Röviden – Toyota Avensis 2015 2.0 D-4D | |
---|---|
Mi ez? |
Alaposan átdolgozott, harmadik verzió a középkategóriás Toyota harmadik generációjából |
Mit tud? | BMW-dízelt kapott, takarékosabb, biztonságosabb és csendesebb , de érezhetően javult a futómű is. És megmaradt könnyűnek. |
Mibe kerül? | A legolcsóbb 143 lóerős BMW dízellel 8,5 millió Ft listaáron. |
Kinek jó? | Leginkább nyugodt stílusban vezető, középkorú vagy annál idősebb férfiaknak válhat be. |
Külső
Rápillantottam a mélygarázs félhomályában a barna Avensisre, és egy pillanatig teljesen biztos voltam benne: egy Auris áll tőlem 30 méterre, és valaki csúnyán megviccelt. De mégsem. Ugyan az Avensis a kompakt kategóriás Toyota meghosszabbított padlólemezére épül, egyértelműen nagyobb annál, és a hasonló front részt leszámítva érezhetően többet is nyújt annál, pláne a mostani megújulás után.
Adatlap
Toyota, aminek a BMW az erőssége
Motor | 1995 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 143 LE |
Nyomaték | 320 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,5 sec |
Végsebesség | 200 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Az átalakítás látványos változásokat hozott, de jó, ha tudjuk, az mostani Avensis nem teljesen új modell, hanem egy erősen átdolgozott kivitel, tulajdonképpen a 2008-ban bemutatott autó második és egyben jelentősebb ráncfelvarrása. Hogy miért volt szükség egy 1000 feletti alkatrészt érintő frissítésre a modellváltás helyett, azt valószínűleg a gyengélkedő piac kényszerítette költséghatékonyság magyarázza, de tulajdonképpen teljesen mindegy is az átlag felhasználónak. Utóbbit sokkal inkább érdekli a hétköznapi használhatóság, és azon újítások, amelyek összességben jobb érezhetően jobb autóvá teszik az Avensist.
A jóval markánsabb front szerintünk jól áll a Toyotának, az átdolgozott hátsó sem rontott a kinézeten, oldalról pedig szinte felismerhetetlen az újítás. Tesztautónk barna színével viszont nekem kevésbé sikerült megbarátkoznom, de az is biztos, hogy nem én vagyok a célcsoport. Itthon szinte csak a flottakezelők vásárolnak Avensist, akik néhány idősebb vásárlóval együtt állnak sorba a pénztárnál.
Belső
Az újítással ugrásszerűen javult a minőségérzet az utastérben, ami az egyik legjobb módja annak, hogy megszerettessék a vevőkkel az új Avensist. Kár, hogy ezt leginkább csak némi összeszokás után lehet élvezni, mert a stílus erősen megkérdőjelezhető, bármennyire is szubjektív annak megítélése. Az Avensis műszerfalán találni néhány olyan elemet, amit mostanra már csak Japánban vagy Dél-Koreában használnak – gondolok itt főleg a hőmérséklet-szabályozás kék hátterű kijelzőjére és néhány nem túl modern hatású kapcsolóra.
Az összhatás így tipikusan nem európai autóra vall – ami a kiváló puha minőségű anyagoknak hála azért így is elég könnyen megszokható. A másik oldalon viszont az Avensis olyan nyugodtságot és csendet sugároz, amely abszolút megnyugtató és kellemes együttlétet ígér rövid és hosszú távon egyaránt, bár ehhez a futómű és a motor/váltó ügyes kombinációja is kellett. A helykínálat is kielégítő a kényelmes utazáshoz, elöl abszolút, hátul átlagosan, az 543 literes csomagtérbe pedig lehet pakolni rendesen.
A műszerfalon a két műszer közötti kijelzőt végre színesre cserélték, és a középkonzolra szerelt nagyméretű monitor is megfelel a kívánalmaknak. Biztonsági felszereltségét tekintve is sokat fejlődött az Avensis, bár a konkurensek között vannak azért nagyobb tudással megáldott modellek is. Újdonság a szembejövő autókat kevésbé vakító automatikus távfény-működtetésű LED-es fényszóró, valamint a Safety Sense balesetmegelőző rendszer is, amely 30 km/órával képes csökkenteni a becsapódás sebességét. Az utat pásztázó kamerák felismerik az előzni tilos és a sebességhatárra vonatkozó táblákat, valamint az indexelés nélküli sávelhagyást is, amire hangjelzéssel figyelmeztet az autó. Tempomatból már csak a régi hagyományos választható, adaptív (távolságtartó) nincs az újdonsághoz – ez például visszalépés.
Milyen vezetni?
A dízel Avensis legfőbb erőssége egyértelműen a motorja, amely nem Toyota gyártmány, hanem BMW. Tesztautónkat az erősebb, kétliteres kivitel hajtotta 143 lóerővel és 320 newtonméteres nyomatékkal. A számadatok önmagukban még nem tükröznek semmilyen különlegességet, akárcsak a 9,5 másodperces gyorsulás 0-100 km/óra között, így érdemes inkább kipróbálni, mint egy katalógust lapozgatva véleményt alkotni.
A négyhengeres dízel finoman és kiegyensúlyozottan jár, és ami meglepő, kifejezetten csendesnek tűnik, ami nem mondható el egyébként a BMW-kről. Vezethetősége is kiváló, egyáltalán nem hajlamos lefulladásra, indulástól kezdve kellően nyomatékos, ahonnan folyamatosan kellemes erővel húz. Fogyasztásban is meglepően kedvező, autópályán 6 liter körül fogyaszt, vegyesben pedig 7 literből is megúsztuk 100 kilométerenként.
Utóbbit nem is éppen lassú vezetéssel, bár az sokkal inkább illik az Avensis karakteréhez. A hosszú váltófokozatok, a csendes utastér, az úthibákon is finoman átsuhanó futómű cseppet sem csábít vadulásra, sokkal inkább annak ellenkezőjére. A viszonylag erős oldaldőlés ellenére az Avensis nem kanyarodik bután, a kormányzás eléggé közvetlen, az ESP pedig nem avatkozik be túl korán vagy túl erősen ahhoz, hogy ne tudjunk dinamikusan kanyarodni vele. Ez abszolút pozitív csalódás, az Avensis ezzel a motorral olyan, amilyennek lennie kell.A Toyota Avensis és 4 ajtós vetélytársai | Alapár, forint |
Toyota Avensis 2.0 D-4D (143 LE) | 8 500 000 |
Mazda6 CD150 (150 LE) | 7 969 900 |
VW Passat 2.0 TDI (150 LE) | 8 763 380 |
Összegzés
Egyértelmű előrelépést jelent a megújult Toyota Avensis, amelynek legfőbb erőssége házon kívülről, a BMW-től érkezik. A modernebb utastér és biztonsági elektronikák segítségével egy kellemes, nyugodt hangulatú és megbízható választás az Avensis, amely inkább a kedvező összhatásával hódít, mint egyes részleteivel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|