Röviden – Autó típus | |
---|---|
Mi ez? | A FIAT új négyajtósa – később lesz belőle kombi és ötajtós változat is – amivel a jól csengő Tipo nevet is felélesztették |
Mi tud? | Formás négyajtós, hatalmas belsővel, remek ár-érték aránnyal |
Mibe kerül? | A belépőmodell, 1,4-es benzinmotorral 3,7 millió forintba kerül |
Kinek jó? | Akik nagyon jó áron akarnak vállalható külsejű szedánba ülni |
Az isztambuli Fiat Tipo világpremier – ahol még Fiat Aegeának nevezték – és a nemzetközi menetpróba után már hazai utakon is kipróbálhattuk a FIAT legfrissebb, legígéretesebb modelljét, a Tipót. Olaszországban a legerősebb, 120 lovas dízel változatot tudtuk csak megkóstolni, így idehaza a belépő, 1,4-es 95 LE-s benzinmotoros változatra ugrottunk rá.
Tipo, újratöltve
Az új Tipo persze nem az, mint az ötajtós, 1989-ben Év Autója díjat is nyert elődje volt. Az újkori modell alapfelállásban négyajtós – így is tervezték, nem pedig kényszermegoldásként aggattak némi pluszfeneket egy ötajtós kasztnira -, de lesz belőle pár további karosszériaváltozat is, az ötajtós nyáron érkezik, míg a kombira egész szeptemberig kell még várni. Árképzés tekintetében is a négyajtós az alap, a többiek ennél érezhetően többe fognak kerülni.
Külső
A legtöbb, főleg kényszerből született olcsó szedántól eltérően az autó határozottan jól néz ki. 4532 mm-es hosszával, tekintélyes, 2636 mm-es tengelytávjával, rövid túlnyúlásaival, autószerű arányaival teljesen harmonikus képet mutat, és még elegáns, jópofa részletekre is maradt energiájuk az olaszoknak. Az első-hátsó lámpatestek lettek különösen erősek, illetve a hűtőmaszk 3D-s kis bigyói is remekül néznek ki, és a krómozott kivitelben is rendelhető kilincs is igényes, klassz megoldás. A tetőben lévő két hosszanti dudor nemcsak formai játék, hanem a fejteret is növeli valamivel.
Csomagtartója 520 literes, de ez csak a pótkerék nélküli, defektjavító készlettel szállított verziókra igaz. Igazi pótkerékkel 470 literre apad a kihasználható tér. A csomagtartó óriásinak látszik, de a már megszokott finomságok – dupla fenekű kialakítás, elektromos csatlakozók, stb. – nem fértek bele az árba és a csomagtartó ajtajának zsanérjai is rendesen belelógnak a hasznos térbe. Utastérben található tárolórekeszből 9 található az autóban, összesen 12 liternyi befogadóképességgel.
Belső tér
Beleülve is tágas, korrekt méretűnek érződik az utastér, elöl 190 centiig bőven elég a tér, hátul azonban már csak 185 centiméterig tart a komfort, utána a magasabbaknak már nyomasztó lehet a plafon közelsége. Szerencsére az elöl 1390, hátul 1372 milliméteres belső szélesség mindkét sorban elég teret hagy vállban. Kormánya, váltógombja nagyobb, mint amit normálisnak gondolnánk, de megszokható. Mondjuk a navigációs képernyő, ami a tolatókamera képét is megmutatja, már fájdalmasan aprónak tűnik, nagyjából, mint egy okostelefon kijelzője, akkora az egész.
Műanyagjai átlagosak, pihepuha süppedős plasztikok alig jutottak bele, de vannak olyanok is. Kapcsolói, gombjai mind jó helyre kerültek, a kezelésük is teljesen logikus, érzetre azonban vegyes a kép. A klímavezérlés nagy méretű tekerőgombjai például jól sikerültek, tapintásra, használati élményre is, viszont az ablakemelő gombok már nagyon bizonytalanok, túl lágyan mozognak.
Ülései kényelmesek, a vezetőülést szinte a padlóig le lehet engedni, a kárpitozással sincs nagyobb baj, kiválasztásánál vélhetően a prémium fíling helyett a strapabíróság volt a fontosabb szempont.
Milyen vezetni?
A kipróbált 1,4-es, 95 lóerős benzinmotor a Fire család egyik utolsó képviselője. Katalógus szerint 11,5 mp-es gyorsulást és 185 km/órás csúcssebességet lehet vele elérni, az 1225 kilogrammos autóval. Papíron ehhez 5,7 liter benzinre van szüksége 100 km-en, de ezt ne vegyük készpénznek. 3 emberrel még fájdalommentesen lehet vele autózni, de élvezni valószínűleg nem fogjuk a vezetést. Futóműve határozott, feszes darab, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű sokkal jobb, mint amit ránézésre elvárnánk az autótól.
Konkurensek, költségek
Listaárak, felszereltségek: | Motor | Tipo | Easy | Lounge |
Benzin | 1,4 | 3 375 000 | 4 105 000 | 4 405 000 |
Benzin | 1,6 aut | 4 605 000 | 4 905 000 | |
Dízel | 1,3 MJet | 4 505 000 | 4 905 000 | |
Dízel | 1,6 MJet | 5 205 000 | 5 505 000 |
Adatlap
Modell
Motor | 1368 cm3 |
Teljesítmény | 95 LE |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,5 sec |
Nyomaték | 127 Nm |
Végsebesség | 185 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,7l |
Listaár | 3,7 millió forint |
Az új Fiat Tipo 4-féle motorral és 3-féle felszereltségi szinttel érkezik. A legolcsóbb modell az 1,4-es, 95 lóerős benzines, amihez hatfokozatú kézi váltó jár, a sorban ezt az 1,6-os benzines követi, 110 lóerővel, azonban ehhez a motorhoz egyelőre csak hatfokozatú automatikus váltó rendelhető. Dízelből is kétféle teljesítményszintű található az árlistán, az 1,3-as 95 lovas és az 1,6-os 120 lóerős változat. Előbbi öt-, utóbbi hatfokozatú manuális váltóval.
Felszereltségi szintek közül a Tipo a belépő szint, amely klímát, menetstabilizálót, pontmátrixos kijelzőt, 2 elektromos ablakemelőt, 2 légzsákot tartalmaz. Az autó 15 colos lemezfelnivel és 4 fejtámlával érkezik. A következő szint az Easy, már 6 légzsákkal és 4 elektromos ablakemelővel, bőrkormánnyal, TFT kijelzővel, puha műszerfallal és szövetbetétekkel az ajtókárpitban. A csúcsváltozat a Lounge, ebben eső- és alkonyatérzékelő is megtalálható, a tempomat, ködlámpa, fényre sötétedő visszapillantó tükör és a kartámasz mellett. Ez a változat már 16 colos alufelnivel érkezik, króm kiegészítőkkel.
Ezenkívül különleges felszereltségi szinttel is kapható az új Fiat Tipo, az Opening Edition szint az előzőeken kívül 17 colos alufelnit, tolatóradart, BT-os telefonkihangosítót, tolatókamerát, elektromos deréktámaszt is tartalmaz. Mindezt 1,4-es benzinmotorral, 3 990 000 forintért.
A FIAT Tipo és konkurensei – akciós árak | |
---|---|
Renault Fluence 1,6 | 4 150 000 |
Peugeot 301 1,2 | 3 385 000 |
Ford Focus 1,6 | 4 050 000 |
Fiat Tipo 1,4 | 3 490 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|