Itthon próbáltuk ki a Porsche jelenlegi kínálatának egy-egy példányát, és igen, pont olyan volt, ahogy képzeled. Felkészültél, hogy a monitoron keresztül arcon csapjon egy jó nagy adag Porsche-életérzés? Vágjunk bele!
Hat darab autót bocsájtott rendelkezésünkre a hazai forgalmazó: Panamera GTS, 911 Turbo S, Cayman GTS, 911 Carrera 4 GTS, Boxster S és a Cayenne, Macan SUV-páros.
A reggeli sápadt napsütésben úgy álltak a Porschék a parkolóban, mintha a Turbo rágó matricái elevenedtek volna meg, vagy a gyerekszoba falára celluxozott poszterek keltek volna életre, amiről mindig is álmodtunk. Nem viccelek, még most is verítékes a tenyerem, ahogy ezeket a sorokat írom, és valami olyasmi érzés kavarog a gyomromban, mint az első csóknál.
Mert az igazság az, hogy vezettem már egyszer Porschét, az előző generációs GT3 RS-t, de ekkora dózisban kapni a stuttgarti alakulatból, az bizony felér egy LSD-trippel, ami sokkal tovább tart, mint szeretnénk.
Ez miért baj? Azért, mert a függőség azonnal beüt, és már akkor piszkosul szerettem volna egy újabb adagot, mikor elindultam haza. A szer utáni vágy azóta csak erősebb lett. Ki is töltöttem egy lottót, hátha…
Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy még a szívó-érába kóstolhattunk bele, hiszen szép lassan az összes Porsche turbón keresztül fogja venni a levegőt, leáldozik a szívó hathengeres és V8 csillaga, ahogy anno a léghűtéses korszak.
Sokan azt mondják, hogy nincs ezzel semmi gond, az autók teljesítménye javul, míg a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökken. A hangélmény pedig a turbós modellekben is kiváló. Erre annyit mondanék, hogy bullshit, hiszen még a Panamera GTS is klasszisokkal jobban szólt, mint a Turbo S. Mintha Axl Rose-t hasonlítanánk Lemmyhez, mindkettőjük egy isten, de Axl tud énekelni.
Panamera GTS
Nagy kedvencem a bő ötméteres „limuzin”, ami egy tökéletes világban az ideális családi népautót testesítené meg. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy lazán beültem magam mögé (198 centi a magasságom), a csomagtartó pedig 445 literes.
Mindössze két gomb megnyomása szükséges ahhoz, hogy a Panamera levetkőzze a fehérkesztyűs úriembert, és az első sorban pogozó rockerré változzon. Az egyikre az van írva, hogy Sport+, a másikon pedig egy kipufogó piktogram virít. Ez a páros toldja meg apát jó néhány centivel, anyát pedig sikító vadmacskává változtatja.
A futómű és kormányzás felkeményedik, a 4,8 literes V8-as szabadjára engedi mind a 440 lóerőt. Merészebb kanyarokat, esetleg pályázást mégsem vállalnék be vele, hiszen a kéttonnás vas okozhat meglepetést avatatlan kézben.
A Panamera GTS leginkább státuszszimbólum, arra való, hogy maximális kényelemben utazzunk, de ha kell, le tudjuk nyűgözni a szomszédot és a munkatársakat a motorból és kipufogóból érkező hangorkánnal.
911 Turbo S
Ha valakit eszméletvesztés közeli állapotba akarsz hozni, ez a tökéletes fegyver. Csupán annyit kell tenned, hogy álló helyzetből padlógázon gyorsítasz ki, és nem szólsz előtte. Ha azt mondanám, hogy nem lepődtem meg, mikor egy hosszabb egyenesből startolva, kiengedtem a vérét az 560 lóerős Turbo S-nek, akkor hazudnék.
Az agyam a koponyám leghátsó részében kucorodott össze, a gyomrom a torkomba ugrott és elfelejtettem levegőt venni. A mellettem ülő újságíró kolléga is heves zihálással, és néhány nyomdafestéket nem tűrő kifejezéssel reagált, mikor elvettem a gázt.
Az egész autó karaktere olyan, mint egy túlhúzott gitárhúr, ami bármelyik pillanatban elpattanhat, és az ettől való félelem teszi az egészet még izgalmasabbá.
A futómű Sport-módban betonkemény – ez igaz gyakorlatig az összes sportmodellre -, az úthibákat zsigeri szinten éreztük meg, ami ebbe a ligában több mint rendben van. Aki kényelemes szeretne hajókázni, annak ott vannak a Porsche SUV-k.
A „pilótafülke” minden egyes részlete arra van kihegyezve, hogy a sofőr keze alá dolgozzon és már az első néhány perc után világos volt, melyik gomb, kapcsoló vagy kar mire való. A kormány formája és az Alcantara bevonat szinte ordít, hogy markoljuk meg, és soha többé ne akarjuk elengedni.
Két negatívumot tudnék említeni: az egyik, hogy a Turbo S visszafogott hangja kicsit megöli a bulit, a másik pedig általánosságban az összes modellre érvényes; az index- és az ablaktörlőkart kb. egy VW Polóból vették át. Ne már…
911 Carrera 4 GTS
A legőszintébb sportautó, amibe valaha volt szerencsém ülni, természetesen a GT3 RS után. Gyengébb ugyan 130 lóerővel, mint a Turbo S, szédülést nem is okoz a gyorsulás, de a hanthengeres blokk úgy üvölt, mint Bruce Dickinson a Number of the Beast-ben. A szőrszálak nagyjából úgy álltak a hátamon, ahogy a lábam állt a gázon.
A kipufogó annyira hangos, hogy hosszútávon tuti bevérzik az ember füle, ezért jobb kikapcsolni azt a bizonyos gombot, ami a hanghatásért felelős. Persze ettől sem fog olyan csendesen suhanni, mint egy konnektoros Prius, de elviselhető mértékre csökken a zaj.
Sport+ módban gázelvételnél durvább géppuskaropogást kapunk hátulról, mint ami a normandiai partraszálláskor volt.
A határok feszegetést meghagytuk a versenypályák kiváltságának, de azt így is érezni lehetett, hogy az összkerékhajtás sokat segít a stabilitásban, szükség is van rá. A Porsche nem az az autó, amivel keresztben akarunk kijönni a kanyarból, persze meg lehet vele csinálni, de nem áll jól neki.
Cayman GTS
A középmotoros sportautóban megcsillan a Porsche tudásának legjava, hiába jóval olcsóbb az alap 911 Carreránál. A motorvezérlés átírásával 340 lóerőre felhozott szívómotort lehet és kell is forgatni, bőven 7000 fordulat per perc felett váltja el a fokozatokat.
A hathengeres boxer csodásan összhangban szól a sportkipufogóval, a motor saját hangját felerősíti a gyár az utastérben, ami jól hangzik, de nekem az ilyen megoldások kicsit mindig csalódást keltenek. Bár annál klasszisokkal jobb, mintha hangszórókon keresztül kapnánk az élményt.
PSM nélkül a középmotoros felépítés miatt az autó hajlamos kilendíteni a fenekét gázelvételre vagy hirtelen irányváltáskor. Ez abszolút természetes reakció, ha kiiktatjuk az elektronikus segédeket.
Boxster S
Szeretem a kabriókat, de a Boxster nekem annyira szűk volt, hogy nem igazán tudtam kiélvezni, a káprázó napsütés és az 1370 kilóra jutó 315 lóerő ellenére sem.
Durván 10 kilométer után már annyira zavart a szél, hogy a tető felkerült, és ezzel minden elcsendesült. Annyira jól megoldották a zajszigetelést, hogy a motor és a kipufogó hangja is alig szűrődött be az utastérbe.
Ő volt az a Porsche, amit nyugodt szívvel el tudtam engedni, nem vágyakozom utána.
Cayenne S E-Hybrid / Macan S
A két SUV-t hagytam a végére. Kipróbáltam mindkettőt, de a véleményem nem sokat változott azután sem, hogy megtettem velük néhány kilométert: aminek kettőnél több ajtaja van, az bizony nem Porsche, kivéve a Panamerát.
Tisztában vagyok vele, hogy sokkal többet adnak el ezekből, mint sportautókból (legalábbis itthon mindenképpen) és kategórián belül remek városi terepjárók, azonban nem arról szólnak, amiért imádjuk a Porschét.
Ennyiért vásárolhatunk élményeket
A tesztmodellek árai:
- Boxster S – 86 900 EUR (27 millió forint)
- Cayman GTS – 90 801 EUR (28 millió forint)
- 911 Carrera 4 GTS – 136 315 EUR (42,5 millió forint)
- 911 Turbo S – 209 428 EUR (65,4 millió forint)
- Panamera GTS – 141 271 EUR (44,1 millió forint)
- Cayenne S E-Hybrid – 107 618 EUR (33,6 millió forint)
Te melyiket választanád?
911 Turbo S
9% (3)
911 Carrera 4 GTS
3% (1)
Cayman GTS
47% (15)
Boxter S
3% (1)
Panamera GTS
16% (5)
Macan S
16% (5)
Cayenne S E-Hybrid
6% (2)