Röviden – Ford Mondeo Vignale Hybrid
Mi ez? Prémiumtermékként pozicionált változat a Mondeo limuzinból, hibridhajtással, különleges szolgáltatásokkal.
Mit tud? Megadja a hibridek varázsát a hangtalan suhanással, keveset fogyaszt és kívül-belül szebb az azonos hibridhajtású Mondeónál.
Mibe kerül? Vignaleként 1,8 millió Ft a felára a sima Titanium Mondeóhoz képest, tehát 11 669 000 Ft a listaára.
Kinek jó?  Azoknak, akiknek a kerete engedi a prémiumtermékeket, de a márkamegkötés miatt kizárólag Fordot választhatnak. És azoknak, akik a Priusból Avensis hibrid híján márkán kívül lépnének feljebb.

Egy ideje hazákban is elérhető a Ford Mondeo Vignale. Míg a sima Mondeóból a lépcsőshátú csak a hibrid hajtáslánccal kombinálható, a négyajtós Vignale létezik benzines és dízelmotorral is. Mi az eddig kimaradt hibridváltozatot kértük el tesztre a prémiummárkának szánt kivitelben.

Aki szerint egy kipucolt Mondeo sosem lesz a német, svéd, brit vagy japán prémiummárkák alternatívája és az egész Vignale-vonal leszerepel az értékvesztés bajnokaként, kicsit gondolja át a flottapiac működését!

Hibrid hajtással és a prémiummárkának szólt Vignale-kivitelben teszteltük a Ford Mondeót. Izgalmas összeállítás, az biztos.
Mit láttok a fehér autóban? Prémiumterméket, az A4 reális konkurensét vagy megszépített Mondeót?

Mit láttok a fehér autóban? Prémiumterméket, az A4 reális konkurensét vagy megszépített Mondeót?

Sok vállalatnál a típusmegkötés nem enged lehetőséget a hierarchián belüli lépcsők finomítására. Az igazgató 4×4-es, erős motoros Mondeója mellett állnak a parkolóban a beosztottak szerényebb Mondeói, ránézésre egyforma autók. Itt nagyon jól jöhet egy kívülről is látványosabb, belül érezhetően szebb autó, amivel nem kell megbontani a flottarendet, új márkát, más szervizt bevonva az üzemeltetésbe.

A Ford úgy kalkulál, hogy egy roskadásig extrázott Mondeo Vignale versenyképes alternatíva lehet a kisebb teljesítményű, gyengébben felszerelt prémiumtermékkel is. Ez létfontosságú, mert itthon főleg az IT-cégek próbálják megnyerni magunknak a munkatársak hűségét a flottaszabályzat lazításával, az értékhatáron belül megengedve nekik, hogy 3-as BMW-t, Mercedes-Benz C-osztályt, kisebb részben S60-as Volvót, Jaguar XE-t, A4-es Audit válasszanak egy Insignia, Passat vagy Mondeo csúcsmodell helyett. Pár év múlva kiderül, mit mond erre a piac. Ennyit a háttérről, térjünk rá az autóra.

Belső tér

Első ránézésre a Vignale kivitel a többi Mondeo legnagyobb baján segít: a közepes minőségérzeten. Bár ilyen lenne mindegyik! A bőr üléskárpit mintája, anyaga igazán szép, az ajtók és a műszerfal borborítása is elegáns. Csak a középkonzol ronda műanyagjával kellene valamit kezdeni, mert azt megörökölte a csúcsmodell. Az ülések kényelme és a térkínálat az olcsóbb Mondeókban is remek, az érintőképernyős, hangvezérléses SYNC2 menürendszer használhatóságában sincs változás.

Lényegesen jobb a minőségérzet az autóban, de a középkonzol előnytelen műanyagját sajnos a Vignale is megörökölte az olcsóbb Mondeóktól

Lényegesen jobb a minőségérzet az autóban, de a középkonzol előnytelen műanyagját sajnos a Vignale is megörökölte az olcsóbb Mondeóktól

A kategóriában megszokott fél köbméter feletti értékek helyett a hibrid Mondeo csomagtartója 382 literes. A lépcsős padlóval formája nem ideális, de ez a méret elegendő és fontosabb, hogy lehajtható a hátsó üléstámla. Az amerikai piac elvárásaként a csomagtérfedél belső oldalán ott fluoereszkál a vésznyitó kallantyú, hogy senki ne rekedjen bent.

Milyen városban?

Két villanymotor van a 177 lóerő összteljesítményű hajtásláncban. Az egyik főleg rekuperálásra, áram-visszatermelésre szolgál gázelvételkor és enyhe fékezéskor. A másik kisegíti az Atkinson-ciklussal takarékosabbá tett kétliteres, szívó benzinest. Egy turbós motor nehezebben bírná az újraindításokat a villamos üzem elhagyásakor.

Egyre fontosabb a flottabeszerzéseknél a CO2-emisszió és a fogyasztás. 99 g/km és 4,2 l/100 km értékkel ebben kiemelkedően jó a Mondeo Hybrid

Egyre fontosabb a flottabeszerzéseknél a CO2-emisszió és a fogyasztás. 99 g/km és 4,2 l/100 km értékkel ebben kiemelkedően jó a Mondeo Hybrid

Aki a hibrid Mondeóba úgy ül bele, hogy a dízel a nyerő, mert jobban megy és autópályán kevesebbet eszik, az a maga igazságát megkapja a TDCi-vel. Vannak azonban más emberek is, más preferenciával, akiket mondjuk a környezetszennyezés érdekel. Mert a hibrid Mondeo nem szól mindenkinek, de akik megértik, azok nagyon szeretni fogják.

Egyedülálló, ahogy az autó villanymotorral, hangtalanul suhan akár 80-90-nel is a városba bevezető szakaszokon. Az elektromos üzem elinduláskor is jól kitartható, egy Priusszal ellentétben nem kell a vándordűnék lendületével gyorsítani, hogy hangtalanul fokozhassuk a tempót.

Eddig csak hibrid Mondeo volt lépcsős háttal, a Vignale-kínálatban dízel és benzines is van

Eddig csak hibrid Mondeo volt lépcsős háttal, a Vignale-kínálatban dízel és benzines is van

80 körüli sebességig az autó bámulatosan könnyedén gurítható elektromosan. A kocsi okosan kiírja, miért nem tud leállni a benzines motor, sokszor elég jobban elvenni a gázt. Általában a tempót jóval magasabbra engedett gézpedállal is lehet tartani, mint hinnénk, amire a hibridek megtanítják az embert.

A tesztautó az Árpád híd budai felhajtója után úgy gurult el az M3-as felüljárójáig, hogy csak három-négyszer kapcsolt be a benzines motor gyorsításkor. Külső városrészekben a 60-80-as szakaszokat a Ford Mondeo Hybrid kiválóan megoldja elektromosan.

Nem ördöngösség úgy fékezni, hogy végig a visszatermeléssel lassuljunk, ne pedig az üzemi fékkel

Nem ördöngösség úgy fékezni, hogy végig a visszatermeléssel lassuljunk, ne pedig az üzemi fékkel

Közben a műszerfalon szépen sarjadnak a takarékos vezetést honoráló zöld levelek és az autó minden fékezés után visszaigazolja a tudatos lendületgazdálkodást a fékezési hatékonyság adatával.

A műszerfal bal oldalán megjelenő szám arra utal, hogy mennyire sikerült elektromos áram-visszatermelésre fordítani a lendületet és mennyit vasaltunk belőle egyszerűen hővé az üzemi fékekkel, erősebben fékezve. Kis odafigyeléssel 100 százalékra kihozható ez a szám.

A légkondicionáló jól működik álló motornál is, a leállásokat követően a motor gyorsan és finoman éled újjá. Zúgása mindig elárulja, ha üzemel, de hangszigetelésen csak a padlógáz fog ki, a tesztautó halk és kulturált.

Aki állandóan siet, azt zavarni fogja a felhangosodó motor padlógázon. Aki viszont higgadtan vezet, megtartja a lendületet, korán elveszi a gázt, az városban hat liter alatti értékekkel mozgathatja a hibrid Mondeót és nem is érti, milyen zajongásra panaszkodnak a többiek. Neki fel-felzümmög a benzines, de zavarni nem zavar. Kár, hogy a négyhengeres járása nem elég finom, rezgéseit enyhe bizsergésként érezni a kormányon.

Egyelőre Petrányiék a Budaörsi úton, a Hovány cégcsoport Szentendrén és a Ford Solymár az M3-as pesti szakaszán nyitott Ford Store-t, de a koncepció a jövőben nem korlátozódik a fővárosra

Egyelőre Petrányiék a Budaörsi úton, a Hovány cégcsoport Szentendrén és a Ford Solymár az M3-as pesti szakaszán nyitott Ford Store-t, de a koncepció a jövőben nem korlátozódik a fővárosra

A garázsba behajtva furcsa volt a falon a fénykéve szélén a kékes, lilás sáv. Olyan, mint a fényképek szélén a kromatikus aberráció, cseppet sem elegáns. Az azonban külön megható, amint az autó megköszöni érkezéskor, hogy hibriddel járva kevésbé szennyezzük a környezetet.

Milyen hosszabb úton?

9,2 mp a százra gyorsulás ideje, ami jó eredmény ezzel a súllyal. Az autót nem érezni igazán erősnek, pedig van benne lendület. Meg kell szokni a fokozatmentes váltót, amivel a közel konstans motorhang nem követi a szokott módon a gyorsulást.

Barátságos, szépen kárpitozott hely a második üléssor

Barátságos, szépen kárpitozott hely a második üléssor

Hibridhez képest normálisan adagolható fékerő. Van egy kis gumilabdás érzet, néha meg mintha fatuskót nyomnánk, de az esetek nagy részében a pedálérzet elfogadható.

Direkt átkergettem az autót dimbes-dombos autópályán, hogy mennyire bőg-üvölt 150-ről gyorsítva és úgy érte el a 180-at, hogy a bőgés nem volt irritáló. Rázendít a motor, de nem bömböl úgy, mint például a Prius, amit a Toyota középkategóriás autókánt próbál elsütni, jóllehet sem mérete, sem kényelme, sem egyéb szolgáltatásai nem emelik ki a kompakt autók közül. Normál menetben a Mondeo HEV (Hybrid Electric Vehicle) autópályán is halk, átlagfogyasztása hajszolva sem ment 8,5 liter fölé a számítógép szerint.

187 km/óra a végsebesség, 9,2 mp a gyorsulási ideje 100-ra. Városban takarékosabb az autó, a szabványos adat 5,0 l/100 km lakott területen kívül és 2,8 liter városban

187 km/óra a végsebesség, 9,2 mp a gyorsulási ideje 100-ra. Városban takarékosabb az autó, a szabványos adat 5,0 l/100 km lakott területen kívül és 2,8 liter városban

A Vignalén nem a sima hibrid Mondeo 16 collos, magasabb oldalfalú gumiabroncsai vannak, a tesztautó viselkedését határozottan feldobta a 18-as Continental SportContact gumiszett. A rugózási kényelem is kedvező, a futómű-hangolás mesteri, ahogy azt a Fordokban megszoktuk.

Konkurensek

Hibrid hajtásával a tesztelt Mondeo Vignale nagyon speciális autó, ezért a lehetséges vetélytársak összeállításakor nem voltam ortodox, dízel és benzines modelleket is kigyűjtöttem. A 330e és a Passat GTE konnektoros hibrid, tehát akkumulátoraikat konnektorról töltve elvileg 35/50 kilométert megtehetünk füstmentesen.

Ford-típusok nemesítésével születnek a Vignale-modellek. Így gyorsabb és olcsóbb, mint a DS és a Citroën mintájára egymást kiegészítő, önálló termékeket kifejleszteni. Pár év múlva kiderült, melyik a sikeresebb koncepció

Ford-típusok nemesítésével születnek a Vignale-modellek. Így gyorsabb és olcsóbb, mint a DS és a Citroën mintájára egymást kiegészítő, önálló termékeket kifejleszteni. Pár év múlva kiderült, melyik a sikeresebb koncepció

Van egy csomó ember, aki elégedett a hibriddel, nem ülne vissza dízelbe, de a Toyotánál nem tud feljebb lépni a Priusnál kényelmesebb és nagyobb autóba. Vagy vált Lexusra vagy ott a Mondeo, akár a Vignale. Bizonyos helyzetekben szinte az egyetlen megoldás. Az IS sokkal szűkebb és valamivel drágább, az Infiniti Q50 pedig sportlimuzinként, kétszer ekkora teljesítménnyel, hathengeres benzinessel nagyon más jellegű autó.

A hibrid Mondeo Vignale és pár lépcsőshátú alternatíva, automatikus váltóval

Ford Mondeo Hybrid Titanium (177 LE) 9 865 000 Ft
Ford Mondeo Vignale Hybrid (177 LE) 11 669 000 Ft

Ford Mondeo Vignale 2,0 TDCi aut. (180 LE) 11 514 000 Ft

Audi A4 2,0 TFSI Design S tronic (190 LE) 11 143 830 Ft
BMW 330e (252 LE) 12 360 000 Ft
Mercedes-Benz C 300h 13 328 540 Ft

Škoda Superb Laurin & Klement 1,8 TSI DSG (180 LE) 10 814 430 Ft
Volkswagen Passat 1,8 TSI DSG Comfortline (180 LE) 9 826 370 Ft (Nincs belőle Highline, csak 220 lóerővel)
Volkswagen Passat GTE (218 LE) 13 493 550 Ft

Ford Store, a Mustang-bolt

Alfredo Vignale neves karosszériaműhelyét az 1970-es években vette meg a Ford. Időnként tanulmányautókon használták a nevet

Alfredo Vignale neves karosszériaműhelyét az 1970-es években vette meg a Ford. Időnként tanulmányautókon használták a nevet

Alfredo Vignale neves karosszériaműhelyét az 1970-es években vette meg a Ford. Időnként tanulmányautókon használták a nevet


Nemrég a Ford Store szalonok megnyitásával a gyártó érdekes kísérletbe fogott itthon is. Bevezette a prémiummárkaként pozícionált Vignale-vonalat, hogy a Citroën DS-modellek mellett a nagy prémiummárkáknak is vetélytársává válhassanak a Vignale kivitelű autók. Elsőként a Mondeo, majd az Edge SUV, az S-Max, a Galaxy, a Kuga és idővel a Focus alapjaira is. Szemben a DS-szel, a Fordnál nem készülnek önálló típusok a tömeggyártmányokkal közös alkatrészekből és a többi változathoz elérhető hajtásláncok közül lehet csak választani.

Az Alfredo Vignale (e: vinyále) olasz karosszériaépítőről elnevezett modellsor szebb belső kivitelt, igényesebb anyagokat, az üléseken nemes bőrkárpitot, bőrbevonatú műszerfalat kínál. Kívülről is eltérnek az autók az alapmodellektől, újak például a lökhárítók. Egymás mellé téve a Vignale Mondeo továbbra is Mondeónak hat, de jóval igényesebb Mondeónak, amelyből egy szépen felszerelt Passat vagy Mazda6 nem tűnik vonzóbbnak.

A gyártás során strucctollal portalanítják a karosszériát

A gyártás során strucctollal portalanítják a karosszériát

A gyártás során strucctollal portalanítják a karosszériát


A szalonokban és a szolgáltatásokban komoly többletet nyújtanak a Vignale modellek. A digitális asztalon megtervezett autót az értékesítő egy mozdulattal átlőheti egy hatalmas videofalra, ami nagyon látványos. A Ford Store koncepciójú szalonban külön helye van a kiemelt termékcsoportok demoautóinak. A sportmodelleknek, a terepjáróknak, illetve a Mustangnak és a Vignale-verzióknak van kerek porondjuk, felettük lebegő glóriával. Az egészet brit szakemberek rakták össze, a videofaltól a padló csempézéséig.

Én a szentendrei Ford Hovány márkakereskedésben néztem meg az átépített szalont, amilyet a Ford Solymár az M3-asnál létesített, a Ford Petrányi pedig a Budaörsi úti márkakereskedésből fejlesztett tovább. Egy Ford Store például a Kerepesi úti vagy az Üllői úti szalonhoz képest az új belsőépítészet mellett abban is többet nyújt, hogy itt kaphatóak magasabbra pozícionált autók, így a Vignale-modellek mellett az Edge és a Mustang.

A normál minőség-ellenőrzésen felül a Vignale Fordok további 100 pontos vizsgálaton esnek át. A Ford Store szalonokban külön ügyfélkapcsolati menedzser segít a tulajoknak

A normál minőség-ellenőrzésen felül a Vignale Fordok további 100 pontos vizsgálaton esnek át. A Ford Store szalonokban külön ügyfélkapcsolati menedzser segít a tulajoknak

A normál minőség-ellenőrzésen felül a Vignale Fordok további 100 pontos vizsgálaton esnek át. A Ford Store szalonokban külön ügyfélkapcsolati menedzser segít a tulajoknak


Ha valaki saját maga viszi szervizbe az autóját, akkor sokat érnek a Vignale-ügyfeleknek kínált szolgáltatások. A havi egy külső-belső mosás mindig jól jön, nagy előny, ha nem egy hétre kapunk csak szervizidőpontot és a márkaszervizben előreveszik az autót.

Szamosi Viktor, a Ford importőr ügyvezető igazgatója a szentendrei egység megnyitásán elmondta, hogy céljuk a Ford Store-ok jelenlegi számának minimum megduplázása és a koncepció meghonosítása Pest megyén kívül is.

A Vignale-vonalat a Ford később kiterjeszti a Kugára és a Focusra is. A koncepciót igényes kiegészítőkből, például utazótáskából, telefontokból, kávéscsészéből összeállított kollekció teszi teljessé, amiről itt olvashattok részletesen. A Vignale-almárka világpremierjéről pedig ebben a cikkben számoltunk be másfél évvel ezelőtt.

Az eredendően Amerikának szánt hibrid esélyeit korlátozza, hogy nincs belőle ötajtós, sem kombi, ami itthon is egyre népszerűbb. A céges szabályzatok sok helyen a kompakt kategória felett is előírják, a magasabb beosztású alkalmazottak pedig rájöttek, hogy jó dolog a kombi. Az évek során mindig adódik nyaralás, síelés, költözködés, amikor megmutatkoznak előnyei, míg a magasabb futóműzaj alig tűnik fel egy jól szigetelt, középkategóriás autóban.

Fogyasztás, árak

Adatlap

Ford Mondeo Vignale Hybrid

Hibrid hajtással és a prémiummárkának szólt Vignale-kivitelben teszteltük a Ford Mondeót. Izgalmas összeállítás, az biztos.
Motor 1999 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 187 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,2 sec
Végsebesség 187 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,2 l / 100 km

Pontos értéket mutat a műszerfali kijelző, benzinkúton utánaszámolva is 6,4 l/100 kilométeres átlag jött ki. A tesztút fele volt város, negyede országút, negyede autópálya. Egy alapvetően benzinüzemű és ilyen nagy autótól parádés érték, aminél a dízel sem tudna sokkal jobbat, mert az nem serkent ennyire takarékos vezetésre.

Megjelenésekor sem volt olcsó a Mondeo Vignale, de egy ideje félmillió forinttal magasabb a listaára. 11,7 millió forintba kerül a hibrid, 11,5 millióba a vele összevethető teljesítményű dízel.

Egy Titanium Mondeo Hybridhez képest 1,8 millió Ft az árkülönbség. Ám ebben a többletfelszereltség mellett az is benne van, hogy a Vignalét jobb vezetni, mert sportosabb gumiszettet kap.

Összességében a Mondeo Vignale prémiumterméknek nem igazán meggyőző. Maga a vas nem képes lényegesen többet nyújtani a sima Mondeóknál, pedig ha valaki feljebb törekszik, annak a termékével túl kellene teljesíteni a befutott, elismert konkurenseket, legyen az magasabb árrésre törekvő borászat vagy autógyár.

Hatásosan csökkenti a két villanymotor a szívó benzines terhelését. A tesztfogyasztás mindössze 6,4 l/100 km

Hatásosan csökkenti a két villanymotor a szívó benzines terhelését. A tesztfogyasztás mindössze 6,4 l/100 km

A Vignale Fordokat a mögéjük tett szolgáltatáscsomag teszi valóban értékessé. Ha a megcélzott flottaügyfelek elfogadják a sokkal gyengébben felszerelt prémiummárkák alternatívájaként a Vignale Mondeót, a Ford lépése sikeres lehet.

Hibridként viszont a Mondeo önmagában is meggyőző. Nincs is értelme annak a kérdésnek, hogy jobb vagy rosszabb-e a dízelnél. Elsősorban autópályán mozgóknak a környezetszennyezőbb és takarékosabb dízel a jobb, városban vagy egy nagyobb város környékéről ingázva a hibrid lehet az igazi. Ezért van benzines, dízel és hibridhajtás is a Mondeóhoz. Ha valami, hát a motorválaszték kétségtelenül prémiumigényű.


Mellette – Ellene
  • Szebb belső kivitel az alap Mondeónál
  • Vonzó design
  • Értékes szervizszolgáltatások (soron kívüli kiszolgálás, ingyenes autómosás)
  • Vignale-ügyfélmenedzser közvetlen kapcsolattartóként
  • Sokféle vezetőtámogató rendszer
  • Méretes belső tér
  • Remek hibridhajtás, könnyen elérhető füstmentes üzem
  • Csekély fogyasztás
  • Kényelem hosszabb utakon
  • Csekélyebb környezetszennyezés
  • Vignale-vonalon van dízel és benzines Mondeo limuzin is
  • Várhatóan jelentős értékvesztés
  • A Vignale alig tér el a normál modellektől
  • Nincs kombi vagy ötajtós a hibridből
  • Olcsó hatású műanyag a középkonzolon
  • Jelentős felár az azonos technikájú Mondeóhoz képest (1,8 millió Ft)
  • Kompromisszumkészséget igénylő csomagtér
  • Sok felszerelés feláras