Röviden – Ford Mondeo Vignale Hybrid | |
---|---|
Mi ez? | Prémiumtermékként pozicionált változat a Mondeo limuzinból, hibridhajtással, különleges szolgáltatásokkal. |
Mit tud? | Megadja a hibridek varázsát a hangtalan suhanással, keveset fogyaszt és kívül-belül szebb az azonos hibridhajtású Mondeónál. |
Mibe kerül? | Vignaleként 1,8 millió Ft a felára a sima Titanium Mondeóhoz képest, tehát 11 669 000 Ft a listaára. |
Kinek jó? | Azoknak, akiknek a kerete engedi a prémiumtermékeket, de a márkamegkötés miatt kizárólag Fordot választhatnak. És azoknak, akik a Priusból Avensis hibrid híján márkán kívül lépnének feljebb. |
Egy ideje hazákban is elérhető a Ford Mondeo Vignale. Míg a sima Mondeóból a lépcsőshátú csak a hibrid hajtáslánccal kombinálható, a négyajtós Vignale létezik benzines és dízelmotorral is. Mi az eddig kimaradt hibridváltozatot kértük el tesztre a prémiummárkának szánt kivitelben.
Aki szerint egy kipucolt Mondeo sosem lesz a német, svéd, brit vagy japán prémiummárkák alternatívája és az egész Vignale-vonal leszerepel az értékvesztés bajnokaként, kicsit gondolja át a flottapiac működését!
Sok vállalatnál a típusmegkötés nem enged lehetőséget a hierarchián belüli lépcsők finomítására. Az igazgató 4×4-es, erős motoros Mondeója mellett állnak a parkolóban a beosztottak szerényebb Mondeói, ránézésre egyforma autók. Itt nagyon jól jöhet egy kívülről is látványosabb, belül érezhetően szebb autó, amivel nem kell megbontani a flottarendet, új márkát, más szervizt bevonva az üzemeltetésbe.A Ford úgy kalkulál, hogy egy roskadásig extrázott Mondeo Vignale versenyképes alternatíva lehet a kisebb teljesítményű, gyengébben felszerelt prémiumtermékkel is. Ez létfontosságú, mert itthon főleg az IT-cégek próbálják megnyerni magunknak a munkatársak hűségét a flottaszabályzat lazításával, az értékhatáron belül megengedve nekik, hogy 3-as BMW-t, Mercedes-Benz C-osztályt, kisebb részben S60-as Volvót, Jaguar XE-t, A4-es Audit válasszanak egy Insignia, Passat vagy Mondeo csúcsmodell helyett. Pár év múlva kiderül, mit mond erre a piac. Ennyit a háttérről, térjünk rá az autóra.
Belső tér
Első ránézésre a Vignale kivitel a többi Mondeo legnagyobb baján segít: a közepes minőségérzeten. Bár ilyen lenne mindegyik! A bőr üléskárpit mintája, anyaga igazán szép, az ajtók és a műszerfal borborítása is elegáns. Csak a középkonzol ronda műanyagjával kellene valamit kezdeni, mert azt megörökölte a csúcsmodell. Az ülések kényelme és a térkínálat az olcsóbb Mondeókban is remek, az érintőképernyős, hangvezérléses SYNC2 menürendszer használhatóságában sincs változás.
A kategóriában megszokott fél köbméter feletti értékek helyett a hibrid Mondeo csomagtartója 382 literes. A lépcsős padlóval formája nem ideális, de ez a méret elegendő és fontosabb, hogy lehajtható a hátsó üléstámla. Az amerikai piac elvárásaként a csomagtérfedél belső oldalán ott fluoereszkál a vésznyitó kallantyú, hogy senki ne rekedjen bent.Milyen városban?
Két villanymotor van a 177 lóerő összteljesítményű hajtásláncban. Az egyik főleg rekuperálásra, áram-visszatermelésre szolgál gázelvételkor és enyhe fékezéskor. A másik kisegíti az Atkinson-ciklussal takarékosabbá tett kétliteres, szívó benzinest. Egy turbós motor nehezebben bírná az újraindításokat a villamos üzem elhagyásakor.
Aki a hibrid Mondeóba úgy ül bele, hogy a dízel a nyerő, mert jobban megy és autópályán kevesebbet eszik, az a maga igazságát megkapja a TDCi-vel. Vannak azonban más emberek is, más preferenciával, akiket mondjuk a környezetszennyezés érdekel. Mert a hibrid Mondeo nem szól mindenkinek, de akik megértik, azok nagyon szeretni fogják.Egyedülálló, ahogy az autó villanymotorral, hangtalanul suhan akár 80-90-nel is a városba bevezető szakaszokon. Az elektromos üzem elinduláskor is jól kitartható, egy Priusszal ellentétben nem kell a vándordűnék lendületével gyorsítani, hogy hangtalanul fokozhassuk a tempót.
80 körüli sebességig az autó bámulatosan könnyedén gurítható elektromosan. A kocsi okosan kiírja, miért nem tud leállni a benzines motor, sokszor elég jobban elvenni a gázt. Általában a tempót jóval magasabbra engedett gézpedállal is lehet tartani, mint hinnénk, amire a hibridek megtanítják az embert.A tesztautó az Árpád híd budai felhajtója után úgy gurult el az M3-as felüljárójáig, hogy csak három-négyszer kapcsolt be a benzines motor gyorsításkor. Külső városrészekben a 60-80-as szakaszokat a Ford Mondeo Hybrid kiválóan megoldja elektromosan.
Közben a műszerfalon szépen sarjadnak a takarékos vezetést honoráló zöld levelek és az autó minden fékezés után visszaigazolja a tudatos lendületgazdálkodást a fékezési hatékonyság adatával.A műszerfal bal oldalán megjelenő szám arra utal, hogy mennyire sikerült elektromos áram-visszatermelésre fordítani a lendületet és mennyit vasaltunk belőle egyszerűen hővé az üzemi fékekkel, erősebben fékezve. Kis odafigyeléssel 100 százalékra kihozható ez a szám.
A légkondicionáló jól működik álló motornál is, a leállásokat követően a motor gyorsan és finoman éled újjá. Zúgása mindig elárulja, ha üzemel, de hangszigetelésen csak a padlógáz fog ki, a tesztautó halk és kulturált.
Aki állandóan siet, azt zavarni fogja a felhangosodó motor padlógázon. Aki viszont higgadtan vezet, megtartja a lendületet, korán elveszi a gázt, az városban hat liter alatti értékekkel mozgathatja a hibrid Mondeót és nem is érti, milyen zajongásra panaszkodnak a többiek. Neki fel-felzümmög a benzines, de zavarni nem zavar. Kár, hogy a négyhengeres járása nem elég finom, rezgéseit enyhe bizsergésként érezni a kormányon.
A garázsba behajtva furcsa volt a falon a fénykéve szélén a kékes, lilás sáv. Olyan, mint a fényképek szélén a kromatikus aberráció, cseppet sem elegáns. Az azonban külön megható, amint az autó megköszöni érkezéskor, hogy hibriddel járva kevésbé szennyezzük a környezetet.Milyen hosszabb úton?
9,2 mp a százra gyorsulás ideje, ami jó eredmény ezzel a súllyal. Az autót nem érezni igazán erősnek, pedig van benne lendület. Meg kell szokni a fokozatmentes váltót, amivel a közel konstans motorhang nem követi a szokott módon a gyorsulást.
Hibridhez képest normálisan adagolható fékerő. Van egy kis gumilabdás érzet, néha meg mintha fatuskót nyomnánk, de az esetek nagy részében a pedálérzet elfogadható.Direkt átkergettem az autót dimbes-dombos autópályán, hogy mennyire bőg-üvölt 150-ről gyorsítva és úgy érte el a 180-at, hogy a bőgés nem volt irritáló. Rázendít a motor, de nem bömböl úgy, mint például a Prius, amit a Toyota középkategóriás autókánt próbál elsütni, jóllehet sem mérete, sem kényelme, sem egyéb szolgáltatásai nem emelik ki a kompakt autók közül. Normál menetben a Mondeo HEV (Hybrid Electric Vehicle) autópályán is halk, átlagfogyasztása hajszolva sem ment 8,5 liter fölé a számítógép szerint.
A Vignalén nem a sima hibrid Mondeo 16 collos, magasabb oldalfalú gumiabroncsai vannak, a tesztautó viselkedését határozottan feldobta a 18-as Continental SportContact gumiszett. A rugózási kényelem is kedvező, a futómű-hangolás mesteri, ahogy azt a Fordokban megszoktuk.Konkurensek
Hibrid hajtásával a tesztelt Mondeo Vignale nagyon speciális autó, ezért a lehetséges vetélytársak összeállításakor nem voltam ortodox, dízel és benzines modelleket is kigyűjtöttem. A 330e és a Passat GTE konnektoros hibrid, tehát akkumulátoraikat konnektorról töltve elvileg 35/50 kilométert megtehetünk füstmentesen.
Van egy csomó ember, aki elégedett a hibriddel, nem ülne vissza dízelbe, de a Toyotánál nem tud feljebb lépni a Priusnál kényelmesebb és nagyobb autóba. Vagy vált Lexusra vagy ott a Mondeo, akár a Vignale. Bizonyos helyzetekben szinte az egyetlen megoldás. Az IS sokkal szűkebb és valamivel drágább, az Infiniti Q50 pedig sportlimuzinként, kétszer ekkora teljesítménnyel, hathengeres benzinessel nagyon más jellegű autó.A hibrid Mondeo Vignale és pár lépcsőshátú alternatíva, automatikus váltóval
Ford Mondeo Hybrid Titanium (177 LE) 9 865 000 Ft
Ford Mondeo Vignale Hybrid (177 LE) 11 669 000 Ft
Ford Mondeo Vignale 2,0 TDCi aut. (180 LE) 11 514 000 Ft
Audi A4 2,0 TFSI Design S tronic (190 LE) 11 143 830 Ft
BMW 330e (252 LE) 12 360 000 Ft
Mercedes-Benz C 300h 13 328 540 Ft
Škoda Superb Laurin & Klement 1,8 TSI DSG (180 LE) 10 814 430 Ft
Volkswagen Passat 1,8 TSI DSG Comfortline (180 LE) 9 826 370 Ft (Nincs belőle Highline, csak 220 lóerővel)
Volkswagen Passat GTE (218 LE) 13 493 550 Ft
Ford Store, a Mustang-bolt
Nemrég a Ford Store szalonok megnyitásával a gyártó érdekes kísérletbe fogott itthon is. Bevezette a prémiummárkaként pozícionált Vignale-vonalat, hogy a Citroën DS-modellek mellett a nagy prémiummárkáknak is vetélytársává válhassanak a Vignale kivitelű autók. Elsőként a Mondeo, majd az Edge SUV, az S-Max, a Galaxy, a Kuga és idővel a Focus alapjaira is. Szemben a DS-szel, a Fordnál nem készülnek önálló típusok a tömeggyártmányokkal közös alkatrészekből és a többi változathoz elérhető hajtásláncok közül lehet csak választani.
Az Alfredo Vignale (e: vinyále) olasz karosszériaépítőről elnevezett modellsor szebb belső kivitelt, igényesebb anyagokat, az üléseken nemes bőrkárpitot, bőrbevonatú műszerfalat kínál. Kívülről is eltérnek az autók az alapmodellektől, újak például a lökhárítók. Egymás mellé téve a Vignale Mondeo továbbra is Mondeónak hat, de jóval igényesebb Mondeónak, amelyből egy szépen felszerelt Passat vagy Mazda6 nem tűnik vonzóbbnak.
A szalonokban és a szolgáltatásokban komoly többletet nyújtanak a Vignale modellek. A digitális asztalon megtervezett autót az értékesítő egy mozdulattal átlőheti egy hatalmas videofalra, ami nagyon látványos. A Ford Store koncepciójú szalonban külön helye van a kiemelt termékcsoportok demoautóinak. A sportmodelleknek, a terepjáróknak, illetve a Mustangnak és a Vignale-verzióknak van kerek porondjuk, felettük lebegő glóriával. Az egészet brit szakemberek rakták össze, a videofaltól a padló csempézéséig.
Én a szentendrei Ford Hovány márkakereskedésben néztem meg az átépített szalont, amilyet a Ford Solymár az M3-asnál létesített, a Ford Petrányi pedig a Budaörsi úti márkakereskedésből fejlesztett tovább. Egy Ford Store például a Kerepesi úti vagy az Üllői úti szalonhoz képest az új belsőépítészet mellett abban is többet nyújt, hogy itt kaphatóak magasabbra pozícionált autók, így a Vignale-modellek mellett az Edge és a Mustang.
Ha valaki saját maga viszi szervizbe az autóját, akkor sokat érnek a Vignale-ügyfeleknek kínált szolgáltatások. A havi egy külső-belső mosás mindig jól jön, nagy előny, ha nem egy hétre kapunk csak szervizidőpontot és a márkaszervizben előreveszik az autót.
Szamosi Viktor, a Ford importőr ügyvezető igazgatója a szentendrei egység megnyitásán elmondta, hogy céljuk a Ford Store-ok jelenlegi számának minimum megduplázása és a koncepció meghonosítása Pest megyén kívül is.
A Vignale-vonalat a Ford később kiterjeszti a Kugára és a Focusra is. A koncepciót igényes kiegészítőkből, például utazótáskából, telefontokból, kávéscsészéből összeállított kollekció teszi teljessé, amiről itt olvashattok részletesen. A Vignale-almárka világpremierjéről pedig ebben a cikkben számoltunk be másfél évvel ezelőtt.
Az eredendően Amerikának szánt hibrid esélyeit korlátozza, hogy nincs belőle ötajtós, sem kombi, ami itthon is egyre népszerűbb. A céges szabályzatok sok helyen a kompakt kategória felett is előírják, a magasabb beosztású alkalmazottak pedig rájöttek, hogy jó dolog a kombi. Az évek során mindig adódik nyaralás, síelés, költözködés, amikor megmutatkoznak előnyei, míg a magasabb futóműzaj alig tűnik fel egy jól szigetelt, középkategóriás autóban.
Fogyasztás, árak
Adatlap
Ford Mondeo Vignale Hybrid
Motor | 1999 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 187 LE |
Nyomaték | 300 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,2 sec |
Végsebesség | 187 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,2 l / 100 km |
Pontos értéket mutat a műszerfali kijelző, benzinkúton utánaszámolva is 6,4 l/100 kilométeres átlag jött ki. A tesztút fele volt város, negyede országút, negyede autópálya. Egy alapvetően benzinüzemű és ilyen nagy autótól parádés érték, aminél a dízel sem tudna sokkal jobbat, mert az nem serkent ennyire takarékos vezetésre.
Megjelenésekor sem volt olcsó a Mondeo Vignale, de egy ideje félmillió forinttal magasabb a listaára. 11,7 millió forintba kerül a hibrid, 11,5 millióba a vele összevethető teljesítményű dízel.
Egy Titanium Mondeo Hybridhez képest 1,8 millió Ft az árkülönbség. Ám ebben a többletfelszereltség mellett az is benne van, hogy a Vignalét jobb vezetni, mert sportosabb gumiszettet kap.
Összességében a Mondeo Vignale prémiumterméknek nem igazán meggyőző. Maga a vas nem képes lényegesen többet nyújtani a sima Mondeóknál, pedig ha valaki feljebb törekszik, annak a termékével túl kellene teljesíteni a befutott, elismert konkurenseket, legyen az magasabb árrésre törekvő borászat vagy autógyár.
A Vignale Fordokat a mögéjük tett szolgáltatáscsomag teszi valóban értékessé. Ha a megcélzott flottaügyfelek elfogadják a sokkal gyengébben felszerelt prémiummárkák alternatívájaként a Vignale Mondeót, a Ford lépése sikeres lehet.Hibridként viszont a Mondeo önmagában is meggyőző. Nincs is értelme annak a kérdésnek, hogy jobb vagy rosszabb-e a dízelnél. Elsősorban autópályán mozgóknak a környezetszennyezőbb és takarékosabb dízel a jobb, városban vagy egy nagyobb város környékéről ingázva a hibrid lehet az igazi. Ezért van benzines, dízel és hibridhajtás is a Mondeóhoz. Ha valami, hát a motorválaszték kétségtelenül prémiumigényű.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|