Röviden – Volvo V60 D4 AWD Cross Country | |
---|---|
Mi ez? |
Családi prémium kombi, terepre emelt tálalásban |
Mit tud? | Elboldogulni könnyebb terepen, kiemelkedő komfortos utazást négy embernek |
Mibe kerül? | 10 930 000 a CC alapára, a Summum csúcsfelszereltséggel 13 070 000 Ft |
Kinek jó? | Aki prémium minőségű, stílususkombit akar, de valami másra vágyik, mint amit a megszokott német és japán márkák nyújtani tudnak |
Mindenekelőtt nem árt tisztázni a Volvo utóbbi években kissé megkavart családfáját. Mert már megszoktuk, hogy a V általában kombit jelöl, az XC pedig a terepre felkészített, illetve SUV típusok azonosítását szolgálja.
Csakhogy jött a svédek kompaktja a V40, ami ugye eleve nem kombi, ráadásul a terepes verzió sem XC40, mint az XC70 esetén, hanem Cross Country. Reméljük helyreáll a zavar az erőben, elvileg három modellcsalád jelent majd a márka jövőjét, a 40-es (V40, XC40), 60-as (S60/V60, XC60) és a 90-es (S90, V90, XC90) család.
Ebbe tagozódik bele a Cross Country felszereltség, amolyan átvezető lépcsőfokként az utcai modellek, és az XC szabadidőautók közé. A Cross Country márkanév története egészen a múlt évezredbe nyúlik vissza. A prémium márkák közül elsőként -1997-ben- a Volvo kínált terepre is alkalmas, különleges stílusjegyekkel felruházott kombi autókat, amikor bevezette a V70 Cross Country modellt.
Ezzel elértünk a konkrét autóhoz, ami esetünkben egy Volvo V60 Cross Country, vagyis az S60-as enyhe terepre szánt kombija, még az előző generációs 2,4 literes öthengeres dízelmotorral.
Kívül
Legmarkánsabb különbséget az aszfaltra szánt kivitelhez képest a hasmagasság 6,5 centiméteres emelése jelenti. Erre jön a tipikus kiegészítő szett: vaskos, matt fekete műanyag keretet kaptak a sárvédők, az ajtók alatt szürkében villan ki a dekorációs célt szolgáló küszöb, a far és frontrészen pedig szintén szürke műanyag elemek, alvázvédő lemezek hirdetik az autó hovatartozását.
Ezzel a barna színnel a lehető legjobb csomaggá érett a modellciklusa utolsó éveit taposó Volvo V60-as. Kiforrott, robusztus stílusával magabiztos benyomást kelt.
Apró részletekben rejlik a vonzereje, a márkától kissé szokatlan, szinte hivalkodó a hűtőrács gigantikus méretű méhsejt mintázatú díszítése, a motorháztető vaskos domborítása, vagy a két, méretes kipufogóvég.
Belül
Bár változott itt-ott, kapott például teljes LCD műszerfalat, a Volvo V60 Cross Country beltere mégis az a klasszikus, svéd módra egyértelmű, mégis kellemesen otthonos benyomást kelti, amit bő tíz éve tálal a márka. Ezért hatalmas előrelépés a Volvo XC90 által megkezdett modellváltási hullám, az a következő tíz év előfutára, a V60 pedig az előző zárása.
A digitális műszeregység megjelenését a baloldali bajuszkapcsolóval változtathatjuk, összesen három opció áll rendelkezésünkre, a takarékos vezetésre buzdító ECO, a mindennapokra célzott elegáns, és a vörös színnel vadított Sport.
Aki már hozzánőtt okostelefonjához, és mindene az érintőképernyő, annak bosszúságot okozhat a csak nyomógombbal irányítható központi kijelző.
Mai szemmel nézve már lassan reagál az egy gombbal noszogatható rendszer, menüi nehezen kezelhetőek, és nyakatekert logikát követnek. Nyilván ez is ízlés dolga, ha valaki vérbeli hifi őrült, biztos értékeli a külön, Sound gombra telepített hangszínszabályzót, de talán akad fontosabb funkció, amit egy érintéssel kellene elérni.
Szintén múltidéző a középkonzol gomberdeje, csak nyomógombból 31 darab akad, és ebben nincs benne a szellőzés kezelőfelülete. Kitűnő viszont az anyaghasználat, a barna öltésekkel varrott kéttónusú bőrülések mellett őrült jól mutatnak a mesteri fabetétek, valamint a finoman megmunkált, az ajtón, a légbeömlők körül, középkonzolon feltűnő fém díszítőelemek.
Hátul ketten utazhatnak kényelmesen, az ülésfűtésnek hála, meleg üleppel, és a négyajtóssal szemben itt a fejük is kényelmesebben elfér, de még így is szűknek mondható az autó méreteihez képest.
Ugyanez jellemzi a csomagteret is, a Volvo V60 CC, amolyan sportkombi, inkább a formára, mintsem az óriási raktérre hegyezték ki. Alaphelyzetben 430 literes csomagtere 1241 literig bővíthető, és ezzel bőven elmarad az ellenlábasokkal szemben, (Škoda Octavia Scout 610-1740 liter, VW Passat Alltrek 588-1716 liter, Opel Insignia Country Tourer 540-1530 liter,). A nagyobb hasmagasság miatt a csomagokat is magasabbra kell emelni, de legalább perem nem akadályozza a pakolást, a 40-20-40 arányban dönthető üléseket előre engedve sík rakodófelületet kapunk.
Milyen menet közben?
Kiforrott technika dolgozik a kínálat tetejét jelentő D4 AWD verzióban. A 2,4 literes, 190 lóerős, 420 Nm nyomatékú dízelmotortól hatfokozatú automata váltón keresztül jut el a a mozgási energia mind a négy hajtott kerékhez.
Öthengeres hangjával ma már egy kihalófélben lévő fajt képvisel, egyedi orgánuma erőteljes gyorsítások alkalmával egyértelműen felismerhető, és ez olyan zaj, amit vétek lenne elszigetelni az utasok fülétől.
Megvan benne az a számokkal, görbékkel nehezen igazolható érzés, a „köbcentiből tolás”. Lehet, hogy csak szentimentális gondolat, mégis mintha ezt a szekeret még öt ökör húzná, és nem ötezer doppingolt, mesterségesen felpumpált patkány.
Pörgetni felesleges, a 20 szelepes blokk 4000-es fordulatnál leadja maximális teljesítményét, 420 Nm nyomatéka pedig 1500-tól rendelkezésre áll. Sőt, sietni is felesleges, de nem is fogunk őrülten előre törni, mert a Volvóktól megszokott maximális komforton a V60 CC még csavar egyet a kényelem irányába.
A régi vágású Geartronic automata puhán kapcsol, a magasabb építés miatt beépített hosszú rugók áldásként hatnak a hazai utakon, és bár 18 colosak a felnijei, mégis megnyugtató 235/50-es a gumiméret. Ez az érték ma már húsos oldalfalúnak számít, és még egy lapáttal rátesz a már említett, úthibákat kisimító, kátyúkat, felnit metsző repedéseket semlegesítő karakterre.
Ülései kiválóak, a hátnak hosszú úton kíméletes, ugyanakkor megfelelő tartást adó darabok, aki sokat utazik, és ez fontos szempont az nem fog csalódni a svédek régóta bevált megoldásában.
1823 kilogrammos tömeg, összkerékhajtás, automata váltó, ehhez az összeállításhoz a 8,3 literes, főleg autópályán mért átlagfogyasztás kifejezetten jónak mondható.
Érdekes jelenség a Volvo V60 CC. Van benne egyfajta klasszikus hangulatú luxus, az anyagok, a beltér hangulata, az összeszerelés, az öthengeres motor svéd felsőbbrendűséget hirdet, és nem is okoz csalódást.
A Volvo XC60 D4 AWD és pár hasonló méretű, tudású családi autó |
Listaár, forint |
|
Seat Leon ST X-perience (184 LE) | 9 980 040 | |
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive aut. (150 LE) | 11 149 000 | |
Skoda Octavia 4×4 Scout (184 LE) | 9 120 690 | |
Volvo XC60 D4 AWD (181 LE) | 10 930 000 |
Feltéve, ha nem a legfrissebb, legújabb technológiai megoldásokat várjuk egy autótól. Főleg a tiszta lappal induló, teljes generációt váltó, új XC90 mellett érezhető ez, ha négyhengeres motorból facsart lóerőhegyek, óriási kijelzők, minden létező digitális extra az elvárás, akkor inkább várni kell pár évet a hasonló tulajdonságokkal felvértezett utódra.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|