Röviden – Mercedes-Benz E osztály, 2017-es modellév
Mi ez? A Mercedes felső-középkategóriás modelljének ötödik generációja, egyben igazi odavágott kesztyű az összes többi autómárkának: nesztek, összekaptuk magunkat és megint mi vagyunk a legjobbak!
Mit tud? Ha elég mély a buksza, az új E-Merci mindent tud, amit a mai autóipar kínálhat, a légrugózástól a hibridhajtástól a 23 hangszórós hifin át a variálható színű beltérvilágításig
Mennyibe kerül? Tavasz közepére várjuk a hivatalos magyar árlistát, Németországban a kifutó modellnél valamivel drágábban, 19% ÁFA-val 45 300 euróról indul a W213 kódjelű új E
Kinek jó? Aki szereti a Mercedest, az is boldog lesz vele, aki csak egy nagyon tuti prémium felső-közép autót szeretne, az is. Szerintem még akkor is, ha 5-ös BMW-ből vagy A6-os Audiból ül át

A ’90-es évek végére, a XXI. század elejére a Mercedes nagyon megtanulta, hogy még neki sem lehet a régi idők dicsőségéből megélni az autópiacon. A kidolgozatlan, meghibásodásokra hajlamos, rozsdásodó Mercik szégyenteli időszaka után aprólékos, átgondolt munkával, lépésről lépésre kapaszkodott vissza a márka oda, ahol 130 évének túlnyomó részét töltötte. A csúcsra. Az új E-osztállyal sikerült elérni, hogy különösebb pirulás nélkül mondhassa ki egy magát objektívnek tartó autós újságíró is a menetpróba után: ez a kocsi most kétségkívül kategóriája legjobb autója. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne olcsóbb, gyorsabb, megbízhatóbb, sportosabb modell a felső középkategóriában, de a szó esszenciális értelmében véve jobb – nincs. (Figyelem, figyelem, kedves olvasó: az alábbi képre kattintva hetven-valahány képes galéria nyílik. Javaslom végigkattintgatni őket, mert az új E-osztály annyira komplex jószág, hogy a cikk szövegén és a beillesztett néhány fotón túl igazán érdemes megnézni a többi képet is, a hozzájuk tartozó kis képaláírásokkal együtt!)

Mercedes E-osztály: újra a csúcson 1

Külső, dizájn

Elődjénél 4,3 centivel hosszabb, pár milliméterrel keskenyebb és laposabb, mégis sokkal kecsesebb az új Mercedes E-osztály. Nem is csoda. A hat és fél centivel megnyújtott tengelytáv, a klasszikus stílusban döntött hátfal, a hosszú gépháztető a mindenütt harmonizáló, lágy, finom vonalakkal sokkal egységesebb formát ad ki, mint a korábbi modell. A W212 a facelift előtt és után egyaránt fura fényszóróival, összevissza futó fény-árnyék vonalaival sosem volt szép autó. (Noha kétségkívül elegáns volt az is.) Az új E remekül illik a C és S modellek közé. Távolról nézve, amíg nem egyértelműek az autó méretei, nehéz is megállapítani, mit is lát éppen az ember. Hogy ezen fanyalog-e az ember, vagy épp lelkesedik az egységes márkastílusért, ízlés dolga, mindenesetre a kocsi megjelenése egyszerre korszerű, elegáns, klasszikus és erőt sugárzó, ami igazán komoly teljesítmény a Mercedestől. Kétféle hűtőmaszk, temérdek szín és felni kompozíciójából a legkülönbözőbb megjelenésű kocsik rakhatók össze, nagyot nem lehet hibázni egyikkel sem. Azért én a konfigurátorban kattintgatók figyelmébe ajánlanám az egyik új színt, egy napfényben a legszebb döglegyek hátához hasonlatos tündöklésben fürdő árnyalatot, a fantáziátlanul csak türkiz metálnak nevezettet, ami valóban egy türkiz metál:

Az egyik legszebb szín ez a türkiz metál

Az egyik legszebb szín ez a türkiz metál

Félhátulról a dizájnskiccen

Félhátulról a dizájnskiccen

Félhátulról a valóságban

Félhátulról a valóságban

Belső, utastér

A Mercedes sajtórendezvény-szervező gárdájánál nagyon kitettek magukért, csak full-fullos autókat hoztak a bemutatóra. Így egyelőre csak azt tudom elmesélni, milyen a nagyon-nagyon drága, minden földi jóval felszerelt E-Mercik utastere: gyönyörű, stílusos, minőségileg kifogástalan, és mindenütt nagyon jó fogdosni. Az ülések formáját karcsú derekú női testről mintázták. A hifi kis hangsugárzói, mint megannyi tökéletesre csiszolt Alessi-sajtreszelők. A műszerfal középső részén a billentyűsor klasszikus sportkocsikat idéz. A két hatalmas, életteli színeket produkáló, éles képet adó, 12,3 col átmérőjű TFT-panel ellenben mint a legkorszerűbb mobiloké, tableteké. Nem bírtunk betelni az új E-osztály utasterével, tesztautótól tesztautóig szaladgáltunk és élveztünk minden részletet. A csodásan lakkozott fabetétektől a leglélegzetelállítóbb változat fehér bőrkormányáig, a lyuggatott fehér-barna bőrfoteltől a finoman kattanó szellőzőrostélyok mechanikus kis csodájáig. Elképesztő tud lenni ez az autó, ha van keret gazdagon ikszelni az extralistán:

A legszebb a temrédek beltér-konfiguráció közül

A legszebb a temérdek beltér-konfiguráció közül

Egyelőre egy E-Merciben sincs kézi váltó, a programválasztó kar pedig a kormány mellett van, így csodásan tágítja a teret a kiálló lőcstől mentes középkonzol, illetve váltóalagút:
Egyelőre nincs kézi váltós E, minden kocsiban ilyen szabad a tér a műszerfal mögött

Egyelőre nincs kézi váltós E, minden kocsiban ilyen szabad a tér a műszerfal mögött

Ez persze azzal is járt, hogy minden eddiginél látványosabban szakítani kellett az egy autó – egy bajuszkapcsoló hagyománnyal. Az elektromosan állítható kormány bütykével és a tempomat karjával egy új E-osztályon már négy kormánybajusz is található. A helykínálat is grandiózus, az autó mindenfelé tágasabb lett az elődhöz képest – kivéve a csomagteret. Ez 530 literre csökkent 540-ről, de a finom kárpitozás és a fenéklap alatti echte német szervezettség láttán biztosan nem fog senki sem panaszkodni:
Németesen precíz rend a raktér alján

Németesen precíz rend a raktér alján

Szolgáltatások

Természetesen a Mercedes-Benz új limuzinja mindent tud, amit tudnia kell, sőt, egy kicsit mindent jobban tud. Kulcsnélküli nyitás-indítás? Na jó, de az E-Merci rendelhető NFC-chipes nyitással is, vagyis egy új mobiltelefont is használhat slusszkulcsnak a tulaj. (Amit persze induktívan tölt az autó a műszerfal alatti kis bölcsőben.) Ütközés előtti öv-előfeszítő, felkészülő biztonsági rendszerek? Na jó, de az Mercedes E-osztály a csattanás előtt spéci hangot sugároz a hifi hangszóróiból, amely elindít egy reflexet, ezáltal a belső fül kvázi lezárja magát és megelőzi a halláskárosodást, amit a durranó légzsákok okozhatnának. Pár hónapja a BMW a 7-eshez a felső kategóriában automatikus parkolást mutatott be? Na jó, de ezt a Mercedes az E-osztályban most egy szinttel lejjebb is megcsinálta. Az Audiban kiemelkedik a műszerfalból a Bang & Olufsen csipogója? Na jó, de a Mercedesben a Burmester hangszórója forog is kiemelkedés közben:

a videó a hirdetés után indul
Újdonság a Car-to-X kommunikációs képesség. Fedélzeti mobilnet használatával a kocsi képes folyamatosan adatokat sugározni és letölteni az adatközpontból, így figyelmeztethet más járműveket a környezetében, ha bajba kerül, illetve jelzést kaphat, hogy „vigyázz, állóra fékeztem előtted 200 méterrel”. Tiszta sci-fi. Bár a Mercedes lassan már egyedüliként továbbra is tartja magát ahhoz, hogy az érintőképernyő veszélyes (pedig legutóbb az új Hetessel már a BMW is megadta magát a tapizós kijelzők áradatának), a kormányküllőkre két érintésérzékeny, simogatással kezelhető gombot applikáltak, amelyekkel a millióképpen konfigurálható, kormány mögötti kijelző menüiben mászkálhatunk. Ez is újdonság az autóiparban. Változtatható színű hangulatvilágítás? No, ez már nem újdonság, de a Mercedes fényjátéka 64 színt képes megjeleníteni az ajtóbelsőkön és a műszerfal alján. Kicsit bazári, de azért látványos. Távolságtartó tempomat, sávtartó önkormányzás? Hahaha, ki nem tud már ilyet, de mi, a Mercedesnél azt is megcsináltuk, hogy ha lenyomva majd felemelve tartod az indexkart, a kocsi önállóan sávot vált az autópályán, megelőzi a szüttyögőt és visszatér a külső sávba. Kipróbáltam, tényleg megcsinálja. Hihetetlen.
Automatikusan vált sávot a kocsi az indexkar nyomására. Kipróbáltuk, működik

Automatikusan vált sávot a kocsi az indexkar nyomására. Kipróbáltuk, működik

Technika

Az elegancia és a modern szolgáltatások köre hatékony, korszerű technikával párosul. A 0,23-as alaktényező pillanatnyilag a kategória legjobbja. A légrugós felfüggesztés, az összkerékhajtás, a hibridrendszer, mind része a Mercedes E-osztály műszaki portfóliójának. Az új E-osztály forgalmazása egyelőre az alábbi motorpalettával indul Európában (ja, mellesleg a Mercedes véget vet a CDI-zős korszaknak, az új E-szériában a dízeleket csak egy sima d betűvel jelöli):

Hengerűrtartalom (cm3) Telj. (kW/LE) Nyomaték (Nm) Gyorsulás (0-100 km/h, s) Átlagfogyasztás (l/100 km)
E200 1991 135/184 300 7,7 5,9
E300 1991 180/245 370 6,3 6,6
E400 4Matic 2996 245/333 480 5,3 7,7
E220 d 1950 143/194 400 7,3 3,9
E350 d 2987 190/258 620 5,9 5,1
E350 e (hibrid) 1991 210/286 550 6,2 2,1

(Nem hivatalos, előzetes adatok)

A legfontosabb újdonság ezek közül a kétliteres dízelmotor. A mára kissé elöregedett, nem igazán kulturált járású, nem csendes és nem takarékos 2,2 literes dízel helyett a 220d-ben egy teljesen alumínium blokkos és hengerfejes vadiúj konstrukció dolgozik. Később ebből lesz majd egy gyengébb verzió, 150 lóerővel (200d néven). A másik érdekesség a hibrid, amelyben a kétliteres turbómotor 211 lóerejét egy 88 lóerős villanymotor egészíti ki. A kocsi a csomagtér méretét enyhén lekorlátozó lítium-akkumulátorral 30 km-t képes megtenni füstölés nélkül, így az emissziómentes zónákba is be lehet hajtani vele. A 6,2 kWh kapacitású akku 230 voltos konnektorról körülbelül három óra alatt töltődik fel, ha teljesen lemerítettük.

Töltőn lóg a hibrid E350

Töltőn lóg a hibrid E350

Milyen vezetni?

Négy különböző motorral is kipróbáltuk az autót, a négyhengeres 220d-vel, a V6-os 350d-vel, a brutálisan erős és stabil E400-zal és az E350 Hybriddel. Ami közös volt mindben: az új E Merci bármilyen motorral végtelenül finom, komfortos, csendes, nyugodt és kellően erős a hétköznapi forgalomban. Jó illatú, amiről egyébként a bőrök és fák mellett beépített aromatizáló is gondoskodik. Akárhová nyúlunk, nagyon kellemes tapintású anyagokat találunk, még a gyári szőnyeg is olyan tömött és mégis puha, hogy az ember legszívesebben lekucorodna szunyókálni egyet a lábtérbe néha. A klimatizálás csendes és hatásos, a (feláras) fűtött ajtóbehúzókkal, kartámaszokkal tökéletes az anyaméh-hangulat. A kormányzás jobb, mint bármikor volt korábban az E-osztályban. A kilencgangos automata villámgyors és előre kitalálja, mi a szándékunk. A vezetéstámogató rendszerek finoman, észrevétlenül működnek, a zene – kell-e mondjam – csodás a high-end Burmesterrel, a rendíthetetlen béke érzése lengi át az autót, akármilyen motorral akárhol közlekedünk vele. Az estorili F1-es pálya szakadó esőben olajosan csúszóssá vált, de még Sport+ üzemmódban, a túlkormányzottságot driftelésig engedő menetstabilizáló elektronikával, a légrugót alaposan bekeményítve is olyan volt a 333 lóerős E400 4Matic (ez egyelőre a csúcsváltozat), mintha szmokingban, kezünkben koktéllal siklottunk volna ide-oda egy gálaesten a többi vendég között.

Dupla turbós V6-os a csúcsmotor

Dupla turbós V6-os a csúcsmotor

A legkisebb, négyhengeres, új fejlesztésű dízelmotor, a 220d is olyan csendes és erős és nyomatékos volt a maga 194 lóerejével és 400 Nm-ével, hogy egy pillanatig sem kívánkoztunk át a hathengeresbe, sem a városban, sem a sztrádán. Ez életem első Mercedese, ami annak ellenére igazi, hamisítatlan Merci-limós hangulatot tudott előállítani, hogy az ehhez szükséges eddigi minimumnál legalább eggyel kevesebb hengere van. A 350d érdekes módon hangosabb volt, mint a kis dízel, finom morgása még alapjárat-közelben is ott ólálkodott az utastérben. De bánta a fene, azért ahogy a motorból érkező 620(!) Nm kiemelte a csillagot padlógázra, úgy éreztem, méltatlanság is lenne, ha teljesen lenémítanák az NVH-mérnökök ezt a V6-os csodát. A hibrid pedig a kétliteres benzines turbómotorral és a hozzá kapcsolódó elektromos technikával a teljesen néma suhanás és a 30-35 kilométerre biztosított emisszió-mentes közlekedés örömét is megadja az embernek, amellett, hogy ha kell, 286 lóerő terem a jobb láb alatt. Az pedig egy kis virtigli német humor, ahogy a gázpedál bosszúsan visszarugdossa az ember talpát, ha ECO üzemmódban túlságosan mélyre találnánk nyomni nagy sietségünkben: lassabban, hej, hát mi lesz így a Földdel?
Töltőn lóg a hibrid, ilyenkor a kijelző olyan, mint egy telefoné

Töltőn lóg a hibrid, ilyenkor a kijelző olyan, mint egy telefoné

Nagyszerű autó volt ez mind, csodás élmény vezetni őket, kiváló az összhang a bonyolult elektronika szolgáltatásai és a klasszikus vezetési élmény között. Alig várom, hogy kipróbálhassak majd egy alapáras, 150 lovas, textilkárpitos és lehetőleg kézi váltós változatot is; talán majd egy müncheni taxizás alkalmával, pár hónap múlva.

Kinek ajánljuk?

Az új Mercedes-Benz E-osztály remekül sikerült felső-középkategóriás autó ugyan, de azért nyilván nem fogja alapjaiban megrendíteni az autópiacot. Ugyanazt a helyet foglalja el a status quo-ban, mint eddig: műbőr huzattal, kis dízellel lesz belőle temérdek német taxi. Brutális benzinessel és AMG-tuninggal lesz belőle yuppie-játékszer. Változatos szín- és kárpitkollekcióval lesz belőle még felsővezetői autó és gazdagnyugdíjas-mobil a legnyugatibb országokban.

Mondjuk úgy könnyű, hogy minden második német taxi egy E-osztály

Mondjuk úgy könnyű, hogy minden második német taxi egy E-osztály

De hiába kínál minden eddigi E-nél jobb vezetési élményt és kifinomultabb stílust, nyilván nem fogják elhagyni miatta a BMW-ket, Audikat, Lexusokat e márkák rajongói. És nyilván nem ez lesz az a Mercedes-modell, amely a gyártó stratégiájának megfelelően a leginkább nyitja meg a csillagos autók világát a fiatalabb tehetős vásárlók felé. Mindazonáltal az Estoril környékén szerzett tapasztalataim alapján azt javaslom nekik is: ha régen voltak már Mercedes-szalonban, a legújabb 5-ös vagy A6-os megrendelése előtt azért látogassanak el nyugodtan az egyikbe. Ez a Mercedes nagyon más, mint a korábbi háromgenerációnyi modern E-osztály volt. Lehet, hogy ugyanazt a legendát teremti majd újra, ami ebben a kategóriában utoljára a W124-esenek sikerült.
Hány pontot ér a tízből az új E-osztályos Mercedes?
átlag
8.25
szavazat
1393
Hány pontot ér a tízből az új E-osztályos Mercedes?