Röviden – Infiniti Q30 | |
---|---|
Mi ez? |
A Mercedes-Benz A-osztály műszaki alapjaira épült prémium-kompakt (kis luxusautó), a japán presztízsmárka emblémájával |
Mit tud? | Nagyon csendes, míves, elegáns kis gép. De nagyon nehéz is. Fura mód a leggyengébb motorral, a másfél literes Renault-dízellel a legharmonikusabb |
Mibe kerül? | 6,36 millióról indul az árlista, ez a 122 lovas, kézi váltós, fronthajtású 1,6 literes turbós benzines alapmodell ára |
Kinek jó? | A Q30 megvásárlásához kell, hogy beleszeressen a vevő a formába – ha ez megvan, azzal a tudattal lehet megvenni, hogy egy japán elit márka és a Mercedes közös gyermeke nyilván nem mindennapi teremtés |
Lisszabon környékén, Portugália gyönyörű vidékein mutatkozott be a nemzetközi szaksajtónak az új, a legkisebb Infiniti modell. Az autóba már szeptemberben, a Frankfurti Autószalono beülhettünk egy statikus fenékteszt erejéig, de most kiderült, mire is képes élesben az utakon a Nissan-Renault-szövetség és a Mercedes közös vállalkozásának eredménye.
Igen, ez a sok márka mind benne van a Q30-ban. Az Infiniti, a Lexus sikerét látva a Nissan által 1989-ben alapított luxusbrand eddig elsősorban az amerikai piacra készített autókat. A Nissan-Renault-szövetség számára viszont az európai piac stratégiai és financiális okokból is fontos, így összeraktak egy olyan kocsit, amely a vén kontinens legdinamikusabban növekvő szegmensében, a prémium-kompakt autók mezőnyében hasíthat ki magának egy – képzavarral élve – remélhetőleg egyre növekvő szeletet a tortából. Hogy a fejlesztési költségek ne legyenek irdatlan nagyok, egy kész modellt, az újabb szövetségbe vont Mercedes-Benz márka A-osztályát vették meg alapnak, ebből formázott a saját dizájnízlése szerint egy új kis luxusautót az Infiniti. Hát ez a háttérsztori. De milyen az autó?
Külcsín
Nehéz eldönteni, szerencsés vagy szerencsétlen véletlen, hogy a Q30, hogy, hogy nem, nagyon-nagyon hasonlít a Mazda CX-3-ra. Így aztán elsőre senki sem látja meg benne, hogy valójában egy A-Mercit nézeget.
Mercedes-Benz A-Klasse
Mazda CX-3
Liquid Copper, Folyékony Réz, ez a hivatalos neve annak az új árnyalatnak, amelyet rosszmájúan folyton csak sápadt tüdőszínnek emlegettem utazásunk során, szegény Ákos, a márka hazai PR-ese nagy bosszúságára. Pedig a szín tök jó, nem hasonlít semmi másra, elegáns és különleges vele az autó. Kár, hogy az Infiniti hazai tapasztalatai szerint a vevők nemigen akarják a saját autójukkal színesíteni az utcaképet, csak megjegyzik a szalonban, hogy azta, milyen jól néz ki az a szín, de én kérek szépen egy feketét. Legjobb esetben fehéret.
Belbecs
Az utastérben már sokkal egyértelműbb a Mercedes-rokonság. Az ablakemelő gombcsoport az ajtóbelsőn, a klímakonzol, a műszeregység, a kormányküllők gombjai, a váltókarocska az automata kocsikon, a slusszkulcs(!), az integrált fejtámlás ülés ugyanaz, mint az A-osztályban. Sőt, még a motoros üléses változatok állítógombjai is ugyanazok, mint az A-Merciben, és ugyanott, a kilincs előtt kaptak helyett, ahol hagyományosan a Mercedesekben szokás.
A helykínálat is hasonló, azonos tengelytávon nem lehetett csodát tenni. A Q30-ban elöl-hátul jól el lehet férni, de azért érezni, hogy egy kis kocsiban ülünk. A tetőablakot (amely nem nyitható) magasra nőtt autóvásárlóknak nagyon nem ajánlom, elöl is, hátul is brutálisan beszűkíti a fejteret, elöl kifejezetten kellemetlenül akadályozza a kilátást is a mélyen belógó tetőkárpit. Az Infiniti csomagtartója 20 literrel öblösebb a Mercedesénél, természetesen pótkerék nincs, defektjavító sprével kell megoldani, ha kilyukad a gumi.
Amiben az Infiniti újat tudott mutatni: az olcsóbb változatok is minőségi kárpitanyagokkal készülnek, a hangszigetelés pedig nagyon-nagyon alapos: a kis Infiniti sokkal nagyobb luxusautóknál is csendesebb. Külön gondot fordítottak arra a japán akusztikai mérnökök, hogy a Mercedes zajos 2,2 literes dízelmotorját jobban elcsendesítsék, mint ahogy az eredeti A-osztályban sikerült. Ennek következménye, hogy a benzinmotor és a kis, Renault-féle dízel szinte ki sem hallatszik a vaskos paplanok alól.
Technika
A Q30 két dízel- és két benzinmotorral készül, a legkisebb dízel csak fronthajtással és kézi váltóval társítható, az 1,6 literes turbós benzineshez összkerékhajtás kérhető, automata váltó nem. A két legnagyobb motor kézi vagy dupla kuplungos automata váltóval, kb. 600 ezer forintos felárért akár elektronikusan vezérelt központi tengelykapcsolós összkerékhajtással egyaránt rendelhetőek. A futómű elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű.
A kis Infiniti, talán a sok utólagos szigetelés miatt, nehezebb az A-Mercinél. Még a másfél literes dízel is majdnem másfél tonna üresen, de a nagy dízel 4×4-gyel több mint 16 mázsát nyom – azért ez durva, amikor egy kétliteres, dízel, összkerekes Passat sincs több 1540 kilónál, papíron.
Műszaki adatok, árak – a Lisszabonban tesztelt változatok | |||
---|---|---|---|
1.5d | 2.0T AWD Sport | 2.2d Premium AWD | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 | 1991 | 2143 |
Üzemanyag | gázolaj | benzin | gázolaj |
Max. teljesítmény, kW ([LE) | 80 (109) | 155 (211) | 125 (170) |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 260 | 350 | 350 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12 | 7,3 | 8,5 |
Végsebesség (km/h) | 190 | 230 | 215 |
Hajtáslánc | 6 fok. kézi váltó, fronthajtás |
7 fok. DSG, összkerékhajtás |
7 fok. DSG, összkerékhajtás |
Katalógusfogyasztás (l/100 km) | 4,1 | 6,7 | 4,9 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4425/1805/1495 | 4425/1805/1490 | 4425/1805/1495 |
Tengelytáv (mm) | 2700 | ||
Csomagtér (liter) | 368 | ||
Saját tömeg (kg) | 1464 | 1545 | 1622 |
Alapár (forint) | 6.985.555 | 12.503.000 | 11.982.000 |
A hétcolos érintőképernyővel elég jól el lehet barangolni a menüben, jobban, mint a tapizástól a mai napig idegenkedő Mercedesekben. A Bose audiorendszer a prémiummárkáktól elvárható hangzást adja, bár az akusztikus élmény leginkább a csendes utastérnek köszönhető az autóban.
Vezetési élmény
A tesztvezetés során egészen elképesztő módon a legharmonikusabb változatnak a leggyengébb modell bizonyult. A másfél literes Renault-dízel megdöbbentően rugalmasan vitte a súlyos, csaknem másfél tonnás kasztnit, sztrádatempónál sem pörögte szét magát a hosszú váltóval. Nyomatékos, csendes, rugalmas: bátran meg lehet venni a kisdízellel a kocsit.
A kétliteres turbó erejét viszont nagyon megterhelte az összkerékhajtás a szürke tesztautóban. Nyúlósan gyorsult, minden agilitást kiölt a nagy súly a kocsiból, kelletlenül gyorsuló, nyomatékszegény autó érzetét keltette, noha a 230 km/órás katalógus szerinti végsebesség és a 7,3 másodperces 0-100 alapján sokkal fürgébbnek kellett volna érződni.
A 2,2 literes dízel pedig eléggé orrnehéz volt, 1622 kilós saját tömege teljesen érthetetlen a kis méret mellett. A nyomatékot itt is felfalta a 4WD, a motor nem tűnt olyan erősnek, mint a katalógusban. Egyedül a rugózási komfortja volt nagyon-nagyon jó, hiszen míg a nagy súly nem igazán tesz jót a fogyasztásnak, dinamikának, a kényelemérzetet nagyban képes megnövelni.
A menetpróba után úgy szálltam ki az utolsó tesztautóból, hogy az én álmaim Q30-asa egy kis dízelmotoros, de nagyon jól felszerelt, alcantarában úszó példány lenne, amellyel ugyan nem gyorsulnék le túl sok vetélytársat, de a sok 1-es BMW, A-Merci, A3-as Audi mellett abban a tudatban suhannék a forgalomban, hogy az én kocsim a legcsendesebb, legpuhább, legfinomabb és persze legtakarékosabb az összes kategóriatárs közül!Kinek ajánljuk?
Tekintve, hogy a 110 lóerős Q30 6,985 millió forintról indul, miközben az A-Merci, amely ugyanennek a motorblokknak a 90 lóerős változatával listaáron minimum 7,120 ezer forint, a kis Infinitit tulajdonképpen bárkinek ajánljuk, aki kis prémiumautót szeretne. Azért persze egy Sport kivitelű 2,2 literes dízel 11 millió forint feletti ára már elgondolkodtató, de az egyszerűbb változatok nem tűnnek túlárazottnak.
A minőségérzet egy-két apróságtól eltekintve (a kesztyűtartó pontatlanul záródó fedele, a kissé lógó tetőkárpit a tetőablakos modelleknél, az A oszlop tövében lazán fityegő csipogókeret) megüti a kis Mercedes szintjét. Ha a látványos jómódfitogtatásnál jobban értékeljük a titokzatosabb, sejtelmesebb imidzset, az Infiniti-emblémával érdekes, csendes és szép formájú, különleges autónk lehet a prémium-kompakt szegmensben.