Röviden – Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 DSG | |
---|---|
Mi ez? | A legújabb MQB-technikára épülő nagy Škoda, bődületes térrel, okos ötletekkel |
Mit tud? | Bármit, amire szükségünk lehet, a kitűnő használati érték mellé pedig már modern külső is dukál |
Mibe kerül? | Ez a modell listaáron 10,5 milliós tétel, a tesztautó 4×4 hajtással DSG váltóval 14,3 millió. |
Kinek jó? | Aki józan érvek alapján egy hatalmas, kényelmes, biztonságos autót keres, kitűnő ár/érték aránnyal |
Nincs ellenérv a Škoda Superb harmadik generációjával szemben. Ezt már akkor így gondoltam, amikor egy centit sem vezethettük a prágai világpremieren. Ahol 35 országból összetrombitált 800 vendég, és a cseh filharmonikusok előadása mutatta, a márka mára sokkal több a német nagybácsi által örökbefogadott unokaöcsnél.
Annál az unokaöcsnél, aki a mostohatesók levetett ruháiba öltözik. Most, a sokadik teszten vezetve sem változott a véleményem. Hiába a rengeteg közös alkatrész, az érezhetően a Passat alá belőtt kivitel és felszereltségi lista, a fontos pontokon olyan tehetséget villant a Superb, amire ellenállhatatlan vággyal kattan a célközönség.
Megjelenés
Kik is ők? Akik szívesen újságolják mosolyogva, hogy vadonatúj autót vettek, gigantikus utastérrel és csomagtartóval, fejedelmi kényelemmel, tele okos ötletekkel, a prémiummárkák árszínvonala alatt. Vagy cégvezetők, esetleg államtitkárok.
Nincs az a magas döntéshozói pozíció, ahol nyafogásra adhatna okot az új Superb megjelenése. Amíg csak futó pillantást vetünk rá, egy Audiba oltott puffasztott, morcosított Octavia, de megéri elmerülni a részletekben. Így fedi fel magát a sok apróság, amit az egyszerű, de szembetűnő fő formai vonások mellett elrejtettek a tervezők. Veszett jó, ahogy átmentették az előd bárgyún lógó fényszóróit, csak kőkemény szögletességgel. Itt is lóg egy csipazacskó, de petyhüdt lebernyeg helyett kőkemény, szikár izom.
A cseh ólomkristályt idéző betét az első-hátsó fényszórókban igazi jutalom a nyitott szemmel bámészkodónak. Minden éles, szögletes ív a helyére került végre a 4,86 méter hosszú karosszérián. Az előző generáció púpos farának nyoma sincs, végre az ötajtós szedán is legalább annyira eltalált, mint a hangárnyi helyet kínáló kombi. A pengeéles vonalak határolta fényjáték elrejti a hatalmas testet, hiába nagyobb, mint a Passat, csak akkor tűnik fel a különbség, ha egymás mellett áll a két típus (a tengelytáv terén 5 cm, hosszban pedig szűk 10 cm a különbség).
Belső tér
„Superb? Ja igen, a csúcs-Škoda, amiben hátul focizni lehet!” Körülbelül ez a jellemző, amit mindenki fejből vág, ha szóba kerül a modell. Eddig talán igaz is volt, de a harmadik generáció több területen emeli a tétet, a pazar térkínálat megtartása mellett. Érdemes ezért hátulról közelíteni, a négyajtósnak tűnő karosszéria egyik okos megoldása a teljes hátsó szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtó. Ezt csomagokkal a kézben akár egy láblendítéssel is nyílásra bírhatjuk, feltéve, ha az elektromos mozgatást bepipáltuk az extralistán.
A korábban is komoly méretű csomagtér az új modellben 30 literrel bővebb, már 625 literes. Ha ennyi sem lenne elég, akkor csak le kell dönteni a hátsó üléseket, és a kompakt kombikat kenterbe verő 1760 literes raktér áll rendelkezésre. A magasra nyíló csomagtérajtó egyszerűbb, mint a korábbi Twindoor koncepció, amely négyajtósként is engedte nyitni a hátsó ajtót. Bár elmés technikai csemege volt, nagyobb súlya és bonyolultabb mechanikája, valamint magasabb költségei miatt mennie kellett.
Praktikus ötletek iránt vonzódó embereknek valódi kéj megismerni a Superb képességeit. A kivehető kalaptartó miatt tényleg hatalmas egybefüggő teret kapunk, a csomagrögzítő hálók egy szülőlátogatás lötyögő levessel, szatyornyi almával súlyosbított szeretetcsomagját is kényelmesen megzabolázzák. 12 voltos ajzat, kivehető csomagtér-világítás, teljes értékű pótkerék, ja és még pár rögzítőkampó, valamint nagy oldalsó üregek a két fedél mögött. Hogy mindezek mellett miért nehezíti perem a pakolást, és képez lépcsőt a hátradöntött üléssor? Ez biztos fel sem tűnt a cseheknek…
Ahogy az sem, hogy az első ülésekhez dukálna az állítható hosszúságú ülőlap. Nyilván ezek az apróságok adják meg a Passat privilégiumát, de a megengedett mozgásteret maximálisan kihasználták a Škoda Superb fejlesztői, az első ülés így, fix valójában is kellemes, kényelmes darab, és a térdünk is puha borítású felülettel találkozik a váltó mellett. Hátul a kényeztető térkínálat elnyomja, hogy meredek a háttámla, kissé rövid, és a lábat nem tartja maximálisan az ülés, cserébe úgy terpeszkedünk, fetrengünk, ahogy kedvünk tartja. Ráadásul a döntéshozó pozícióban, vagyis a jobb hátul ülő bármikor előre tessékelheti az anyósülést a számára az üléstámlán kialakított gombokkal.Hiába a Golf VII öröksége, a közelítő kézre felbukkanó menüvel reagáló, 8 colos Columbus multimédia-rendszer még mindig lenyűgöző darab, a maga józan, sallangmentesre tervezett módján. Nagy felbontású képet ad, menüi egyértelműek, rengeteg funkcióval, valamint a Škodánál is feltűnő mobilos integrációval (a mobil képét tükröző MirrorLink mellett az Android Auto és az Apple CarPlay is elérhető). Ennek köszönhetően, akár a hátsó ülésről okostelefonról/táblagépről is akadnak elérhető funkciók, az adott kütyüt pedig gyári tartókeretbe illeszthetjük.
Pozitív csalódás az elegáns hangulatvilágítás, a zónánként állítható erősséggel derengő LED szerencsére csak három választható árnyalattal kecsegtet, itt nincs esély a MINI-féle szivárványszín diszkóra.
Vezetés közben
Adatlap
Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 DSG
Motor | 1968 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 190 LE |
Nyomaték | 400 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,6 sec |
Végsebesség | 230 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5 l / 100 km |
Mozgásában semmi mackósság, méreteihez képest kifejezetten könnyednek tűnik a Superb, de szerencsére nem erőltették túl a feszes hangolást. Ezért nem tudok eléggé hálás lenni, a villamossíneken halk „plump-plump” kíséretében átringó autó is élmény ám, nem csak az orrvérzésig tolt sportos dinamizmus.
Ez a leginkább tetsző vonása az autónak, a 300 000 forintos, elektronikusan állítható lengéscsillapítás. A Comfort állást hívhatnánk Budapest üzemmódnak is, átsiklunk az aszfalthullámokon, kengurubébik vagyunk anyu erszényében, lágy vajként csúszunk a forró serpenyőn.
Zseniális, nagybetűs „nagyautós”, épp egy új Audi A4-re cseréltem, és az Árpád híd felé fordulva hátsóm minden jeladója visszakívánta a puha Škodát (nyilván a cikázó, agilis Audinak is megvan az előnye, de erről majd később). Sport állásban valamivel feszesebb, hamarabb vált vissza, és keményebb a kormányzás, de pár perc után mindig a felhő ikonnal feltüntetett Comfort állásra tértem vissza.
Autópályán tökéletes. A zajszigetelés példás, a már említett rugózással magabiztosan, mégis lágyan túrja előre orrát a Superb, a Canton hifi brutál hangerőn is tisztán, pontosan szól. 2-300 kilométer szinte csak laza meditáció, a suhanó táj terápiás kezelés csupán, a biztonságérzet kitűnő.
Az orrban dolgozó kétliteres dízel visszafogott hangjával, és még visszafogottabb fogyasztásával remekelt, a nagy kibocsátási botrányból pedig az AdBlue adalék és SCR katalizátora miatt maradt ki. 190 lóerejéhez 400 Nm csúcsnyomaték társul, mégpedig egész széles 1750-3250/perc közötti fordulaton. Ez pedig bőségesen elég, mivel az MQB platform előnyei itt is lecsapódnak, a Superb könnyű. Sofőrrel együtt a gyári adatok szerint összkerékhajtással 1615 kilogramm a tömege, ez pedig nem rossz egy közel öt méter hosszú, összkerékhajtású dízelmotoros autótól.
A duplakuplungos DSG váltók szokásos viselkedése ennél a típusnál is tetten érhető. A hatfokozatú egység késéssel reagál, a gázpedál lenyomása után egy leheletnyi szünetet követően lódul meg az autó, egy bolygóműves, hagyományos automata finomabban dolgozik, valamint a hétsebességes is pengébb, de az a gyengébb motorokhoz érhető el.Rövid városi utak, és hosszabb, 400 kilométeres autópályázás után 7,1 literre jött ki az átlagfogyasztás, de érezhető, hogy van még tartalék, óvatos jobb lábbal, kevesebb várossal elérhető a hat liter körüli tartomány.
Ha pedig lemondanánk a 730 000 forintos felárért kapható, 5. generációs Haldex tengelykapcsolóval szerelt összkerékhajtásról, még jobb lehetne az eredmény. Most, a nyálkás, ködös időben jól jött a 4×4. Ahol más tesztautó villogó menetstabilizálóval fogta vissza a gázt, ott a Superb gond nélkül elrugaszkodott. Direkt forszírozott helyzetekről van szó, a felár, és a fogyasztási többlet miatt fogas kérdés a hajtásrendszer szükségessége.
Összegzés, árak
A Volkswagen Passat előjogaihoz kétség sem fér,a teljes LED első fényszórók, a még erősebb biturbó csúcsdízel blokk 240 lóerővel nem kérhető a Škodához, ahogy a teljes digitális műszerfal sem. Igaz, utóbbi lassan érkezik majd, de nem kell sietniük a németeknek.
Ez az autó így kerek, ebben a konfigurációban is bőségesen túlmutat a mindennapok igényein, de állami döntéshozókat fuvarozva sem kellene szégyenkeznie. Apró ötleteit, az ajtóba rejtett esernyőt, a flakonnyitást segítő pohártartót, a táblagéptartót nehéz mérlegre tenni, de pont ezek az apróságok adják a típus vonzerejét.A Superb 2.0 TDI 4×4 és jól felszerelt vetélytársai, automata váltóval | Listaár, forint |
|
Ford Mondeo 2,0 TDCI Titanium aut. (180 LE) | 9 460 000 | |
Mazda6 Sportkombi 2,2 CD 175 Revolution Top aut. (175 LE) | 10 490 900 | |
Peugeot 508 SW 2,0 HDi Allure EAT6 (180 LE) | 8 890 000 | |
VW Passat Variant 2,0 TDI Highline DSG (150 LE) | 10 455 020 |
Ez a 4×4-es kivitel 10 536 300 forintos alapárról indul Style felszereltséggel, ehhez józan extrákat választva 11,5 millióból kijön egy olyan Superb, ami minden igényt kielégít, de a habzsolási vágy visszafogása miatt is jár a vállveregetés a konfiguráció összeállítójának. Főleg, ha nem a saját pénzéről van szó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|