Röviden – Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 DSG | |
---|---|
Mi ez? | A legújabb MQB-technikára épülő nagy Škoda, bődületes térrel, okos ötletekkel |
Mit tud? | Bármit, amire szükségünk lehet, a kitűnő használati érték mellé pedig már modern külső is dukál |
Mibe kerül? | Ez a modell listaáron 10,5 milliós tétel, a tesztautó 4×4 hajtással DSG váltóval 14,3 millió. |
Kinek jó? | Aki józan érvek alapján egy hatalmas, kényelmes, biztonságos autót keres, kitűnő ár/érték aránnyal |
Nincs ellenérv a Škoda Superb harmadik generációjával szemben. Ezt már akkor így gondoltam, amikor egy centit sem vezethettük a prágai világpremieren. Ahol 35 országból összetrombitált 800 vendég, és a cseh filharmonikusok előadása mutatta, a márka mára sokkal több a német nagybácsi által örökbefogadott unokaöcsnél.
Annál az unokaöcsnél, aki a mostohatesók levetett ruháiba öltözik. Most, a sokadik teszten vezetve sem változott a véleményem. Hiába a rengeteg közös alkatrész, az érezhetően a Passat alá belőtt kivitel és felszereltségi lista, a fontos pontokon olyan tehetséget villant a Superb, amire ellenállhatatlan vággyal kattan a célközönség.
Megjelenés
Kik is ők? Akik szívesen újságolják mosolyogva, hogy vadonatúj autót vettek, gigantikus utastérrel és csomagtartóval, fejedelmi kényelemmel, tele okos ötletekkel, a prémiummárkák árszínvonala alatt. Vagy cégvezetők, esetleg államtitkárok.
Nincs az a magas döntéshozói pozíció, ahol nyafogásra adhatna okot az új Superb megjelenése. Amíg csak futó pillantást vetünk rá, egy Audiba oltott puffasztott, morcosított Octavia, de megéri elmerülni a részletekben. Így fedi fel magát a sok apróság, amit az egyszerű, de szembetűnő fő formai vonások mellett elrejtettek a tervezők. Veszett jó, ahogy átmentették az előd bárgyún lógó fényszóróit, csak kőkemény szögletességgel. Itt is lóg egy csipazacskó, de petyhüdt lebernyeg helyett kőkemény, szikár izom.
A cseh ólomkristályt idéző betét az első-hátsó fényszórókban igazi jutalom a nyitott szemmel bámészkodónak. Minden éles, szögletes ív a helyére került végre a 4,86 méter hosszú karosszérián. Az előző generáció púpos farának nyoma sincs, végre az ötajtós szedán is legalább annyira eltalált, mint a hangárnyi helyet kínáló kombi. A pengeéles vonalak határolta fényjáték elrejti a hatalmas testet, hiába nagyobb, mint a Passat, csak akkor tűnik fel a különbség, ha egymás mellett áll a két típus (a tengelytáv terén 5 cm, hosszban pedig szűk 10 cm a különbség).

Belső tér
„Superb? Ja igen, a csúcs-Škoda, amiben hátul focizni lehet!” Körülbelül ez a jellemző, amit mindenki fejből vág, ha szóba kerül a modell. Eddig talán igaz is volt, de a harmadik generáció több területen emeli a tétet, a pazar térkínálat megtartása mellett. Érdemes ezért hátulról közelíteni, a négyajtósnak tűnő karosszéria egyik okos megoldása a teljes hátsó szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtó. Ezt csomagokkal a kézben akár egy láblendítéssel is nyílásra bírhatjuk, feltéve, ha az elektromos mozgatást bepipáltuk az extralistán.
A korábban is komoly méretű csomagtér az új modellben 30 literrel bővebb, már 625 literes. Ha ennyi sem lenne elég, akkor csak le kell dönteni a hátsó üléseket, és a kompakt kombikat kenterbe verő 1760 literes raktér áll rendelkezésre. A magasra nyíló csomagtérajtó egyszerűbb, mint a korábbi Twindoor koncepció, amely négyajtósként is engedte nyitni a hátsó ajtót. Bár elmés technikai csemege volt, nagyobb súlya és bonyolultabb mechanikája, valamint magasabb költségei miatt mennie kellett.
Praktikus ötletek iránt vonzódó embereknek valódi kéj megismerni a Superb képességeit. A kivehető kalaptartó miatt tényleg hatalmas egybefüggő teret kapunk, a csomagrögzítő hálók egy szülőlátogatás lötyögő levessel, szatyornyi almával súlyosbított szeretetcsomagját is kényelmesen megzabolázzák. 12 voltos ajzat, kivehető csomagtér-világítás, teljes értékű pótkerék, ja és még pár rögzítőkampó, valamint nagy oldalsó üregek a két fedél mögött. Hogy mindezek mellett miért nehezíti perem a pakolást, és képez lépcsőt a hátradöntött üléssor? Ez biztos fel sem tűnt a cseheknek…

A Superb belső akár egy szűkszavú bölcs. Csak semmi sallang, ami helyet kap, annak fontos helye is van!
Hiába a Golf VII öröksége, a közelítő kézre felbukkanó menüvel reagáló, 8 colos Columbus multimédia-rendszer még mindig lenyűgöző darab, a maga józan, sallangmentesre tervezett módján. Nagy felbontású képet ad, menüi egyértelműek, rengeteg funkcióval, valamint a Škodánál is feltűnő mobilos integrációval (a mobil képét tükröző MirrorLink mellett az Android Auto és az Apple CarPlay is elérhető). Ennek köszönhetően, akár a hátsó ülésről okostelefonról/táblagépről is akadnak elérhető funkciók, az adott kütyüt pedig gyári tartókeretbe illeszthetjük.
Pozitív csalódás az elegáns hangulatvilágítás, a zónánként állítható erősséggel derengő LED szerencsére csak három választható árnyalattal kecsegtet, itt nincs esély a MINI-féle szivárványszín diszkóra.

Jöhet a vett malac. 625 literje a szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően kombikat megszégyenítő űrré bővíthető.
Vezetés közben
Adatlap
Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 DSG
Motor | 1968 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 190 LE |
Nyomaték | 400 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,6 sec |
Végsebesség | 230 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5 l / 100 km |
Mozgásában semmi mackósság, méreteihez képest kifejezetten könnyednek tűnik a Superb, de szerencsére nem erőltették túl a feszes hangolást. Ezért nem tudok eléggé hálás lenni, a villamossíneken halk „plump-plump” kíséretében átringó autó is élmény ám, nem csak az orrvérzésig tolt sportos dinamizmus.
Ez a leginkább tetsző vonása az autónak, a 300 000 forintos, elektronikusan állítható lengéscsillapítás. A Comfort állást hívhatnánk Budapest üzemmódnak is, átsiklunk az aszfalthullámokon, kengurubébik vagyunk anyu erszényében, lágy vajként csúszunk a forró serpenyőn.
Zseniális, nagybetűs „nagyautós”, épp egy új Audi A4-re cseréltem, és az Árpád híd felé fordulva hátsóm minden jeladója visszakívánta a puha Škodát (nyilván a cikázó, agilis Audinak is megvan az előnye, de erről majd később). Sport állásban valamivel feszesebb, hamarabb vált vissza, és keményebb a kormányzás, de pár perc után mindig a felhő ikonnal feltüntetett Comfort állásra tértem vissza.
Autópályán tökéletes. A zajszigetelés példás, a már említett rugózással magabiztosan, mégis lágyan túrja előre orrát a Superb, a Canton hifi brutál hangerőn is tisztán, pontosan szól. 2-300 kilométer szinte csak laza meditáció, a suhanó táj terápiás kezelés csupán, a biztonságérzet kitűnő.
Az orrban dolgozó kétliteres dízel visszafogott hangjával, és még visszafogottabb fogyasztásával remekelt, a nagy kibocsátási botrányból pedig az AdBlue adalék és SCR katalizátora miatt maradt ki. 190 lóerejéhez 400 Nm csúcsnyomaték társul, mégpedig egész széles 1750-3250/perc közötti fordulaton. Ez pedig bőségesen elég, mivel az MQB platform előnyei itt is lecsapódnak, a Superb könnyű. Sofőrrel együtt a gyári adatok szerint összkerékhajtással 1615 kilogramm a tömege, ez pedig nem rossz egy közel öt méter hosszú, összkerékhajtású dízelmotoros autótól.

Csak hatfokozatú DSG rendelhető, ami gyorsan dolgozik indulás után, de a rajtnál tart némi hatásszünetet.
Rövid városi utak, és hosszabb, 400 kilométeres autópályázás után 7,1 literre jött ki az átlagfogyasztás, de érezhető, hogy van még tartalék, óvatos jobb lábbal, kevesebb várossal elérhető a hat liter körüli tartomány.
Ha pedig lemondanánk a 730 000 forintos felárért kapható, 5. generációs Haldex tengelykapcsolóval szerelt összkerékhajtásról, még jobb lehetne az eredmény. Most, a nyálkás, ködös időben jól jött a 4×4. Ahol más tesztautó villogó menetstabilizálóval fogta vissza a gázt, ott a Superb gond nélkül elrugaszkodott. Direkt forszírozott helyzetekről van szó, a felár, és a fogyasztási többlet miatt fogas kérdés a hajtásrendszer szükségessége.
Összegzés, árak
A Volkswagen Passat előjogaihoz kétség sem fér,a teljes LED első fényszórók, a még erősebb biturbó csúcsdízel blokk 240 lóerővel nem kérhető a Škodához, ahogy a teljes digitális műszerfal sem. Igaz, utóbbi lassan érkezik majd, de nem kell sietniük a németeknek.
Ez az autó így kerek, ebben a konfigurációban is bőségesen túlmutat a mindennapok igényein, de állami döntéshozókat fuvarozva sem kellene szégyenkeznie. Apró ötleteit, az ajtóba rejtett esernyőt, a flakonnyitást segítő pohártartót, a táblagéptartót nehéz mérlegre tenni, de pont ezek az apróságok adják a típus vonzerejét.A Superb 2.0 TDI 4×4 és jól felszerelt vetélytársai, automata váltóval | Listaár, forint |
|
Ford Mondeo 2,0 TDCI Titanium aut. (180 LE) | 9 460 000 | |
Mazda6 Sportkombi 2,2 CD 175 Revolution Top aut. (175 LE) | 10 490 900 | |
Peugeot 508 SW 2,0 HDi Allure EAT6 (180 LE) | 8 890 000 | |
VW Passat Variant 2,0 TDI Highline DSG (150 LE) | 10 455 020 |
Ez a 4×4-es kivitel 10 536 300 forintos alapárról indul Style felszereltséggel, ehhez józan extrákat választva 11,5 millióból kijön egy olyan Superb, ami minden igényt kielégít, de a habzsolási vágy visszafogása miatt is jár a vállveregetés a konfiguráció összeállítójának. Főleg, ha nem a saját pénzéről van szó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|