Röviden – Kia Optima 2015 | |
---|---|
Mi ez? |
A Kia középkategóriás modelljének legfrissebb változata |
Mit tud? | Kicsit nagyobb, szebb, kényelmesebb és okosabb |
Mibe kerül? | Egyelőre nem tudni, 2016 elején kapunk árakat és az autó is akkor érkezik |
Kinek jó? | Aki olyan kényelmes, ritka autót szeretne, amihez semmiféle negatív előítélet nem tapad |
Három generáció és egymillió eladott példány után idén megújult a Kia középkategóriás négyajtósa, az Optima. Első ránézésre nehezen észrevehető a változás, hiszen a stílus nagyjából változatlan maradt, ugyanaz a padlólemez is, csupán hosszban és tengelytávban gyarapodott valamicskét az autó. Hosszban, magasságban és tengelytávban egyaránt egy-egy centit nőtt, szélességben viszont 2,5 centimétert kapott. Csomagtartója is nőtt, a korábbi 505-ről 510 literesre, és praktikusabb, a szélesebb nyíláson át könnyebben pakolható lett. Minimálisan ugyan, de javult a légellenállás is, a korábbi 0,29-ről, 0,27-re csökkent, amely az új orr-rész mellett az autó aljára került burkolatnak is köszönhető.
Külső
Jobban megnézve aztán kiderül, hogy van itt újdonság bőven, a jellegzetes Kia hűtőmaszk keskenyebb lett, a LED-es nappalifény új helyre, a fényszóróba került, valamint mókás, új formájú ködlámpát is kapott az autó. Oldalról a krómcsík és a C oszlopra került apró ablak új, hátul pedig a lámpatest lett modernebb megjelenésű. A klasszikus négyajtós forma mellett 2016-ban várható majd az európai vásárlóknak oly kedves kombi karosszériaváltozat bemutatása, illetve sportosabb GT kivitel, és konnektorból tölthető hibrid változat is lesz az Optimából. Akadnak szemmel észrevehetetlen változások is, ilyen az 50 százalékkal merevebb karosszéria, illetve a hatékonyabb hangszigeteléssel kapcsolatos újítások is.
A képen lévő csúszkát ide-oda rángatva összevethető a régi és az új karosszéria:
Belső
Az Optima belseje mentes minden hivalkodó, csiricsáré marhaságtól, egyszerűen egy jól kinéző, tisztességesen összeszerelt, minőségi anyagokból összeépített, barátságos hangulatú kabin várja az utasokat. A formaterven tisztán látszik, hogy mind a BMW, mind az Audi ötleteiből, megoldásaiból is jó nagy adaggal emeltek át részleteket a Kia dizájnerei. De sebaj, jóktól nem szégyen ötleteket csenni. Az összkép rendben van, és még olyan apróságokra is maradt energiájuk a koreaiaknak – illetve sokkal inkább a németeknek, hiszen a Kia Optimát Németországban, Frankfurtban álmodták meg – mint az ajtócsapódás érzetének tökéletesítése, vagy a gombok, kapcsolók mozgatásához szükséges erők belövése.
Akár egy Audiban, jó nyomkodni, kapcsolni, piszkálni benne mindent. Műszerfala, középkonzolja a vezető felé fordul – 8,5 fokos szögben – és vízszintesen kétfelé osztható: egy felső, kijelzőszintre, itt találhatók a műszerek, monitorok (a 7 colos érintőképernyős navigációs berendezés alapáras) és egy vezérlőszintre, ahol a gombok, kapcsolók kaptak helyet.
Az átemelt megoldások mellett szerencsére akadnak kifejezetten a Kiára jellemző részletek is, mint például a kerek közepű kormány. Mókás finomságok is kerültek az utastérbe, az erre alkalmas telefont vezeték nélkül is tudja tölteni az autó, a tíz hangszórós, 590 wattos összteljesítményű Harman Kardon hifirendszer pedig a telefonon tárolt, amúgy általában hitvány módon tömörített mp3-as zenefájlokkal is csodát tesz. Persze eleinte mi is kikacagtuk az előadót, aki arról mesélt, hogy a tárhely-takarékosság miatt agyontömörített fájlból hogyan csinál a rendszer újból szépen hangzó zenét, de kipróbáltuk, és boszorkányos módon valami jó tényleg történik vele.
Hely elöl-hátul rengeteg van a Kia Optimában, a hátsó lábtér hatalmas, de a menetpróbán vezetett autó nyitható üvegteteje alatt a hátsó sorban 190 centivel már nem kényelmes utazni, az ember feje beleér a tetőbe. Kár. Ülései kényelmesek, opcióként fűtés – a hátsó sorban is – és szellőztető berendezés is választható. Belseje háromféle színösszeállításban rendelhető, a klasszikus fekete mellett szürke és bézs kivitelben is készül.
Persze technikai újítás nélkül nem lenne teljes a frissítés, így új a hétfokozatú duplakuplungos váltó is, amely mindegyik motorhoz rendelhető, és akár 340 Nm-es nyomaték átvitelére is képes, illetve az elektromos szervokormány rásegítő motorját is új helyre költöztették. Korábban magasan, a kormányoszlopon volt a rásegítőmotor, újabban viszont a kormánymű aljára építik, hogy jobb legyen nekünk.
Biztonsági felszerelései között 7 légzsák szerepel – a vezetőnél térdlégzsák is – automatikus vészfék és gyalogosfelismerő rendszert is kapott a fejlett adaptív tempomat mellé. A holttér-, keresztirányú forgalomfigyelő mellett sávtartó rendszer és táblafelismerő is rendelhető az autóhoz, de tud magától parkolni, városon kívül pedig magától kezeli a reflektort is.
Milyen vezetni?
Bár többféle motor is szerepel a Kia Optima motorpalettáján, kizárólag 1,7-es dízelmotorokkal felszerelt autókat lehetett a külföldi menetpróbán próbát tenni. Pedig 2,0 literes, négyhengeres benzinmotorból van szívó és turbós változat, illetve 1,6-os, szintén turbós benzines, és kétliteres LPG-üzemű is. Az Európában egyelőre még népszerű dízelből csupán az 1,7-es, 141 lóerős szerepel a listán, amely ugyan tisztességgel viszi a kasztnit, de a kategória kétliteres turbódízeljeinél azért valamivel gyengébbnek érződik. Menetzaja elhanyagolható, a kormány mögötti fülekkel is vezérelhető hétfokozatú duplakuplungos váltó gyors és komfortos, és amennyire a Frankfurt környéki, jó minőségű utakon kiderült, a futómű is kényelmes, okos darab. Itthon azért nagyobb munka kell a bizonyításhoz.
Mikortól, mennyiért?
Az új Kia Optima a jövő év elején kerül a kereskedésekbe, az ára egyelőre kérdéses. Majd valamikor jövőre az is kiderül.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|