Röviden – Citroën C4 1,6 BlueHDI

Mi ez?

Az öt éve piacon lévő kompakt francia ötajtós enyhe ráncfelvarráson átesett verziója

Mit tud? Takarékos dízelmotorral teljesíteni az „átlagos családi autók” feladatait
Mibe kerül? Felszereltségtől függően  5,8, 5,9 vagy 6,3 millió forintba
Kinek jó?  Aki hosszú ideje piacon lévő, kiforrott, akciós áron elvihető autóra vadászik

A Citroën öt éve nagy reményekkel indította útjára a C4 második generációját. A rossz emlékű elődöt követően kivártak pár évet, és német recept szerint készítették el a típust, gondosan ügyelve arra, hogy a nagy tömegek ízlésének megfelelő, semleges stílusú autót alkossanak.

Az eredmény túlságosan semleges lett, a kőkemény könyöklésről és öldöklő harcról híres kategóriában mindig akadt egy-egy harsányabb, menőbb, tágasabb kihívó. Már a debütáláskor furcsa volt a típus hangulata.

A francia különc hangulatot csírájában fojtották el, viszont mentőötletként bedobták az állítható árnyalatú műszerfalat, valamint a kissé érthetetlen, négyféle polifonikus hangprofilt. Ezeket állítva más-más prüttyögés szólalt meg indexeléskor, de szerencsére mára gyökerestől kiirtották a funkciót.

Pont mellőzöttsége miatt lehet érdekes darab a Citroen C4, ennyi idő alatt kiderült minden nyűgje, rengeteg tapasztalat, tanács mentén lehet összeállítani a legideálisabb verziót, a kedvező áralkuban pedig joggal bízhat az, aki komoly vásárlási szándékkal érkezik a szalonba.

Külső

Ráncfelvarrásnak neveztem, de tulajdonképpen az enyhénél is halványabb változásról van szó. A lámpatestek belső rajzolata változott, elöl megjelentek a LED menetfények, hátul pedig a márkajellemzőként említhető 3D hatást keltő kialakítás. Ezenfelül két új szín, és újratervezett, gyári könnyűfém felnik jelentik a változást. 

Belső

Észrevehető változás belül a középkonzolon történt, a központi kijelzőt 7 colosra cserélték, és a körülötte lévő gombokat is áttervezték. Ez a felosztás praktikusabb, és gyorsabban használható, mint a mindent képernyőre zsúfoló testvér, a Peugeot 308 esetén. 
Tény, a Peugeot végletekig leegyszerűsített, formai játékra teret adó kialakítása sokkal stílusosabb, de a Citroen esetén legalább mehet a navigáció akkor is, ha a jó öreg, fizikailag létező klímakonzolon sakkozzuk ki a megfelelő hőmérsékletet.

A felhasznált anyagok minősége rendben van, főképp a műszerfal felső borítása megnyerő. Az átlagos forma öt év elteltével is átlagos, a teret a nagyméretű kormánykerék uralja.

Teszt: Citroën C4 1,6 BlueHDI 1
A felhasznált anyagok minősége rendben van, főképp a műszerfal felső borítása megnyerő. Az átlagos forma öt év elteltével is átlagos, a teret a nagyméretű kormánykerék uralja.

A felhasznált anyagok minősége rendben van, főképp a műszerfal felső borítása megnyerő. Az átlagos forma öt év elteltével is átlagos, a teret a nagyméretű kormánykerék uralja.


Ülésfűtés, és masszázsfunkció. Utóbbi gombjai garantáltan érintetlenül maradnak egy idő után (a saját hátam által sugallt jóslat).

Ülésfűtés, és masszázsfunkció. Utóbbi gombjai garantáltan érintetlenül maradnak egy idő után (a saját hátam által sugallt jóslat).

Ettől eltekintve a belső maradt a régi. A kormány még mindig családi pizza méretű, hatalmas darab, a műszerfal passzív-folyadékkristályos kijelzőin ma már a legtöbb típus túlhaladt. Példás viszont az ajtókon, műszerfalon végigfutó rugalmas, puha tapintású felület, és a szellőzőnyílásokat keretbe foglaló, kormányon feltűnő fémszínű díszek is jól mutatnak.

Az első sort kényeztető érdekes extra az ülésfűtésen túl rendelhető masszázsfunkció. Ez régi becsípődés a franciáknál, a Renault Espace is ezzel hódít, de a Fluence első foteljeit szintén rendelhettük így. Ízlés dolga, szerintem egyszeri poénnak drága, hosszú távon pedig kevés a haszna.

A második sorba szorulóknak nincs ennyire jó dolguk, a magas utasoknak a lábtér és a fejtér is szűkös. A csomagtér élvezhetett előnyt a tervezésnél, mert pótkerékkel is megvan 380 literes. (A pótkerék nélküli kivitel 408 liter.)

Milyen vezetni?

Lágy, puha, kényelmes. Ezek a szavak adhatták az autó tervezéséhez a vezérfonalat, a nagyméretű kormány érzéketlenül könnyen jár, a visszajelzésekből nehéz megmondani, épp melyik irányba mutatnak az első kerekek. 

Adatlap

Citroën C4 1,6 BlueHDI

Teszt: Citroën C4 1,6 BlueHDI 45
Motor 1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,8 sec
Végsebesség 197 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,6 l / 100 km

A futómű sem lóg ki az összképből, kitűnően teljesít, ha az utastérben tárolt testek rezgésmentes szállítása a cél. Képes a rémes úthibákat eltüntetni, de nagyobb tempónál az erőteljes berugózást már ütésként érzékelik a hátul utazók, rossz útfelületen kanyarban pedig érezhető némi bizonytalanság. 

Nyilván ehhez forszírozott tempóval kell haladni, ami messze áll az autó karakterétől. Az Euro6-os normát teljesítő, 120 lóerős, 1,6 literes HDi fő mutatványa a váltásokat feleslegessé tevő, kellő mértékű nyomaték, kulturált járás és az alacsony fogyasztás.
A 300 Nm már 1750-es fordulattól elérhető, és bőven elég mind országútra, mind autópályára. A hatfokozatú kézi váltót már több alkalommal dicsértük, hiszen klasszisokkal kellemesebb darab, mint a messziről kerülendő ötfokozatú váltót.
Nagyobb sebességnél is csendes, a kategória átlagát hozó zajszigeteléssel rendelkezik a Citroen C4, fogyasztása pedig 5,9 l/100 km lett a teszthét végén.

Összegzés, árak

Már az elején említettem az áralkut, amellyel versenyképes lehet a Citroen C4. Ez mindenképpen kell, mert enélkül már házon belül is akad bőven számításba vehető ellenfél. Az autó 4 710 000 forintos alapárról indul az 1,2 literes PureTech benzinmotorral, 110 lóerővel. Erre most azonnal jön egy vaskos kedvezmény, így 4 090 000 az ár, de ne feledjük, ez a belépőmodell, háromhengeres benzinessel. 
Teszt: Citroën C4 1,6 BlueHDI 46
Teszt: Citroën C4 1,6 BlueHDI 47 Az általunk tesztelt, kellemes fogyasztással kecsegtető dízel viszont csak a második felszereltségi szinttől elérhető, kedvezménnyel 5 285 000 forintért. Ha ehhez gyári navigációt, USB-csatlakozós audiorendszert is szeretnénk, az 350 000, a kulcs nélküli indítás pedig további 200 000 forinttal növeli meg a vételárat, de mindent belepakolva elérhetjük a 7-7,2 milliós szintet. 
Ugyanezzel a motorral a Peugeot 308 is elérhető. Frissebb, egyedibb belsővel, modernebb megoldásokkal, 5 820 000, használtautó-beszámítási akcióval 5 470 000 forintos árért. Merőben más stílus, de használhatóságát tekintve a C4 feladatkörének bőven megfelel a Citroen C4 Cactus is, amelyet viszont tokától bokáig átjár a márkától elvárt, bohém, játékos francia hangulat, aki ezt keresi a nagy múltú autógyártónál, annak inkább a buborékos oldalú, mókás típus való. 
Két példa a PSA konszerntől, tehát még ki sem léptünk a „gyárkapun”, máris erős a konkurencia. A C4 vonzereje alig futott használtként csillanhat meg igazán, mert igaz, hogy nincs kiemelkedő mutatványa, de minden téren hozza az elvárt színvonalat, és ez a megfelelő árszínvonalon megcsípve, még gyári garanciával, meggondolandó vétel.
Mellette – Ellene
  • Takarékos dízelmotor
  • Kényelmes első ülések
  • Csendes utastér
  • Könnyen kezelhető médiarendszer
  • Nagyméretű és érzéketlen kormány
  • Friss extrák, szolgáltatások hiánya
  • Szűk hátsó sor
  • Szürke karakter

Szerinted jó vétel? Értékeld!
átlag
7.71
szavazat
112
Szerinted jó vétel? Értékeld!