Röviden – MINI Clubman Cooper D (2016) | |
---|---|
Mi ez? | Családi Mini, kompakt prémium kombi, különleges tálalásban |
Mit tud? | Egy családi ötajtós kompakt autó helykínálatát nyújtja a MINI-k kiváló vezethetőségével, sajátságos hangulatával együtt |
Mibe kerül? | 7,6 millió a 150 lóerős, dízel Cooper D alapára, kb. 600 ezer forint az automata váltó felára |
Kinek jó? | Aki prémium minőségű, tágas kis kombit (ferdehátút) akar, de valami másra vágyik, mint amit a megszokott német és japán márkák nyújtani tudnak |
Nyakatekert módon a MINI 2001 óta tartó töretlen sikere egyben kemény feladat a márka jövőjét tervezőknek. Mert a részvényesek és a tulajdonosok ilyenkor az asztalra csapnak, jól megy srácok, hát mehet még jobban! Facsarjátok tovább a citromot, lében úszik az, ezért vagytok ti zseniális autóipari szakik, találjátok meg a módját! Így bővült a paletta, jött minden forma és méret, a kétüléses Roadster és Coupé, Paceman, a Countryman ötajtós SUV mellé még egy háromajtós SUV, a Clubman.
Úgy tűnt, nincs gátja a bővülésnek, de az idei év elején elkezdett tisztulni a kép, és a MINI ráakadt az ösvényre. A kapuzárási pánik impulzusvásárlói helyett a fészekrakó fiatalok, a márka által már meghódított, de szingliéletet feladók kerültek célkeresztbe. Megszűnt a Roadster, és a Coupé gyártása, a Paceman is mehet a levesbe, helyettük jött a tágasabb, ötajtós MINI, és a második generációs Clubman, ami a prémium kompaktok között versenyez a vásárlók kegyeiért.
Ez utóbbi a legnagyobb dobás, mert már nem az a vicces kísérletezés, mint 1+2 ajtós elődje, hanem felnőtt hangulatú, érett családi autó négy főre szabva. (Az előd jobb oldali, csökött hátsó ajtaját csak akkor lehetett nyitni, ha már az első is nyitva volt, igaz, így nem nehezítette B-oszlop a beszállást, ritkaságnak készült, az is maradt, akárcsak a hasonló formabontó próbálkozások, például a Hyundai Veloster).
A második generációs Clubman tehát a kis családok nagyobb MINI-je, megpróbál mindent átmenteni, ami a legnépszerűbb alaptípust jellemzi egy kategóriával nagyobb méretben.
Külső
A tervezők tudták, hogy ebben a kategóriában minden a benyomáson, a stíluson múlik. A MINI kultikus vonásai pedig stílusosak, és bombabiztos mód működnek. Ezért csak apró részletekben tértek el az alapkoncepciótól, egyszerűen felfújták a kocsit, a teljes hossza 4,25 méter, tengelytávja pedig 2,67 méteres, ennek köszönhetően 27, illetve 10 centivel nagyobb, és 7 centivel szélesebb is, mint az ötajtós kistestvér.
A szokásos kerek lámpák, és a szintén gömbölyű formákra épülő orr így puffasztva kevésbé csábító. Terebélyesen üres, nyilván ez a tuti recept, és biztos volt radikálisabb rajz is a tervezőasztalon, de az tagadhatatlan, hogy a járókelők azonnal tudják, mivel állnak szemben.
Oldalról a megnövelt tengelytáv és a teljes értékű hátsó ajtó tűnik fel, a matt feketére hagyott küszöb, és sárvédőív némi szabadidő-autós hangulatot gerjeszt, akad levegőkilépő kopoltyú az első kerék mögött, és a MINI hagyománynak megfelelően a tető eltérő színezést kaphat.
Legjellegzetesebb megoldás a két irányba nyíló csomagtérajtó. A vaskos, krómozott kilincs két szintén fénylő keretbe foglalt hátsó fényszóró között ül, amelyek az autó leginkább férfias részei. Ezt a hangulatot kellett volna fokozni a karosszéria többi elemén is. A térhatású vörös körök úgy világítanak a lekerekített téglalap alakú foglalatban, mintha egy rajzfilmből szabadult, betépett robot hunyorítana hátra. A mérgesebb, de azért vicces fajtából.
Két apróságot kell még a világítás terén megemlíteni. Akárcsak a Ford Mustang esetén, itt is a márka logóját vetíti földre a autó kilépőfényként a bal első ajtónál. A másik az uszonyantennába szerelt piros LED, ami jelzőfényként villog, így segít megtalálni az autót egy zsúfolt parkolóban.
Belső
Elöl a szokásos harsány formai kavalkád fogad, ívre kör, krómra bőr, fényjáték, cukorkára emlékeztető gombok, vörösen villogó fészekben ülő motorindító billenőkapcsoló. A növelt tér előnye, hogy a minden földi jót, a tejjel-mézzel folyó Kánaánt nem kapjuk annyira koncentráltan, és így már azok számára is elfogadható, akik esetleg túlzásnak vélték a MINI berendezését (igaz, most a képeket nézve elkezdtem megszámolni, hány fénylő krómhatású keret van az utastérben, de tizenhatnál feladtam).
Középen két használható pohártartó, átgondolt klímakonzol, és új, szögletesebb szellőzőrostélyok jelentik a legfeltűnőbb változást. Egészséges a hely a kartámaszon, és a BMW által tökéletesen használhatóra csiszolt iDrive is elérhető pozícióba került itt, ami nem mondható el az eggyel kisebb MINI-ről.
Összességében a kialakítást tekintve hamisítatlan MINI, minden elem, amit a márka rajongói imádnak, itt is megtalálható. Masszív luxus, egy kupacba hordva, az apró, csillogó csecsebecséket gyűjtögető manók rejtekhelye, szinte kedvünk lenne letörni egy darabot a váltókulisszából, hátha marcipán.
Sőt, a már megszokott, vaskos, jó fogású kormány, és látványos, tetőre szerelt kapcsolók mellé különleges üléseket is rendelhetnek a Clubman-vásárlók. Chesterfield-bőr, keresztvarrásos kidolgozással, kék színárnyalatban. Olyan finom munka, amit az olasz gyártók fénykorukban kínáltak, szépen szabott, részletgazdag, és közel 700 000 forint az extralistán.
Hátsó sor és csomagtartó
Az igazi pluszt a hátsó sor, illetve a csomagtér adja. Két felnőtt számára hosszú utakra is kényelmes, a dobozforma adta kialakítás miatt a fejtér is megfelelő, a középső, ötödik hely viszont inkább csak szükségmegoldás, de az ellenlábasok (Mercedes A-osztály, Volvo V40) sem kínálnak többet.
Csomagterébe a vaskos, két irányba nyíló ajtón jutunk. Cseppet sem praktikus, de annál látványosabb megoldás. Mögötte nem túl nagy, 360 liternyi helyet lelünk, amit a 40-20-40 arányban osztott üléstámla ledöntésével bővíthetünk egészen 1250 literig. A méretes ajtószárnyak is tárolókat rejtenek, jól használható a csomagtartó, amihez az érintés nélküli, láblengetésre reagáló elektromos mozgatás is rendelhető.
Vezetés közben
Adatlap
MINI Clubman Cooper D
Motor | 1995 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 150 LE |
Nyomaték | 330 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,6 sec |
Végsebesség | 212 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,1 l / 100 km |
Az üléshelyzet sportosan mély, a kormány megfelelő pozícióban, mintha csak a kisebb MINI-ben ülnénk. Induláskor kiemelkedik a head-up display plexije, ami rossz úton hajlamos remegni, a szélvédőre vetített profibb megoldás egyelőre hiányzik a MINI repertoárból.
A vaskos oszlopok ellenére nem rossz a kilátás, csak a hátsó, kettéosztott szélvédő miatt kell óvatosabbnak lenni, szerencsére a tolatást kitűnő képet adó kamera segíti. Kétliteres, négyhengeres turbódízel motorja gorombán kel életre, hidegen hangja nyers, és némi vibráció is érezhető, de ez enyhül az üzemi hőmérséklet elérése után. A menetteljesítménnyel nincs probléma, a MINI Clubman Cooper D 150 lóereje és már 1250-es fordulattól rendelkezésre álló 330 Nm nyomatéka bőségesen elég a futóműhöz és precíz kormányhoz megfelelő dinamika eléréséhez.
Eleve ez egy felnőttebb, családi darab, a 8,6 másodperces százas sprint, és a széles tartományban leadott nagy nyomaték miatt minden helyzetet magabiztosan oldhatunk meg, és a hátul ülők sem fognak fehér arccal a bőrkárpitba kapaszkodni. Az autó mozgása méretei ellenére egyértelműen a MINI család jellemvonásait hordozza, ott van az a játékos gokart, ha kövér is. A súly viszont pozitív is lehet, főképp a kormány esetén, mivel az nincs túlszervózva, kell némi erő a mozgatáshoz, pont annyi, hogy tudjuk mi történik az autó orrával. Izgága módon pöckölhető az orr a kívánt ívre, a fékek jól adagolhatóak, nagy biztonsággal teszik a dolgukat.
A váltókulissza gyűrűjét jobbra-balra tolva választhatunk a SPORT, MID, vagy ECO üzemmódok közül. Ezzel a motorral a legjobb a középső állást hagyni, észrevehető mértékben az ECO módban sem fogyaszt kevesebbet, cserébe tompán reagál, sportban viszont túl kemény a mindennapi, városi használathoz, a Cooper S durrogva visszaváltó, zsíros hangon pörgő benzineséhez illik inkább. Példás a dízel, de nincs értelme a hosszan, erőltetve kiforgatott fokozatoknak, inkább csak kapcsoljon hamar a hagyományos, bolygóműves, puhán dolgozó automata váltó.
Ebből kétféle rendelhető, a hatsebességes mellett a japán AISIN által szállított nyolcgangos egység is érdekes lehet, aki automatát szeretne, és lehetősége van rá, tegyen vele próbát!
Érdekes, hogy tűző napnál, vagy éjjel közvilágításnál már zavaró a sok csillogó, fényes felület a műszerfalon. A visszaverődő fény táncot jár a szélvédőn és az utastérben.
A prémium kategóriához méltó a zajszigetelés, de a forma miatt, a szinte vízszintes szélvédő, és a nagy tükrök miatt adódó szélzaj hallható autópálya-tempónál, ami a hosszabb tengelytáv, és a takarékos dízelmotor miatt a Clubman Cooper D egyik hazai terepe. A fogyasztás ezzel a kivitellel könnyedén 6-6,5 liter környékén tartható, a tesztátlag 6,8 literét rengeteg városi szakasszal sikerült összehozni.
Összegzés
A MINI Clubman Cooper D félúton van az érzelmi alapú autóvásárlás és a racionális döntés között. Aki eddig epekedett egy MINI után, és mindenképp a klasszikus formára vágyott, de egy nagyobb, praktikusabb beltér elengedhetetlen kitételként szerepelt, annak nem kell tovább keresnie. Luxustermék, amit úgy dob piacra egy német gyártó, hogy a lehető legmesszebb kerüljön a hűvös presztízsre építő, német stílustól. A MINI Clubman Cooper D 7,6 millió forintról indul, egy-két nagyobb extracsomaggal gazdagon felszerelve 9-10 millió forint körül áll meg a számláló.
A MINI Clubman Cooper D vetélytársai | Listaár, forint |
|
Audi A3 2.0 TDI 150 LE | 8 580 000 | |
Mercedes-Benz A-osztály 136 LE | 8 815 150 | |
Vidám, feltűnő, szerethető autó, fricska a fapofáknak, a morcos élekből összeállított kocsiknak, egy mindennapi használatra tökéletesen alkalmas, néhol komolytalan, de főleg játékos darab. De ezt nehéz körülírni, ebben a szegmensben, a drágán mért prémium kompaktok között a centik, észérvek helyett benyomások, hangulatok döntenek, és ezekben éljátékos a MINI.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|