Röviden – Opel Astra K 2016 |
Mi ez? |
11. generáció az Opel kompakt autójából, új alapokon, új motorokkal, kisebb méretben és súllyal. |
Mit tud? |
Amit ma kell: könnyebb, takarékosabbak a motorjai, nagyautós extrákat kínál fejlett online funkciókkal és okostelefon-integrálással. |
Mibe kerül? |
4 850 000 Ft a 100 lóerős szívó 1,4-es alapára, a 136 lóerős dízelé Innovation kivitelben 7 220 000 Ft. |
Kinek jó? |
Céges és családi autóként is beválik a 2016 elejétől kombiként is kapható újdonság.
|
Csomag, you know, package – mondta volt Matolcsy György, és ismertebbé tette ezt a jó kis angolszász kifejezést. Az autófejlesztők a packaging névvel a kocsit meghatározó adottságokat illetik, és a kifutó J Astrának pont ilyen strukturális bajai voltak.
Alapjaiban új
Terebélyes és igen nehéz karosszériájában átlagos volt a helykínálat, akár 20 collos kerekekre tervezett futóműve és fékrendszere túl nehéz lett, ami a fogyasztáscsökkentés kényszere miatt váltást igényelt.
a videó a hirdetés után indul
Modelltől függően 120-200 kilóval könnyebb lett az autó, most átlagos a kategóriában. A könnyítés részleteit szépen összeszedte a gyár, például a csendesebb motorokkal 4,5 kilót spóroltak meg a kipufogórendszeren. A súlytakarékosság a motorházfedelén azonnal érezhető, a gázos teleszkóp helyett könnyebb és olcsóbb pálcás kitámasztású lemezt szilfid hölgyek is lazán felnyitják.
Kívül kisebb, belül tágasabb, akár két mázsával könnyebb és még online támogatás is van hozzá. Vezettük az új Opel Astrát
Kívül kisebb, belül tágasabb, akár két mázsával könnyebb és még online támogatás is van hozzá. Vezettük az új Opel Astrát
Fotó megosztása:
Több mint 24 millió kompakt autót gyártott az Opel, középen a 11-ik generáció. A kontinentális Európában 1991-től vették át az angol Vauxhallnál addig is használt nevet a sorban a hatodik, F Astrával
Több mint 24 millió kompakt autót gyártott az Opel, középen a 11-ik generáció. A kontinentális Európában 1991-től vették át az angol Vauxhallnál addig is használt nevet a sorban a hatodik, F Astrával
Fotó megosztása:
Érezhetően fürge, kecses autó az új Astra. Az egyliteres turbós motor mindenre elég benne. Érdekes a sávtartórendszer, amely nem középen tartja az autót, hanem elengedi a sáv széléig és onnan, a rántásokkal is figyelmeztetve kormányozza vissza az autót, nagyon kitartóan
Érezhetően fürge, kecses autó az új Astra. Az egyliteres turbós motor mindenre elég benne. Érdekes a sávtartórendszer, amely nem középen tartja az autót, hanem elengedi a sáv széléig és onnan, a rántásokkal is figyelmeztetve kormányozza vissza az autót, nagyon kitartóan
Fotó megosztása:
Egyelőre német rendszámos kocsikat vezettünk, novembertől lesznek kaphatóak az első új Astrák Magyarországon
Egyelőre német rendszámos kocsikat vezettünk, novembertől lesznek kaphatóak az első új Astrák Magyarországon
Fotó megosztása:
Rajzon minden autó annyira futurisztikus, mintha nem is ebből született volna a szériaváltozat
Rajzon minden autó annyira futurisztikus, mintha nem is ebből született volna a szériaváltozat
Fotó megosztása:
Jól mutat a belső tér, a kihúzható lábtámaszos ülések nagyon kényelmesek
Jól mutat a belső tér, a kihúzható lábtámaszos ülések nagyon kényelmesek
Fotó megosztása:
Többféle elképzelés születik a rajzasztalon, ezt a változatot elvetették az Opelnél
Többféle elképzelés születik a rajzasztalon, ezt a változatot elvetették az Opelnél
Fotó megosztása:
Kisebb érintőképernyővel is létezik az autó, ez a legdrágább
Kisebb érintőképernyővel is létezik az autó, ez a legdrágább
Fotó megosztása:
Kellemes az üléshelyzet. Az AGR-ülés sajnos csak a bőrkárpittal csomagban kapható, félmillió forintért, de a képen az egyszerűbb látható, ami szintén jó
Kellemes az üléshelyzet. Az AGR-ülés sajnos csak a bőrkárpittal csomagban kapható, félmillió forintért, de a képen az egyszerűbb látható, ami szintén jó
Fotó megosztása:
Ez a kevésbé nagy érintőképernyő. Az Astra az Apple CarPlay és az AndroidAuto rendszerekkel is jól boldogul
Ez a kevésbé nagy érintőképernyő. Az Astra az Apple CarPlay és az AndroidAuto rendszerekkel is jól boldogul
Fotó megosztása:
Az utas oldalára nem rendelhető a páratlanul kényelmes AGR ülés, ami az Aktion gesunder Rücken rövidítése
Az utas oldalára nem rendelhető a páratlanul kényelmes AGR ülés, ami az Aktion gesunder Rücken rövidítése
Fotó megosztása:
Bal oldalon a WiFi és a helyadat-küldés kapcsolója, mellette az OnStar gombot megnyomva telefonálhatunk az operátornak. Balra a segélyhívó gomb, de légzsáknyitásnál a rendszer magától értesíti a mentőket és átadja az autó koordinátáit
Bal oldalon a WiFi és a helyadat-küldés kapcsolója, mellette az OnStar gombot megnyomva telefonálhatunk az operátornak. Balra a segélyhívó gomb, de légzsáknyitásnál a rendszer magától értesíti a mentőket és átadja az autó koordinátáit
Fotó megosztása:
Egyszerre hét kütyüt csatlakoztathatunk a fedélzeti hotspothoz, amihez külön SIM-kártya kell
Egyszerre hét kütyüt csatlakoztathatunk a fedélzeti hotspothoz, amihez külön SIM-kártya kell
Fotó megosztása:
Sakktáblának hívják ezt a tesztet. Az a cél, hogy az eltérő tapadású felületen a fékerő adagolásával az autó ne forduljon keresztbe, ne húzzon el, de ne is tartson 150 méterig, mire megáll
Sakktáblának hívják ezt a tesztet. Az a cél, hogy az eltérő tapadású felületen a fékerő adagolásával az autó ne forduljon keresztbe, ne húzzon el, de ne is tartson 150 méterig, mire megáll
Fotó megosztása:
Modelltől függően 120-200 kilóval könnyebb az autó, ami a motorváltozaton is múlik
Modelltől függően 120-200 kilóval könnyebb az autó, ami a motorváltozaton is múlik
Fotó megosztása:
215 km/óra a 150 lóerős 1,4 Turbo végsebessége, tehát lesznek erősebb modellek is a dudenhofeni tesztpályán készült kép szerint
215 km/óra a 150 lóerős 1,4 Turbo végsebessége, tehát lesznek erősebb modellek is a dudenhofeni tesztpályán készült kép szerint
Fotó megosztása:
Folyamatosan méri az autó a követési távolságot és jelzi, ha ráfutásos ütközés fenyeget
Folyamatosan méri az autó a követési távolságot és jelzi, ha ráfutásos ütközés fenyeget
Fotó megosztása:
Maradt a táblafelismerés, ami nem kapcsolódik automatikus fékezéshez a kiírt sebességre. Alul a holttérfigyelés és a sávtartás ikonjai
Maradt a táblafelismerés, ami nem kapcsolódik automatikus fékezéshez a kiírt sebességre. Alul a holttérfigyelés és a sávtartás ikonjai
Fotó megosztása:
Audikból ismer a Matrix-LED-technika. A 16 LED-del körbevilágítható távfénnyel a szembejövő autó, a vezető vakítása nélkül
Audikból ismer a Matrix-LED-technika. A 16 LED-del körbevilágítható távfénnyel a szembejövő autó, a vezető vakítása nélkül
Fotó megosztása:
400 000 Ft a legmenőbb fényszóró felára, ugyanennyiért adják az állóhelyzeti fűtést is
400 000 Ft a legmenőbb fényszóró felára, ugyanennyiért adják az állóhelyzeti fűtést is
Fotó megosztása:
Messzebbre világít a xenonnál a LED-es fény, de az a fő, hogy csak az érkező autó sávjában kell visszavenni a fényerőt, a többi maradhat reflektoron
Messzebbre világít a xenonnál a LED-es fény, de az a fő, hogy csak az érkező autó sávjában kell visszavenni a fényerőt, a többi maradhat reflektoron
Fotó megosztása:
Nem minden modellhez jár Watt-rudazatos hátsó futómű. Az egyszerű, csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés ezzel kiegészítve stabilabban tarja az autót, nem kellett durván felkeményíteni a szilentblokkokat a jó úttartáshoz
Nem minden modellhez jár Watt-rudazatos hátsó futómű. Az egyszerű, csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés ezzel kiegészítve stabilabban tarja az autót, nem kellett durván felkeményíteni a szilentblokkokat a jó úttartáshoz
Fotó megosztása:
Alvázburkolat nélkül 0,285 az alapváltozat alaktényezője, ez kifejezetten jó
Alvázburkolat nélkül 0,285 az alapváltozat alaktényezője, ez kifejezetten jó
Fotó megosztása:
Nagyobb teljesítményű motorokkal és a kombi januári bevezetésével tágabb lesz az árspektrum a mostaninál
Nagyobb teljesítményű motorokkal és a kombi januári bevezetésével tágabb lesz az árspektrum a mostaninál
Fotó megosztása:
Modelltől függően 120-200 kilóval könnyebb az autó, ami a motorváltozaton is múlik
Nincs alsó burkolat, mert a hátsó futómű áttervezésével sikerült kiküszöbölni a költségeket és a súlyt növelő alvázpaneleket. Így is 0,285 az alaktényező. Egy Opelnél ezen nem lepődünk meg, ők többször is kategóriaelsők voltak a csepp Kadett GSi 0,30-as vagy az A Omega 0,28 értékével, nem beszélve a Calibráról, amely 0,26-os alaktényezővel a komplett autóipar legjobbja volt.
Kívül kisebb, belül nagyobb
Sokat kapott az előző Astra a rengeteg műszerfali gomb és kapcsoló miatt, ami szerintem csak elsőre nehezítette az autó használatát, a belső teret megismerve használható volt. Az ügyfelek azt mondták, hogy hasznos a külön bizgentyű minden funkcióhoz, míg a kocsiban évek helyett egy-két hetet töltő autós újságírók szapulták ezt a kialakítást.
Jól mutat a belső tér, a kihúzható lábtámaszos ülések nagyon kényelmesek
Szerencsére az átszabás nem hozta magával az Insignia szerencsétlen tapipadját. A funkciók egy része érintőképernyővel használható, amihez pedig érdemes külön gombot és kapcsolót tenni, ott megmaradt a közvetlen hozzáférés. Az érintőképernyő gyors és intuitívan használható megoldás, a mögötte lévő számítógépes kapacitással megússzuk az idegesítően lassú válaszidőket.
Nem lesz Classic IV
Információink szerint az F, a G és a H Astra után a 2009-től gyártott J-ből már nem lesz olcsóbb belépőmodell utódjával párhuzamosan. A korábbi Astra mégsem tűnik el az új modell őszi bevezetésével, lépcsős háttal továbbra is gyártásban marad. A bemutatón próbáltam kideríteni, mi lesz a szedánnal, de csak annyit tudtam meg, hogy az új generációból még nem volt szó róla, a jelenlegi viszont kapható marad még egy ideig.
Azért is éreztük magunkat annyira otthon az új Astrában, mert az a bunkerszerű masszivitás és örökautó-érzet, amit az elődben igenis szerettünk, nem veszett oda a könnyebb felépítéssel. Az Astra K jó minőségi benyomást kelt. Nem annyira, mint a Golf VII, de tetszetős belül, egyedül a torzító hátsó szélvédőn lepődtünk meg. Azért tűnt fel, mert a tükörből viszonylag nehéz volt felismerni a mögöttünk jövő autót.
Íme, egy botcsinálta telefonos video az utastérről
a videó a hirdetés után indul
Egész közel a belső tükörhöz találni a fedélzeti wifiszóró gombját. A jelszó a központi kijelzőn jelenik meg, a csatlakoztatás gyorsan megvan. Az internet-hozzáférés külön SIM-kártyával működik és a külső antennával kis akkufogyással teszi lehetővé a világhálós szörfözést maximum hét készülékkel. 230 voltos konnektort nem láttunk a kiállított autókban és az extralistán sem, a kütyük töltését a két hátsó (+10 000 Ft) és a könyöklő alatti USB-csatlakozók teszik lehetővé a 12 voltos aljzatok mellett.
OnStar Amerikából
Fent látható az Astra nagy mutatványa, az OnStar kék gombja is. Amerikában közel két évtizede működik a General Motors rendszere, amely segélyhívásra is alkalmas, de gyakoribb funkciója a 0-24-es ügyfélszolgálat. A gombot megnyomva az autó felhívja a diszpécsert, aki aztán sok mindenben tud segíteni, amit egy internet elé ültetett call center-munkatárs megoldhat.
Kellemes az üléshelyzet. Az AGR-ülés sajnos csak a bőrkárpittal csomagban kapható, félmillió forintért, de a képen az egyszerűbb látható, ami szintén jó
Én épp az osztrák-magyar határ lezárásáról kérdeztem a hívást fogadó urat, de akár leküldi a navigációsrendszerbe a környékbeli éttermek és benzinkutak címét stb. Majdnem olyan, mintha volna egy beépített asszisztensünk.
Légzsáknyitásos balesetet észlelve a rendszer automatikusan segélyhívást küld, továbbítva az autó koordinátáit. Ezen az életünk múlhat, ha például éjjel lefutunk az útról vagy néptelen szakaszon ér baleset, ahol nincs, aki jelentse az ütközést. A WiFi-gombot öt másodpercig benyomva ki- és bekapcsolható a helyküldés a központnak, ha nem akarjuk az orrukra kötni, merre járunk és hol mennyit időzünk az autóval. A helyadatokat így csak balesetkor kapja meg az OnStar.
Bal oldalon a WiFi és a helyadat-küldés kapcsolója, mellette az OnStar gombot megnyomva telefonálhatunk az operátornak. Balra a segélyhívó gomb, de légzsáknyitásnál a rendszer magától értesíti a mentőket és átadja az autó koordinátáit
Általános színvonalán kívül ebben is látszik, hogy az Astra német autó. Németországban a magánszféra védelmének más a helyi értéke, mint itthon. Ott nem az a reakció, hogy biztos takargatnivalója van, hanem az a gyanús, aki szaglászik a polgár körül, legyen az állami szerv vagy magáncég.
Ebben a kategóriában még nem találkoztam ülésszellőztetéssel, ami szintén elérhető az új Opel Astrához. A háromfokozatú, ventilátoros légelszívás rekkenő hőségben nagyon kellemes tud lenni, főleg a köztudottan pazar, AGR-komfortülésekben. Az Aktion gesunder Rücken egy hátfájás ellen küzdő csoport, az ő tanúsítványuk sokat ér az autógyártóknak.
Audikból ismer a Matrix-LED-technika. A 16 LED-del körbevilágítható távfénnyel a szembejövő autó, a vezető vakítása nélkül
Sajnos a remekül beállítható csodaülés félmillió forintba kerül, mert a 350 ezres bőrkárpithoz kapcsolt extra és az utas oldalára felárért sem rendelhető. Utas oldalon és egyszerűbb kivitelű autóban a bal egyben is kipróbáltuk az egyszerűbb ülést, amely nem ennyire kiemelkedő, de remek darab.
Motorok: turbóval jó az ezres
Kétféle motorral vezettük az autót. A jó hír, hogy már az egyliteres, turbós háromhengeressel nagyon harmonikus, kerek egész az új Astra. Egy autóbuzinak talán elnézhető, ha fontos a legalább 200-as végsebesség is, amit ez a motor szintén tud. Enyhe morgásán hallani a hiányzó hengert, de a kiegyensúlyozótengelyes benzines egész kulturáltan forog.
Több mint 24 millió kompakt autót gyártott az Opel, középen a 11-ik generáció. A kontinentális Európában 1991-től vették át az angol Vauxhallnál addig is használt nevet a sorban a hatodik, F Astrával
170 Nm nyomatékot ad le 1800-4250 között, ereje a Tátra előhegyeinek kaptatóin is elég volt. Végre kellemesen kapcsolható váltó jár hozzá, az ezresnél és az 1,4-es szívómotornál öt, a többiben hat fokozattal. A hajszolástól sem mentes tesztutat 6,4 l/100 km számítógép szerinti átlaggal tette meg, aminek örültem is. Egészen addig, amíg a szintén új, 1,4 literes turbóval érkező kollégák el nem mondták, hogy a nagyobb motor két decivel kevesebbet írt ki.
Ez a kevésbé nagy érintőképernyő. Az Astra az Apple CarPlay és az AndroidAuto rendszerekkel is jól boldogul
Érezni, hogy az erősebbik 1,4 Turbóval mire adjuk ki a pénzt: 11,2 helyett 8,3-8,5 mp a 100-ra gyorsulás és a 150 lóerős motor jóval erősebben húz az egyliteresnél. Szükség nincs rá, de élvezeti értékként jól jön.
Nincs adaptív futómű
Kétféle hátsó kerékfelfüggesztés van az autóhoz. Az ezres alá feküdve nem láttuk a Watt-himbás futóművet, ami az 1,4-esben benne volt. Sajnos a már a H Astrához is elérhető FlexRide adaptív lengéscsillapítás már nem elérhető a kényelmes, automatikus és sportos beállítással.
Érezhetően fürge, kecses autó az új Astra. Az egyliteres turbós motor mindenre elég benne. Érdekes a sávtartórendszer, amely nem középen tartja az autót, hanem elengedi a sáv széléig és onnan, a rántásokkal is figyelmeztetve kormányozza vissza az autót, nagyon kitartóan
Az első pár száz kilométeren úgy tűnt, hogy az alapfutóművet igazán eltalálták. A sima egyliteres ötajtóssal a középhegységbeli országutakon szépen lehetett hasítani. Finomak a kormányerők, az autó szinte rádobja magát az ívekre, nagyon jóindulatú és tényleg le kell nézni az órára, különben 140-nel indítjuk el a kanyarokat.
Minden fokozat tág tartományban használható, a kettes elér százig. Az új Opel Astra fürge autónak mutatta magát, jóllehet 1260 kilóról induló önsúlyával továbbra sem könnyű a kategóriatársakhoz képest. A kis motor a feltöltéssel elbírja a helyesen áttételezett ötfokozatú váltót (130-nál 3000 a fordulatszám), a zajszint csekély.
Árak: 4,9-7,2 millió Ft
Várhatóan novemberben kezdődik az autó értékesítése itthon, alapáron légkondicionálóval. A 100 lóerős 1,4-es szívó benzines 4 850 000 forinttól kapható, a 136 lóerős dízel listaára a leggazdagabb felszereltséggel 7,2 millió forinton tetőzik.
Nagyobb teljesítményű motorokkal és a kombi januári bevezetésével tágabb lesz az árspektrum a mostaninál
Továbbra is rengeteg, egyesével is megrendelhető extra szerepel az érlistában, többnyire ésszerű összegkért az állófűtéstől a négyévszakos abroncson át a 400 000 forintért adott Matrix-LED-es fényszórókig.
Ebben nem az a nagy szám, hogy a tompított és a távfényt is diódák adják, hanem ezek elektronikus vezérlése. Matrix-LED fényszóróval én utoljára az Audi A8-ban találkoztam, ami mutatja is, milyen váratlan ez a megoldás a kompakt autók között. A 16 LED variálásával az autó ahol lehet, fenntartja a távfényt, csak szegmensek visszavételével kitakarja a fénykévéből a vakítással fenyegetett autósokat. Például körbelövi a szembejövőt a reflektorral, de letompítja azt a sávot, ahol a vezetőt zavarná a fénykévével.
Folyamatosan méri az autó a követési távolságot és jelzi, ha ráfutásos ütközés fenyeget
Itthon egy alaposabb teszt után azt is igyekszünk kideríteni, hogy milyen az új Opel Astra a Golfhoz, a Peugeot 308-hoz és az átdolgozott Focushoz képest. Az már a menetpróbán eldőlt, hogy az új autót csak a kategória legelejéhez érdemes mérni.
10 pont, egy sem vagy a kettő között valahol? Hogy tetszik a K Astra?
10 pont, egy sem vagy a kettő között valahol? Hogy tetszik a K Astra?