Röviden – Nissan Leaf 30 kWh – 2016
Mi ez? A Nissan elektromos kompakt méretű autójának megnövelt hatótávú változata 
Mit tud? Papíron 250 km-t megtenni egy feltöltéssel elektromos hajtással
Mibe kerül? 10,4 millió forint a 30 kWh-s akkumulátorral szerelt Leaf alapára
Kinek jó?  Mindenkinek, akinek elég 150-200 km hatótáv és hajlandó magasabb vételárat fizetni egy kompaktért, hogy aztán élvezhesse a zéró emisszió és a csekély fenntartási-üzemeltetési költség örömeit

A Nissan Leaf a világ eddigi legnagyobb példányszámban eladott elektromos kocsija. Klasszikus autós értékrend szerint nehezen beskatulyázható jármű, és a modell fejlődéstörténete sem követi a hagyományos szokásjogot. A 2010-ben bemutatott, 2013-ban felfrissített elektromos kompakt méretű modell most egy újabb frissítést kapott: immár rendelhető nagyobb, 30 kWh-s akkumulátorral is. Tényleg nehéz ezt hova tenni hagyományos szemlélettel: mit kezdenénk azzal a hírrel, hogy a Golf tankja mától felárért negyedével nagyobb?

Ezzel együtt a mai napig ez a kocsi az elektromos autózás legnagyobb úttörője.

Világszerte és Európában is a Leaf a legnépszerűbb elektromos autó. Miközben Tesláról, 500 km-es hatótávról, autopilotról cikkezik a világsajtó, ez az egyszerű, Golf-méretű kis elektromos kocsi a japán autógyártás legszebb hagyományai szerint kicsit szürkén, kicsit unalmasan de elszántan és határozottan töri az utat, a valódi, tömeges átállás útját az idejétmúlt olajégető technológiáról az elektromos mobilitásra. Egy Teslát nem sokan engedhetnek meg maguknak, ha kiöregszik a családból az Astra, Golf, Civic, de egy Leaf – egyre vonzóbb alternatíva a füstokádó előző családi vagy céges autó helyett.

Apró, de fontos változtatás a világ legnépszerűbb elektromos autóján: a Nissan Leaf immár rendelhető 30 kWh-s akkumulátorral, 250 km-es elméleti hatótávval
250 km-es elméleti hatótávú Leaf a budapesti forgalomban

250 km-es elméleti hatótávú Leaf a budapesti forgalomban

Egy kicsit felfrissített fedélzeti elektronika mellett a 30 kWh kapacitású új akkumulátorral kért figyelmet magának most újra a Nissan Leaf. Eddig 24 kWh volt az akku tudása, mostantól – felárért – 25%-kal növelte meg a hatótávot a gyártó az apró modellfrissítéssel. Az akku méretében nem változott, bár még nem volt példa cserére, elviekben teljesen csereszabatos az új lítium-akku a régivel – csak intenzív technológiai fejlesztések eredményeképp valahogy jóval sűrűbb benne az elektromos energia. A fejlesztők érdeme, hogy a CHADEMO-gyorstöltés ideje sem változott, az új akku is 30 perc alatt nyomható 80%-ra az egyenáramú gyorstöltővel, ha teljesen lemerül.

A Nissan közép-kelet európai központja Budapesten mutatta be a cseh, szlovák, lengyel és magyar szaksajtónak az új modellt. A menetpróbán természetesen semmi igazi újdonság nem várt ránk: a megnövelt akkukapacitás a hétköznapokban hozna igazi változást. Egy feltöltéssel, 50-60 km-es tesztúton a Leaf nekünk most ugyanazt prezentálta, amit eddig is tudott: dinamikus, csendes autó, ami pont ott fogyaszt a legkevesebbet, ahol a hagyományos benzines és dízel kocsik a legtöbbet: a sűrű városi forgalomban.

Indulás: 150 km-es hatótáv-kijelzés

Indulás: 150 km-es hatótáv-kijelzés


33 km-rel később alig 5 km-rel apadt a hatótáv a budapesti sűrű forgalomban. Az elektromos autó imádja a dugót!

33 km-rel később alig 5 km-rel apadt a hatótáv a budapesti sűrű forgalomban. Az elektromos autó imádja a dugót!


Új az érintőképernyős infotainment, van adatbázis a közeli gyorstöltőkre is

Új az érintőképernyős infotainment, van adatbázis a közeli gyorstöltőkre is

A kocsi viselkedése semmit sem változott, a nagyobb akku mindössze 21 kg többletterhet jelent. Az elektromos Golfnál nagyobb csomagterű, ugyanakkor olcsóbb és immár lényegesen nagyobb hatótávolságú Nissan Leaf továbbra is alighanem a legpraktikusabb és legjobb ár/érték arányú villanyautó a piacon – ugyanakkor továbbra is túl szerény, túl bohókás formájú, valahogy túl komolytalan ahhoz, hogy ezt el is lehessen róla hinni. Pedig a 92%-os vevői elégedettség és a 96%-os ajánlási index azt mutatja, hogy aki megadja neki a bizalmat, nagyon is boldog az elektromos Nissannal. És a nagyobb hatótávval immár még boldogabb lehet.

Hogy a menetpróba ne legyen unalmas, megálltunk egy rövid fotózásra a Datsun márka hazai paradicsomában, Guszti műhelyében, ahol Z-k tömkelege kel új életre:

Hihetetlen, hogy ez a Datsun-paradicsom Budapesten, Angyalföldön működik!

Hihetetlen, hogy ez a Datsun-paradicsom Budapesten, Angyalföldön működik!

Egy LeMans-versenyautó pedig a Nemzeti Színház előtt várt minket; ez az a kocsi, ami elsőként lépte át tisztán elektromos hajtással a 300 km/h-s sebességhatárt:

Nissan ZEOD a Nemzeti előtt

Nissan ZEOD a Nemzeti előtt

A Nissan Leaf és konkurensei
Nissan Leaf 30 kWh VW E-Golf Kia Soul EV BMW i3
Hatótáv 250 190 200 160
Max. teljesítmény (LE) 109 115 110 170
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,5 10,4 11,2 7,2
Végsebesség (km/h) 145 140 145 150
Listaár (Ft) 10 400 000 11 200 000 9 900 000 11 830 000

A sajtótájékoztatón egy 65 új Leaf-et vásárló magyar taxitársaság, a GreenLite tulajdonosa mesélt arról, hogy mennyire nem a jövő, hanem a jelen technológiája az elektromos autózás. Azt mondta, napi 70 km futás felett gazdaságilag már megéri elektromos taxikat futtatni – még úgy is, hogy a cégnek a Magyarországon ugyancsak korlátozott töltőhálózat miatt saját gyorstöltőket is telepítenie kell.

Budaörsön, a Gablini-kereskedésben található ez a nyilvános (egyelőre) ingyen-gyorstöltő

Budaörsön, a Gablini-kereskedésben található ez a nyilvános (egyelőre) ingyen-gyorstöltő

A Leaf az új, nagyobb kapacitású akku bevezetésével egyidejűleg alapméretű akkumulátorral is egy kicsit drágább lett, mint volt. Ugyanakkor mostantól a mifelénk eddig nem kínált magasabb felszereltségek is megvásárolhatók, és mivel a 30kWh-s változat csak Acenta és Tekna szinten kapható, egy kicsit átértékelődött az elektromos Nissan árazása. A nagykapacitásó akkumulátorral 10,4 millió forintos induló áron vihető el Magyarországon a Nissan Leaf.