Röviden – Volkswagen Touran 1,6 TDI | |
---|---|
Mi ez? | Német egyterű ideálisnak gondolt dízellel. A 2015 óta piacon lévő második generációs VW egyterű |
Mit tud? | Kényelmes, de lassú és éhes. |
Mibe kerül? | Közel tízmillióba. |
Kinek jó? | Háromgyermekes Golf-rajongóknak. |
Hiába próbál úgy tenni a Volkswagen-csoport vezetése, mintha mi sem történt volna, a lúdas matyik háromnál többször verik el a német Döbrögit. A különféle lejárató kampányok és ilyen-olyan jogi eljárások mellett pár hete Jürgen Stackmann nem tudta botránymentesen megtartani prezentációját a Genfi Autószalonon, egy – taláfelbérelt – bohóc belibbent a színpadra, és előre felépített performance keretében cheatboxot helyezett a szomorkodó e-Up motortere alá. Aki nem látta, érdemes megnézni a videót. Amikor megkaptam ezt dízel tesztautót, nekem is elsőként az ugrott be: vajon milyen lesz az immár AdBlue-s motorja? Hogy megy, és miként fogyaszt? Meglepetésként értek a válaszok.
Külső
Igazi szőrszálhasogató vagyok, ezért dolgozom a Volkswagennél – mondta nekem pár éve csak félig viccesen Fogarasi-Benkő László, a márka magyar formatervezője arra utalva, hogy bizony ez az a brand, amelynél olyan mennyiségű munkát fektetnek a kasztnik legapróbb részleteinek megtervezésére, mint sehol máshol. A két évvel ezelőtti beszélgetésünk alatt talán éppen az új, második generációs Touran formáját reszelgette az ifjú magyar tehetség, ránézve a kocsira, igazat kell adnunk neki.
Különösen igényli a kreatív kezet a családi egyterűek funkcionális, ezért unalmas doboz formája, talán itt a legnehezebb vonzó külsőt rajzolni. Az általában izgalmas formájú autókat egymás után piacra dobáló BMW-nek például nem is jött össze a belépés az új kategóriába, az Active Tourer nyomasztóan bamba lett. Nem úgy ez a Volkswagen Touran. A 4,52 méter hosszú, 1,82 széles és 1,62 magas egyterű elegáns, dinamikus és minden szögből harmonikus az élek és szögletek összessége. Sőt, tipikusan az a jármű, ami élőben még szebb, mint a képeken, különösen az imént emlegetett apró részletek (első lámpák, oldalél stb.) sikerültek kiválóan.Belső
Őszintén megmondom, imádom a Golf, a Passat, és úgy általában a márkatársak műszerfalának kialakítását, a Tourané sem kivétel. Mind tökéletes egyvelege a minőségnek, a praktikumnak és a szemet vonzó, de túlzásmentes dizájnnak. Ma a Volkswagenek azok az autók, amelyeket a drága nagymamám is két perc után tökéletesen tud kezelni, ráadásul finoman és pontosan működik minden egyes kapcsoló.
Na jó, majdnem minden finoman működik: a központi zár úgy kattan be, mintha görbebottal ütnénk nagyot a kocsi valamelyik műanyag alkatrészére, a csomagtartó hatalmas fedelével pedig igencsak birkóznia kell a gyenge női kéznek felnyitáskor, lecsukáskor egyaránt. Családi autóban fontos ez, és sajnos rosszul működik a Touranban. Raktérből sincs annyi, mint mondjuk egy Scénicben, az anyósülés előtti kesztyűtartó pl. negyede a Captur-be szerelt bajnok doboznak. Az ülésfűtést viszont stopperrel sem tudnám kritizálni, annyira gyorsan felmelegíti a sofőr volkswagenesen sprőd fészkét, és ha Fogarasival ellentétben én nem vagyok szőrszálhasogató, azt kell mondjam, a csomagtartó padlójából kihajtogatható harmadik üléssor is rendben van. Nem, továbbra sem használhatják felnőttek, de a 4,52 méteres külsőhöz képest egész korrekt lábtér van itt a már nem gyereküléses, de még nem kamaszkorú utódok számára.Vezetés, fogyasztás
Eddig többnyire dicsértem a kordét, ennek itt és most vége. Nem kertelek, még egy ilyen döglött kutyát, mint ez a 110 lóerősre beállított 1,6-os TDI, rég láttam. Nyomja neki az ember, és azt veszi észre, hogy jobbról és balról is húz el mellette a Váci út forgalma. Tényleg nem emlékszem most hirtelen, hogy mikor tapasztaltam ilyet utoljára. Ráadásul lendületes kanyarodáskor veszettül orrtolós, a kormány és a pedálok is meglehetősen érzéketlenek, egyedül a kellemesen precíz váltót lehet dicsérni a hajtásláncból.
Adatlap
VW Touran 1,6 TDI Comfortline
Motor: 1598 ccm | |
Teljesítmény: 110 LE (81 kW) | |
Gyorsulás (0-100 km/h): 11,3 s | |
Nyomaték: 240 Nm | |
Végsebesség: 188 km/óra | |
Fogyasztás (vegyes, gyári adat): 4,4 l | |
Alapár: 7,96 millió Ft Tesztautó ára: 9,52 millió Ft |
Nem, nem vagyok túl szigorú, és igen, pontosan tudom, hogy ez egy családi autó, de ebben a négykerekűben olykor tényleg nem éreztem magam tökéletes biztonságban. Egy gyakorlatlan vezető alatt pedig még lomhább, egyszerűen kevés a 2000-es fordulat környékén még mindig magát kereső motor, a maximálisan 250 Nm nyomaték és a 110 lóerős teljesítmény, mondom ezt úgy, hogy nagyobbrészt egymagam ültem az 1503 kilós kocsiban, azaz nem volt túlterhelve. Sebaj, nem megy, de legalább nem is fogyaszt sokat, vágja rá az autó védelmében az egyszeri VW-fan. Sajnos nem ezt tapasztaltam. Nagyrészt Budapesten járva a teszthét alatt a külvárosi 70-es gurulástól a dugókkal színesített belvárosi araszolgatásig minden volt, eközben az autó kompjútere 6 és 8,5 liter között mozgott, végső átlagra pedig 7,4 litert mutatott. A tankolás utáni számolgatáskor viszont 9,8 liter jött ki, ami mellbevágott. Teletöltve kapjuk meg általában a kocsikat, ezúttal is ki volt akadva a mutató, amikor elhoztam, és jó darabig nem mozdult meg, szóval ha abból indulok ki, hogy tele volt, akkor bizony 9,8-at evett, ami borzasztóan sok. Csak a poén kedvéért írom le: a gyár által megadott városi átlag 5,3 liter per 100 kilométer. Aha.
Nem vagyok a Renault fizetett ügynöke, hogy megint ezt a márkát hozom fel jó példaként, de változatlanul a francia konszern dízeljei az etalonok az 1,6-osok között. Dinamikusabbak és takarékosabbak.A VW Touran 1,6 TDI és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volkswagen Touran 1,6 TDI Trendline (110 LE) | 7,56 millió Ft |
Renault Grand Scénic 1,5 dCi Energy (110 LE) | 6,4 millió Ft |
Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI Selection (120 LE) | 7,74 millió Ft |
Ford S-Max (150LE) 2,0 TDCi Trend (150 LE) | 9,44 millió Ft |
Ár
Nyilván sokat szépítene az összképen egy kedvező vételár, de a mondatnak ezen a részén a rutinosabbak már hangosan röhögnek, sajnos a Volkswagenek nem a kategóriagyilkos árcéduláikról híresek. Nem csak lassú és torkos, de drága is ez a szerencsétlen jószág, kár érte, annyira jól néz ki, és annyira flott belülről. Az 1,6-os dízellel a Touran Trendline kivitelben 7,63 millióról indul, a Comfortline 7,96-ról. Ehhez jön a tesztautó 140 ezres metál fényezése, a 216 ezres „Komfort” csomagja (3 zónás automata klíma, parkradar stb.), a 387 ezres LED-pakk, a 194 ezres plusz két ülés leghátul, a 210 ezres alufelnik, a 220 ezres navi, és még pár tétel, így már 9,52 millió forint a képeken látható autó.
Kedves, háromgyermekes barátom egyszer vásárlási tanácsot kért: tágas családi autó kéne neki. A szóba jöhető járművek közül egyiknél első szempontként a vezetési élményt kezdtem neki mondani, mire közbe vágott. Van három gyerekem, nekem nem kell az izgalom – szögezett falhoz. No, neki most jó szívvel ajánlanám ezt a totálisan izgalommentes a kocsit, ha nem kötötte volna ki előre, csak jó ár/érték arányú autó jöhet szóba. Ez sajnos nem az.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|