Röviden – Fiat Tipo 2015
Mi ez? Új Fiat, jól csengő névvel, de csak négy ajtóval
Mit tud? Tágas, formás, megfizethető autó
Mibe kerül? Hazai ára még nincs, az autó csak 2016-ban érkezik
Kiknek jó? Akik megfizethető, tágas, klasszikus megjelenésű autóra gerjednek
Elegáns, négyajtós modell lett a Tipo-ból
2,64 méteres tengelytávjával kényelmes, tágas belsőt ígér a Tipo

2,64 méteres tengelytávjával kényelmes, tágas belsőt ígér a Tipo

„Dodici mille cinquecento euro” mondja vagy ezredszer a rádióban hallható reklámhang a Tipo hirdetésében, miközben Torino környékén próbálgattuk a Fiat új autóját. Igen, Olaszországban már van ára, 12 500 euró, és kapható is a Fiat legújabb modellje, a Tipo. Nálunk még várni kell rá egy kicsit, de kitartás, már nem olyan sokat.
Emlékeznek még az előző Fiat Tipóra? Arra, amit 1988-ban kezdtek gyártani, az akkor kifutó Ritmo helyét vette át a sorban, és bemutatása után egy évvel az Év Autója címet is elnyerte? Az öt- és háromajtós változatban is kapható autó fényes karrierje 1995-ig tartott, amikor a Bravo/Brava páros váltotta a kínálatban. A most bemutatott változat már csak nevében idézi az ős-Tipót, hiszen az új koncepció teljesen más, ez egy 4 ajtós szedán. Később lesz belőle 5 ajtós és kombi karosszériaváltozat is, így aki inkább azokra a változatokra gerjed, annak sem kell lemondania a Tipóról.
Európa keletebbi felén fogynak igazán a négyajtósok

Európa keletebbi felén fogynak igazán a négyajtósok

Bár a Fiat nagy reményt fűz hozzá, igazi tömegmodell szerepet várnak tőle, a négyajtós kialakítás a jelenlegi statisztikák szerint nem a legszerencsésebb választás akkor, amikor leginkább a kisméretű szabadidő-autók piaca nő látványosan. A négyajtós modellek főleg a közép- és kelet európai piacon pörögnek jól, ott, ahol a régi Fiat Albea, Renault Thalia volt népszerű, vagy ahol a konkurensek kínálatában jelenleg is megtalálható Peugeot 301-es, Citroën C-Elysée, 4 ajtós Focus szerepel. Ezeken a piacokon – ahol a klasszikus autószerű forma, a jól pakolható, óriási csomagtartó és a megfizethető ár a legfontosabb szempont – egy jól kitalált árral nagyot szakíthat a Fiat is.

Külső, forma

Nekünk nem akkora meglepetés a Fiat Tipo, hiszen a Vezess csapata már végigizgulta a Tipo világpremierjét Isztambulban, ahol még Fiat Aegeának nevezték. Az útnak más fiatos apropója is volt, most ez nem annyira fontos, de ide kattintva érdemes pár anyagba beleolvasni, ne süllyedjenek már el örökre az internet iszapos mélyére.
Videón így mutat a Fiat Tipo:
a videó a hirdetés után indul
Szóval a Tipo egy közepes méretű, 4,5 méter hosszú, 1,8 méter széles, 1,5 méter magas kompakt szedán, 2,64 méteres, tekintélyes tengelytávval. Méghozzá egy tényleg szedánnak tervezett autó, nem pedig egy kényszerűségből kisautóra tapasztott hatalmas puttonyú torzszülött. A forma konzervatív, klasszikus, elegáns  megjelenésű, de mégis akadnak benne látványos elemek is, mint példásul a 3D-s hűtőrács, vagy a szintén nagyon térbelire rajzolt hátsó lámpatest. Klassz lett a krómba burkolt kilincs is, amely érzésre zseniális. Nyitáskor először egy kis nyelvet mozdít meg a kéz a kilincs belső felén, majd az egész kilincs elmozdul. Apró hülyeség ugyan, de határozottan jó érzés kinyitni az ajtaját. Az új Tipo háromféle felszereltségi szinttel, négyféle motorral, és háromféle váltóval – őt-, illetve hatfokozatú kézi és hatfokozatú automatikussal – kapható.
Kicsit komor, fekete a Tipo belseje

Kicsit komor, fekete a Tipo belseje

Belül

A kissé komor, nagyon fekete belsőben a normálisnál kicsit nagyobb kormánykerék várja a vezetőt. A helykínálatra elöl nem lehet panasz, 190 centiig hibátlan minden irányban. Ülése kényelmes, a kipróbálásra kapott autóban még elektromos deréktámasz is volt. Ergonómiailag rendben van az autó, a gombok, kapcsolók jó helyen vannak, a klímavezérlés finoman tekerhető, nagyméretű, jó fogású tekerőgombot kapott, a tolatókamera képét is megmutató multifunkciós kijelző jó helyre, elég magasra került.Utasterének műanyagjai viszont átlagosak, inkább csak olcsó benyomást keltenek. A feláras Uconnect rendszer kormányról vezérelhető telefonkihangosítót tartalmaz, hangvezérlésre és a szöveges üzenetek felolvasására is képes, valamint a telefonon tárolt zenéket is lejátssza.
Klassz, jól működő darab a hatfokozatú kézi váltó

Klassz, jól működő darab a hatfokozatú kézi váltó

Hátul már szűkül a fejtér, ide már a gyártó is legfeljebb 185 centis embereket ültetne nyugodt szívvel, és igazuk is van, 190 centivel már ha finoman is, de bele-beleér a fej a tetőkárpitba. Csomagtartója hatalmas, 520 literes és mivel a Tipót Európa rosszabb minőségű útjaira szánják, a legalsó szinten igazi pótkerék van a más, a csomagtartó méretre erősen kihegyezett modelleknél megszokott defektjavító barkácskészlet helyett.

Milyen vezetni?

Valami különös oknál fogva a tesztparkban csupa dízelmotoros autó várta, hogy megautóztassuk őket, pedig egy árérzékeny vevőkörre szabott modellnél talán a benzines bemutatóautók munkába állítása racionálisabb döntés lett volna.
 1,4 95 HP  1,6 110 HP  1,3 95 HP  1,6 120 HP
Lökettérfogat (cm3)  1368  1598  1248  1598
Teljesítmény (LE/kW)  95/70 @ 6000  110/81 @ 5500  95/70 @ 3750  120/88 @ 3750
Nyomaték (Nm)  127 @4500  152 @4500  200 @1500  320 @1750
Váltó  6 fok. kézi  6 fok. automatikus  5 fok.  6 fok.
Gyorsulás (0-100 km/h)  11,5 s  11,2 s  11,7 s  9,7 s
Csúcssebesség km/h  185  192  180  199
Hossz/szélesség/magasság (mm)  4532/1792/1497  4532/1792/1497  4532/1792/1497  4532/1792/1497
A legerősebb, 120 lóerős dízelt vihettük el próbakörre, hatfokozatú kézi váltóval. Az erősebb dízel tisztességes darab, gond nélkül mozgatta hegyen-völgyön az 1270 kilogrammos autót. Igazán 1500-as fordulat fölött jön meg az ereje, de 3000-es fordulat felett már megjön a hangja is. Felfüggesztése, futóműve is érezhetően a keleti piacra hangolt darab, az átlagos úthibáktól egyáltalán nem jön zavarba. Kár, hogy jó úton mégis beszivárog valami a gördülési zajból.
520 literes csomagtartó

520 literes csomagtartó

Hatfokozatú váltója pontos, és a mozgatáshoz szükséges erőt is ügyesen lőtték be, kormányzása pedig kétféle erősségű rásegítéssel is képes dolgozni. Országúton a normál beállítás a jobb, míg városban, parkolóban, szűk utcákon kanyarogva érdemes a könnyebb kormányzást kínáló City módot bekapcsolni.

Mikortól, mennyiért?

Az új, négyajtós Fiat Tipo 2016. február-március környékén érkezik a kereskedésekbe, és az ára is majd csak akkor derül ki. Olaszországban jelenleg 12 500 eurótól – 3,9 millió forinttól – vihető el az alapállásból is aránylag gazdagon felszerelt autó. Reméljük, itthon is sikerül a lélektani határt jelentő 4 millió alá lőni az autót.