Röviden – Jeep Cherokee Limited 2.2 MJD | |
---|---|
Mi ez? | Az eddigi Cherokee új motorral: a 2014-ben bemutatott SUV most kapta meg a 2,2 literes Fiat-dízelt |
Mit tud? | Félprémium érzést adó testes, középméretű szabadidő-autó, amely aszfalton komfortos és gyors, terepen komfortos és ügyes. |
Mennyibe kerül? | 12,2 millióról indul a 185 lóerős változat, 14,6 millió a 200 lovas, fejlettebb hajtásláncú Limited modell. A zöld autó listaára a képeken kb. 15,5 millió forint, tetőablakkal, elektronikai extrákkal |
Kinek jó? | Különcöknek, akik prémium SUV-t akarnak, de Merci GLC, Audi Q5 vagy X3-as helyett inkább egy ilyen fura formájú Jeepre áldoznak 12-15 milliót |
A Cherokee nem új modell, már 2014-ben bemutatta az akkor még önállóan működő Chrysler (a Chrysler egyik márkája volt a Jeep is). Aztán tavalyelőtt októberben létrejött a Fiat-Chrysler Automobiles nevű konszern, aminek egyik következménye, hogy az idén már új, 2,2 literes Fiat-féle Multijet-dízelmotor kerül a Cherokee-ba is. Hát ezért számít most mégis újdonságnak ez a zöld szabadidő-autó, amit a magyar Fiat-Chrysler importőrtől kaptunk tesztre. Egy Limited kivitelű, 200 lóerős, Active Drive I-es (az egyszerűbb, felező nélküli 4×4) összkerékhajtással, kilencfokozatú automatával.
Design
A formáról nem is tudok újat mondani: első pillantásra pont olyan csúnya az idei Cherokee is, mint a tavalyelőtti volt. De úgy csúnya, hogy minél tovább ismerkedik vele az ember, minél alaposabban megismeri a fura vonalakat, annál inkább összeáll rajta minden. Ez az enyhén militáns zöld még külön jól áll a kocsinak, a Jeep hagyományos katonai jellegét is erősíti és ki is emeli a tömegből a Cherokee-t. Szemből főleg felkapcsolt lámpákkal hatásos a marcona, kissé alienes pofa. Oldalról nagyon furán hatnak a szögletes kerékjáratok az alapvetően lágy ívű lemezek alatt. Hátulról pedig nem lehet nem észrevenni, mennyire olyan a Cherokee fara, mint az első generációs Subaru Tribeca feneke volt:
A nagyon különleges forma még nagyobb különlegessége, hogy lágysága, városiassága, részletgazdagsága dacára kifejezetten jól áll neki a sár, a por, a terep. A Jeep Cherokee nem hazudtolja meg gyökereit, láthatóan otthon érzi magát ott is, ahol véget ér az út.Beltér
Puha, túltömött, vaskos, helypazarló, épp ezért luxushatást keltő fotelek vannak a Limited felszereltségű, fullos Cherokee-ban. Szépek, de a vastag bőrkárpit rajtuk hajlamos karcolódni, meggyűrődni, az alig ötezer kilométeres tesztautóban már határozottan használtnak tűntek. A fullos autóban is csak a vezetőülés motoros-memóriás, viszont a hátsó ülések minden Cherokee-ban tologathatók, így magas utasok is kényelmesen elférnek hátul. A szőnyegek is vastagok, elegánsak, rajtuk praktikusan mélyen árkolt, terepjáróhoz illő gumiszőnyegek hevertek. Az anyagminőség az ajtóbelsőkön, a műszerfalon nem csúcskategóriás, de azért kellően igényes, kellemes, jó tapintású minden, ahová csak nyúl az ember. Apró érdekesség, hogy az ablakemelő konzol még egyértelműen a Mercedes-Chrysler közös korszak hagyatéka, hát ilyen csapodár ez az amerikai márka! A csomagtérajtót motor emeli-zárja, alatta a kocsi külméreteihez képest kissé szűknek hat a hátsó ülések helyzetétől függően 412-500 literes raktér. Az viszont egy terepjárónál nagyon is rendben van, hogy a padlólap alatt teljes méretű pótkerék található – inkább pár literrel kevesebb hely, mint szívás a mankókerékkel vagy gumijavító sprével terepen egy defekt után.
Technika
A Cherokee terepjáró képességeiről Gajdán Miki kollégánk nagyon kimerítően beszámolt már egy 2014-es menetpróbán; ez ügyben nem is változott semmi a kocsi alatt. A lényeg az automatikus, a körülményekhez igazodó programválasztóval felszerelt 4×4 rendszer és a kilencfokozatú, gyors és okos ZF-féle automata sebességváltó előtt van: ez az új, 2,2 literes, Fiat-féle dízelmotor.
Adatlap
Jeep Cheroke 2.2MJTD 200LE Active Drive I Limited
Motor | 2184 cm3, négyhengeres turbódízel, SCR nélkül |
Teljesítmény | 200 LE /35001/min |
Nyomaték | 440 Nm /2500 1/min |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,5 mp |
Végsebesség | 204 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,7 l/100 km (tesztfogyasztás: 7,5 l) |
Listaár: | 13 990 000 Ft |
440 Nm nyomatékával, kiviteltől függően 185 vagy 200 lóerős teljesítményével nem éppen a legkihegyezettebb a mezőnyben, de szép tőle, hogy SCR-katalizátor nélkül is hozza az Euro 6-ot. Változó geometriájú turbó, intelligens feszültségszabályozóval ellátott generátor és változó lökettérfogatú olajpumpa segít spórolni a gázolajjal, no meg jól működő, gyorsan reagáló stop-start automatika. Hidegen kerregős, melegen kisimuló, nyugodt járású, egyenletes erőleadású szerkezet a motor, finomabb, kulturáltabb, mint a Mercedes hasonló méretű 2,2 literese vagy a BMW kétliterese, inkább olyasmi, mint a VW-csoport közepesen kihegyezett kétliteres TDI-je. A tesztfogyasztás vegyes üzemben, gyakran előzve, kihúzatva 7,5 liter körül alakult, ami a 19,5 mázsás testtel, automatával, 4×4-gyel teljesen rendben is van. Apróság, de megemlítem: a vonszolós autómosókban végig szükségszerűen ketyeg a Jeep, mert az elektronika csak P-állásban hajlandó leállítani a motort a nyomógombbal. N-ben miért nem?
Szolgáltatások
A Cherokee egy tizenmilliós autótól alapvetően elvárható kényelmi és biztonsági extrák mellett immár a legújabb vezetéstámogató rendszereket is kínálja, a sávban tartó automatikus kormányzástól a követőradaros tempomatig. És ezek a rendszerek átgondoltan, igényesen kivitelezett rendszerek. Nagy királyság például, hogy nem csak egy tempomat van a Cherokee-ban (és a Grand Cherokee-ban is), hanem kettő. Ha zavaróan gyakran belassítana a követőradaros sebességtartó, van lehetőség kikapcsolni a radart és csak a klasszikus tempomattal autózni (ez sűrűbb forgalomban de intenzívebb odafigyelés mellett hasznos). A tolatókamera képe a legélesebbek, legszínhelyesebbek, legszebbek közé tartozik az egész autóiparban, és mindez különösen jól érvényesül a hatalmas, 8,4 col átmérőjű kijelzőn. A két nagy körműszer között a kismenü kijelzője is csodaszép, a háttér alapértelmezésben szálcsiszolt fémet imitál, de például a tripcomputer menüpontjára lépve egy világtérkép kerül be az adatok mögé, ami nagyon jól mutat egy Jeepben:
Hogy azért valami rosszat is mondjak: megszokhatatlan az ülésfűtés és kormányfűtés virtuális kapcsolóinak az érintőképernyős menübe rejtése, eldugásuk a sokadik szintre az alapértelmezett nézethez képest. Ha lejjebb vennénk a fenékmelegítést, háromszor kell különböző pontokon megböknünk a kistévét, ami kifejezetten balesetveszélyes mértékben vonja el a figyelmet a vezetéstől. Szintén túl komplikált a rádiósávok közti váltogatásig eljutni a navigációs képernyőtől; nem ártott volna még meghagyni pár valódi gombot a menürendszeren kívül is, jó dolog az érintőképernyő, de ahhoz, hogy ne okozzon ergonómiai problémákat, és elférjen rajta minden szükséges gomb, akkora kellene belőle, mint amekkora a Tesla S-ben van. A kormányon a kismenü és a tempomat gombjai mellett sokáig kerestem hiába a rádió hangosítását-halkítását, csatornaváltóját, de aztán megtaláltam ezeket is a kormányküllők hátulján, pont ideális helyen a mutatóujjaim számára. Okos megoldás.Vezetési élmény
A dízel Jeep Cherokee futóműve pontos, nem támolygós, jól leköveti a hirtelen irányváltoztatásokat is – igazából kissé túl feszes is az amerikai image-hez képest. Egy kis hullámzó-hömpölygő-hintázó lágyságot, az úthibák feletti finomabb siklást el bírtam volna viselni tőle. Pláne, hogy a nagy tempónál is stabil országúti beállítás a terepes komfort rovására ment; földúton rázósabb, dobálósabb a Cherokee annál, amit egy komfortos amerikai SUV-tól várnánk.
A legfőbb tulajdonsága ennek a kocsinak a végtelen könnyedség, ahogy vezetni lehet. Érintésre nyílik az ajtó, gombnyomásra indul a motor, a magas építéssel gond nélkül lépdel fel a járdaszegélyekre, simán indul az emelkedőkön az automatával, előzésnél csak egy billentés a pedálon és már kapcsolja is a váltó valamelyiket a kilenc gang közül, a kocsi pedig meglódul és húz, erőfeszítés nélkül. Alapvetően csendes, erős, jól gyorsuló, városban is kifejezetten fürge, hosszú távú utazásokra is jó szívvel ajánlható autó a Jeep Cherokee, jó hifivel, finoman működő klimatizálással, nagy tárolórekeszekkel. Egyetlen hibája volt csak, de az megkeserített minden mást: a tesztautóban rettenetesen zörgött a dupla tolótető szerkezetében valami. Ez azért nem méltó egy ilyen drága autóhoz, még akkor sem, ha voltaképpen nem is olyan nagyon drága.Az alapáras, 200 lóerős, automata, 4×4-es Cherokee és főbb versenytársai, nagyjából hasonló szintre extrázva | Listaár, forint |
Audi Q5 2.0 TDI quattro S-tronic (190 LE). | 12 907 390+az extrák* |
BMW X3 xDrive 20d aut. (190LE) | 16 756 300 |
Mercedes-Benz GLC250 BlueTEC 4Matic Aut.(204 LE) | 17 222 050 |
Volvo XC60 D5 Momentum (220 LE) | 13 390 000 |
Jeep Cherokee 2.2 MJD Limited (200 LE) | 13 990 000 |
Kinek ajánljuk?
A Jeep Cherokee nagyon nem ugyanazt jelenti Európában, mint Amerikában. Ott egy olcsó, masszív, relatíve kicsi SUV volt és ma is az a kocsi, nálunk viszont valami egészen más. Pláne, hogy ez az új Cherokee nagyon messzire került az egykori puritán terepjárótól, sokkal inkább egy finom polgári jármű, mint strapabíró melósautó. Valamiféle különc helyettesítő eszköze lett a méretben hasonló európai prémium szabadidő-autóknak, az X3-asnak, Q5-ösnek, Mercedes GLC-nek. Egy drága autó, ami azonban sokkal olcsóbb, mint a hazai felhozatal: egy ugyanilyen, extrákkal kb. 15 és félmillás fullos Cherokee szintjére hozott GLC Mercedes 20 millió forint felett van.
A fentiek fényében ezt a kocsit annak ajánljuk, akinek van sok pénze középméretű SUV-ra (vagyis szívesen kifizet másfélszeres árat egy Toyota RAV4-hez, Ford Kugához képest), igényli a sok extrát, de azért nem szívesen adna extra felárat egy kék-fehér propellerért, egy háromágú csillagért vagy négy karikáért. Ellenben nagyon is értékeli a klasszikus hét nyílást ezen az egyáltalán nem klasszikus, nagyon is fura orron.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|