Röviden – Lada Granta Sedan 1,6 8V Standard | |
---|---|
Mi ez? | Kiskategóriás családi limuzin a visszatérő Ladától, kizárólag benzines, 1,6-os motorral. A fapados Logan Access után a második legolcsóbb új autó hazánkban. |
Mi tud? | Olcsó, helyenként primitív, de tágas és vállalható családi autó. Sajnos az importőr kifarolt az 5 év/100 000 km garanciából, 3 év jár, kilométer-korlátozás nélkül. |
Mibe kerül? | 1 999 000 Ft a jól felszerelt alapmodell ára, 450 000 forintért csomagban kapható a 16 szelepes motor és a légkondi. |
Kinek jó? | Nemcsak a nosztalgia adhatja el. A VAZ 2190 pragmatikus vevőknek való, főleg, ha rossz utakon járnak. |
Két adatot szeretnék idézni a Lada 2190, alias Granta Sedan kezelési útmutatójából: a minimális hasmagasság 160 mm, a normál hidegindítási tartomány pedig mínusz 27 Celsius-fok. Látszik, hogy az autót a magyarországinál zordabb körülmények közé tervezték, de ez nem feltétlenül jelent jót. Mert az 1990 000 forintos Logan Access után 1 999 000 forintért ez valóban Magyarország második legolcsóbb új autója, de kétmillió forint egy primitív, olcsóságát minduntalan orrunk alá dörgölő, spártai felszereltségű autóért nagyon is sok pénz volna.
Külső
Kívülről egyáltalán nem hat olcsó autónak az alapkivitel. A krómozott csík a hűtőmaszkban büszkébbé teszi az orrát, a 4260 mm-es autó formaterve nem bántja a szemet. A magasra épített és elég keskeny autó arányai tökéletlenek, mert 1700 mm-es szélességéhez 1500 mm magasság társul. Nem egy Mazda6 vagy klasszikusan szép 2103, de ahol a Renault Thalia kasszasiker volt, ott a Granta formája simán beleolvad az utcaképbe.
Olyannyira, hogy sokan csak akkor kezdtek érdeklődni iránta, amikor a feliratból vagy a beszélgetésből kiderült, hogy az újkori Lada áll előttük. Addig valami egyszerűbb nyugati autónak hitték. A keréktárcsa alapáron könnyűfém, ami szinte hihetetlen ebben az árkategóriában. A spórolásnak persze vannak jelei, például a felnin a nem a keréktárcsán belülre ragasztott, hanem a külső peremre préselt, otromba kiegyensúlyozó nehezékkel. Ugyanilyen szokatlan a magasan elvezetett kormányösszekötő, amit a doblemezbe vágott lyukakon vittek ki a mérnökök a kerekekhez, nem a motor alatt. Az öles hasadékokon át több kosz juthat be a motortérbe a kerékjáratokból.
Belső
Belül a tesztelt Lada Granta mentes a látványos kidolgozási hibáktól, takarosnak mondható. A minőségérzetre a középső fényes műanyag, a vékony, rossz tapintású kézifékkar és az ócska slusszkulcs mér csapást, de a műszerfal nagy része teljesen elfogadható felületű és van elég rakodóhely.
Ajtói majdnem 90 fokban kitárulnak, hátra és előre is könnyű beülni. Kényelmesen tágas az autó hosszirányban, ha a vezető későn hagyta abba a növést, akkor is befér mögé egy hasonló adottságú utas úgy, hogy térde nem ér a háttámlához.
A kocsi árához képest sok igényes részletmegoldással örvendeztetett meg a Lada Granta, hangsúlyozzuk, 1 999 000 forintért. Az első ülések háttámláján zseb van, a lehajtható üléstámla mellett az ülőlap is felbuktatható, ezen a szinten egyik sem osztottan. A motorházfedél belseje szövetburkolattal csökkenti a négyhengeres zúgását, a kormány legalább magasságában állítható, a digitális műszerben van vízhőfokmérő, töltésmutató és pillanatnyi fogyasztás-mérő is a fedélzeti számítógép alapfunkciói mellett (megtehető távolság, átlagfogyasztás).
Vezetés
Városban hiányzik az egy húzásra hármat villanó irányjelző, mással nem idegesített a Granta. A vékony tetőoszlopok és a viszonylag mély övvonal miatt a kocsiból jó a kilátás, a fordulékonyság is dicséretes.
Hamar ébredő nyomatékával az 1,6-os Lada Granta könnyen eljön a lámpától, energikus autónak érződik. Váratlan, de apró nyilak figyelmeztetnek a sebességváltásra, ha a számítógép szerint nem vezetünk takarékosan vagy túl alacsony fordulaton másszuk meg a kaptatókat. Hegynek föl a mélyről elérhető nyomaték miatt ritkán kell visszakapcsolni, a Granta felmegy ott hármasban, ahol sok szívó benzines kocsinak a kettes ízlene.
Nekem egykori Samaránkat idézte a váltó sírása. A zaj annyira nem erős, hogy telefonos videón rögzíteni sikerült volna, de a sírás húzásra-tolásra, tehát gázadáskor és gázelvételkor is állandóan jelen van az utastérben, fokozatonként változó hangmagasságban.
Aki a váltó hangját nem bírja elviselni, messze kerülje el a Grantát vagy válassza a sokkal csendesebb automatikus váltós modelleket. Mert nem kötelező a kézi váltó, van négyfokozatú, bolygóműves automata is, légkondicionálóval, tolatóradarral, első ülésfűtéssel, esőérzékelő ablaktörlővel, a 16 szelepes motorral és Lux felszereltségi szinten még mindig csak 2 999 000 forintért. Azért is jó megoldás az automata, mert a kézi váltó, főleg kettesbe visszakapcsoláskor, nagyon kelletlen volt, akadozva bukik be a fokozatokba.
Motor
Talán a motor a legjobb részegység a kocsiban, pedig papíron az alapmodellé kissé ódon konstrukció. Nem a hengerenként két szeleptől, ezzel az erővel leírhatnánk a 2001 utáni Honda Jazz vagy a Camarók benzinesét is, inkább a 16 szelepes változatnak fenntartott hidrotőke miatt (ld. a keretest az egyes motorváltozatok különbségeiről.) A 87 lóerő 5100-on kiegyensúlyozott teljesítmény-leadásra utal, de a csak 3800-as fordulaton jelentkező 140 Nm nem ígér sok jót.
Aztán élőben a nyolcszelepes szívómotor pont az a gép, amire egy átlagautósnak szüksége van. Jól húz lent, szépen megy középen, és ami a meglepő, hogy van mit keresni 4500-as fordulat felett is. Kettesben-hármasban nagyon friss a gyorsulás, de amire egy Ladában sosem számítottam volna, a fordulatszámmérő könnyedén belenyal a 6500-ba! Aki a 130-at is kínlódva taposta ki a megnyúlt láncos, szétrozsdásodott 1200-esből, mint én, annak ez a száguldás mámorító.
Lánc vagy szíj?
Pataki Andrást, a Lada Hungary műszaki igazgatóját az autók szervizelésével, fenntartási költségével kapcsolatos kérdésekkel kerestük meg.
Vezess.hu – Régen láncos motorok hajtották a Ladákat, a Samarákban pedig vezérműszíjas motorok dolgoztak. Milyen az új Lada-motorok szelepvezérlése?
Pataki András – Bár a régi Ladáknál kifejezetten jellegzetes elem volt a láncos meghajtás, ma már a kor szellemének megfelelően mindegyik LADA-motor vezérműszíjas hajtással készül.
– Az új generáció motorjai hidrotőkések?
– A jelenlegi palettán minden 1,6-os, 16 szelepes LADA-motor rendelkezik hidrotőkével, a 8 szelepes Standard felszereltséghez tartozó szintén 1.6-os LADA motorok viszont nem hidrotőkések.
– A hidrotőke nélküli motorokban milyen gyakran kell szelephézagot állítani? Mennyibe kerül ez egy fővárosi márkaszervizben?
– A 8 szelepes, nem hidrotőkés motorok esetében nem kell minden kötelező karbantartáskor szelephézagot állítani, de ellenőrizni szükséges. A kontrollt először 2000-3000 km között ajánlatos elvégezni, ezt követően az első kötelező szervizkor (15 000 km). Ha ezekkel végeztünk, akkor minden második szerviznél, 30 000 kilométerenként szükséges ellenőrizni a szelephézagot. A szelepállítás költsége kb. 15 000 Ft.
– Milyen tól-ig határok között mozog a márkaszervizek bruttó rezsióradíja?
– Nem szabályozzuk központilag az óradíjakat, az összegek 7000 és 11 000 Ft között mozognak attól függően, melyik LADA-márkaszervizt keresi fel az ügyfél.
– Várható-e a 4×4 (volt Niva) mindössze 24 hónapos átrozsdásodás elleni garanciájának közelítése a többi személyautó hat évéhez?
– A 4×4 24 hónapos átrozsdásodás elleni és fényezési garanciája nem fog változni, ez szorosan összefügg egyrészt a speciális felhasználási területtel. Bár besorolását tekintve személyautóról beszélünk, a 4×4 inkább egy kiváló munkagép, a klasszikus árkon-bokron, hegyen-völgyön, tűzön-vízen keresztül használattal. Itt a normál felhasználáshoz képest nagyon gyorsan és nagyon sokszor megsérülhet a fényezés, ami rozsdásodáshoz vezet. Másrészt a 4×4 alapja egy nagyon jól bevált, ugyanakkor idén már 39. éves konstrukció. A következő generációjánál már biztosan nagyobb időtartamra számíthatunk.
12,2 másodperc alatt gyorsul százra az autó, ami aláhúzza az élvezhető dinamikát. A végsebesség a hórihorgas formához igazodva 165 km/óra. Ennél fontosabb a nagyon jól kiszámolt váltó-áttételezés. Az alsó fokozatokban a tesztelt Lada Granta fürgén gyorsul, az ötödik ésszerűen hosszú. 130-nál 3450, 150-nél kereken 4000 a fordulatszám ötödikben.
110 felett zavaróan hangos a szél. Annyira domináns, hogy a motorzajt és a váltóhangot hátérbe szorítja, így akusztikailag alig megterhelőbb 150-nel menni, mint 120-130-cal, mármint német autópályán. Az ülések kényelmével elégedettek voltunk, a Lada 2190 belső tere is van akkora, hogy négyen az elvárható kényelemben utazzanak vele. Az 50 literes tankkal városon kívül kényelmesen megtehető 600-700 kilométer tankolás nélkül.
A kormányerők nem rosszak, de az elektromos szervokormány visszatérítő ereje nagyon mesterséges, kevés a visszajelzés a kerekektől, emiatt nem lehet olyan magabiztosan hajtani országúton, amit a motor, a tisztességes reflektor és a futómű engedne.
Aki ismeri pl. a keskeny nyomtávon billegő, kanyarban ijesztően billenő Daewoo Kalost vagy Honda Cityt, meglepődik a Granta elfogadható agilitásán és úttartásán. A rugózást elsődlegesen rossz utakra, a rázkódás mérséklésére hangolhatták, de a kényelemhez képest egészséges a kanyarstabilitás. A kikapcsolható ESP, amíg aktív, időben, de darabosan avatkozik be. Első a biztonság, ezt a hangolási filozófiát a japán tömeggyártmányokból ismerhetjük.
Költségek
LPG-s modell nincs az árlistán, szemben a turbós háromhengeres Dacia Logannal. Talán lenne rá igény, de szükség nincs, mert a motor igazán takarékos. Városi forgalomban 100 kilométerre 7,9 litert mértünk, tehát kevesebbet a fedélzeti számítógépen látott 8,1 liternél. Autóúton és autópályán is jól fogyasztott a könnyű limuzin. A forgalmija szerint 1005 kilós autó beérte 5,8 literrel százon 110 körüli sebességnél, néha gyorsabban.
Ismétlődő kérdés volt, hogy értem én az 1 999 000 forintot, de mennyibe kerülne a tesztautó? Én se nagyon tudtam elhinni, hogy ez valóban az alapmodell, mert fedélzeti számítógépet, magasságában állítható, villanymotoros rásegítésű kormányt, elektromos ablakemelőt, Isofix-ülésrögzítő pontokat, központi zárat, színre fújt lökhárítót, pláne 15 collos alufelnit akkor sem társítunk egy ennyire olcsó belépőmodellhez, ha az tényleg nem feláras.
A Lada Granta és lehetséges alternatívái | |
---|---|
Lada Granta Sedan Standard 1,6 8V (87 LE) | 1 999 000 Ft |
Dacia Logan 1,2 16V Access (73 LE) | 1 990 000 Ft |
Citroën C-Élysée 1,2 VTi Tendance (82 LE) | 3 250 000 (központi akcióban 2 880 000) Ft |
Škoda Rapid 1,2 TSi Active (90 LE) | 4 394 430 (központi akcióban 3 994 430) Ft |
Pedig a tesztautó összesen két extrája a DIN-rádió és a távirányítós nyitás-zárást lehetővé tevő riasztó volt. Nem árt kiegészíteni a felszereltséget zárható tanksapkával, még mielőtt a benzintolvajok rákapnak a gyárilag védtelen betöltőnyílású alap Grantára. A blokkolásgátlót, a menetstabilizáló elektronika és guminyomás-ellenőrzést Brüsszelnek köszönhetjük, mert az EU területén kötelező az új autókban. Légkondicionáló a középső, Norma felszereltségben van, 450 000 forintos felárért a 16 szelepes, 96 lóerős motorral együtt.
Értékelés
Markó Zoltán, az importőr projektigazgatója az első pár hónap tapasztalataiból kiemelte, hogy a kocsit kipróbáló emberek az iparágban megszokottnál sokkal nagyobb arányban vesznek is autót. Magyarul a tesztvezetésekből szokatlanul sok vásárlás születik. Az egyik lehetséges magyarázat, hogy az érdeklődők nem várnak sokat az újkori Ladáktól és ehhez képest kellemesen csalódnak az épkézláb autókban. A teszt hete után nem vagyunk meglepve ezen: Magyarország második legolcsóbb új autója, hibái ellenére, még a legegyszerűbb kivitelben is korrekt és gazdagon felszerelt családi autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Hány pontot ér szerinted a Granta 1 999 000 forintért?