Röviden – Toyota RAV4 Hybrid | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota kompakt méretű szabadidő-autójának negyedik generációja, ráncfelvarrás után már hibrid hajtáslánccal (is) |
Mit tud? | Tágas belsőt és csomagtartót nyújt, modern, erős, ugyanakkor takarékos hajtáslánccal párosítva |
Mibe kerül? | 7,1 milliótól indul a RAV4 ára, a hibrid 8,4 milliótól vehető meg |
Kinek jó? | Akik tágas, praktikus szabadidő-autót, és egyben hibridet keresnek |
A Toyota régóta hangoztatja, hogy minden modelljéből tervezi hibrid változat készítését – ennek is köszönhető, hogy már túl vannak 8 millió eladott hibriden (Európában egymillió). A RAV4 esetében 21 évvel a modell bemutatása, hatmillió (Európában 1,5 millió) eladott autó után, a 2013-ban bemutatott negyedik generációs modell megújításánál – azaz most – érkezett el ez az alkalom.
Ez a Toyota első hibrid szabadidő-autója Európában. Egyes piacokon a Lexus RX400h Toyota megfelelője, a Harrier, illetve a Highlander Hybrid voltak az abszolút elsők.
Külső, karosszéria
A ráncfelvarrással természetesen alapvetően nem változott meg a Toyota RAV4 kiállása, továbbra is 4,6 méter hosszú, robusztus szabadidő-autó. A tervezők ugyanakkor frissebb, modernebb külsővel ruházták fel 2016-ra, így elöl új lökhárító, hűtőmaszk és fényszórók (a halogén mellett már LED-es kivitelben is) díszítik. Hátul szintén megváltozott a lökhárító, és újak a lámpák, amelyek szintén LED-ekkel világítanak immár.
Oldalnézetből az új kerékívek és a küszöbborítás tűnhet fel, továbbá más rajzolatú 17 és 18 colos felnik választhatóak a Toyota RAV4-hez. A hibrid esetében a többi hasonló Toyota modellt követve a márkalogó feltűnő kék színben kerül a kocsira.
Belső, csomagtartó
Nem elsősorban a formákon, sokkal inkább a minőség javításán dolgoztak a Toyota mérnökei az utastér felfrissítésekor. Megváltozott a műszeregység, amelyben színesre váltott a 4,2 colos képernyő, de más a középkonzol és a váltókar körüli rész is. Érdekesség, hogy eltűnt a műszerfalról a klasszikus japán óra, helyette a középkonzol 7 colos (eddig 6,1 colos volt) érintőképernyőjéről olvasható le ez az adat is.
A minőség javítása érdekében a műszerfal és az ajtópanelek borítását és a középső kartámasz kárpitját is áttervezték. Javítottak a rakodórekeszek kialakításán, a pohártartókba immár füles bögre is elhelyezhető, a középkonzol polca pedig csúszásgátló betéttel bővült. A klíma és a hifi kapcsolói szépen kidolgozottak, de a középkonzol alsó részén lévő gombok (pl. ülésfűtés) nem illenek egy 7-9 milliós kocsiba.
Szerintünk a szövet, Alcantara, bőr kombinációjú utastér sokkal jobb hatású, mint a csúcsmodellek full bőr kialakítása. A kormányon lévő varrott borítás kilóg a sorból, gyenge minőségűnek tűnik, kár, hogy pont egy olyan helyen van, ahol nap mint nap látja a vezető.
Továbbra is igen tágas a RAV4, elöl-hátul egyaránt jut hely a magasabb utasoknak is. Az ülések kényelmesek, kanyarban jól tartja a testet. A kormány jól beállítható, karimája kellően vaskos és nem túl nagy átmérőjű.
Míg a hagyományos motorral szerelt változatokban 547 literes a csomagtartó, a hibridben valamelyest kisebb: 501 liter marad szabadon. A hátsó ülések alatt elhelyezett akkumulátorok miatt a hátsó ülések lehajtása is más, így ott is valamelyest kisebb a hely.
Technika
A felújítással bekerült a RAV4-be is a BMW-től származó – az Avensisben is használt – 2,0 literes turbódízel motor (143 LE), illetve továbbra is elérhető a 2,0 literes szívó benzinmotor (151 LE) is, az igazi nagy durranás azonban a hibrid hajtás bevezetése. Ezt a változatot próbáltuk ki Spanyolországban.
Kétféle változatban érhető el a Rav4 Hybrid, első-, illetve összkerékhajtással. Előbbiben 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor (152 LE, 206 Nm), villanymotor, nikkel-metál hidrid akkumulátor és a teljesítmény-szabályozó alkot egységet. A 4×4-es változatban – az előbbieken túl – a hátsó tengelyhez is csatlakozik egy külön villanymotor. Az első villanymotor 105 kW teljesítményt, illetve 270 Nm nyomatékot, a hátsó 50 kW-ot, illetve 139 Nm-t tud. A rendszerteljesítmény mindkét változat esetében 197 lóerő, ugyanis nem az számít, hogy hány, és milyen villanymotor kapcsolódik a rendszerbe, hanem az, hogy az akkumulátor mekkora teljesítményt képes leadni. Így is ez a legerősebb Toyota Rav4.
Az erőátvitel úgy működik, mintha állandóan változó áttételű sebességváltó lenne, kézi üzemmód esetén azonban hat előre programozott fokozat között váltogathat a vezető. Ha ilyenkor visszaváltunk, megnő a motorfék és így a visszatáplált energia mértéke is.
Az összkerékhajtású RAV4 Hybrid előnye, hogy 1650 kilót képes vontatni, a csak elsőkerék-hajtású hibrid modell 800 kilójával szemben. Ez sem a motorerő, hanem a fékteljesítmény miatt van így, a plusz villanymotorral ugyanis megnő a RAV4 lassítási képessége.
Számos vezetőtámogató rendszer érhető el a modellfrissítésen átesett RAV4-hez: ütközés előtti biztonsági rendszer gyalogosfelismerő funkcióval, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, jelzőtábla-felismerő rendszer, távolságtartó tempomat, jelzőtábla-felismerő rendszer, automatikus távolsági világítás, holttérfigyelő rendszer és hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet. A parkolással hadilábon állóknak segíthet az új panoráma kamerarendszer, amely 360 fokos felülnézeti (madártávlati) képet biztosít az autóról és közvetlen környezetéről a kocsi orrán, farán és a külső tükrökben elhelyezett kamerák képe alapján.
Milyen vezetni?
A hibrid rendszer képes a benzin- és villanymotorokkal egyszerre, vagy azokkal külön-külön hajtani a kocsit, a vezető ebből alig érez valamit, csak a motorhangból lehet azonosítani, hogy épp működik-e a benzinmotor. Tisztán elektromos hajtással, finoman hajtva kb. 2 kilométert tud megtenni a RAV4.
Ahogy arra számítani lehet, a legerősebb hajtáslánccal a RAV4 kellően dinamikus. Viszont a hibrid hajtáslánc miatt ez nem jön át ugyanúgy, mint egy belsőégésű motornál – egyenletesebb ugyanis a gyorsulás, ami más élményt ad. A teljesítmény persze meglátszik: 80 km/óráról a 120-at 7 másodperc alatt ér el, és 130-ról is könnyedén gyorsít 150-160 km/órás sebességre.
Egyenletes tempónál kifejezetten csendes az utastér, ami bizonyára annak is köszönhető, hogy javítottak a zaj- és rezgéscsillapítás megoldásokon. Rossz úton a gumik felől érkezik zaj, illetve 150 környékén a szélzaj kezd erősebb lenni. A motor nagyon halk, kizárólag nagy gázadásnál bőg fel hirtelen a benzinmotor, ami a hibridek jellemzője. Emellett szokni kell a trolibusz jellegű elektromos hangokat.
A kormányzását kettősség jellemzi, mert a szervorásegítés nekem túl sok – hölgyek biztosan nem ezt mondanák -, de a kormányáttétel direktsége viszont kifejezetten kanyarvadász.
A korábbiakhoz képest változott a lengéscsillapítók és a rugók hangolása és dolgoztak a futómű egyéb részletein is. A felfüggesztés igyekszik minden úthibát eltüntetni, már amennyire ezt a szinte hibamentes spanyol utakon meg lehetett állapítani. A négykerék-hajtású változatnál gyors kanyarokban a karosszéria dőlése foghatja vissza a vezetőt, mert egyébként a kerekek későn veszítenek tapadást. Az elsőkerék-hajtású változat kevésbé agilis, szerpentinen viszonylag hamar kezdtek kipörögni a kerekek, és tolta az orrát kissé. A fékezésen érezni, hogy először csak a villanymotorokkal fékez az autó, és csak erősebb pedálnyomásra kapcsolódnak be a féktárcsák, de hamar megszokható az élmény.
Saját rajtpróbáink alapján, normál útviszonyok között, lámpától rajtolva fél-egy autó különbséget tud hozni a négykerék-hajtás az elsőkerék-hajtással szemben. Papíron ugyanúgy gyorsul a két autó: 8,3 másodperc alatt éri el a 100-as tempót. Végsebessége 180 km/óra. Kialakításából adódóan földúton is könnyebben boldogul a RAV4, mint egy kisebb hasmagasságú modell, poros, murvás emelkedőn jól jön a négykerék-hajtás, mert azzal könnyedén kapaszkodik fel az autó.
A műszerfalon lévő gombokkal nemcsak tisztán villanyhajtásra kapcsolhatjuk a kocsit, de elérhető a Sport üzemmód is, ilyenkor javulnak a gázreakciók és nő a nyomaték-átvitel. Az autó azt kedveli, ha finom gázadás mellett lendületből autózunk. Ez illik igazából hozzá, ekkor kidomborodik kényelmes utazóautó jellege. A szabvány szerint 4,9 litert fogyaszt, nálunk harmadrészt autópályán, harmadrészt országúton, harmadrészt szerpentinen hajtva 8,2 litert mutatott a fedélzeti számítógép.
Árak, konkurensek
Elsőre azt mondhatnánk, hogy nincs könnyű helyzetben a Toyota, hiszen míg 2010-ben tízféle kompakt méretű szabadidő-autó harcolt a vásárlókért, mára ez a szám közel megduplázódott. Ugyanakkor a piac is bővült 2008 és 2013 között 36 százalékkal, sőt a C-SUV méretosztály az egyike azon kevés kategóriáknak, amelyek még mindig növekednek Európában. A Toyota emellett igazán meggyőző áron kínálja autóját.
A megújult Toyota RAV4 7,1 millió forinttól vehető meg elsőkerék-hajtással és kétliteres dízelmotorral. Aki 4×4-est szeretne, az a kétliteres benzinest választhatja 7,3 milliótól. A hibrid elsőkerék-hajtással 8,4 millió forinttól, négykerék-hajtással 9,4 milliótól vehető meg. Előbbi ár majd félmillióval alacsonyabb, mint a Prius induló ára, míg utóbbi olcsóbb, mint a hasonlóan felszerelt konkurensek: pl. Ford Kuga 2.0 TDCi 4WD: 9,7 millió; Honda CR-V 1.6 DTEC A/T 4WD: 9,6 millió; Mazda CX-5 2,2 Diesel A/T 4WD: 10,2 millió forint. De az árelőny a kétliteres dízel RAV4 esetében is megvan a hasonló felszereltségű konkurensekhez képest.
Nem véletlen, hogy a Toyota 2017-re 107 ezer eladott RAV4-essel számol Európában, miközben 2015-ben csak 86 ezer ment el. Itthon már 2016-ban 450 eladott autó a cél, az eddig leadott megrendelések szerint a vevők kétharmada hibridet választ.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|