendszer sem – pedig ezek elérhetők a Kadjarhoz.
Hiányoztak? Nem. Magamnak kellett vezetnem a kocsit, amit szeretek. Volt benne tempomat, ami jól jött autópályán és volt benne tolatóradar, ami szükséges is, mert hátra nehéz kilátni és a kocsi orra sem érezhető tökéletesen. De ezek 15-20 éve is elérhetőek voltak.
A Renault Kadjar 1.5 dCi Zen közepes felszereltségű konkurensei | |
---|---|
Nissan Qashqai Acenta 1.5 dCi (110 LE) | 6 840 000 Ft |
Dacia Duster Exception 1,5 dCi (109 LE) |
4 350 000 Ft |
Hyundai ix35 Comfort 1.7 CRDi (115 LE) | 6 949 000 Ft |
Kia Sportage EX Limited 1.7 CRDi (115 LE) | 6 899 000 Ft |
Volkswagen Tiguan 2.0 CR TDI (110 LE) | 7 949 310 Ft |
Mazda CX5 Attraction 2.2 CD (150 LE) | 9 000 000 Ft |
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD Elegance (120 LE) | 7 579 000 Ft |
Skoda Yeti 1.6 CR TDI Ambition (105 LE) | 5 891 440 Ft |
Toyota Rav 4 2.0 D-4D Active (124 LE) | 7 535 000 Ft |
6 740 000 forintba kerül a közepes felszereltségű 1,5-ös dízelmotorral szerelt Renault Kadjar, amivel olcsóbb, mint a legtöbb konkurense. A bőrüléssel, kulcsnélküli ajtónyitással, kétzónás automata klímával, automata fényszórókkal és automata ablaktörlőkkel felszerelt tesztautó is alig több mint 7 millió, így jó ajánlatnak számít, ha nyugodt vezetést biztosító kényelmes, tágas és főként takarékos kocsit szeretne valaki.
A vevők legtöbbje pedig ilyet akar, így akár a kategória-éllovas Nissan Qashqaira is veszélyes lehet a Renault Kadjar.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|