Röviden – Lexus IS200t F Sport | |
---|---|
Mi ez? | Prémium, középkategóriás japán limuzin, turbós benzinmotorral |
Mi tud? | Látványos megjelenésű, remek kivitelű autó, rettenetes menürendszerrel |
Mibe kerül? | 10,5 milliótól indul az árlista, és 15,4 milliónál ér véget |
Kinek jó? | Lexus-fertőzötteknek, illetve akik gerjednek az unortodox formai és technikai megoldásokra |
Külső, karosszéria
A Lexus IS formája két és fél éve, amikor először találkoztunk élőben, megrázó volt. Annyira különbözött minden addig megszokottól, hogy az utca embere sem tudta levenni róla a szemét, muszáj volt hosszasan utána bámulni, ha elsuhant egy az úton. Ma már talán nem üt ekkorát a forma, megszoktuk és néhány konkurensnél is bátrabban húzkodják már a vonalakat, mint korábban, de a Lexus megjelenése még mindig elég erős, kenterbe veri szinte valamennyi német konkurensét. Érdemes megnézni a lámpáit – elöl, hátul egyaránt – a modern térplasztikának is beillő, apró dudorokból összeálló hűtőmaszkot – vagy az oldalon végigfutó vonalakat, íveket. A 4665 mm hosszú, 280 centis tengelytávú, tükrök nélkül 1810 mm széles Lexus IS formája bitang látványosra sikerült, az biztos.
Apró baki a fényszórómosó króm pattanása, amely tájidegen pörsenésként próbálja nevetségessé tenni a pengeéles, meghatározhatatlan formájú első lámpákat. Szerencsre nem jön össze neki, a LED-es fényszórók így is megőrzik méltóságukat, de ennél azért civilizáltabb megoldást is találhattak volna a spriccelésre.
Videón a Lexus IS:
Belső tér, csomagtartó
Ennyire erős külső formaterv mellett értelemszerűen a belsőtől is sokat várhatunk. Nem is ér csalódás az utastérben sem. Legalábbis abban, hogy ide is jutottak merész dolgok. Az, hogy ez jó-e, az már más kérdés. Essünk is túl gyorsan a kellemetlenebb dolgokon. Az, hogy egy a japán autógyártás egyik csúcsának számító márka modelljében 2016-ban még lábbal taposós rögzítőfék van, az egy dolog – én mondjuk még örülök is neki, az öreg mechanikus dolgokban bízó fejemmel -, de Lexus fedélzeti számítógépét kezelni rémálomszerű kaland.
Aztán amikor a tornóczkyanitai „és ezt így hogy” döbbenet már elmúlt, eszembe jutott, hogy a japánok furcsa népek. Nem, nem az automatából vásárolható használt női bugyik, vagy a bálnamészárlás miatt, hanem hogy igazából bármilyen rémes, használhatatlan technikai eszköz használatához képesek hozzászokni. Nem megváltoztatják, mint amit minden átlagos európai tenne, hanem lehajtott fejjel megtanulják használni azt, ami van. Na, a Lexus menürendszere, beállításai pont az ilyen embereknek valók.
Logikát, felhasználói élményt nyomokban sem tartalmaz a rendszer, a kijelző grafikája pedig ebben a kategóriában már a kellemetlen határát feszegeti. Mindezt egy egérszerű izével kellene vezérelni, ami az érintőképernyő korában felfoghatatlan. Kár érte. Hasonlóan, mint a látszólag random módon összeválogatott és elhelyezett apró gombokért, kapcsolókért, amikkel teleszórták az autót. Persze mindent meg lehet szokni, kérdés, szeretnénk-e. De nézzük inkább, mivel kárpótol a káoszért a Lexus.
Klassz lett például a műszerfal, amely olyat tud, mint a Lexuson kívül senki más. A középső kerek kijelzőt egy finoman zizgő villanymotor húzgálja jobbra balra, ha útban van és inkább más infót néznénk helyette. Teljesen virtuális, csak TFT kijelzőből álló műszerfalon nem lenne nagy varázslat, hogy mindig mást lássunk, de így, hogy az igazi, kézzel fogható keret kúszik ide-oda, már igazi sportértéke van a dolognak. Értelme nyilván semmi sincs, de ez is egy olyan dolog, amit csak japánok csinálnak. Mi pedig örülhetünk neki. Jár a pont.
Csomagtartója papíron 480 literes, többemeletes, a mélyén pedig pótkeréknek is jutott hely. Nem igazi, teljes értékű, hanem szükségpótkerék, de ez is százezerszer jobb, mintha csak egy habpatront találnánk a mélyben, pár sor jókívánság mellett.
Így alakul át a műszerfal:
Az anyagminőség néhány szinte jelentéktelen részlettől eltekintve teljesen korrekt, az összeszerelés hibátlan, pontos, tátongó, féldisznót elnyelő illesztési hézagoknak nyomát sem találni az autóban. Remek az üléspozíció, jó fogású kormány, rendesen tartanak a fűthető, szellőztethető ülések is, és a gombok, kapcsolók működése is szerethető. Nem németesen, hanem japánosan precíz, finom, pihepuha, csudajó. Elöl 190 centivel is vidám az élet, hátul már az ideálisnál közelebb jönnek a karosszérialemezek, de egy hosszabb utat is bevállalnék itt, ha valaki megígéri, hogy nem kell középre ülnöm.
Milyen vezetni?
Adatlap
Modell
Motor | Soros, 4 hengeres, 1998 cm3 |
Teljesítmény | 245 LE @ 5800 ford. |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7 sec |
Nyomaték | 252 Nm @ 4800 ford |
Végsebesség | 230 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,2 l |
Listaár: | 10,5 millió forint |
A Lexus motorterében olyan szentségtörés található, amitől a Toyota hosszú ideig úgy ódzkodott, mint ördög a tömjénfüsttől. Aztán beálltak ők is a sorba, és nekiláttak turbós benzinmotort építeni. Persze másként, mint mások. A kétliteres, mindössze 160 kilogrammos alumíniumból készült, 245 lóerős motor kettős megfúvású feltöltőt kapott, amelynek saját, vizes hűtőköre is van, a szívóoldalon pedig nagy tartományban változó szelepvezérlés dolgozik. A 245 lóerő hátsókerék-hajtással kombinálva ígéretesen hangzik, és bár az IS200-at vezetni tényleg szórakoztató dolog, ez nem a motor érdeme. Bár lelkesítő hangja egyáltalán nincs, cserébe van ereje, a nyolcfokozatú automatikus váltóval szépen is megy, de a show élvezetes része a kormányzásnak és a futóműnek köszönhető.
Már aki szereti, ha a 18-as kerekeken gördülő autóval fenékkel megérzi még azt is, ha egy eldobott buszjegyen hajt keresztül. A sportos hangolású futómű kanyarban élvezetes igazán, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futómű dolgozik a katalógus szerint 1590 kilogrammos kasztni alatt. Azonban civilizált, komfortos utazásra a legjobb a Lexus IS. Menetzaja szinte egyáltalán nincs, szélzaj, motorhang is csak nagyon távolról szűrődik be az utastérbe. Fogyasztása a fájdalomküszöbön billeg, a 12,3 liter messze van a gyári 7,2 literes adattól.
Konkurensek, költségek
A japán márkák nem nagyon szeretik elengedni a vevő kezét, amikor az összeválogatja, mit is szeretne az autójába. Hogy nagy hülyeségeket ne csináljanak és a gyártás is egyszerűbb legyen, különféle jól összeválogatott csomagokkal lehet teleextrázni az autókat. Az F Sport felszereltségű tesztautó – extra külső megjelenés, spéci felnik, ülések, műszerfal és futómű – mellett Mark Lavinson hifit, LED-es fényszórókat, radaros tempomatot, sávelhagyásra figyelmeztető rendszert is kapott, mindezt 15 180 000 forintos árért. Amúgy a listán szereplő menő autóhifi is érdekes dolog, aki azt hiszi, hogy egy autóban lehet az otthoni zenehallgatáshoz hasonló élményt átélni, az téved. Hiába tol bele a tulaj akár milliós összeget is a hifibe, veszi meg a legdrágább cuccokat, van egy dolog, amit a leggazdagabb ember sem tud megvenni a kocsijába. Ez pedig nem más, mint kb. 120 köbméternyi tér.
A Lexus IS-ről és konkurenseiről nem is olyan rég készítettünk már egy nagy összehasonlító tesztet, aki minden részletre kíváncsi, hogy hogy is teljesít az autó a vetélytársakkal szemben, az ide kattintva megtalálja a lényeget.
A Lexus IS200t és vetélytársai | |
---|---|
Lexus IS200t F Sport Navi Top | 15 180 000 |
A5 Sportback 2.0 T FSI 230LE multitronic | 12 741 490 |
Jaguar XE 2.0 I4P 240 LE Automata RWD | 11 348 000 |
Infiniti Q50 Sport 2,0 211 LE | 12 969 500 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|