Röviden – Renault Mégane 2015 | |
---|---|
Mi ez? | A Renault talán legfontosabb modelljének az alsó-középkategóriás Megane egyedik generációja |
Mit tud? | Tágasabb, kényelmesebb okosabb az elődnél. 3-3 benzin- és dízelmotor és négykerék-kormányzás is van hozzá |
Mibe kerül? | Jövő tavasszal tudjuk majd csak meg a tutit, egyelőre tipp sincs rá, mennyibe fog kerülni nálunk |
Kinek jó? | Aki az alsó-középkategóriából akar választani, de nem éri be egy unalmas modellel |
20 éve élünk együtt a Renault Mégane-nal, bemutatása óta 6,5 millió példány talált belőle gazdára világszerte. A most bemutatkozó negyedik generációs modellnek alaposan fel kell kötnie gatyáját, hogy az egyre keményedő harcban annyira sikeres lehessen, mint az elődjei.
Külső
Egy végsőkig uniformizált világban, ahol ma már szinte a kategória összes szereplője hasonlóan fest – nem is lehet nagyon másként, a légellenállás, illetve a szigorú gyalogosvédelmi előírások durván megtépázzák a dizájnerek fantáziáját – sokat kell gondolkodni rajta, hogy mégis mivel fogják meg a potenciális vásárlókat. Mivel a Renault-nál úgy tartják, hogy a megjelenés különösen fontos a vásárlásnál, nem vacakoltak sokat és igen erős formatervet álmodtak az autónak, amelyre az első-hátsó, LED-es nappalifény csíkja teszi fel a koronát. Nem nagyon láthattunk korábban tömegmodellen ennyire dögös megoldást. Grafikán valahogy így fest, de élőben, teljes sötétben még ennél is jobb:
Vonalai mellett az új Mégane méretei is változtak, a kasztni 64 milliméterrel lett hosszabb (4359 mm-es), 25 mm-rel alacsonyabb a harmadik generációs modellnél, tengelytávja pedig 28 mm-rel lett nagyobb, a hátsó túlnyúlásból viszont lefaragtak egy csipetnyit. Megjelenése jól passzol az újabban bemutatott Renault-k – Talisman Espace és Kadjar – által kijelölt vonalhoz, hangsúlyos hűtőmaszkkal, gigantikus márkaemblémával, jellegzetes lámpatestekkel.
Belső
Hasonlóan a külsőhöz az utastérben is a látvány az első. A középkonzolt uraló érintőképernyőn mélyre túrhatunk az autó lelkében, szinte mindent ezen keresztül lehet beállítani. A Renault úgy látszik meghallotta az érintőképernyőre ész nélkül lecsapó autómárkákat kritizáló hangokat és ők már nem követték el azt a bosszantó hibát, hogy a klímavezérlést is valami menü elérhetetlen mély bugyrába dugják, így a Mégane-ban saját, jól méretezett tekerőgombokat kapott a hőmérséklet szabályzó. Okos húzás.
Hasonlóan jól használták ki a digitális, TFT alapú műszerfalban rejlő lehetőségeket is, a különféle beállításokhoz más-más színű műszerfalgrafika tartozik és változik a betűtípus is. De itt még nem ér véget a fényshow, a kabin hangulatvilágítása is igazodik a műszerfal színeihez, illetve a kiválasztott vezetési módhoz – Eco, Sport, Comfort, Neutral és Perso közűl lehet választani. A színes, a sebességkorlátozásokat, a navigációs berendezés utasításait is megmutató Head Up Display – igaz, csak az olcsóbb, plexire vetítős megoldás – pedig teljesen új extra ebben a kategóriában. Jó hír, hogy a korábbi, a magyar nyelvvel hadilábon álló navigáció helyébe valóban magyarul beszélő került.
Elöl kényelmes, tágas, kellemes hely a Mégane belseje, az anyagok, minőségérzet teljesen korrekt, csak a függőlegesre tájolt, nagyméretű kijelző tűnik még idegennek a belsőben. Valószínűleg ezeket az állított lapostévéket is megszokjuk majd, vagy az autógyárak idővel bátrabbak lesznek és idővel elszakadnak majd a szigorú, szögletes kijelzőformától.
A GT változatban a jó oldaltartású sportülések a leglátványosabbak, de további olyan sportos utalások is belefértek a dizájnba, mint a kék díszöltések a kormányon, váltószoknyán, a vastag kormány, mögötte a váltófülekkel, illetve a feliratos küszöbvédő, illetve az egyéb színes, belső dekorelemek. Az viszont nagy kár, hogy az amúgy bizsergető motorhang szintetikus, és nem a kipufogóból jön, hanem hangszórókból.
Milyen vezetni?
Bár a motorkínálat jóval nagyobb, nekünk a menetpróbán csupán egy dízel és egy sportosabb benzines változat került a kezünk közé, hatfokozatú manuális és hétfokozatú automatikus váltóval, a gyengébb dízel 130, a benzines pedig 205 lóerős, papíron mindkét motor 1,6 literes. Kezdetnek a benzinessel vágtunk neki az útnak, a 205 lóerő, a négykerék-kormányzás a sportos belsővel egész ígéretesnek tűnt. És nem is okozott csalódást. A duplakuplungos váltó gyorsan dolgozik, a 205 lóerővel vidáman lehet autózni bármilyen körülmények között, a négykerék-kormányzás pedig zseniális dolog, az autó gyönyörűen kanyarodik városban lavírozva, vagy sztrádán előzéskor is.
Dízelmotorok és váltók:
dCi 130 | dCi 110 | dCi 130 | dCi 130 | dCi 165 |
MT6 | MT6 | MT6 | EDC6 | EDC6 |
Benzinmotorok és váltók:
TCe 100 | TCe 130 | TCe 130 | TCe 205 |
MT6 | MT6 | EDC7 | EDC7 |
Meglepő módon a papíron jóval gyengébb dízel változat érzetben nem sokkal marad el a sportosabb benzinestől, főleg a jóval hamarabb érkező csúcsnyomaték, illetve a GT négykerék kormányzásához járó plusz tömeg miatt. Papíron azért más a helyzet, a 10 másodperces 100 km/órára gyorsulás jóval elmarad a GT 7,1-es eredményétől.
A Mégane a HUD mellett még egy, a felsőbb kategóriákból lecsempészett gyöngyszemmel is megpróbálja magához csalogatni a vásárlókat, ez pedig a négykerék-kormányzás. Lassú tempónál kanyarodva a hátsó kerekek az elsővel ellentétes irányba fordulnak el, nagyobb tempónál viszont vele egy irányba. Sport módban autózva 80 km/órás tempó alatt, az első kerekek 15°-os elmozdulásával párhuzamosan a hátsók ellentétesen 2,7°-ot fordulnak el, míg 80-as tempó felett 1°-ot. Tempós kanyaroknál, hirtelen előzésekkor érezni ebből e legtöbbet, de városban, szűk helyeken forgolódva is hasznos lehet ez az extra tudás.
Színes, szélesvásznú, sokat beszélős videón az új Renault Mégane:
a videó a hirdetés után indul
A hétfokozatú duplakuplungos automatikus váltóval felszerelt GT változatban rajtautomatika is megtalálható, ezt Sport módban, a két váltófület egyszerre húzva lehet aktiválni, majd ballal fékezve, jobb lábbal a gázon állva, majd a fékről leugorva lőhetünk ki az autóval. Kipróbáltuk, de az elsőkerekes hajtáslánc nem igazán erre való, a kerekek nem képesek maradéktalanul átvinni a nyomatékot az aszfaltra és elkaparnának, amit viszont az elektronika nem néz jó szemmel. Bevállalósabbak próbálkozhatnak az ESP kikapcsolásával is, hátha úgy jobban megy.
Mikortól, mennyiért?
A legújabb Renault Mégane 2016. márciusában érkezik Magyarországra, és az ára is csak jövő tavasszal derül majd ki. Kíváncsian várjuk, a konkurensekhez képest hogy lövik majd be itthon a legújabb tömeg Renault árát.