Röviden – Fiat 500 1,2 Lounge, 2016-os modell | |
---|---|
Mi ez? | Háromajtós városi autó, a 2007-ben újrateremtett és tavaly megújított FIAT 500 a belépőmotorral és sok extrával. |
Mit tud? | Stílusos, imádnivaló és a kilátást leszámítva ideális városi autó. |
Mibe kerül? | 3 270 500 Ft a 69 lovas alapmodell listaára. A tesztelt 1,2 Lounge 3,7, a 95 lóerős dízel 4,7 millió forintba kerül. |
Kinek jó? | Nőknek feltétlenül, férfiaknak akkor, ha van bennük elég belső biztonság egy ennyire csajos autóhoz. |
Számomra aztán nincs jobb szakma az autós újságírásnál, néha mégis fusizásra adom a fejem, egészen más területen: elszegődöm futárnak egy virágküldő szolgálathoz (Szirom.hu) az év virágszempontból legkiemelkedőbb napjain. Intenzív és nagyon érdekes meló, a legutóbb használt FIAT 500 példáján el is mondom, mi vonz benne.
Kicsit új, nagyon aranyos
De először az autóról. Kevés nehezebb feladat van, mint egy retroautót megújítani. Ez még a formatervezésben ősidőktől fogva erős olaszoknál is így van, ezért a FIAT beérte tavaly egy modellfrissítéssel a 2007 óta gyártott 500-on.
Tökéletlen és imádnivaló
Bármilyen apró is az 500-as, kilátni elég nehéz belőle. Az első tetőoszlopok dorongvastagságúak, a belső tükör tokozása sokat kitakar és a vaskos harmadik oszlop miatt tolatni sem olyan gyerekjáték, mint egy Pandával, amely a nagyon megbízhatóan működő technikát továbbadta a nők kedvencének.
Csekély hosszával, rendesen alászedhető kerekeivel és a City-gombot megnyomva habkönnyen tekerhető szervokormányával az 500-ast ott is le lehet parkolni, ahol egy Berlingót, Kangoo-t már nem tud letenni a virághordár. A belváros sűrűjében pofátlanul be lehet kanalazni a kocsit két másik közé a tolatóradar segítségével.Okos a UConnect
Akinek mindent be kell írnia navigációba, ne menjen futárnak. A TomTom 2.5D (dimenziós) navi arra jó, de arra nagyon, hogy a nagyjából ismerős részeken megsúgja, melyik oldalra esik a Verhovina utcában a 4-es szám vagy merre egyirányú a Káldy Gyula utca. Az 500-ban az ötcolos UConnect rendszer Bluetooth-kihangosítással és USB-csatlakozással széria a Lounge kivitelben, a teljes Európa-térképes navigáció felára 100 000 Ft. Minden fillért megér, mert az egész rendszer könnyen programozható, jól használható, a telefon csatlakoztatása is simán megy. Az autóhoz elérhetők internetes szolgáltatások is, például online rádiók a TuneIn vagy hírek a Reuters alkalmazásával. Van továbbá Twitter-, Facebook-funkció is, vezetési stílusunkat pedig az eco:Drive segítségével vehetjük takarékosabbra.
A profi futárok mintha a sűrűn szőtt belvárosi címeket kedvelnék, én a parkolási mizéria és a kerékbilincsek veszélye miatt szívesebben gurulok a peremkerületekben és az agglomerációban, ahol egy 12 órás műszakban 200-250 kilométert simán el lehet kocsizni, míg belvárosi címekkel ennek felét-harmadát tettem meg. Örvendetesen ritkán kell tankolni a szívó négyhengeresbe, így nem sokszor konfrontálódtam az anakronisztikus tanksapkával. Frankón a slusszkulccsal kell kinyitni 2016-ban, amikor például Renault- és Ford-modellekben hosszú évek óta tanksapka sincs, nemhogy kulcsos zárral szerencsétlenkedjünk. https://www.youtube.com/watch?v=jE6MlaTVTos Nem vadulós, de lendületes futárüzemben 7,4 l/100 kilométeres városi fogyasztást mértem a benzinkúton, normál használatban 7 liter biztosan elég. Országúton, ha ráérsz, 4,9 literes fogyasztást is el lehet érni, akit meg nem érdekel az egész, nagyjából 5,8 literrel tehet meg 100 kilométert.Kivándorlók csokrai
Aki nap mint nap ezt csinálja, biztos jobban ismeri a várost, de a legmeredekebb utcákba én a II/A kerületben futottam bele. A legjobban a Dél-Budán, a XXII. kerületben a New York-i stílusú utcaneveken lepődtem meg a címek között: XV. utca, VIII. utca. Nekem, aki Angyalföldön és a II. kerületben éltem, nagy felfedezés volt Soroksár megannyi falusias, megkapó utcája, 10-15 percre a belvárostól.
De találkoztam józsefvárosi, folyosói vécés bérházakban rekedt édesanyákkal, akiknek idegenben dolgozó gyermekeik küldtek csodálatos csokrokat. A kivándorlás méreteit jól tükrözi a rengeteg külföldről, de magyar névvel érkező megrendelés anyák napján és nőnapon. A Valentin-nap viszont kicsit más. Ilyenkor nagyon sok külföldi hódoló kedveskedik virággal magyar nőknek, például a Prága-Budapest tengelyen izzik a szerelem, számos multicég regionális központja működik a két városban. A sokat emlegetett sztorik egyike, amikor egy prostituálthoz ugyanazon a napon hatszor csengetett be különféle csokrokkal a futár, ahogy arra is van példa, hogy egy férfi öt fiatal nőnek kedveskedik impozáns csokrokkal, akik persze mind az unokahúgai. Az élet bizony összetett.69 lóerővel is megcsillan a tűz
A 69 lóerős motort akkor lehet csak vinnyogtatni, ha az összes csokor és kosár már a meghatott címzettnél pihen, amíg virág van a fedélzeten, tilos szögletesen sietni, binárisan adagolni a féket és a gázt. Kiürült csomagtartóval a belépőmodellből is kicsiholható az olaszautós tűz, ami inkább hangulati elem, semmint tényleges száguldás, de a 12,9 másodperces százra gyorsulás és a 160 km/órás végsebesség bőven jó ettől a motortól. 3000-es fordulatszámon 102 Nm nyomatékával a négyhengeres egyenletesen húz és felpörgetve érezhetően akar menni, ez benne a szép.
Na meg a zseniális alapjárat-emelő automatika, így gázadás nélkül lehet eljönni a lámpáktól. A kuplung felengedésére az elektronika kicsit felböki a fordulatszámot, pont annyira, hogy finoman és halkan induljunk, mégse kelljen gázt adni. A szoftver meredek utcákban tolatva is helyettünk adja a gázt, elég a kuplunggal játszani.Nincs jatt, nincs csajozás
Többen megkérdezték, mennyi borravalót kapok a címzettektől. A futárkodásnak ez a része nem jattolós műfaj, mivel itt a címzett és a futár között a legritkább esetben van pénzmozgás. A másik visszatérő kérdés, hogy lehet-e csajozni ezzel? Filmalkotásokban néha kötényben várja a kikapós háziasszony a kantáros nadrágban beállító dugulás-elhárítót, de az élet más. Nem adekvát feltételezés, hogy egy szállítómunkás abban a 30 másodpercben, amíg a címzett aláírja az átvételi elismervényt, megpróbálná leárnyékolni a virágkölteményt küldő gavallért.
A végén jöjjön a legfontosabb tanulság férfiolvasóinknak: virágot venni önmagában is kedves gesztus, de virágot küldeni egy hölgy munkahelyére még jobb. Mire a futár a lenti portán meg az összes recepción átverekszi magát és csokorral a kezében bekopog nyolc helyre, hogy megtalálja a címzettet, már mindenki tudja, hogy Arankának micsoda hódolója van. Szerintem ezt a diadalmenetet minden nő megérdemli a következő születésnapon, házassági évfordulón vagy más alkalommal.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|