Röviden – Peugeot 308 GT |
Mi ez? |
A 2014-es Év Autójának sportváltozata, a GTI előfutára |
Mit tud? |
Erős, játékos, jó vezetni és kényelmes elől, hátul kevésbé |
Mibe kerül? |
Kereken 7,5 millió forint a 205 lóerős benzinmotorral, extrák nélkül |
Kinek jó? |
Aki szeret dinamikusan, városban a sor elején autózni és pirosnál meglepetést okozni
|
Mielőtt bárki azt gondolná, hogy a Peugeot 308 GT csakis sebtapasz lehet, míg megérkezik a 270 lóerős GTI, az nagyot téved. A „kistestvér” kicsit több mint kétszáz lóereje is rettentő jól mozgatja az ötajtós változatot, és a franciák jól sakkoztak, nem áldozták fel a visszafogott, sportos eleganciát az ízléstelen giccs oltárán. Egyszerűen jó ránézni a GT-re. Volt olyan, hogy csak azért álltam fel meló közben, hogy az autón legeltessem a szemem az ablakból.
Elegáns, sportos, minimalista. Pontosan ilyennek kell lennie egy mai középkategóriás kompaktnak, ami több mint 180 lóerő, de 250-nél kevesebb. Maradjon csak a szárny, a légterelő vagy a szélesített kerékjárat a nagyok privilégiuma. A 308 GT tudja, hol a helye a ranglétrán, és egy percig sem kell szégyenkeznie miatta.
Lukács Lacit sem azért szeretjük, mert kivágja a négy oktávot.
Nem kell sasszem hozzá, hogy azonnal felismerjük a különbséget az alapmodell és a sportos kivitel között. A motorháztetőről a hűtőmaszkra költözött az oroszlán, a fényszórók diódás technológiát kaptak, oldalanként 62 darab LED-del világítja meg az utat. Szintén új a futófénnyel dolgozó első irányjelző, mely a lökhárítóba vágott légbeömlők fölött mutatja kanyarodási szándékunkat.
Profilból küszöbtoldatairól és a sportgumikkal szerelt, szintén új, 18 colos felnikről ismerszik meg a 308 GT, hátul pedig elmaradhatatlan stíluselem az áldiffúzor-dupla kipufogó páros. A GT-logó három alkalommal is visszaköszön: az első lökhárítón, a kerékíveken és a csomagtartó ajtaján. Így bármelyik irányból is találkozunk az autóval, azonnal be tudjuk azonosítani, és nem kezdünk el izmozni, mert csúnya meglepetést okozhat, mikor a lámpa zöldre vált.
Kereken 7,5 millió forint a 205 lóerős benzinmotorral, extrák nélkül.
Kereken 7,5 millió forint a 205 lóerős benzinmotorral, extrák nélkül.
Fotó megosztása:
A motorháztetőről a hűtőmaszkra költözött az oroszlán, a fényszórók diódás technológiát kaptak, oldalanként 62 darab LED-del világítja meg az utat.
A motorháztetőről a hűtőmaszkra költözött az oroszlán, a fényszórók diódás technológiát kaptak, oldalanként 62 darab LED-del világítja meg az utat.
Fotó megosztása:
Profilból küszöbtoldatairól és a sportgumikkal szerelt, szintén új, 18 colos felnikről ismerszik meg a 308 GT.
Profilból küszöbtoldatairól és a sportgumikkal szerelt, szintén új, 18 colos felnikről ismerszik meg a 308 GT.
Fotó megosztása:
Elmaradhatatlan stíluselem az áldiffúzor-dupla kipufogó páros.
Elmaradhatatlan stíluselem az áldiffúzor-dupla kipufogó páros.
Fotó megosztása:
A csomagoknak 420 liter áll rendelkezésre, ami lehajtott ülésekkel 1228-ig bővíthető. Cementes-zsákot jobb furikból beemelni, nem földről, ugyanis a küszöb elég magas.
A csomagoknak 420 liter áll rendelkezésre, ami lehajtott ülésekkel 1228-ig bővíthető. Cementes-zsákot jobb furikból beemelni, nem földről, ugyanis a küszöb elég magas.
Fotó megosztása:
Az ötajtós változat nem ígér semmi jót a nagyobb termetű utasoknak, akik hátul szeretnének helyet foglalni.
Az ötajtós változat nem ígér semmi jót a nagyobb termetű utasoknak, akik hátul szeretnének helyet foglalni.
Fotó megosztása:
Imádtam, hogy a kis kormány fölött láttam a robotszemekbe foglalat műszeregységet.
Imádtam, hogy a kis kormány fölött láttam a robotszemekbe foglalat műszeregységet.
Fotó megosztása:
Alul egyenesre vágott kormány, GT-logóval.
Alul egyenesre vágott kormány, GT-logóval.
Fotó megosztása:
A fordulatszámmérő mutatója visszafelé mozog, ez elsőre zavaró lehet, de hamar meg lehet szokni.
A fordulatszámmérő mutatója visszafelé mozog, ez elsőre zavaró lehet, de hamar meg lehet szokni.
Fotó megosztása:
A sport kapcsoló megnyomásakor pirosra váltanak műszeregységek, morgósabb motorhangot és feszesebb kormányzást kapunk.
A sport kapcsoló megnyomásakor pirosra váltanak műszeregységek, morgósabb motorhangot és feszesebb kormányzást kapunk.
Fotó megosztása:
Az ülés combban szűk volt, bár ez főleg a 198 centimnek köszönhető, amihez 100 kilogramm társul.
Az ülés combban szűk volt, bár ez főleg a 198 centimnek köszönhető, amihez 100 kilogramm társul.
Fotó megosztása:
Piros, piros cérna mindenhol!
Piros, piros cérna mindenhol!
Fotó megosztása:
Elöl 7, hátul 10 milliméteres ültetés az alapmodellhez képest.
Elöl 7, hátul 10 milliméteres ültetés az alapmodellhez képest.
Fotó megosztása:
Csendes, de szép kipufogóvégek.
Csendes, de szép kipufogóvégek.
Fotó megosztása:
A Peugeot 308 GT-re nemcsak ránézni jó, de vezetni is izgalmas. A 205 lóerő teljesítményű, 1,6 literes turbómotor 285 Nm nyomatéka könnyedén repíti az üresen 1200 kilós kompaktot.
A Peugeot 308 GT-re nemcsak ránézni jó, de vezetni is izgalmas. A 205 lóerő teljesítményű, 1,6 literes turbómotor 285 Nm nyomatéka könnyedén repíti az üresen 1200 kilós kompaktot.
Fotó megosztása:
Perforált bőr a kormányon, amit nagyon jó fogni.
Perforált bőr a kormányon, amit nagyon jó fogni.
Fotó megosztása:
Az ülés nem csupán elektromosan állítható, de masszíroz is.
Az ülés nem csupán elektromosan állítható, de masszíroz is.
Fotó megosztása:
Kinek jó? Aki szeret dinamikusan, városban a sor elején autózni és pirosnál meglepetést okozni.
Kinek jó? Aki szeret dinamikusan, városban a sor elején autózni és pirosnál meglepetést okozni.
Fotó megosztása:
Elegáns, sportos, minimalista.
Elegáns, sportos, minimalista.
Fotó megosztása:
Kereken 7,5 millió forint a 205 lóerős benzinmotorral, extrák nélkül.
Csendes, de szép kipufogóvégek.
Belső
Adatlap
Peugeot 308 GT
Motor |
1598 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
205 LE |
Nyomaték |
285 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
7,5 sec |
Végsebesség |
235 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,6 l / 100 km |
Az utasteret alapvetően a sötét szín uralja, amit mindenhol piros cérnával varrtak el a sportosság jegyében. Na, ez már picit súrolja a giccs oldalvonalát, de a partjelző még nem fújta be a bedobást.
Talán az európai autógyártás legmegosztóbb elemét sikerült beépíteni a 308-ba, ez pedig a perforált bőrrel bevont, apró, szimulátorszerű kormány, amit vagy utálni, vagy imádni lehet, nincs középút. Én az utóbbi tábort erősítem, baromi jó markolni és forgatni a kormánykereket, ami sport üzemmódban kel életre igazán.
A sport csomag részét képzi néhány igazán menő fícsőr, ami jó adaggal rátesz a hangulatra, és versenyautós érzést nyújt a sofőrnek. Ilyen például a kockás zászló – ami a kormány mögötti kijelzőn üdvözöl minket, mikor elfordítjuk a kulcsot -, az alumíniumpedálok, vörösen izzó műszeregységek a sport gomb megnyomásakor, morgósabb motorhang (amit sajnos hangszórókból kapunk) és feszesebb kormányzás.
Szintén a csomag része egy különleges kijelző, amelyről leolvasható a teljesítmény- és nyomatékkifejtés, a töltőnyomás, valamint a hossz- és keresztirányú gyorsulás pillanatnyi mértéke. Ez elég menő, de mikor igazán odaléptem a GT-nek, valahogy nem azzal voltam elfoglalva, hogy épp mennyi g erő hat gyönge testemre, vagy hány barral tölt a turbó.
Imádtam, hogy a kis kormány fölött láttam a robotszemekbe foglalat műszeregységet.
Az ötajtós változat nem ígér semmi jót a nagyobb termetű utasoknak, akik hátul szeretnének helyet foglalni.
A Peugeot 308 GT-re nemcsak ránézni jó, de vezetni is izgalmas. A 205 lóerő teljesítményű, 1,6 literes turbómotor 285 Nm nyomatéka könnyedén repíti az üresen 1200 kilós kompaktot. A kettős megfúvásnak köszönhetően pedig gyorsan leforogja a fokozatokat, nem egyszer fordult elő, hogy egyesben és kettesben már tiltáson dadogott a motor (bőven hatezres fordulat fölött), mire elváltottam.
Nem mértem le órával a 0-100-as sprintet, de hiszek a gyártónak, miszerint 7,5 másodperc alatt eléri álló helyzetből a 100 kilométeres óránkénti sebességet. Érzésre is ilyen jól megy a GT. Itt egy videó, amin nemcsak a százig, de végsebességig történő gyorsulás is „átélhető”. A Peugeot 308 GT Hivatalos végsebessége 235 km/óra.
A hatfokozatú kézi váltó precízen jár, francia autótól szokatlanul sima a szálcsiszolt alumíniummal borított kar megvezetése. Ehhez pedig pont annyira kemény kuplung párosul, hogy egy percre se essen ki a sofőr a pilótaszerepből. Hiszen, hogy nézne már ki, ha lágyan nyomódna be a pedál, mint mondjuk egy Toyota Avensisben?
A normál modellekhez mért, elöl 7, hátul 10 milliméteres ültetésnek és a feszesebb lengéscsillapítóknak köszönhetően nehéz elbizonytalanítani kanyarban a GT-t, de nem lehetetlen. Ilyenkor pedig táncra perdült az autó hátulja, amit utoljára a szintén fronthajtású Ford Fiesta ST-ben tapasztaltam. Jó móka!
Egyetlen szívfájdalmam a két hosszúkás kipufogó, vagyis azok nem létező hangja. Sosem fogom megérteni, hogy miért nem lehet életre kelteni kicsit jobban azokat a szerencsétlen pufókat?! Ha már gombnyomásra kapunk egy kis plusz motorhangot, akkor a hátsó traktus orgánuma miért nem változhat?
Elegáns, sportos, minimalista.
Költségek, vetélytársak
Bár a benzinmotorral több mint egymillióval olcsóbb a GT, mégis erősebb, gyorsabb és élvezetesebb, mint a dízel. Ha nagyon kihasználjuk a harapós négyhengeres adottságait, tankoláskor nyilván mélyebben a zsebbe kell nyúlni, de pánikra semmi ok. Az 1,6 literes erőforrás gyári adat szerint megelégszik 5,6 liter benzinnel, ami azért durva alálövés, de a tesztfogyasztás 8,2 literes átlaga egyáltalán nem rémisztő.
Főleg annak a fényében, hogy autópályán, 110-120 km/órás tempóval simán 7 liter alatt lehet tartani a fogyasztást. Az 1,6 literes, ötsebességes szívó Corollám simán bevágja a 8 litert 130-as tempónál. És akkor közel sem egy sportautóról beszélünk…