Röviden – Lexus GS 2016
Mi ez? 2011-től gyártott, felső középkategóriás autó hátsókerék-hajtással, enyhén átdolgozott formában.
Mit tud? Aratni az ügyfél-elégedettségi felmérésekben, kétféle hibridváltozattal megnyerni az erre fogékonyakat.
Mibe kerül? 12,7 millió forinttól indul a turbós 200t ára, a 450 hibridé 21,5 milliónál tetőzik.
Kinek jó?  Elegáns, egyedi, kiváló minőségű autót keresőknek, ha együtt tudnak élni pár sikktelen részlettel és a nagyon nem Európára szabott választékkal.

Nagy dolgok történnek mostanában a felső középkategóriában. Itt, ahol a modellciklusok inkább hosszabbak az átlagnál, hogy a nagyon sok pénzért kifejlesztett autók kitermeljék az árukat, majd öntsék a pénzt a kasszába, megbolydult a mezőny. Új Ghibli a Maseratitól, új XF a Jaguartól, új S90 a Volvótól, W213 a Mercedes-Benztől, és előbb-utóbb az F10-es BMW is búcsúzik. Nyilvánvaló, hogy a Lexus GS sem maradhatott a régi.

Formaterv: minor change

Toyotás terminológiával a Lexusnál is minor change a kisebb modellápolás neve, amin a GS átesett. Bár eddig sem volt mimóza, orra rámenősebb lett. Az elvileg L-betűt formázó nappali menetfény a fényszóró tövétől elválva, mostantól önállóbb elem a lökhárítóban.

Vezettük: Lexus GS 2016 1
Vezettük: Lexus GS 2016 2

Eltérő a hűtőmaszk és az F-Sport kivitel rácsozása ritkább, nagyobbak a lyukak a háló alsó részében. Az elegánsabb verziókat a vízszintes lamellájú hűtőrácsról könnyű megismerni, amilyen a cikkhez fotózott kék autóé. Hátul a fényszórók belseje változott.

Belső tér: full screen

Belül a klímapanel sajnos maradt a régi, felső kategóriás japán autókban sokszor látni, hogy vagy nem érdeklik őket ezek a részletek, ha funkcionálisan jól működnek vagy mást látnak szépnek, mint az európaiak. A vezető előtti műszeregység új, középen a 12,3 collos kijelzőben pedig mostantól van teljes képernyő funkció, ami segít például a térképmegjelenítésben.

Modellfrissítéssel válaszolt a Lexus a GS kategóriájába özönlő új modellekre. A Grand Sedan jó autó volt, és az is maradt
Merész színösszeállításokat is kínál a GS. A középső kijelző átlója 12,3 coll, mostantól teljes képernyős üzemmódja is van

Merész színösszeállításokat is kínál a GS. A középső kijelző átlója 12,3 coll, mostantól teljes képernyős üzemmódja is van

A helyenként kevéssé sikkes kapcsolók ellenére a GS (Grand Sedan) utastere meggyőző. Attól, mert érezni az anyagok minőségén és az összeszerelés gondosságán, hogy évtizedekre konstruálták. Az autóra jellemző igényesség mesze a mostani kor előttre datálódik, amikor úgy születnek élménybeszámolók helyekről, hogy valaki csak a Google-ből ismeri a környéket.

488 centis karosszériában közepes helykihasználással is megfelelő méretű utas- és csomagteret lehet kialakítani. Mivel a szépség fontos szempont, a GS nem különösebben tágas. A hátsó fejtér csekély nagyobbra nyúlt utasoknak, lábhely viszont van elegendő.

Alapesetben 520 literes a csomagtér, ami a hibridekben is elegendő 450 literrel. De mivel az akkumulátor a hátsó ülések mögött van, a hibridekben semmilyen módon nem bővíthető a csomagtér. Az üléstámla a 200t-ben sem hajtható le, de itt van sílécátdugási lehetőség az utastér felé.

Motorok: opcióként turbóval

A modellfrissítéssel a GS-ben is elérhető a kétliteres turbómotor, amely az NX terepjáróban jött ki. A fejlett benzines itt is 245 lóerős, maximális nyomatéka 350 Nm 1650-4400 között. A GS 200t-t sajnos nem sikerült vezetni, a 7,3 másodperces százra gyorsulás és a hidrodinamikus nyomatékváltós, nyolcfokozatú automata jót ígér.

Furcsa kontraszt a bumfordi fűtéspanel és az élményszerűen kidolgozott, highend audiorendszereket idéző forgatógomb a Mark Levinson-hifihez

Furcsa kontraszt a bumfordi fűtéspanel és az élményszerűen kidolgozott, highend audiorendszereket idéző forgatógomb a Mark Levinson-hifihez

Nem sokkal kerül többe nála a 300h, tehát az Atkinson-ciklusban működő, 2,5 literes benzinesre és két elektromotorra épülő hibrid. Helyesebben full hibrid, ami attól teljes hibrid, hogy a 105 kW (143 LE) teljesítményű szinkronmotor folyamatosan hajtja az autót.

Nagyobbrészt a 181 lóerős benzinessel együtt, néha csak magában. A másik villamos gép a benzinest újraindító motor-generátor, amely gyorsításnál rásegít és álló helyzetben tölti a hibridrendszer nagyfeszültségű akkumulátorait. Az akkuk továbbra is nikkel fémhidrid (NiMH) konstrukciójúak.

Gazdaságos és erőhibridek

Tempós vezetéssel, nagyrészt országúton és autópályán adódott a rendkívül kedvező fogyasztás. Városban még lejjebb mehet

Tempós vezetéssel, nagyrészt országúton és autópályán adódott a rendkívül kedvező fogyasztás. Városban még lejjebb mehet

Tempós vezetéssel, nagyrészt országúton és autópályán adódott a rendkívül kedvező fogyasztás. Városban még lejjebb mehet


Ma már annyiféle hibrid Toyota és Lexus van, hogy kategorizálás is létezik közöttük. Én a minap hallottam az alábbi besorolást: vannak a gazdaságos hibridek, amilyen a CT200h és a Prius vagy a Yaris HSD. Itt a fogyasztás és a környezetszennyezés csökkentése az elsődleges cél.

Készülnek a kettő között álló hibridek, amilyen a 223 lóerős rendszerteljesítményű IS 300h, a GS 300h vagy az átdolgozott RAV4 hibridváltozata. Itt a hibridhajtással már a menetdinamika javítása is cél, az adott teljesítményszinthez mérten csekély fogyasztás mellet.

Feljebb lépve következnek az erőhibridek, például a keresztmotoros RX 450h villanymotoros hátsókerék-hajtással és a hosszmotoros, tisztán hátsókerék-hajtású GS 450h. Az izomhibridekben a közel 300 lóerős V6-os benzines és a két vagy három villamos gép priméren a lóerőélményt szolgálja. Ám a mozgási energia egy részének elektromos árammá alakításával a fogyasztás még itt is alacsony a rendszerből kipréselhető gyorsuláshoz képest.

Magyarországon nem kapható a 473 lóerős GS F, a V8-as szívómotorú sportváltozat, sem a 3,5 literes 350-es, amely összkerékhajtású modellként Oroszországban például fontos tényező a kínálaton belül.

Milyen vezetni?

A hathengeres dízelek ellenfeleként a japán prémiummárka a GS 450h-t indítja, 345 lóerős rendszerteljesítménnyel és 5,9 másodperces százra gyorsulással. Ezt a modellt vezettem a nemzetközi sajtóbemutatón, mert gyönyörűen fújt és izgalmas pigmentekben, fémrészecskékben tobzódó fényezésével jól mutat a fotókon.
 

Padlógáznál belepréselődünk a nemes bőrkárpitba. Az üléshelyzet pont jó, az állítható lábtámaszos ülés kényelme fejedelmi

Padlógáznál belepréselődünk a nemes bőrkárpitba. Az üléshelyzet pont jó, az állítható lábtámaszos ülés kényelme fejedelmi

Jól feltöltött hibridakkumulátorral és meleg motornál indítás után csak a Ready felirat jelzi, hogy indulhatunk. Tolatni a hajtó villanymotorral lehet, síri csendben, de kis gázzal vezetve városi sebességnél egész sokáig szunnyad a V6.

A benzines motor rezzenéstelenül kapcsolódik be a hajtásba, az üzemállapotok változását a kijelzőkön követhetjük. A számítógépes vezérlés magától variálja a villamos gépek és a benzines szerepét az autó hajtásában, igazodva a takarékostól Sport S+-ig hevíthető üzemmódokhoz.
 

Új az egyéni, Customize üzemmód. EV-módban a számítógépet felülírva, csak hajtó villanymotorjával suhan az autó. a füstmentes haladást kis gázzal a többi hibridmódban is elő lehet idézni városban

Új az egyéni, Customize üzemmód. EV-módban a számítógépet felülírva, csak hajtó villanymotorjával suhan az autó. a füstmentes haladást kis gázzal a többi hibridmódban is elő lehet idézni városban

Autópályán élvezet volt szabadjára engedni a hibridrendszert. A GS nagyon kulturáltan adja elő az erődemonstrációt, de attól ez még masszívan erődemonstráció. Talán még a mesés bőrkárpit perforációi is látszanak az ingünkön kilövés után. Nem csodálom, hogy a kulturált és bikás 450h-ból szinte senki nem ül vissza dízelbe.

Főleg, mert a fogyasztás is több mint kedvező. A GS 450h-ban a lendületesen megtett, nagyobbrészt országúti és autópályás tesztút végére 8,2 l/100 kilométeres értéket kalkulált a fedélzeti számítógép.

Nálam okosabbak tudják a nagy benzinesről, hogy kis és közepes terhelésnél ugyan Atkinson-ciklusban működik, de a szívó és kipufogó oldalon változó szelepvezérlés padlógáznál átáll normál vezérlésre, hogy a hathengeres kifuthassa magát, 292 lóerő leadásával. Az Atkinson-üzem elhagyása jó hatással van a fajlagos teljesítményre: a CT 200h benzines 55,55 lóerőt ad le literenként, ez a V6 84,5-öt.

Árak, felszereltség

Hazánkban az összesen egy szalonban már rendelhető az átdolgozott GS. Az alapmodell 12,7 milliós árral a 200t. 13 330 000 és 19 330 000 Ft között mozog a 300h ára. A csúcsmodell, a 15 490 000 és 21 530 000 Ft közötti áron rendelhető GS 450 hibrid.
 

12,7 és 21,5 millió Ft között mozog a GS listaára motortól és felszereltségtől függően. A kulcsnélküli ajtónyitás és még sok minden benne van az alapmodellben is

12,7 és 21,5 millió Ft között mozog a GS listaára motortól és felszereltségtől függően. A kulcsnélküli ajtónyitás és még sok minden benne van az alapmodellben is

Az igen fejlett GS kényelmi, biztonsági és elektronikai felszereltsége káprázatos szintre hozható. A GS 450-ben a változó áttételű kormányzás alapfelszerelés, rendelhető adaptív lengéscsillapítás és hátsókerék-kormányzás. A komfortot felárért Mark Levinson-hangrendszer javítja, ami engem órákra a kocsiba szegezne megérkezés után, annyira telten szól. Az ülőlap hosszát villanymotor állítja, az ülések testreszabhatósága a kategóriához méltó, a bőrkárpitok finomsága végképp.

Kombit, dízelmotort, összkerékhajtást nélkülöző választékával, egyetlen értékesítési ponttal várhatóan a 2016-os GS is résmodell marad mifelénk. Aki viszont beleszeret az egyedi kocsiba, nem csalódik a minőségi limuzinban.

Mellette – Ellene
  • Egyedi autó
  • Igényes, fejlett technika
  • Mesés hibridrendszer, kétféle teljesítménnyel
  • Dízelszinten fogyasztó hibridek
  • Lehengerlő erő a 450h-ban
  • Kiváló minőség
  • A német konkurensekénél gazdagabb alapfelszereltség
  • Temérdek vezetőtámogató rendszer
  • Sikktelen kapcsolók, gombok az utastérben
  • Közepes fejtér hátul
  • Nem dönthető le a háttámla
  • Nem rendelhető összkerékhajtás
  • Nincs kombiváltozat
  • Egyetlen márkakereskedés országszerte